Elektrische wagens

Goeie vraag, heb sinds dinsdag mijn Model Y, en ik heb dat gewoon laten staan op 20% - 80%, dus eigenlijk hoeft dat niet dan?
Toch wel hoor. NMC batterijen zien meer af op 100% SOC dan op 80% SOC door calendar aging.
Als ge een LFP batterij hebt, mag je wel tot 100% laden.

Natuurlijk als het een lease is, doet ge uw goesting he. Alst kapot is na 4 jaar, is het uw probleem niet.

Oei heb eigenlijk nog nooit van die termen gehoord, dus geen idee welke batterij. 't Is een Skoda Enyaq.

Snelladen doe ik sowieso bijna nooit. Ga'k alleen eens doen als'k op vakantie ga.

't Is ook wel firmawagen, dus na 4 jaar sowieso inleveren. Vandaar vroeg'k me dus af hoe veel kwaad die 100 procent kon.
Zoiets vind ik altijd pijnlijk om te lezen. Iedereen zou met een firmawagen moeten omgaan alsof het een eigen wagen is.

Zoiets vind ik altijd pijnlijk om te lezen. Iedereen zou met een firmawagen moeten omgaan alsof het een eigen wagen is.
Wacht, even nuanceren hier. Ik ben echt iemand die een firmawagen beter behandeld dan een eigen wagen. Zelfs in die mate dat'k steeds van mijn werk complimenten krijg telkens ik de wagen moet inleveren.

Wat ik dus vooral bedoelde is... Heeft die 100 procent batterij zo'n gigantische impact?

Wacht, even nuanceren hier. Ik ben echt iemand die een firmawagen beter behandeld dan een eigen wagen. Zelfs in die mate dat'k steeds van mijn werk complimenten krijg telkens ik de wagen moet inleveren.

Wat ik dus vooral bedoelde is... Heeft die 100 procent batterij zo'n gigantische impact?
Als de fabrikant zegt best hoofdzakelijk tot 80% opladen dan zal het waar zijn.

Het is een concurrentieel voordeel moesten zij met vertrouwen kunnen zeggen dat hun auto’s systematisch mogen geladen worden tot 90-100%.

Als de fabrikant zegt best hoofdzakelijk tot 80% opladen dan zal het waar zijn.

Het is een concurrentieel voordeel moesten zij met vertrouwen kunnen zeggen dat hun auto’s systematisch mogen geladen worden tot 90-100%.
Dat was hem net. Fabrikant waar ik de auto ging ophalen zei altijd tussen 20 en 80. De andere fabrikant (ook skoda dealer) die mijn auto terug zichtbaar moest krijgen in de app zei dan weer dat 100 geen probleem was. Vandaar dus ook mijn vraag aangezien ik dus van 2 Skoda dealers andere info kreeg.

Dat was hem net. Fabrikant waar ik de auto ging ophalen zei altijd tussen 20 en 80. De andere fabrikant (ook skoda dealer) die mijn auto terug zichtbaar moest krijgen in de app zei dan weer dat 100 geen probleem was. Vandaar dus ook mijn vraag aangezien ik dus van 2 Skoda dealers andere info kreeg.
Wel opletten met wie de info geeft. Ik heb al gemerkt dat verkopers gewoon foutieve info durven mee te geven. Ze zijn tegenwoordig minder geïnformeerd dan vroeger.

Ik vermoed dat je niet bij een fabrikant bent geweest maar bij een garage 😉 Op dat vlak garages niet vertrouwen.

Het is best om tussen 20 en 80 te houden, is daarvan sporadisch afwijken een probleem? Nee. Maar het is zeker niet aan te raden om een wagen tot 100% op te laden en dan een paar dagen te laten staan, idem met een batterij die nog maar 5% geladen is.

Vandaag naar de Porsche dealer in Gent geweest voor de Porsche Cayenne S en Turbo EV.
Beide wagens eens overlopen in de configurator en in de enige (gewone) gezeten die er ten toon stond.

Hoewel de turbo kwa prestaties erg verleidelijk is lijkt me de S de sweet spot.

Maar ligt het aan mij of is het leder in de Cayenne maar dunnetjes? Als in ik heb het gevoel dat er meer padding in mijn iX3 zit?

Al bij al wel knappe wagen in het echt. Ook eens mystic green in het echt gezien en dat ziet er compleet anders uit in persoon.

De S is een kandidaat voor mijn volgende wagen. Financial renting van 1800/m mogelijk met 30% restwaarde.

Nu nog eens passeren bij Lotus en Zeekr omdat ik toch nog twijfel over de afwerking van de Porsche. Was ik echt overtuigd zou ik de moeite niet doen maar van Lotus waren de reviews toch laaiend over de afwerking.

Ik ga ook nog wachten op de ix3 M60 en iX5.Zeker de ix3 is een andere klasse maar als de M60 ook rond de 3,8s zit dan ga ik toch echt eens goed vergelijken om te zien of de Porsche badge het anno 2026 nog waard is.

Laatst bewerkt:
Vandaag naar de Porsche dealer in Gent geweest voor de Porsche Cayenne S en Turbo EV.
Beide wagens eens overlopen en in de enige gezeten die er ten toon stond.

Hoewel de turbo kwa prestaties erg verleidelijk is lijkt me de S de sweet spot.

Maar ligt het aan mij of is het leder in de Cayenne maar dunnetjes? Als in ik heb het gevoel dat er meer padding in mijn iX3 zit?

Vriend van mij komt van een X5 en heeft nu een Porsche
Die zei ook dat de stoelen in de X5 precies beter waren

Staat die Turbo altijd in de showroom in Latem? Ik wil die snijplankjes wel eens in het echt zien.
Ah misschien heb ik er wat vreemd verwoord. De turbo stond er nog niet. Die gaat er een week zijn de 27ste april.
Ik heb enkel in de gewone gezeten. Post aangepast.

Ah misschien heb ik er wat vreemd verwoord. De turbo stond er nog niet. Die gaat er een week zijn de 27ste april.
Ik heb enkel in de gewone gezeten. Post aangepast.
Welke stoelen stonden in de Cayenne, sport of comfort? Meer padding is ook niet altijd ´beter´.

Welke stoelen stonden in de Cayenne, sport of comfort? Meer padding is ook niet altijd ´beter´.
Da's waar, maar het voelde wel vrij hard aan. Het waren de comfortstoelen. Het was tweekleurig lederen interieur, glad afgewerkt leder Zwart/Magnesium Grey.

Btw, Dit was mijn config:

Maar nu ik het nog eens in detail bekijk, dan komt een Zeekr 7X eigenlijk dicht in de buurt van functionaliteit EN performance (zonder te kijken naar rijgedrag).

Laatst bewerkt:
Da's waar, maar het voelde wel vrij hard aan. Het waren de comfortstoelen. Het was tweekleurig lederen interieur, glad afgewerkt leder Zwart/Magnesium Grey. Dit was mijn config:

Maar nu ik het nog eens in detail bekijk, dan komt een Zeekr 7X eigenlijk dicht in de buurt van functionaliteit EN performance (zonder te kijken naar rijgedrag).
De Leapmotor C10 AWD komt ook relatief dicht in de buurt en kost nog geen 50k; misschien ook de moeite waard om die eens te bekijken (rijgedrag zal hoogstwaarschijnlijk in de verste verte niet vergelijkbaar zijn met een Porsche)

Terug
Bovenaan