gamer5
Well-known member
Heb compassie met de andere tesla laders dus ik gun hun datDe vieze blikken van andere tesla laders krijg je er gratis bij![]()

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Heb compassie met de andere tesla laders dus ik gun hun datDe vieze blikken van andere tesla laders krijg je er gratis bij![]()

Hebben jullie in andere EV's dan Tesla dan helemaal geen navigatie die rekening kan houden met de (toekomstige) bezetting van laadpalen?
Heb gezien dat het in de meeste Chinese wagens onbestaande is, dan ben je quasi verplicht een ABRP abonnement te nemen + Android Auto gezien er geen ander deftig alternatief is...
De ingebouwde navigatie van mijn (Chinese(!)) BYD Seal stuurt mij tijdens langere ritten gewoon langs laadstations, indien nodig, en toont daar ook de bezettingsgraad van.Ik heb zelf een Tesla dus geen idee, maar AFAIK zijn de hedendaagse navigatiesystemen wel vrij goed in veel auto's (geen ervaring met de Chinezen however).

Samen met ABRP premium kun je Enode gebruiken. Die gebruikt de myAudi API om je batterijpercentage en laadsnelheid uit te lezen. Ik had hier gemengde ervaringen over gelezen maar voor mij werkt het eigenlijke gewoon goed. Soms zit er een halve minuut vertraging op (vooral bij het laden) maar dat heeft verder weinig invloed.Die ABRP leest die de exacte data van u <<' uvhuc, wagen uit of hoe werkt dat?
Vanaf augsustus hebben wij een BMW IX en ik vraag mij af of die ingebouwde navigatie goed werkt voor lange afstand met laden.
Ik gebruik altijd Waze voor de flitspalen/trajectcontroles is er iets dat relatief passief hetzelfde zou kunnen doen? Dus in-car navigatie gebruiken en en dan toch waarschuwingen krijgen.
Hebben jullie in andere EV's dan Tesla dan helemaal geen navigatie die rekening kan houden met de (toekomstige) bezetting van laadpalen?
Heb gezien dat het in de meeste Chinese wagens onbestaande is, dan ben je quasi verplicht een ABRP abonnement te nemen + Android Auto gezien er geen ander deftig alternatief is...
Android Auto suckt zwaar op VW/Skoda.Ik ben gisteren naar midden Frankrijk gereden met die ABRP. Wat een drama van een app is me dat...
Iedereen is vol lof maar ik zie het niet.
Na elke stop hing de GPS gewoon vast en moest ik de android auto afkoppelen en de app volledig killen...
Verder zeer irritante en slechte routebeschrijving. Genre, neem de linkse twee rijstroken. Op het scherm toont hij er vier , in realiteit zijn er zes. Het waren dus de middelste...
Na 200km gewoon google maps opgezet en zonder problemen bij elke stop de auto aan de snellader. 600km aan 15.7kwh/100km
Het was trouwens met een Enyaq.
Met mijn Arteon en nu ook met Enyaq nooit een probleem gehad met AA. Sygic en maps werken prima.Android Auto suckt zwaar op VW/Skoda.
Werkt het best op je smartphone zelf...
Denk dat het eerder aan VW ligt.
Eerste dag ~1000km:
Rond 5u30 vertrokken met 100%, eerste stop na ~350 km voor ontbijt en geladen 3%>88%, tweede stop ~190km verder (toiletnood) en geladen 38%-83%, derde stop voor lunch na opnieuw ~190km. Normaal ging dit verder zijn maar hier 2h30 over gedaan door files, geladen 35%-97% en laatste stuk nog ~270km en aangekomen met 37% rond 17u.
Tweede dag nog ~520km:
In ochtend in de buurt gaan opladen tot 93%, dan ontbijt gedaan met het gezin (ben altijd vroeg wakker) en vertrokken rond 08u30. Na ~320km gestopt voor lunch en geladen 25%>89%. Uiteindelijk aangekomen met 45% na nog eens ~200km. Heel druk verkeer in Slovenië met als resultaat dus ook wel een laag verbruik (ik dacht dat de auto 16,6 kWh/100km gemiddeld aangaf op het einde).

Interessant, wij gaan ook naar Kroatië (specifiek Nin) van 25/07 t.e.m. 10 augustus. Leuk om te lezen dat het laden vlot ging. Inderdaad ook mijn ervaring is dat we vaker moeten stoppen om een veelvoud aan redenen dat niets met laden te maken hebben (te meer omdat we met vier gaan zijn waarbij er eentje 4 jaar is). Sowieso gaan we dus wss vaak tot bijna 10% kunnen laden.Gisteren en eergisteren naar Kroatië gereden (1500km in totaal) voor de eerste keer lange rit met de Q4 40 na drie jaar met een Model Y te rijden. Ook geen gebruik gemaakt van Tesla SuC gezien die op eigen kosten zijn.
Niks echt gepland op voorhand omdat ik uit ervaring al weet dat op voorhand plannen meestal al na de eerste stop in duigen valt door ongepland stoppen, veel verkeer en file of onverwacht toch verder kunnen rijden. Wel ABRP premium genomen, vooral om de laadpaalbezetting te kunnen volgen met Android Auto.
Eerste dag ~1000km:
Rond 5u30 vertrokken met 100%, eerste stop na ~350 km voor ontbijt en geladen 3%>88%, tweede stop ~190km verder (toiletnood) en geladen 38%-83%, derde stop voor lunch na opnieuw ~190km. Normaal ging dit verder zijn maar hier 2h30 over gedaan door files, geladen 35%-97% en laatste stuk nog ~270km en aangekomen met 37% rond 17u.
Tweede dag nog ~520km:
In ochtend in de buurt gaan opladen tot 93%, dan ontbijt gedaan met het gezin (ben altijd vroeg wakker) en vertrokken rond 08u30. Na ~320km gestopt voor lunch en geladen 25%>89%. Uiteindelijk aangekomen met 45% na nog eens ~200km. Heel druk verkeer in Slovenië met als resultaat dus ook wel een laag verbruik (ik dacht dat de auto 16,6 kWh/100km gemiddeld aangaf op het einde).
Bij de laatste laadstop heb ik wel 15-20 min moeten wachten voor ik kon laden. ABRP gaf steeds aan dat er een paal vrij was maar bij het aankomen stond er een rij en men zei dat één van de vier palen defect was. Uiteindelijk als het mijn beurt was daar wel proberen te laden en dat werkte gewoon... Waarschijnlijk ging er dus helemaal geen rij geweest zijn, mocht men die paal gebruikt hebben als voorzien of ging ABRP mij naar een ander laadpunt sturen.
Ging eigenlijk boven verwachting vlot. Ik was dan nog selectief in waar in kon laden (bijvoorbeeld geen E-on of ENBW in Duitsland omdat mijn laadpas van het werk dat niet ondersteund, heb wel een Shell Recharge privé als backup). Zoals de vorige keren met de model Y is het drukke verkeer en de file een stuk vervelender dan het laden. Zeker als je een beetje plant met ontbijt - lunch - andere lijkt het niet alsof je wacht op het laden en zit de wagen meestal voller dan gepland.
Over de Q4 ben ik ook best wel positief. Op papier zou dit een stuk slechter moeten zijn dan de model Y LR maar in de praktijk duurt laden eigenlijk zo goed als even lang, ondanks de 250kW piek bij de Tesla, door de vlakke laadcurve. Tot rond de 70% zit ik steeds boven 100kW, wat niet het geval was bij de Model Y. Mijn laadstops zouden zelfs nog een stuk beter kunnen door leger te rijden en steeds op te laden met <10% maar dit is moeilijk te plannen weet ik uit ervaring, zeker als het al later wordt en iedereen krijgt honger of moet naar het toilet
In Kroatië is het wel een heel stuk minder gesteld met laadpalen. Zowel trage als snelle laders zijn dunbezaaid maar ik mag/kan laden bij onze verblijfsplaats (lang leve 24h laden aan 10A) dus normaal gezien is dit verder zorgeloos.
Mochten er nog vragen zijn, stel gerust.
BMW navigatie geeft dat allemaal ook zonder probleem aan. Je kan een abo nemen moest je flitspalen willen kunnen zien.Die ABRP leest die de exacte data van u wagen uit of hoe werkt dat?
Vanaf augsustus hebben wij een BMW IX en ik vraag mij af of die ingebouwde navigatie goed werkt voor lange afstand met laden.
Ik gebruik altijd Waze voor de flitspalen/trajectcontroles is er iets dat relatief passief hetzelfde zou kunnen doen? Dus in-car navigatie gebruiken en en dan toch waarschuwingen krijgen.
Er zijn zo goed als elke stop wel goede laders beschikbaar in Duitsland dus in geval het echt te snel naar beneden gaat kun je gewoon iets eerder stoppen. Je kan in dat geval ook wat trager beginnen rijden maar in Duitsland doe ik meestal het omgekeerde. Ik mik om rond de 10% aan te komen maar als ik zie dat ik dat ruim zal halen, duw ik een beetje meer door.Daar heb ik de ballen nog niet voor, om hem op vakantie lager te laten gaan dan 15%, laat staan 3%![]()
Er zijn zo goed als elke stop wel goede laders beschikbaar in Duitsland dus in geval het echt te snel naar beneden gaat kun je gewoon iets eerder stoppen. Je kan in dat geval ook wat trager beginnen rijden maar in Duitsland doe ik meestal het omgekeerde. Ik mik om rond de 10% aan te komen maar als ik zie dat ik dat ruim zal halen, duw ik een beetje meer door.
De laadpas van mijn werk is bij mij nogal selectief. Ionity werkt wel altijd. Als backup heb ik een Shell Recharge kaart. Buiten één keer in Denemarken (waar ik uiteindelijk gewoon met Visa kon betalen) werkt die kaart echt overal. Meestal wel aan de dure kant maar op zo'n moment is dat waarschijnlijk het minste van je zorgen en kan je gewoon terug 10kWh opladen om verder te kunnen.Bij mij is het eerder nog de onwetendheid om te werken met laadpalen/laadpassen. Mocht 1 van mijn laadpassen niet werken, wil ik nog kunnen doorrijden naar een andere stopplaats.
ik heb een shell recharge kaart als backup, maar hopelijk gewoon alles gratis dus.
Hier voor de eerste keer een autovakantie met de model Y LR gepland, naar Rochefort (ongeveer 800km).
Ik heb nog enkele maanden gratis supercharching dus daar maximaal gebruik van proberen makenik heb een shell recharge kaart als backup, maar hopelijk gewoon alles gratis dus.
We vertrekken de nacht van 25/26 juli, daar maak ik me niet veel zorgen over (vertrek om 1u 's nachts)
Wel benieuwd voor de terugrit op 2 augustus, blijkbaar een zwarte zaterdag. Nog nooit een autovakantie gedaan dus ik kan het niet inschatten. We'll see zeker?![]()