Elektrische wagens

Ik zie niet in waarom dat niet gangbaar zou kunnen worden waar mogelijk, als er iemand van ver op bezoek komt en die blijft een paar uur. Mijn schoonzus woont in Limburg, als die dan met het gezin een namiddag langskomt zou die gerust mogen inpluggen dat ze onderweg niet moeten laden. Natuurlijk ook weer niet overal praktisch van toepassing hé. Maar als het kan, why not?
Omdat laden in de eerste plaats niet gratis is natuurlijk :P
Dat is toch al snel 10€ dat die mensen aan kosten hebben omdat jij bij heb hebt geladen. Nu is dat geen gigantisch bedrag, maar als je zo iemand om de 2 weken op bezoek krijgt tikt dat toch al aan.

Omdat laden in de eerste plaats niet gratis is natuurlijk :p
Dat is toch al snel 10€ dat die mensen aan kosten hebben omdat jij bij heb hebt geladen. Nu is dat geen gigantisch bedrag, maar als je zo iemand om de 2 weken op bezoek krijgt tikt dat toch al aan.
Dat verbruik is al remmend maar daar zou je nog mee kunnen leven. Maar ga jij zeggen van wacht nog een half uurtje wat anders gaat die piek mij einde van de maand serieus duur maken.

Of je steekt dat in en uwe loadbalancing en de rest van het verbruik die voorrang krijgt zorgt wegens de limiteringssoftware van de piek dat die wagen eigenlijk niet opgeladen wordt. Of zelfs erger die haalt de stroom er vanaf !

Uw vrienden zullen er meekunnen lachen dat ze eerst nog 30 minuten kunnen gaan schilderen aan een laadpaal.

Wat bij mij het grootste probleem is, is dat het laadpaal-verbruik automatisch wordt doorgerekend aan mijn werkgever. Dus bij mij ligt dat moeilijk. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om mijn vrienden hier te laten laden. Ook niet als die om de twee weken hier zouden staan.

Voor €10 moet je toch al 50kwh laten laden... dat is niet zomaar een half uurtje laden om thuis te geraken hé.

Voor €10 moet je toch al 50kwh laten laden... dat is niet zomaar een half uurtje laden om thuis te geraken hé.
Dat was ook de gedachte die ik had. Om 50 kWh te laden moeten ze hier al 7 uur blijven. Dan zou ik ze met plezier dat 'jus' geven.

In onze kennissenkring hebben we ooit ook beslist om te stoppen met elkaar 'cadeautjes' te geven als we langskomen. Geen flessen wijn of champagne meer, gewoon niks. We komen (kwamen) toch ongeveer evenveel bij elkaar op bezoek, dus op de duur ben je gewoon cadeautjes aan het roteren die niemand wil.

Binnen een paar jaar, als bijna iedereen een paal heeft staan kan dat ook de nieuwe standaard worden. Elke kameraad is een nieuw laadpunt.

Zou het trouwens mogelijk om je eigen paal ter beschikking te stellen als publieke paal, waarbij iemand scant en zo aan jou betaalt? Zou wel een leuke oplossing zijn in de zomer als je veel overproductie hebt van panelen.

In onze kennissenkring hebben we ooit ook beslist om te stoppen met elkaar 'cadeautjes' te geven als we langskomen. Geen flessen wijn of champagne meer, gewoon niks. We komen (kwamen) toch ongeveer evenveel bij elkaar op bezoek, dus op de duur ben je gewoon cadeautjes aan het roteren die niemand wil.

Binnen een paar jaar, als bijna iedereen een paal heeft staan kan dat ook de nieuwe standaard worden. Elke kameraad is een nieuw laadpunt.

Zou het trouwens mogelijk om je eigen paal ter beschikking te stellen als publieke paal, waarbij iemand scant en zo aan jou betaalt? Zou wel een leuke oplossing zijn in de zomer als je veel overproductie hebt van panelen.
Als je zo'n paal hebt met automatische facturatie wel.
Collega van mij zijn vriendin krijgt een EV, en hij heeft een laadpaal op zijn vennootschap staan. Hij moet die laadpaal dus publiek zetten, en dan betaalt zijn vriendin haar werkgever dus het "publieke tarief" aan hem. Mooi potje extra winst zo.

410km effectieve range met gemiddeld 75km/u dus bij 5 à 6 graden en op winterbanden. Met AC en in comfort mode.
Het scheelt dus énorm welke tests je ziet. Maar het lijkt dus zeker niet slecht te zijn.

410km effectieve range met gemiddeld 75km/u dus bij 5 à 6 graden en op winterbanden. Met AC en in comfort mode.
Het scheelt dus énorm welke tests je ziet. Maar het lijkt dus zeker niet slecht te zijn.
en eindelijk eens te zien met de 19"velgen, die er toch beter uitzien dan die 20"

Is er al geweten wat het snelweg bereik zou zijn? Dus met een snelheid rond 110-120km/u.
Dat is vooral wat van belang is bij mij. Ik doe bijna nooit secundaire wegen over een zeer lange afstand, dus aan gemiddeld 75km/u zou ik zelfs met 200km bereik meer dan genoeg hebben.

Is er al geweten wat het snelweg bereik zou zijn? Dus met een snelheid rond 110-120km/u.
Dat is vooral wat van belang is bij mij. Ik doe bijna nooit secundaire wegen over een zeer lange afstand, dus aan gemiddeld 75km/u zou ik zelfs met 200km bereik meer dan genoeg hebben.
Jup (komt ook ergens in het filmpje). Dit is zijn origineel filmpje van de tests:

Dus 100km ver gereden, met een gemiddelde van 122km/u geeft 23.4kWh/100km. 74kwh bruikbare batterij dus +- 300km.
op 7:45 zie je de grafiek van 73km/u gemiddeld.
op 9:49 zie je de grafiek van stadsverkeer.

Om een idee te geven, ik deed dagelijks 100km waarvan 50km tegen 120km/u en 50km over de typische Belgische wegen (afwisselend 30/50/70) en ik kwam op een gemiddelde snelheid net onder de 70km/u uit.

75 per uur? met een BMW? da's echt wel not done op de snelweg hé :p

Om een idee te geven, ik deed dagelijks 100km waarvan 50km tegen 120km/u en 50km over de typische Belgische wegen (afwisselend 30/50/70) en ik kwam op een gemiddelde snelheid net onder de 70km/u uit.
Maar ik denk dat dat eigenlijk weinig zegt bij een EV.
Een ICE verbruikt over de gehele lijn ongeveer evenveel, tenzij je onder 30 gaat rijden of boven 120 dan begint het verbruik serieus op te lopen.
Terwijl een EV meer verbruikt naarmate je sneller gaat rijden.

Eigenlijk heeft die iX3 echt wel een mooi verbruik. Maar ik vrees dat het voor mijn use case net niet wordt. Ik moet af en toe eens een kleine 400km doen zonder laadpaal op eindstation. En ik denk dat ik dat net niet zal halen.
En ik twijfel nog of ik bereid ben voor die keren telkens een kwartiertje langs de weg te staan om even wat juice bij te laden om thuis te geraken.
Een dilemma die al een paar maand bezig is intussen :D, tijd dat ik de auto eens mag bestellen zodat ik eens de knoop kan doorhakken.

Wat bij mij het grootste probleem is, is dat het laadpaal-verbruik automatisch wordt doorgerekend aan mijn werkgever. Dus bij mij ligt dat moeilijk. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om mijn vrienden hier te laten laden. Ook niet als die om de twee weken hier zouden staan.
Welk systeem is dat? Ik zoek ook zoiets. Moet je dan een 2e elektriciteitsmeter hebben?

Maar ik denk dat dat eigenlijk weinig zegt bij een EV.
Een ICE verbruikt over de gehele lijn ongeveer evenveel, tenzij je onder 30 gaat rijden of boven 120 dan begint het verbruik serieus op te lopen.
Terwijl een EV meer verbruikt naarmate je sneller gaat rijden.

Eigenlijk heeft die iX3 echt wel een mooi verbruik. Maar ik vrees dat het voor mijn use case net niet wordt. Ik moet af en toe eens een kleine 400km doen zonder laadpaal op eindstation. En ik denk dat ik dat net niet zal halen.
En ik twijfel nog of ik bereid ben voor die keren telkens een kwartiertje langs de weg te staan om even wat juice bij te laden om thuis te geraken.
Een dilemma die al een paar maand bezig is intussen :D, tijd dat ik de auto eens mag bestellen zodat ik eens de knoop kan doorhakken.
Je moet het inderdaad use case per use case bekijken. In mijn geval: ik denk dat ik de voorbije 3 jaar misschien 5x meer dan 300km op een dag gereden heb met mijn wagen. Maar ik vind dat, buiten Tesla, een effectieve range van 300-400km wel goed is voor de huidige generatie EV's. Zeker gezien het feit dat het een niet echt aerodynamische SUV is...

Welk systeem is dat? Ik zoek ook zoiets. Moet je dan een 2e elektriciteitsmeter hebben?
Er zijn laadpalen die met een soort van factuursysteem werken. Je moet dan wel een abbo nemen en dan krijg je automatisch facturen. Als je dan ook met rfid badges werkt kun je dus zo bepalen voor wie de factuur is.

Terug
Bovenaan