EV - Laden op vakantie

Ben net voor de eerste maal op reis met de EV in Frankrijk en ik heb tot nu toe altijd gebruik gemaakt van Tesla Superchargers.

Prijs is merkelijk goedkope dan de andere aanbieders langsheen de autostrade: gemiddeld 30% goedkoper
Steeds 0,41/kwh betaald en met een Tesla abonnement van 9,99€, kan je laden aan 0,30€/kwh.
Dat abonnement kan je achter een maand opzeggen.

Ik moet wel zeggen dat ik enkel de Shell Recharge laadpas en de chargpoint laadpas heb voor de rest. Ik heb bij geen enkele aanbieder een abonnement en buiten op reis, gebruik ik anders nooit snelladers.
Heb een tesla en gaan over 2 weken naar z Frankrijk. Waar kan je da abonnement van tesla activeren? Kan het nergens vinden

En als we ter plekke zijn, mag ik in die villa mijn auto niet laden. Maar door de hitte en dergelijke gaat hij toch batterij verliezen en wou hem dan in naburig dorp gaan insteken om toch aan 80% te kunnen vertrekken huiswaarts. Maar hebben enkele laadpas. Iemand suggesties?

Heb een tesla en gaan over 2 weken naar z Frankrijk. Waar kan je da abonnement van tesla activeren? Kan het nergens vinden

En als we ter plekke zijn, mag ik in die villa mijn auto niet laden. Maar door de hitte en dergelijke gaat hij toch batterij verliezen en wou hem dan in naburig dorp gaan insteken om toch aan 80% te kunnen vertrekken huiswaarts. Maar hebben enkele laadpas. Iemand suggesties?

Als teslarijder zal jij idd de laadtarieven al te zien krijgen van de teslamembers.
Van capaciteitsvermindering door de hitte heb ik nog niets gemerkt.
Is er rond uw villa geen Supercharger in een straal van 30km? Kun je op een uitstapje toch ook eens stoppen aan een Tesla laadpunt dan?

Ik heb 30km voor onze bestemming mijn batterij nog eens volgesmeten naar 90%, zodat ik mij de eerste week geen zorgen hoef te maken voor het "tanken"

Hier nu toch ook een eerste keer 'een uitdaging' gehad met mijn Citroën ë-C4X. Graspop; vanuit Kortemark naar Dessel. Eigenlijk al laadstress ervoor gehad, maar er uiteindelijk wel in 1 trek geraakt. Gewoon mijn auto laten laden op de Colruytparking van Mol, die nieuwe DATS laders die nu op al die parkings staan. Heb een laadpasje van Luminus, waarschijnlijk niet de goedkoopste, maar deze gaat wel nagenoeg bij alle laadpalen. Mijn ex had een laadpas van zijn werk, maar toch meerdere keren mijn eigen laadpas moeten gebruiken omdat die van hem niet werkte.

1x per jaar ga ik ook met mijn maten naar de Ardennen, daar is het wel pover gesteld qua laadinfrastructuur. En de zeldzame laadpaal die je tegen komt is dan ook meestal meteen relatief prijzig. De laatste keer 1 euro/ Kw betaald daar. Voor de rest heb ik gewoon mijn eigen smappee laadstation bij mij thuis. 20 zonnepanelen en een omvormer van 4 Kw. Nu wel deze 'gedownscaled' i.f.v. capacitietstarief, dus het is soms wel eens puzzelen tussen wanneer laden, vaatwas, wasmachine en airco nu.

Is met de EV door Italië goed te doen (max tot Rome)? Heb een Shell pass en de BMW pass as backup.
Ja. Tour Garda - Milaan - CInque Terre - Pisa - Genoa en terug gedaan met EV en dat ging echt heel vlot. Eneco pass werkt overal (behalve zwitserland even dubbelchecken) en zowat elke deftige Coop supermarkt/shopping heeft wel ne lader van minstens 50kwh. Geen stress gehad.

Klein verslagje van onze vakantie naar Noordwest-Italië (Genoa) met de Tesla Model Y en eigenlijk echt een topervaring gehad!

Ik had op voorhand veel opgezocht met ABRP en welke laadpunten het beste zouden zijn (it's half of the fun, let's be honest), maar eigenlijk was het dan toch helemaal anders dan gepland.
Wegenwerken, ongevallen, files, etc zorgden ervoor dat ik gewoon zelf de Tesla liet beslissen. En met een baby en een kleuter stop je meestal toch langer dan de 10 minuten die nodig zijn om de trip verder te zetten.
Het is dus enkele keren gebeurd dat ik gewoon tot 100 % ben gegaan puur omdat we nog niet klaar waren :tongue:

Geen enkele keer moeten wachten, ik denk dat ik maximum 40 % bezetting heb gezien. Het is natuurlijk nog niet echt de drukste periode óf de drukste route, maar het viel mij toch op. Verder ook opvallend dat er gewoon veel minder mensen op reis zijn in deze periode. Meestal gaan we rond eind juli / begin augustus en dan is het toch merkbaar drukker vind ik.

Voor het vertrek had ik mijn bedenkingen bij de locaties van de Tesla Superchargers, aangezien die vaak een paar minuten van de snelweg liggen en dat er minder in de buurt te doen is. Gelukkig viel dat heel goed mee, en ik verkies nu eigenlijk wel deze locaties in plaats van de drukke snelwegstations. Er is altijd wel een hotel, bar of supermarkt in de buurt.

Gaan pissen in een quasi leeg vijfsterrenhotel bij het Lago di Lugano > gaan pissen in een nasty snelwegparking met 500 Fransen en Hollanders :love:

Enkele statistieken:
  • 2502 kilometer in totaal
  • 13 keer opgeladen bij Tesla Supercharger
    • 4 keer Zwitserland (stom wel, want Zwitserland is soms wel dubbel zo duur als Frankrijk :sop:)
    • 3 keer in België en 3 keer in Italië
    • 2 keer in Frankrijk
    • 1 keer in Duitsland
  • 390 kWh verbruikt aan 41 cent / kWh gemiddeld
  • Verbruik 156 Wh / km met volgeladen auto en 2 volwassenen en 2 kinderen, wat echt veel beter is dan ik ooit had durven denken.
    • Snelheidslimiet + 5 % give or take

10/10 would recommend

Interessante video voor mensen die binnenkort naar Zuid-Frankrijk vertrekken: een overzicht van de drukte de afgelopen weken (tot en met 12 juli) in de meeste Ionity-stations langs de Route du Soleil. Hij bespreekt ook nog wat andere aanbieders, maar de focus ligt toch op Ionity.

Dus misschien toch wel een degelijke backup voorzien als je van plan was om in een zwart weekend te rijden.

Klein verslagje van onze vakantie naar Noordwest-Italië (Genoa) met de Tesla Model Y en eigenlijk echt een topervaring gehad!

Ik had op voorhand veel opgezocht met ABRP en welke laadpunten het beste zouden zijn (it's half of the fun, let's be honest), maar eigenlijk was het dan toch helemaal anders dan gepland.
Wegenwerken, ongevallen, files, etc zorgden ervoor dat ik gewoon zelf de Tesla liet beslissen. En met een baby en een kleuter stop je meestal toch langer dan de 10 minuten die nodig zijn om de trip verder te zetten.
Het is dus enkele keren gebeurd dat ik gewoon tot 100 % ben gegaan puur omdat we nog niet klaar waren :tongue:

Geen enkele keer moeten wachten, ik denk dat ik maximum 40 % bezetting heb gezien. Het is natuurlijk nog niet echt de drukste periode óf de drukste route, maar het viel mij toch op. Verder ook opvallend dat er gewoon veel minder mensen op reis zijn in deze periode. Meestal gaan we rond eind juli / begin augustus en dan is het toch merkbaar drukker vind ik.

Voor het vertrek had ik mijn bedenkingen bij de locaties van de Tesla Superchargers, aangezien die vaak een paar minuten van de snelweg liggen en dat er minder in de buurt te doen is. Gelukkig viel dat heel goed mee, en ik verkies nu eigenlijk wel deze locaties in plaats van de drukke snelwegstations. Er is altijd wel een hotel, bar of supermarkt in de buurt.

Gaan pissen in een quasi leeg vijfsterrenhotel bij het Lago di Lugano > gaan pissen in een nasty snelwegparking met 500 Fransen en Hollanders :love:

Enkele statistieken:
  • 2502 kilometer in totaal
  • 13 keer opgeladen bij Tesla Supercharger
    • 4 keer Zwitserland (stom wel, want Zwitserland is soms wel dubbel zo duur als Frankrijk :sop:)
    • 3 keer in België en 3 keer in Italië
    • 2 keer in Frankrijk
    • 1 keer in Duitsland
  • 390 kWh verbruikt aan 41 cent / kWh gemiddeld
  • Verbruik 156 Wh / km met volgeladen auto en 2 volwassenen en 2 kinderen, wat echt veel beter is dan ik ooit had durven denken.
    • Snelheidslimiet + 5 % give or take

10/10 would recommend
Dat verbruik is wel heel indrukwekkend. Heb zelf 3 jaar met een Model Y gereden en zelfs ruim onder de maximumsnelheid kwam ik daar nooit van in de buurt. Zelfs niet met een lege auto in Nederland met lange tijd aan 100 km/h bijvoorbeeld.

Momenteel rij ik met een Q4 eTron en onderweg op reis. Na 1000km kom ik nu aan 19,8 kWh/100km met een gemiddelde snelheid van ~90 km/h volgens de wagen.

Dat verbruik is wel heel indrukwekkend. Heb zelf 3 jaar met een Model Y gereden en zelfs ruim onder de maximumsnelheid kwam ik daar nooit van in de buurt. Zelfs niet met een lege auto in Nederland met lange tijd aan 100 km/h bijvoorbeeld.

Momenteel rij ik met een Q4 eTron en onderweg op reis. Na 1000km kom ik nu aan 19,8 kWh/100km met een gemiddelde snelheid van ~90 km/h volgens de wagen.
Het verbaast mij echt eigenlijk, en ik begin te denken dat er iets niet klopt maar ja, 't is letterlijk wat de auto aangeeft dus het zal wel kloppen I guess? :tongue:

Misschien rugwind in de heen- en terugreis? Dat kan wel een serieuze impact hebben heb ik al gemerkt. Ook wel 40 % 's nachts gereden toen het ongeveer 20 graden was dus niet veel airco nodig?

Even wat studiewerk aan het doen mbt laadpassen gezien we binnenkort naar Zuid-europa reizen. Tesla lijkyt me, met lidmaatschap van €10 per maand het eenvoudigst, niet? Lage, transparante prijzen + een goed netwerk.

Even wat studiewerk aan het doen mbt laadpassen gezien we binnenkort naar Zuid-europa reizen. Tesla lijkyt me, met lidmaatschap van €10 per maand het eenvoudigst, niet? Lage, transparante prijzen + een goed netwerk.
Te bekijken naar waar je gaat. Ik vind de freshmile laadpas wel ok.
Als je 800V kan laden, zou ik zeggen eerder IONITY of...
Als je wagen beperkt is tot 400V of je hebt een tesla zou je de tesla versie kunnen nemen. Steek uw gepland traject eens in ABRP en selecteer daar enkel Tesla laadpalen, doe dan hetzelfde met alles en bekijk even welke impact dat heeft op uw traject. Sommige laadpalen kunnen wel eens uit de richting staan. Waardoor dat misschien toch niet zo aangenaam is.

Ik had normaal Ionity aangeraden, maar als ik dan dit filmpje zie, is het misschien niet slecht om een deftig alternatief te voorzien.

Tesla lijkt mij heel goed, maar dan moet je wel eens bekijken of je gemakkelijk kan laden aan de oudere (V2) Superchargers. De V3 en V4 hebben kabels die lang genoeg zijn, maar de V2 heeft een heel kort kabeltje.

Ik had normaal Ionity aangeraden, maar als ik dan dit filmpje zie, is het misschien niet slecht om een deftig alternatief te voorzien.

Tesla lijkt mij heel goed, maar dan moet je wel eens bekijken of je gemakkelijk kan laden aan de oudere (V2) Superchargers. De V3 en V4 hebben kabels die lang genoeg zijn, maar de V2 heeft een heel kort kabeltje.
Hebben jullie in andere EV's dan Tesla dan helemaal geen navigatie die rekening kan houden met de (toekomstige) bezetting van laadpalen?
Heb gezien dat het in de meeste Chinese wagens onbestaande is, dan ben je quasi verplicht een ABRP abonnement te nemen + Android Auto gezien er geen ander deftig alternatief is...

Met m'n Tesla nog nooit echte range anxiety gehad en in de zomervakanties maar paar keer omgeleid geweest naar andere Superchargers, nooit files gehad waar ik moest wachten om te laden (behalve eens in Polen/Poznan waar het een kleine SuC is en de omleiding naar een andere wou negeren omdat we daar toch gingen overnachten).

De enige keer dat ik echt range anxiety had was richting Barcelona, waar ik wegens gebrek aan een Supercharger tussen Béziers en Perpignan Ionity moest gebruiken, met 2-3% toegekomen, er was daar geen kat te bespeuren toen.

Het is erg fijn dat Tesla ook het aantal wagens die onderweg is naar een SuC + de laaddtijd inschat, eventuele andere wagens die tegelijk zouden toekomen en in de file zouden kunnen staan worden direct omgeleid naar een andere SuC.

Hier omwille van BMW abo enkel ionity gebruikt op de route en toch nooit problemen mee gehad.

Tesla gebruikt bij het hotel (zonder abo, gewoon account gemaakt) en wat een verschrikkelijke palen. Kabel veel te kort en niet gemaakt voor aan een poort aan de rechterzijde. Ik stond op een parkeerplaats en gebruikte uiteindelijk de kabel van de parkeerplaats naast mij.

Hier omwille van BMW abo enkel ionity gebruikt op de route en toch nooit problemen mee gehad.

Tesla gebruikt bij het hotel (zonder abo, gewoon account gemaakt) en wat een verschrikkelijke palen. Kabel veel te kort en niet gemaakt voor aan een poort aan de rechterzijde. Ik stond op een parkeerplaats en gebruikte uiteindelijk de kabel van de parkeerplaats naast mij.
De vieze blikken van andere tesla laders krijg je er gratis bij :D

Ja, dat zijn de V2 palen inderdaad. Vanaf V3 en V4 zijn het universele. Als je echt meer research wil doen kan je eens kijken op deze website, daar filteren op Stall Type en dan V3 en V4 aanduiden, dan zul je zien dat ze ondertussen in de meerderheid zijn.

EDIT: blijkbaar niet helemaal correct: een V3 kan er ook nog uitzien als een V2 en dan heb je nog steeds dat korte kabeltje :sop:
Meer info en foto's op Wikipedia.

Hebben jullie in andere EV's dan Tesla dan helemaal geen navigatie die rekening kan houden met de (toekomstige) bezetting van laadpalen?
Heb gezien dat het in de meeste Chinese wagens onbestaande is, dan ben je quasi verplicht een ABRP abonnement te nemen + Android Auto gezien er geen ander deftig alternatief is...
Ik heb zelf een Tesla dus geen idee, maar AFAIK zijn de hedendaagse navigatiesystemen wel vrij goed in veel auto's (geen ervaring met de Chinezen however).

Terug
Bovenaan