Elektrische wagens

Ik zou liever de zotste Taycan kopen dan die lelijke Ferrari... En dat zal nog steeds een stuk goedkoper uitkomen.
De allerduurste Taycan met alle opties (behalve de gepersonaliseerde) in de duurst mogelijke lak die ze hebben, komt op nog geen 300k€. Dat is dus ruwgeschat de helft.
Ohja, die heeft ook meer range, en laadt ongeveer even snel. Maar is wel een pak sneller.

De allerduurste Taycan met alle opties (behalve de gepersonaliseerde) in de duurst mogelijke lak die ze hebben, komt op nog geen 300k€. Dat is dus ruwgeschat de helft.
Ohja, die heeft ook meer range, en laadt ongeveer even snel. Maar is wel een pak sneller.
Ik had zo'n vermoeden dat die op 300k kwam. En zelfs voor 200k heb je al een dikke machine.

Ik stel mij de vraag wie bij Ferrari daar de goedkeuring voor heeft gegeven. Ze zijn er fier op om de fanbase te choqueren. Je ziet het aan de aandelenkoers wat de gevolgen zijn. Ik vond de F80 ook al een teken aan de wand dat ze bij Ferrari de weg totaal kwijt zijn qua design en specificaties, maar dit mormel slaat werkelijk alles.

Geef me dan maar 1000 maal een EV van Maserati boven dit zeg.

Ik stel mij de vraag wie bij Ferrari daar de goedkeuring voor heeft gegeven. Ze zijn er fier op om de fanbase te choqueren. Je ziet het aan de aandelenkoers wat de gevolgen zijn. Ik vond de F80 ook al een teken aan de wand dat ze bij Ferrari de weg totaal kwijt zijn qua design en specificaties, maar dit mormel slaat werkelijk alles.

Geef me dan maar 1000 maal een EV van Maserati boven dit zeg.
Er was al een Italiaanse EV die er goed uit ziet, de GranTurismo Folgore.
Ik dacht "laat ik AI die 2 eens laten combineren":

Dat is dus op basis van een EV-platform, ze hadden enkel de carosserie moeten aanpassen...

Ik snap toch ook niet hoe zoiets goedgekeurd geraakt. Het begint al bij de kleur alleen al. Ik zag vandaag voor mij een compacte Citroën rijden in exact datzelfde blauw. Wat is er mis met het typische Ferrari rood ? Je zou bijna denken dat ze er gewoon om doen om de wagen zo ordinair mogelijk er laten uit te zien.
En dan die vormen... Die achterkant, ik moest gewoon direct aan Lego denken, of nog beter zoals iemand hierboven suggereerde: Fischer Price.
En dan het interieur dat heel duidelijk toont dat Jon Ive (ex-Apple) mee aan het design stond. Sorry, maar die ronde Apple toetsen passen gewoon totaal niet in een sportwagen. Da's eerder iets dat je verwacht in een compact stads-autootje.

Maserati heeft inderdaad 2 EV's, de GranTurismo Folgore en de Grecale Folgore.
En beide verkopen voor geen meter, worden zelfs in China gedumpt op de markt aan een spotprijs om toch maar volumes te creëren.
Kan mij niet voorstellen dat zo'n Ferrari Luce hok dan gaat verkopen omdat er een paardje opstaat.

8nlujT1G.jpg

Maserati_Grecale_Folgore.jpg

Terwijl hun oude designleverancier, Pininfarina, dan deze mooie EV maakte:
Automobili-Pininfarina-Battista-Novantacinque_29.jpg

Heeft meer Ferrari DNA dan de Luce.
OK, die is dan wel dik boven de 2 miljoen, maar goed.

Ik denk echt dat het ontwerp van de Luce voor 90% een oud Apple Car ontwerp is. Zou daar helemaal bij passen qua stijl (en totaal niet bij Ferrari)

Laatst bewerkt:
Maserati heeft inderdaad 2 EV's, de GranTurismo Folgore en de Grecale Folgore.
En beide verkopen voor geen meter, worden zelfs in China gedumpt op de markt aan een spotprijs om toch maar volumes te creëren.
Kan mij niet voorstellen dat zo'n Ferrari Luce hok dan gaat verkopen omdat er een paardje opstaat.

8nlujT1G.jpg

Maserati_Grecale_Folgore.jpg
Die verkopen nu wel vooral niet omdat het Maserati is. Dat merk leeft al 20 jaar op het geluid van hun V8 aangezien al de rest van hun auto's hoogstens "matig" te noemen is.
Diezelfde auto van een ander merk zou wel verkopen.

Denk je? Als je zo'n merk koopt wil je toch een zalig klinkende verbrandingsmotor? Maar daar is het hiervoor het verkeerde topic :scream:

Niet dat ik er echt vrolijk van kan worden maar het internet is wel weer een stevig pak aan het overdrijven hoor. Het is een atypische Ferrari qua looks dat zeker maar we zullen zien wat hun cliënteel er van zegt, het internet-plebs (ik inclusief) kan zagen en klagen zoveel ze willen maar doorgaans zijn dat niet de kopers. Over de prijs al helemaal, alsof dat ooit anders geweest is bij Ferrari. :lol:

Denk je? Als je zo'n merk koopt wil je toch een zalig klinkende verbrandingsmotor? Maar daar is het hiervoor het verkeerde topic :scream:

Dat lijkt wel zo, is dat niet de reden waarom bv. Lamborghini (voorlopig?) de stekker getrokken heeft uit hun full-EV programma?

En niet 100% vergelijkbaar maar Porsche heeft zich de laatste paar jaar serieus verslikt in de transitie naar puur EV, al ligt dat mogelijks eerder aan markten waar Ferrari minder verkoopt.

Het zou anders wel leuk zijn mochten er wat meer Ferrari's effectief rondrijden .. vroeger kon je De Nul hier rond Aalst nog wat zien maar is ook al even geleden. Zoiezo jammer dat je dat type wagens weinig ziet - al kan dat ook met de regio te maken hebben, Antwerpen en Knokke zullen wel beter doen dan het arme Aalst. Mag nog ne Luce zijn dan.

Groot contrast met Porsche - die zie je meer dan Dacia.

Dat lijkt wel zo, is dat niet de reden waarom bv. Lamborghini (voorlopig?) de stekker getrokken heeft uit hun full-EV programma?

En niet 100% vergelijkbaar maar Porsche heeft zich de laatste paar jaar serieus verslikt in de transitie naar puur EV, al ligt dat mogelijks eerder aan markten waar Ferrari minder verkoopt.
Ik zie nochtans enorm veel Taycans rond rijden hier in de buurt.

Ik vind dat Porsche en Ferrari/Lamborghini in verschillende segmenten opereren.

Iedere succesvolle zelfstandige moet een Porsche hebben. Maar die rijdt daar dan ook iedere dag mee.
Ik denk niet dat er veel mensen echt dagelijks hun Ferrari gebruiken.
Vandaar ook het (denk ik toch wel) relatieve succes van de Taycan. Goedkoop op de zaak, veel goedkoper dan een 911 trouwens, sportief maar niet te zot en je loopt niet leeg op onderhoudskosten (of dat was toch de bedoeling).

Ik zie nochtans enorm veel Taycans rond rijden hier in de buurt.

Ja, voor die prijsklasse rijden er verrassend veel rond. Maar wereldwijd is de Porsche verkoop serieus gedaald en ze hebben bijna €4 miljard voor EV ontwikkeling afgeschreven (de winst van een volledig jaar), dat was duidelijk niet omdat de vraag naar EV's explodeerde. Waarschijnlijk eerder door niet-Europese markten, maar toch...
De Taycan verkocht goed in de eerste jaren, maar sindsdien is de verkoop met 60% gezakt.

Ik vind dat Porsche en Ferrari/Lamborghini in verschillende segmenten opereren.

Iedere succesvolle zelfstandige moet een Porsche hebben. Maar die rijdt daar dan ook iedere dag mee.
Ik denk niet dat er veel mensen echt dagelijks hun Ferrari gebruiken.
Vandaar ook het (denk ik toch wel) relatieve succes van de Taycan. Goedkoop op de zaak, veel goedkoper dan een 911 trouwens, sportief maar niet te zot en je loopt niet leeg op onderhoudskosten (of dat was toch de bedoeling).

Dat is wel zo, Lamborghini blijft de beste vergelijking, mogelijks ook McLaren als ik me herinner hoe veel die (relatief gesproken) in Londen rond reden. Vandaar "niet 100% vergelijkbaar"

De Porsche verkoop problemen zijn denk ik 2-ledig:
- verkoop in China is sterk verminderd (26% in 2025, 21% in Q1 2026), door sterkere spelers in China en andere factoren, maar niet zozeer door de producten.
- verkoop van Taycan is verminderd omdat er best veel problemen mee waren, met lagere restwaarde tot gevolg. Een als die dan voornamelijk op de zaak wordt gekocht..., tja. En nu wacht men een beetje af of de facelift beter is.

Ja, voor die prijsklasse rijden er verrassend veel rond. Maar wereldwijd is de Porsche verkoop serieus gedaald en ze hebben bijna €4 miljard voor EV ontwikkeling afgeschreven (de winst van een volledig jaar), dat was duidelijk niet omdat de vraag naar EV's explodeerde. Waarschijnlijk eerder door niet-Europese markten, maar toch...
De Taycan verkocht goed in de eerste jaren, maar sindsdien is de verkoop met 60% gezakt.

Dat is wel zo, Lamborghini blijft de beste vergelijking, mogelijks ook McLaren als ik me herinner hoe veel die (relatief gesproken) in Londen rond reden. Vandaar "niet 100% vergelijkbaar"
Je moet natuurlijk mee zijn met de trein he. Met de laatste generatie hebben ze bewezen een goed platform te hebben.

Als ze dat geld niet geïnvesteerd hadden, hadden ze wellicht nog minder omzet.

Interessante background video van Shmee rond die Luce launch:

Enkele key take-aways:
* bij de launch event waren evenveel tech als auto journalisten. De auto journalisten waren allen gechoqueerd en unaniem in hun afgrijzen.
* de event was enorm georchestreerd door Ferrari, met zeer weinig tijd voor de journalisten om hun video-materiaal voor te bereiden. Meer zelfs: ze moesten camera-mensen van Ferrari gebruiken en de video-content werd eerst door Ferrari geredacted.
* er was zelfs een ongeziene NDA met een 'boete' van €600k indien je meewerkte aan mogelijke leaks.
* in tegenstelling tot andere Ferrari's moet je helemaal geen klant/VIP zijn om deze te mogen kopen. Ferrari verwacht dat 80% van de kopers nieuwe klanten gaan zijn.
* ze vermoeden dat het Ferrari design team zelf heel weinig in de pap te brokken had, en ze gewoon het design van LoveFrom (van Jony Ive) gewoon moesten slikken. En dat het daarom eigenlijk ook meer een Apple auto dan een Ferrari is.
* er waren overigens een handvol YouTubers die al eerder toegang kregen en interviews en zo mochten doen, en dat waren allemaal Tech YouTubers: Cleo Abrams, MKBHD... Wat uiteraard ook niet bepaald goed viel bij de auto-enthousiasten en -journalisten.

Terug
Bovenaan