Elektrische wagens

Ik was hier wat aan het surfen en kwam de Sondors MetaCycle tegen. Electrische motor met genoeg range en snelheid om een deftige commuter bike te kunnen zijn, en dat voor slechts 5000$. Aan de huidige koers en met 500$ aan shipping zou dat aan op ongeveer 5750€ komen :)
Met een nominale output van 8kW valt hij mogelijks zelfs in de 125cc categorie. Geen idee of ze daarvoor de nominale of peak output voor pakken.

Ook zijn ze bezig met een electrische 'wagen' op 3 wielen, met wel enkele opmerkelijke keuzes: er komt geen centraal scherm, enkel een mounting point voor je smartphone of tablet

Ik vermoed dat er daarvoor wel een veiligheid zal zijn in android auto/Apple carplay. Ik denk ook niet dat die je meters zal vervangen, eerder je scherm waar de gps, radio, ... wordt getoond.

De foto's die nu rondgaan, zijn van een 'alpha' versie en ze zijn momenteel de beta versie aan het bouwen. Dit interview gaat voornamelijk over de metacycli maar er is ook een alinea over de trike/auto.

Bedankt ugar, sandervdw en hit hard om jullie ervaringen te delen!

Ondertussen testritten gedaan met een e-tron als BEV en een X5 en 5 reeks als PHEV. Ik moet zeggen dat voorlopig de voordelen van een BEV mij ontgaan. Bij wat rustig rijden zijn de PHEV hetzelfde als de BEV en dat de motor moet bijspringen als ik eens stevig op de gas sta is amper hoorbaar. Vanaf een zekere snelheid is er vooral rol- en windgeluid dus die motor valt niet op. Ok, acceleratie is nog wat beter in de e-tron, maar wanneer heb je dat in de praktijk nodig.

Voor mijn dagelijkse, zonder COVID, trajecten volstaat de autonomie van de PHEVs. Als ik dan eens verder moet zie ik enkel voordelen aan het feit dat er toch een benzinemotor in zit. Voor mijn use case lijkt de plug in dus beter. Zie ik een voordeel van BEV over het hoofd?

Ondertussen testritten gedaan met een e-tron als BEV en een X5 en 5 reeks als PHEV. Ik moet zeggen dat voorlopig de voordelen van een BEV mij ontgaan. Bij wat rustig rijden zijn de PHEV hetzelfde als de BEV en dat de motor moet bijspringen als ik eens stevig op de gas sta is amper hoorbaar. Vanaf een zekere snelheid is er vooral rol- en windgeluid dus die motor valt niet op. Ok, acceleratie is nog wat beter in de e-tron, maar wanneer heb je dat in de praktijk nodig.

Voor mijn dagelijkse, zonder COVID, trajecten volstaat de autonomie van de PHEVs. Als ik dan eens verder moet zie ik enkel voordelen aan het feit dat er toch een benzinemotor in zit. Voor mijn use case lijkt de plug in dus beter. Zie ik een voordeel van BEV over het hoofd?
Ik snap uw punt volledig. In de huidige situatie heb je gelijk ook (buiten de initiële aankoopprijs die waarschijnlijk duurder is). Het grote probleem van PHEV's is enerzijds het risico dat de restwaarde gaat kelderen als BEV's bereikbaarder worden voor meer mensen. Anderzijds biedt een EV ook iets meer zekerheid naar fiscaliteit toe. Binnen dit en 5 jaar zal er zéker nog iets veranderen op dat vlak, en de kans lijkt me veel groter dat ze dan PHEV's eerst aanpakken.
Het verbruik van de PHEV schiet ook wel omhoog tijdens bvb een lange reis. Uiteindelijk weegt dat niet op tov de besparingen die je het ganse jaar door doet, maar de collega's die ik had met een 530e kwamen bijna een heel jaar aan 2à3l/100km verbruik, maar na een reis stond dat verbruik plots toch op 6l (gemiddeld over de totale kilometerstand).

Qua rijgedrag is vooral het verschil dat de BEV natuurlijk veel meer elektrisch vermogen heeft, waardoor het allemaal nog niet wat soepeler verloopt (vooral hernemingen, een 530e kan elektrisch autostrade doet, maar als je dan plots vol gas geeft om in te halen, hapert hij even).

Nu, ik ben akkoord dat de verschillen voor uw gebruik (wss een 50km/dag) redelijk klein zijn. Het komt dan eerder neer op kijken naar de toekomst en zien wat dat gaat geven.

In het rijden zelf is er niet eens zo gek veel verschil met een stille automaat inderdaad (de manier waarop de kracht komt wel ja, maar ze hebben allebei hun charmes). Wat meer directe kracht, maar zoals je zelf al zegt is dat eigenlijk luxe.

Zelf ben ik zelfstandige, en dan liggen de cijfers nog enigszins anders. Voor mij is de restwaarde nog belangrijk, voor een werknemer die een leasewagen krijgt zal het hem worst wezen. En zoals Sander ook al aanhaalt zit je met toekomstige fiscaliteit, maar daar verwacht ik nu niet dat je met een PHEV zwaar gaat moeten betalen binnenkort. Ze zullen dat wel geleidelijk optrekken, maar nooit met een serieuze verhoging in één keer.

Als je na een testrit niet meteen overtuigd bent is een PHEV een veiligere optie.

Onderhoudskosten zijn wat hoger in een pHEV. Maar indien je denkt zo goed als altijd toe te komen met de autonomie van de accu, dan lijkt een PHEV de juiste keuze voor jou. Houdt er wel rekening mee dat die autonomie (net als voor BEV) een pak minder is dan de aangegeven waarde
Hier zijn er heel wat collega's die een PHEV hebben gekozen en toch klagen over 't lawaai van de motor wanneer die opstart. Dat zijn wel grotendeels Mercedes PHEV's met een diesel motor (C/E/GLE), geen benzinemotor.

Weet iemand eigenlijk wat BMW van plan is met de iX? Ten opzichte van de iX3 dan vooral. Buiten het exterieur dan natuurlijk. Zal de iX veel groter zijn misschien, of?

Weet iemand eigenlijk wat BMW van plan is met de iX? Ten opzichte van de iX3 dan vooral. Buiten het exterieur dan natuurlijk. Zal de iX veel groter zijn misschien, of?
iX is veel groter en zal dus ook een pak duurder zijn.
Hij is ook gebouwd op een elektrisch platform, dus zonder enige vorm van concessies aan het ICE-platform (GEEN middentunnel achterin de iX, wel in de iX)
Range is ook absoluut niet te vergelijken, net zoals de maximale laadsnelheid

De iX3 is een EV met redelijk wat compromissen, de iX zal qua praktisch nut vergelijkbaar zijn met de model X van Tesla (bereik, laadsnelheid,...).

iX is eigenlijk de X5. En een volledig elektrisch platform wat wel wat voordelen heeft.

De iX zal eerder de "halocar" voor de elektrische BMW's worden. Of de i4, dat kan ook.

Spijtig dat die nog even op zich laat wachten, maar ik moet nu kiezen. Die iX ziet er wel knap uit anders.

Bedankt voor de tip rond de dieselmotor ugar, morgen testrit met GLE dus zal er op letten.

Hier zijn er heel wat collega's die een PHEV hebben gekozen en toch klagen over 't lawaai van de motor wanneer die opstart. Dat zijn wel grotendeels Mercedes PHEV's met een diesel motor (C/E/GLE), geen benzinemotor.
Buiten het totaal gebrek aan koffer in de C was dat ook mijn grootste opmerking erover. De benzine PHEV is redelijk verfijnd maar de diesel is echt gene kado.

Spijtig dat die nog even op zich laat wachten, maar ik moet nu kiezen. Die iX ziet er wel knap uit anders.

Bedankt voor de tip rond de dieselmotor ugar, morgen testrit met GLE dus zal er op letten.
ik kan echt niet voorbij die lelijke aerodynamische velgen en bumbers kijken..

Hier eens het debat opentrekken over restwaarde. @sandervdw denkt altijd dat EV's een veel slimmere keuze zijn dan ICE mbt restwaarde; door de strengere wetgeving in de toekomst.

Ik volg die piste niet. ICE is een klassieke technologie, daar zie ik nog weinig verrassingen of verbeteringen uitkomen. De waarde van mijn auto na 4 jaar, zal volgens mij hetzelfde % zijn als het de afgelopen 20 jaar was (bv. 50% van de nieuwwaarde na 4 jaar). Ofwel als tweedehandswagen in België, ofwel voor export.
Dat er veranderende fiscale maatregelen zijn qua aftrek voor bedrijfswagens, zie ik dus geen reden om te besluiten dat de restwaarde opeens meer zou dalen dan voorheen het geval was.

EV's zijn een nieuwe technologie, en nog volop in ontwikkeling. De kosten dalen elk jaar, de capaciteit van de batterijen stijgt, de technologie verbetert, etc. Als je de situatie qua aanbod en prijs bekijkt 4 jaar geleden tov nu, is dat een groot verschil. Vier jaar in de toekomst zal dat ook terug zou zijn. Ga je dan nog 50% van de nieuwwaarde krijgen van je tweedehands EV, als er tegen 2025 wel al goedkopere en betere nieuwe EV's zijn uitgekomen in 2025? Bij ICE's heb je dit risico niet, dat zijn enkel nog kleine evoluties, maar bij EV's mag je grotere stappen verwachten.

Wie is je doelpubliek om te kopen? Bij een benzine of diesel: iedereen die op zoek is naar een (goedkope) wagen en geen nieuwe wil/kan kopen.
Bij een duurdere PHEV of EV? Er is een hogere aanschafprijs, en de lagere TCO op lange termijn is enkel gedreven door fiscale voordelen. Bedrijven kopen geen auto's van >4j oud, en een particulier haalt de hogere aankoop er nooit uit (ondanks de lagere prijs/gereden km)

Laatst bewerkt:
Hier eens het debat opentrekken over restwaarde. @sandervdw denkt altijd dat EV's een veel slimmere keuze zijn dan ICE mbt restwaarde; door de strengere wetgeving in de toekomst.

Ik volg die piste niet. ICE is een klassieke technologie, daar zie ik nog weinig verrassingen of verbeteringen uitkomen. De waarde van mijn auto na 4 jaar, zal volgens mij hetzelfde % zijn als het de afgelopen 20 jaar was (bv. 50% van de nieuwwaarde na 4 jaar). Ofwel als tweedehandswagen in België, ofwel voor export.

EV's zijn een nieuwe technologie, en nog volop in ontwikkeling. De kosten dalen elk jaar, de capaciteit van de batterijen stijgt, de technologie verbetert, etc. Als je de situatie qua aanbod en prijs bekijkt 4 jaar geleden tov nu, is dat een groot verschil. Vier jaar in de toekomst zal dat ook terug zou zijn. Ga je dan nog 50% van de nieuwwaarde krijgen van je tweedehands EV, als er tegen 2025 wel al goedkopere en betere nieuwe EV's zijn uitgekomen in 2025? Bij ICE's heb je dit risico niet, dat zijn enkel nog kleine evoluties, maar bij EV's mag je grotere stappen verwachten.
Wat je daar imo mist, is dat je EV's en ICE's als 2 verschillende dingen ziet. Beide zijn echter auto's en kannibaliseren dus. Naar mijn idee is het huidige aanbod aan EV's voldoende voor de gemiddelde mens, en die mentaliteitsswitch begint er ook te komen. Hierdoor kom je in dezelfde situatie als waarom een 7-serie met V12 minder goed te verkopen valt als een 7-serie met een 3l motor.
EV's evolueren inderdaad nog, en de huidige generatie zal tegen dan waarschijnlijk niet zo heel veel meer voorstellen. Maar er blijft een deel van de bevolking dat 2e hands wagens zoekt en binnen 5 jaar ga je nog geen goedkope 2e hands versies van die betere wagens hebben.

Maar het is zeker een discussie die kan opengetrokken worden.

De prijs van ICE als nieuwprijs is volgens mij ook nog niet omlaag gegaan?
Terwijl tweedehands zijn ze wel een stuk goedkoper. En qua fiscaliteit zijn ze duurder geworden (en die trend zet zich nog voort).
Dus gaat de afschrijving nu toch wel harder dan vroeger.

Jup, en dan met de grijze accenten
Al kan het ook sophistograu zijn, Carbon Schwarz heeft een donkerblauwe schijn.

Dit is vrij zeker Carbon Schwarz:
fuck als ik dat zie, waarom twijfelen hé... wat een kar!

(wel serieuze swirls in de lak - kzal mijn DAP'ke nog eens moeten bovenhalen na 4j :p)

Terug
Bovenaan