Elektrische wagens

Van een collega vernomen dat er zoveel EV's stil stonden op de snelwegen naar de ski-oorden in Oostenrijk. Laadpunten volzet, we zullen nog wel tot de volgende geraken... niet dus :biglaugh:
Twee keer gaan skiën afgelopen maand en niets gezien eerlijk gezegd. :unsure:

In ieder geval, ik heb mijn wagen nog niet en ik ben al schijtebeu dat mensen in vraag stellen of ik wel 240km ga kunnen doen. Man man man.

"Als ge gas geeft hebt ge 100km minder range."

Ahja want toen ik met mijn ICE's doorvlamde ging mijn verbruik niet omhoog.

Laatst bewerkt:
Ik ben zwaar aan het overwegen om mijn slot op de EV6 op te geven. Iemand zoeken op de fora die op zoek is naar 1 of zo.

Wat zou de schadevergoeding zijn als je gewoon annuleert?

In 2023 heb ik geen auto in onkosten door de lange levertijd en dat kost me dus ook wel wat geld. En bespaar me 6k euro aankoopprijs door een Model Y te nemen die ze wel nog dit jaar geleverd krijgen.
10% doorgaans.

10% doorgaans.

Eigenlijk kosten ze mij dus ongeveer evenveel, 7k schadevergoeding tov 6k minder kosten en een jaar "vroeger" afschrijving (2000+ ish belastingsvoordeel) maar die 1000 euro extra verlies ik dan wel door "minder" kosten te hebben in de jaren erna.

Ahja want toen ik met mijn ICE's doorvlamde ging mijn verbruik niet omhoog.
Dat argument gaat niet op. Als je met de ICE doorvlamde, dan kon je eenvoudig even gaan tanken en je rit verderzetten.
Met een EV verlies je veel meer tijd. Het is dus verstandiger om met een EV niet door te vlammen.

Nu in het algemeen is het niet verstandig om op de openbare weg door te vlammen :)

Dat argument gaat niet op. Als je met de ICE doorvlamde, dan kon je eenvoudig even gaan tanken en je rit verderzetten.
Met een EV verlies je veel meer tijd. Het is dus verstandiger om met een EV niet door te vlammen.

Nu in het algemeen is het niet verstandig om op de openbare weg door te vlammen :)

En met bv. een diesel verbruik je in Duitsland aan 180 km/u pakweg 50% meer dan aan 120 km/u. Doe je dat met een EV, zit je met ~200% meerverbruik...

Op lange afstanden dacht ik dat de optimale snelheid voor EV's (rijden + laden) toch rond de 130-140 km/u lag, dus behalve in Duitsland betekent dat dat je je ook met een EV niet moet inhouden zolang je onder de wettelijke limiet blijft.

https://www.tijd.be/politiek-econom...e-bestelwagen-in-de-maak/10459650.htmlFiscale aftrekbaarheid
De groene minister pleit ervoor de fiscale aftrekbaarheid van e-bestelwagens tijdelijk op te trekken van 8 naar 40 procent. ‘Ondernemers die klimaatvriendelijk investeren in nieuwe elektrische bestelwagens moeten een streep voor krijgen', zegt De Sutter.

‘Om ondernemers in een bepaalde richting te duwen, werkt de overheid wel meer met dergelijke investeringsaftrekken,’ zegt De Sutter. In 2021 kwam er al een verhoogde investeringsaftrek voor emissievrije vrachtwagens. ‘Die trekken we het best door naar bestelwagens.’
Ik vermoed dat ze investeringsaftrek bedoelt ipv fiscale aftrekbaarheid. Maar zelfs over die 8% momenteel kan ik niets vinden. Iemand die meer juiste info heeft?

En met bv. een diesel verbruik je in Duitsland aan 180 km/u pakweg 50% meer dan aan 120 km/u. Doe je dat met een EV, zit je met ~200% meerverbruik...

Op lange afstanden dacht ik dat de optimale snelheid voor EV's (rijden + laden) toch rond de 130-140 km/u lag, dus behalve in Duitsland betekent dat dat je je ook met een EV niet moet inhouden zolang je onder de wettelijke limiet blijft.
Ik was toevallig gisteren op de autobahn met mijn diesel.
Net voor de grens met Nl even volgetankt. Op de autobahn gemiddeld 150 km/h gereden richting Düsseldorf, met af en toe dus uitschieters naar boven. Op de boordcomputer zag ik de range wel zakken.
Op de terugweg was het redelijk hard aan het regenen, dus rustig teruggekeerd naar Antwerpen aan +-125km/h en dan zag ik op de boordcomputer de range stabiel blijven of zelfs stijgen.
Ik kwam thuis met 575km geschatte range over.. Ik kan dus nog 2x naar de kust en terug zonder problemen en dan heb ik nog over.

Als ik dit met een EV had gedaan (volledig opgeladen in Antwerpen) en dan naar Düsseldorf en terug, met op de autobahn gemiddeld 150km/h te rijden, dan had ik het niet gehaald zonder onderweg of op bestemming verplicht bij te laden.

Ik was toevallig gisteren op de autobahn met mijn diesel.
Net voor de grens met Nl even volgetankt. Op de autobahn gemiddeld 150 km/h gereden richting Düsseldorf, met af en toe dus uitschieters naar boven. Op de boordcomputer zag ik de range wel zakken.
Op de terugweg was het redelijk hard aan het regenen, dus rustig teruggekeerd naar Antwerpen aan +-125km/h en dan zag ik op de boordcomputer de range stabiel blijven of zelfs stijgen.
Ik kwam thuis met 575km geschatte range over.. Ik kan dus nog 2x naar de kust en terug zonder problemen en dan heb ik nog over.

Als ik dit met een EV had gedaan (volledig opgeladen in Antwerpen) en dan naar Düsseldorf en terug, met op de autobahn gemiddeld 150km/h te rijden, dan had ik het niet gehaald zonder onderweg of op bestemming verplicht bij te laden.
Maar onderweg bijladen is toch geen probleem?

Jezus, altijd die zelfde non discussie over de range.

Diesels zijn zonder twijfel superieur en beter dan EV's om lange afstanden te rijden. Ik snap echt de boodschap niet van "kijk hoe ver ik met mijn diesel kan rijden".
Voor 95% van de bevolking is een EV dagelijks meer dan voldoende en is het een kleine aanpassing.

Thuis kunnen laden is voor de meesten een groter probleem dan sporadisch moeten laden bij lange afstanden.

Ja, maar dat gaat enkel op voor lange ononderbroken ritten. Ik steek mijn EV elke dag in terwijl ik thuiskom of als ik op werk aankom, dus mijn gas geven heeft al geen impact. Ik kan ten alle tijden zowat 300-400km rijden.

Yes, maar 180 km/u gemiddeld is nu niet de benchmark toch? Ik rijd 125-150 op de autosnelweg, mijn paar keer doordrukken heeft daar niet veel impact op uiteindelijk.

Je zal altijd een scenario vinden waar de range erbarmelijk of ontoereikend is, maar ik ga altijdzonder problemen zeker die 200-240 km kunnen afleggen, ook op een vlot tempo als het nodig is.

Ja, maar dat gaat enkel op voor lange ononderbroken ritten. Ik steek mijn EV elke dag in terwijl ik thuiskom of als ik op werk aankom, dus mijn gas geven heeft al geen impact. Ik kan ten alle tijden zowat 300-400km rijden.

Yes, maar 180 km/u gemiddeld is nu niet de benchmark toch? Ik rijd 125-150 op de autosnelweg, mijn paar keer doordrukken heeft daar niet veel impact op uiteindelijk.

Je zal altijd een scenario vinden waar de range erbarmelijk of ontoereikend is, maar ik ga altijdzonder problemen zeker die 200-240 km kunnen afleggen, ook op een vlot tempo als het nodig is.
Dan heb je een EV met WLTP 500km? Daar zou ik nog mee kunnen leven idd.

Dan heb je een EV met WLTP 500km? Daar zou ik nog mee kunnen leven idd.
589km, wat beter is dan mijn 330e van ervoor. :unsure:

Maar zelfs met minder range dan dat, het concept is charge wherever possible en dus je zal +- altijd genoeg kruit overhebben om je courante ritten te doen. En je geraakt altijd in de Ardennen en terug. Het is niet perfect en de afstanden zijn niet giga huge, maar ik word er wel gek van als ik mensen bezig hoor die dan vaak zelf rijden met een ICE waar je met geluk 400km zal uithalen.

Ik hoop dat dit na een paar maand met dat geval rondrijden zowat stopt. Want die cowboyverhalen van "Ja iemand die ik ken met een *insert eerste generatie elektrische wagen met kleine range* en die reed 200km en dan was het bijna gedaan." ... Oef, echt afschuwelijk.

True, het ging over skivakantie en vlammen, dan denk ik automatisch aan Duitsland.

Daarom ook mijn 2e zin: behalve in Duitsland (op onbegrensde stukken) maakt het meerverbruik aan hogere snelheid bij EV's praktisch niets uit zolang je onder de wettelijke limiet blijft :)
Tenzij je met een EV genre Fiat 500e of Dacia Spring rijdt natuurlijk...

589km, wat beter is dan mijn 330e van ervoor. :unsure:

Maar zelfs met minder range dan dat, het concept is charge wherever possible en dus je zal +- altijd genoeg kruit overhebben om je courante ritten te doen. En je geraakt altijd in de Ardennen en terug. Het is niet perfect en de afstanden zijn niet giga huge, maar ik word er wel gek van als ik mensen bezig hoor die dan vaak zelf rijden met een ICE waar je met geluk 400km zal uithalen.

Ik hoop dat dit na een paar maand met dat geval rondrijden zowat stopt. Want die cowboyverhalen van "Ja iemand die ik ken met een *insert eerste generatie elektrische wagen met kleine range* en die reed 200km en dan was het bijna gedaan." ... Oef, echt afschuwelijk.
Met een WLTP van 589km zou ik zeker kunnen leven. Ik rij zo goed als altijd met diesels rond met ranges van 800-1200km.

Jezus, altijd die zelfde non discussie over de range.

Diesels zijn zonder twijfel superieur en beter dan EV's om lange afstanden te rijden. Ik snap echt de boodschap niet van "kijk hoe ver ik met mijn diesel kan rijden".
Voor 95% van de bevolking is een EV dagelijks meer dan voldoende en is het een kleine aanpassing.

Thuis kunnen laden is voor de meesten een groter probleem dan sporadisch moeten laden bij lange afstanden.
Ik vind het geen non discussie. Als ik geen WLTP +500km EV heb, zal dat een behoorlijke impact op mijn (professioneel) leven hebben.
Maar goed, nu ben ik mss aan het dramatiseren. Uiteindelijk geraak je aan alles gewend en pas je je noodgedwongen aan, toch?

Ik vind het geen non discussie. Als ik geen WLTP +500km EV heb, zal dat een behoorlijke impact op mijn (professioneel) leven hebben.
Maar goed, nu ben ik mss aan het dramatiseren. Uiteindelijk geraak je aan alles gewend en pas je je noodgedwongen aan, toch?
mss wel, maar geef toe, jij bent eerder een uitzondering die een +500KM EV nodig heeft. Ik zou zeggen: wachten in dat geval. ze zullen er wel komen.

mss wel, maar geef toe, jij bent eerder een uitzondering die een +500KM EV nodig heeft. Ik zou zeggen: wachten in dat geval. ze zullen er wel komen.
Idd en anders lichte vracht, die zijn nog niet verplicht elektrisch vanaf 2026.
Paar jaar terug reed ik 50k km per jaar en zelfs dan zou ik vlot rondkomen met een Tesla met LR batterij.
Maar ik heb natuurlijk wel het comfort van thuis te kunnen laden.

Ik ben echt benieuwd hoe het zal lopen met de sterk toenemende hoeveelheid EV's tov het aantal laders op bestemmingen.
Ik kan op de meeste plaatsen waar ik kom, wel laden. Maar als het gros van alle bedrijfswagens EV's worden, gaan het soms wel vechten worden om een laadpaal denk ik :D

Ik geef dat ook toe. Ik ken in mijn directe omgeving nog zo'n uitzonderingen. Wie weet verander ik ooit eens van job waar ik minder km's moet doen en dan stelt zich dat probleem niet meer in mijn professioneel leven. Enkel in de privé, maar daar kan ik beter plannen.

True, het ging over skivakantie en vlammen, dan denk ik automatisch aan Duitsland.

Daarom ook mijn 2e zin: behalve in Duitsland (op onbegrensde stukken) maakt het meerverbruik aan hogere snelheid bij EV's praktisch niets uit zolang je onder de wettelijke limiet blijft :)
Tenzij je met een EV genre Fiat 500e of Dacia Spring rijdt natuurlijk...
Van Dacia Spring gesproken, mocht iemand er echt echt echt interesse in hebben, er staan er best wat 2ehands tegenwoordig.

Terug
Bovenaan