Elektrische wagens

https://www.hln.be/buitenland/eu-pu...-laadellende-werkt-voor-geen-meter~a084c3610/

Oh ironie. In het artikel spreken ze over 20-30 min aan de snellader om de afstand van 440 km te overbruggen. Lijkt me ook zwaar overdreven. 440 km lijkt me zo'n afstand die miss juist niet haalbaar is als je aan 100% vertrekt. Een 5-tal min aan de snellader lijkt me dan al voldoende.

En dan onderstaande zin. Denkt die nu echt dat je er met een busje sneller gaat geraken dan met een auto die heel eventjes aan de snellader moet.
"De Hongaarse Eurocommissaris Olivér Várhelyi, bevoegd voor Volksgezondheid en Dierenwelzijn, vertikt het om met laadstress rond te rijden. Ingewijden vertellen dat hij zijn officiële dienstauto regelmatig laat staan om zich met zijn hele team in een busje naar Frankrijk te laten rijden."

Koperdiefstal aan laadpalen is blijkbaar een nieuw “fenomeen” in Frankrijk (en zelfs al in Duitsland). De prijzen voor koper staan zo hoog dat bendes zich nu niet meer beperken tot spoorlijnen, maar gewoon de kabels van publieke laadpunten beginnen losknippen. ’t Is dus wachten tot dat circus ook bij ons opduikt.

Ik heb hier al jarenlang een camera die mijn voorgevel en dus ook mijn laadpaal en kabel filmt. Soms zie ik mensen eens nieuwsgierig kijken, maar op een dag zal die kabel misschien gewoon losgeknipt worden… M'n laadkabel is misschien niet zo dik als voor een DC laadpaal, maar wel 10m lang...

Met de huidige koperprijzen is dat voor die gasten pure winst en voor ons pure miserie.

Misschien toch tijd dat er wat beter beveiligde laadpunten komen, voor het hier dezelfde kant opgaat. Een ingebouwde 360° camera in elke publieke DC laadpaal? 🙃

https://www.hln.be/buitenland/eu-pu...-laadellende-werkt-voor-geen-meter~a084c3610/

Oh ironie. In het artikel spreken ze over 20-30 min aan de snellader om de afstand van 440 km te overbruggen. Lijkt me ook zwaar overdreven. 440 km lijkt me zo'n afstand die miss juist niet haalbaar is als je aan 100% vertrekt. Een 5-tal min aan de snellader lijkt me dan al voldoende.
In de winter kan het serieus verschillen éh. Dan haal ik zeker geen 440 km.
Maar ze zouden beter eens kosten besparen en enkel nog maar 1 locatie gebruiken, waarom reizen ze eigenlijk telkens van het ene naar het andere... Belachelijk...

En dan onderstaande zin. Denkt die nu echt dat je er met een busje sneller gaat geraken dan met een auto die heel eventjes aan de snellader moet.
"De Hongaarse Eurocommissaris Olivér Várhelyi, bevoegd voor Volksgezondheid en Dierenwelzijn, vertikt het om met laadstress rond te rijden. Ingewijden vertellen dat hij zijn officiële dienstauto regelmatig laat staan om zich met zijn hele team in een busje naar Frankrijk te laten rijden."
Wel, als ze er met 5-6 in zitten, lijkt het me ecologischer dan met 5-6 EV's elk apart...

Laatst bewerkt:
Met de huidige koperprijzen is dat voor die gasten pure winst en voor ons pure miserie.

Koper kost 9 euro/kilo. In uw kabel zit mss ne kilo, maar ik vermoed minder. Je moet die ook nog strippen of afbranden etc. Echt de moeite niet waard om de huizen af te gaan. Mijn laadpaal is benaderbaar vanaf de straat maar heb weinig schrik voor diefstal van de fixed kabel.
Als ze aanbellen dan zal ik ze 10 euro geven... :D

Koper kost 9 euro/kilo. In uw kabel zit mss ne kilo, maar ik vermoed minder. Je moet die ook nog strippen of afbranden etc. Echt de moeite niet waard om de huizen af te gaan. Mijn laadpaal is benaderbaar vanaf de straat maar heb weinig schrik voor diefstal van de fixed kabel.
Als ze aanbellen dan zal ik ze 10 euro geven... :D

€12,22 / kg zelfs. https://www.preciousmetalprices.com/be/koperprijs/

10m 5G6 hier van de laadpaal naar de auto, dus :

AI:
Een 10 meter 5G6‑kabel bevat ongeveer 1,7 kg koper.
Dat cijfer volgt rechtstreeks uit de technische gegevens van een YMVK 5G6‑kabel, waarvan het totaalgewicht 0,485 kg/m bedraagt.

Wat neerkomt op een 20-tal €.

Is toch triestig om iemand honderden euro's afhandig te maken voor 20 euro. En je bent er zolang mee bezig dat je evengoed een uur kan gaan werken... Tenzij je een hele nacht gaat knippen en ze gezamelijk opstookt om het koper te winnen.
Zielig inderdaad, als je dat doet, en geen andere 'keuze' hebt, ben je al redelijk diep gevallen in 't leven...
Maar ja, het doet de economie draaien :wallbash: (belasting)geld moet rollen.

Ze zouden beter die koperhandelaren over heel Europa verbieden eender wat aan te kopen... Maar om dat in heel Europa te doen, lijkt me onmogelijk. Al dat koper gaat uiteindelijk naar een oud Oostblokland, en keert dan bij ons terug in de vorm van elektriciteits- of datakabel.
Het zou me eigenlijk ook niet verwonderen dat er een deel per container naar Afrikaanse landen vloeit om daar dan goedkoop verwerkt te worden.

Het zijn niet alleen professionele dievenbendes, maar evengoed ook drugsgebruikers die leven van de ene naar de volgende shot.

Iemand ervaring met incert tt1?
Ik had een audi etron gt gekocht en ben de verzekering in orde aan het brengen.
In de finale polis zie ik ineens de vraag naar een incert tt1 certificaat.
Zo goed als elke nieuwe elektrische auto lijkt mij een technisch gelijkaardig systeem te hebben, niet gecertificeerd.
Van de weinige info dat ik er over vind is dat een grap van +1k + alarmcentrale abbo.
Het aantal installateurs is ook niet zo hoog.
De wagen heeft een cataloguswaarde van amper 105k.

Zo goed als elke nieuwe elektrische auto lijkt mij een technisch gelijkaardig systeem te hebben, niet gecertificeerd.
Van de weinige info dat ik er over vind is dat een grap van +1k + alarmcentrale abbo.
Metatrack is een gekende speler.

Voor de gemiddelde vlaming is dat langer. Aangezien je het moet baseren op het geld dat je overhoudt ( dus na uw kosten). Niet op hetgeen er binnenkomt.

Uw kosten heeft niks te maken met de termijn dat je iets verdient… iemand die alles tot de laatste euro opsmost verdient op termijn ook 105k…

Uw kosten heeft niks te maken met de termijn dat je iets verdient… iemand die alles tot de laatste euro opsmost verdient op termijn ook 105k…
Als ik 5 miljoen verdien en 5 miljoen spendeer dan zal ik nog altijd 0€ kunnen spenderen aan de aankoop van de wagen.

Mij lijkt het dan ook logisch dat je de aankoop dan ook eerder moet bekijken in functie van het geld dat je aan niets gespendeerd hebt (en dus spaart) om te bepalen welke termijn je nodig hebt om die uitgave te kunnen permitteren.
Dus als de gemiddelde belg 5k aan de kant kan zetten op jaarbasis dan duurt het de gemiddelde vlaming 21 jaar voordat ze zich die wagen kunnen permitteren.

De persoon die dan ook 35000€ aan de kant kan zetten elk jaar is degene die op die termijn van 3jaar zich ook die wagen kan permitteren.

Andere maatschappij zoeken?

Amper, de gemiddelde vlaming moet daar bijna 3 jaar voor werken :).
Amper 105k in de functie van de verzekering natuurlijk. Het is dan ook nog eens degressief en je hebt die voorwaarden van "alle documenten en reservesleutels moeten in je bezit zijn" wat amper iemand doet.
Porsche of elektrische Ferrari van over de 500k lijkt me logisch om die apart te tracken. Daar is de installatieprijs ook maar een fractie van de kostprijs. De return zeer groot.
Auto's van rond de 100k rijden er met hopen rond.
Het is de eerste keer dat ik hier van hoor voor dit type wagens. Ik ken verschillende mensen met bv een EQS en die hebben dat niet nodig.

Amper 105k in de functie van de verzekering natuurlijk. Het is dan ook nog eens degressief en je hebt die voorwaarden van "alle documenten en reservesleutels moeten in je bezit zijn" wat amper iemand doet.
Porsche of elektrische Ferrari van over de 500k lijkt me logisch om die apart te tracken. Daar is de installatieprijs ook maar een fractie van de kostprijs. De return zeer groot.
Auto's van rond de 100k rijden er met hopen rond.
Het is de eerste keer dat ik hier van hoor voor dit type wagens. Ik ken verschillende mensen met bv een EQS en die hebben dat niet nodig.

Er is wel een groot verschil tussen een TT-1 incert gekeurd alarm en wat er tegenwoordig op elke nieuwe auto zit om uw auto te volgen op de app van de wagen. Dat tweede stelt letterlijk geen hol voor en is ook geen anti diefstalsysteem.

Vanaf 100k exclusief btw wordt standaard bij de meeste verzekeraars een TT-1 of 2 alarm vereist voor een elektrische wagen, voor een niet elektrische is dat zelfs een zwaardere TT-3 of 4.
Daar kan case by case vanaf geweken worden afhankelijk van een aantal parameters. Bij u kan daar zeker vanaf geweken worden omdat de wagen slechts 105k is. Kans is groot dat ze het standaard alarm wel accepteren mits bijvoorbeeld 5% vrijstelling bij diefstal.

Een Ferrari van 500k heeft geen extra alarm nodig omdat dat een exclusieve wagen is.

Om nog maar te zwijgen dat die wagens achter een omheining, in een garage in een dikke villa met een incert alarmsysteem staan en dat de typische 100k euro auto van een zelfstandige gewoon op de oprit staat.

Laatst bewerkt:
Koperdiefstal aan laadpalen is blijkbaar een nieuw “fenomeen” in Frankrijk (en zelfs al in Duitsland). De prijzen voor koper staan zo hoog dat bendes zich nu niet meer beperken tot spoorlijnen, maar gewoon de kabels van publieke laadpunten beginnen losknippen. ’t Is dus wachten tot dat circus ook bij ons opduikt.

Misschien toch tijd dat er wat beter beveiligde laadpunten komen, voor het hier dezelfde kant opgaat. Een ingebouwde 360° camera in elke publieke DC laadpaal? 🙃
Gebeurt ook in België al regelmatig hoor. Eerst waren het inderdaad spoorlijnen, dan zonnepanelen, en tegenwoordig snelladers.

Kabels met stevigere niet-doorknipbare mantels en detectiesystemen kunnen een oplossing zijn.

Na vertragingen door verloren nummerplaten door de staking bij Bpost en door stakingen bij de keuringscentra eindelijk een maand later m'n eerste electrische mogen afhalen.

1000098480.jpg

Proficiat, heb die testgereden en die reed heel natuurlijk (rij nu wel al een tijdje een EV). Goede assisted drive ook en massa's ruimte, veel meer dan je zou vermoeden als je hem vanbuiten ziet.

Terug
Bovenaan