Klein verslagje van onze vakantie naar Noordwest-Italië (Genoa) met de Tesla Model Y en eigenlijk echt een topervaring gehad!
Ik had op voorhand veel opgezocht met ABRP en welke laadpunten het beste zouden zijn (it's half of the fun, let's be honest), maar eigenlijk was het dan toch helemaal anders dan gepland.
Wegenwerken, ongevallen, files, etc zorgden ervoor dat ik gewoon zelf de Tesla liet beslissen. En met een baby en een kleuter stop je meestal toch langer dan de 10 minuten die nodig zijn om de trip verder te zetten.
Het is dus enkele keren gebeurd dat ik gewoon tot 100 % ben gegaan puur omdat we nog niet klaar waren
Geen enkele keer moeten wachten, ik denk dat ik maximum 40 % bezetting heb gezien. Het is natuurlijk nog niet echt de drukste periode óf de drukste route, maar het viel mij toch op. Verder ook opvallend dat er gewoon veel minder mensen op reis zijn in deze periode. Meestal gaan we rond eind juli / begin augustus en dan is het toch merkbaar drukker vind ik.
Voor het vertrek had ik mijn bedenkingen bij de locaties van de Tesla Superchargers, aangezien die vaak een paar minuten van de snelweg liggen en dat er minder in de buurt te doen is. Gelukkig viel dat heel goed mee, en ik verkies nu eigenlijk wel deze locaties in plaats van de drukke snelwegstations. Er is altijd wel een hotel, bar of supermarkt in de buurt.
Gaan pissen in een quasi leeg vijfsterrenhotel bij het Lago di Lugano > gaan pissen in een nasty snelwegparking met 500 Fransen en Hollanders
Enkele statistieken:
- 2502 kilometer in totaal
- 13 keer opgeladen bij Tesla Supercharger
- 4 keer Zwitserland (stom wel, want Zwitserland is soms wel dubbel zo duur als Frankrijk
)
- 3 keer in België en 3 keer in Italië
- 2 keer in Frankrijk
- 1 keer in Duitsland
- 390 kWh verbruikt aan 41 cent / kWh gemiddeld
- Verbruik 156 Wh / km met volgeladen auto en 2 volwassenen en 2 kinderen, wat echt veel beter is dan ik ooit had durven denken.
- Snelheidslimiet + 5 % give or take
10/10 would recommend