Elektrische wagens

Ik vond die klinken eigenlijk vrij cool (maar misschien niet meteen het meest praktische). Het stuur is qua looks natuurlijk persoonlijk, maar ik vond dat erg prettig rijden en ben wel fan van die haptic knoppen.

Panoramic vision vind ik daarentegen echt waardeloos. Op het eerste zicht een leuke gimmick, maar bij nader inzien vrij nutteloos + too much in combo met HUD en grote scherm.

@-TC- : misschien is de HUD wat wennen, want vind dat doorgaans echt een meerwaarde.
De HUD van mijn vorige iX3 was veel scherper en heel content van. Deze is 3D en zeer blurry, wordt er misselijk van dus uitgeschakeld…
Panoramic echt wel een meerwaarde imo

Begin april moet mijn iX3 binnen voor zomerbanden. Het zal ook wel in de toonzaal van Meerschman Aalst staan dus er ook eens gaan in zitten.

Over binnengaan bij showrooms gesproken, binnen twee weken naar Porsche Centre Oost-Vlaanderen voor de Cayenne (turbo) EV.
Ik ben serieus aan het overwegen om iets stevigs (doch praktisch) te leasen/"financial renten(?)" voor de komende 5 à 6 jaar.
Ik zit te twijfel tussen:
  • Lotus Eletre 900 (ja, idgaf about lightness), maar range valt wat tegen
  • Lucid Gravity GT
  • Porsche Cayenne EV (S of turbo).
Origineel eerder richting estate maar de i5 heeft wel iets maar niet helemaal overtuigd (zeker met de nieuwe i(x)3 nu). Voor de rest zijn er niet zoveel high-performance estate EV's?

Laatst bewerkt:
Begin april moet mijn iX3 binnen voor zomerbanden. Het zal ook wel in de toonzaal van Meerschman Aalst staan dus er ook eens gaan in zitten.

Over binnengaan bij showrooms gesproken, binnen twee weken naar Porsche Centre Oost-Vlaanderen voor de Cayenne (turbo) EV.
Ik ben serieus aan het overwegen om iets stevigs (doch praktisch) te leasen/"financial renten(?)" voor de komende 5 à 6 jaar.
  • Lucid Gravity GT
Origineel eerder richting estate maar de i5 heeft wel iets maar niet helemaal overtuigd (zeker met de nieuwe i(x)3 nu). Voor de rest zijn er niet zoveel high-performance estate EV's?
De ix5 wordt normaal dit jaar voorgesteld en de Land Rover (sport) normaal ook.
Daar ben ik op aan het wachten.
Was al gaan kijken naar de Taycan en de Cayenne leek me ook interessant, maar de badge gaat in mijn sector negatief werken vrees ik.

• Lucid Gravity GT
Zeekr 7GT zeker (pun not intended) eens bekijken als ge op zoek zijn naar een elektrische break met wat poeier

Hierbij bevestigen wij uw afspraak van [datum] om [tijdstip] voor uw VW Commercial Vehicles ID. Buzz Cargo 150 kW (204 PS), rear-wheel drive, 1-speed au geregistreerd [nrplaat].
Ons toegewijde team zal de volgende diensten aan uw voertuig uitvoeren: FABRIEK [Medium]: LET OP! Voertuig met hoogspanningsaccu Onderhoud - Inspectie service Battery check (93MI) ID.S 3.8.6 software update BMCe VWCV (93ML)
Recall... Had ik het geweten, sjoemelsoftware voor EVs... 'k Had beter een Ford E-Transit Custom gekocht, maar die waren pas 2 jaar later beschikbaar, en dan nog, hun rijbereik is niet fantastisch en ver onder de ID Buzz Cargo., en ik zie er echt niet veel rijden...

Heb ik ook al gezien idd. Moet ik zeker (hehe) naar kijken. Ik heb al veel positiefs over Zeekr gelezen.
In Belarus rijden er nogal wat rond. Daar zijn de Chinesiums prominenter aanwezig in het straatbeeld, gezien de sancties naar BY & RU door de oorlog.

Recall... Had ik het geweten, sjoemelsoftware voor EVs... 'k Had beter een Ford E-Transit Custom gekocht, maar die waren pas 2 jaar later beschikbaar, en dan nog, hun rijbereik is niet fantastisch en ver onder de ID Buzz Cargo., en ik zie er echt niet veel rijden...

In Belarus rijden er nogal wat rond. Daar zijn de Chinesiums prominenter aanwezig in het straatbeeld, gezien de sancties naar BY & RU door de oorlog.
Hier in Thailand is Zeekr ook heel populair als "luxe" voertuig.
Zeekr X vanaf 24,000€
7X vanaf 37,000€
De X9 is hier nog niet te verkrijgen, vermoedelijk wel binnenkort, hij stond alvast op de autobeurs die nu aan de gang is hier in Bangkok.
Dan heb je hier nog een 009, is een soort luxe minivan, vanaf een dikke 73,000€.

Van de andere Chinezen zie je hier (uiteraard) veel MG's en BYD's, Jaecoo/Omoda begint ook op te komen, Xpeng met de ook best luxueuze modellen en dan de wat minder bekende wagens van de GWM groep (Ora, ...)

Bron dat dit sjoemelsoftware zou zijn? Mij lijkt het eerder op een bug/defect.

Een 'defect', oplosbaar met een software update... Natuurlijk!

Een 'defect', oplosbaar met een software update... Natuurlijk!
Meestal niet oplosbaar inderdaad, maar wel vermijdbaar door extra beperkingen in gebruik of manieren van gebruik op te leggen in software.

In welke mate volgen jullie eigenlijk de regel om auto tussen 20% en 80% te laden.

Toen ik de auto ging ophalen leek dit volgens de leverancier precies extreem belangrijk voor de levensduur van batterij. Enkel tot 100 laden als je meteen nadien lange rit gaat maken.

Maar onlangs was ik bij een andere garage en die kerel zei dan weer, laad maar gewoon tot 100. Kan allemaal geen kwaad.

Tot 100 laden is wel handiger natuurlijk, meteen meer km's "tanken". Ik kan zo op't onverwachte beslissen om grote toer te doen ofzo. Heb niet altijd alles op voorhand mega gepland.

Hangt vooral af van het type batterij.
NMC: meestal de duurdere versies, wordt aangeraden om niet tot 100% te laden. Belangrijke opmerking hierbij: het is niet het laden tot 100% dat schadelijk is, maar laten stilstaan op hoge percentages! Zelfde voor te ver leeg rijden, maar 10% is nog steeds zeer acceptabel. Ik laad meestal tot 80% en steek hem terug in bij 40-50%.

LFP: meestal de goedkopere versies, kunnen tot 100% geladen worden zonder probleem. Moeten ook 1x per week tot 100% laden om de calibratie juist te houden (dacht ik).

Slecht voor de batterij is veel snelladen.
Maar dan hier een Tesla Model 3 van 2019 met 700.000km en nog 71% SoH van de batterij (NMC). 7.500€ kosten aan de wagen gehad op 6 jaar tijd! Bijna altijd tot 100% geladen, ook aan Superchargers.

Goeie vraag, heb sinds dinsdag mijn Model Y, en ik heb dat gewoon laten staan op 20% - 80%, dus eigenlijk hoeft dat niet dan?

Voor mij hangt het af van het gebruik:
- standaard tot 80%, geeft me genoeg bereik.
- moet ik eens verder gaan rijden, dan laad ik hem tot 90 of 95%, maar vertrek ik wel bijna direct als hij dat niveau bereikt heeft.
Als hij bijna vol zit, werkt one-pedal driving niet goed, want hij kan niet genoeg teruggeven aan de batterij.

Hangt vooral af van het type batterij.
NMC: meestal de duurdere versies, wordt aangeraden om niet tot 100% te laden. Belangrijke opmerking hierbij: het is niet het laden tot 100% dat schadelijk is, maar laten stilstaan op hoge percentages! Zelfde voor te ver leeg rijden, maar 10% is nog steeds zeer acceptabel. Ik laad meestal tot 80% en steek hem terug in bij 40-50%.

LFP: meestal de goedkopere versies, kunnen tot 100% geladen worden zonder probleem. Moeten ook 1x per week tot 100% laden om de calibratie juist te houden (dacht ik).

Slecht voor de batterij is veel snelladen.
Maar dan hier een Tesla Model 3 van 2019 met 700.000km en nog 71% SoH van de batterij (NMC). 7.500€ kosten aan de wagen gehad op 6 jaar tijd! Bijna altijd tot 100% geladen, ook aan Superchargers.
Oei heb eigenlijk nog nooit van die termen gehoord, dus geen idee welke batterij. 't Is een Skoda Enyaq.

Snelladen doe ik sowieso bijna nooit. Ga'k alleen eens doen als'k op vakantie ga.

't Is ook wel firmawagen, dus na 4 jaar sowieso inleveren. Vandaar vroeg'k me dus af hoe veel kwaad die 100 procent kon.

In welke mate volgen jullie eigenlijk de regel om auto tussen 20% en 80% te laden.

Toen ik de auto ging ophalen leek dit volgens de leverancier precies extreem belangrijk voor de levensduur van batterij. Enkel tot 100 laden als je meteen nadien lange rit gaat maken.

Maar onlangs was ik bij een andere garage en die kerel zei dan weer, laad maar gewoon tot 100. Kan allemaal geen kwaad.

Tot 100 laden is wel handiger natuurlijk, meteen meer km's "tanken". Ik kan zo op't onverwachte beslissen om grote toer te doen ofzo. Heb niet altijd alles op voorhand mega gepland.
Auto staat std altijd op 80% ingesteld dus veel opvolgen is er niet aan.
Weet ik bv dat ik dag nadien een langere rit ga doen, dan zal ik hem uitzonderlijk tot 100 opladen.
Snelladen is ook heel zeldzaam hier.
EV is wel particulier aangekocht en ik neem voor langere ritten eigenlijk altijd mijn oldtimer.

Terug
Bovenaan