EV - Laden op vakantie

Wat een gedoe is het toch met de EV op vakantie gaan. Op de heen en terugweg lijken tesla chargers die je via de app betaalt het goedkoopst. Freshmile is ter plekke relatief goed maar niet op de exacte locatie waar wij zitten: daar nog een laadkaart van een lokale leverancier bestelt (0,4€ vs 0,8€ freshmile). Krediet beheren bij 3 leveranciers/binnen 3 apps om toch maar zo goedkoop mogelijk te laden, wat een gedoe.

Het kasteel waar we naartoe gingen vroeg gvd een forfait van € 40 om te laden aan een Tesla destination charger... Hen vriendelijk bedankt en dus vooraf elders 45 kWh gaan laden...
In ons huisje rond Bordeaux vraagt de eigenaar 100 euro forfait voor elke elektrische auto die daar wil laden, en het is dan nog een granny charger :lol: Schandalig eigenlijk, maar we gaan het toch doen voor het gemak :unsure:

Wat een gedoe is het toch met de EV op vakantie gaan. Op de heen en terugweg lijken tesla chargers die je via de app betaalt het goedkoopst. Freshmile is ter plekke relatief goed maar niet op de exacte locatie waar wij zitten: daar nog een laadkaart van een lokale leverancier bestelt (0,4€ vs 0,8€ freshmile). Krediet beheren bij 3 leveranciers/binnen 3 apps om toch maar zo goedkoop mogelijk te laden, wat een gedoe.

Ligt toch aan jezelf...
Ik had 3 kaarten mee, eentje van de werkgever, waarmee ik in de heen en terugreis geladen heb aan de grens (Arlon), heenreis vol terwijl we aan het winkelen waren, terugreis net genoeg om thuis te raken (75%).

Verder had ik freshmile en Shell recharge kaarten mee, gekoppeld aan mijn bankrekening. Heb zelfs niet naar de prijs gekeken, gewoon geladen. Voor mij is dat een eenmalige trip per jaar, in een auto waar ik voor de rest dirt cheap mee rij. Dat beetje geld dat ik zou kunnen besparen door te zoeken achter de goedkoopste combo is me de stress onderweg echt niet waard.

Mijn collega's zitten ook zo te foeteren, maar ze vergeten dat ze een auto rijden waarvan door het jaar de VAA gereduceerd is tot 2000-2200 euro/jaar en een vergelijkbare diesel rond de 4500-5000 zou zitten. Verder maken ze net zoals ik winst door thuis slim te laden op zonne-energie. Je kan van het verschil in VAA en winst op zonne-energie al wat gaan laden in het buitenland ze.

Ik was vooral verrast door het stevige verbruik om de Ardennen over te geraken, was gemiddeld 25kWh/100km. Totaal gemiddelde 18,9 kWh/100km.

Rijd gewoon in de geburen naar een fast charger. Dat is echt geen 100 euro waard...

Of als je naar restaurant gaat hang je die aan een trage lader.

Ik heb net ontdekt dat je ABRP ook kan gebruiken zonder dongle en toch een correcte SoC weergeeft: via Tronity.

Ik laat morgen na mijn Ardennentrip weten hoe het gegaan is :)
Iemand die hier verder al ervaring mee heeft met langere trips?
Heb dat een poosje geleden geactiveerd voor m'n VW ID Buzz Cargo. Werkt goed, was wel via Enode. Alleen die Android Auto zuigt hard, hopelijk lossen ze het op met een update...

Met Tesla totaal overbodig.

De laadpas van mijn werk is bij mij nogal selectief. Ionity werkt wel altijd. Als backup heb ik een Shell Recharge kaart. Buiten één keer in Denemarken (waar ik uiteindelijk gewoon met Visa kon betalen) werkt die kaart echt overal. Meestal wel aan de dure kant maar op zo'n moment is dat waarschijnlijk het minste van je zorgen en kan je gewoon terug 10kWh opladen om verder te kunnen.
Ik adviseer als EV eigenaar sinds '19, toch minstens de volgende in je portefeuille of sleutelhanger te hebben:
- Shell Recharge (Algemeen)
- PlugSurfing (Algemeen)
- Chargemap (Algemeen)
- Freshmile (vooral Frankrijk)
- Ladestasjoner (Nordics)

Aub: https://blog.chargemap.com/2025-chargemap-ranking-best-charging-networks/

Voor vakantie & langere snelwegtrips, abonnement op Ionity of Tesla, of zelfs Fastned als je naar NL gaat.
Abo start je dan best de dag van je vertrek zodat je er tot het laatste uur zo lang mogelijk van kan genieten.

In feite zou een app die de tarieven van bv. een laadpaal kan vergelijken best wel fijn zijn. Een gat in de markt, of bestaat dit al?

Ik heb nog enkele maanden gratis supercharching dus daar maximaal gebruik van proberen maken :) ik heb een shell recharge kaart als backup, maar hopelijk gewoon alles gratis dus.
Hier geluk gehad, was maar 1 jaar gratis superchargen inbegrepen en uiteindelijk voor 3 jaar gehad.
Eens opgeteld, in totaal 98 x SuC gebruikt voor een totaal van 4973 kWh gratis :oi22: Aan een gemiddelde prijs van € 0,40 is dat een mooi meegenomen cadeautje van +/- € 2000 (zal wel minder zijn gezien de elektriciteitsprijzen tussen 2019 en 2022 lager waren.
Gemiddelde afgenomen kWh = 50,75 kWh.

Wel benieuwd voor de terugrit op 2 augustus, blijkbaar een zwarte zaterdag. Nog nooit een autovakantie gedaan dus ik kan het niet inschatten. We'll see zeker? 🤷‍♂️
Ik raad het echt af hoor, tenzij 's nachts dan. Zie https://www.bison-fute.gouv.fr/previsions,10741.html

Je hoeft vaak ook geen kaart te kopen hoor, kan je meestal ook met de app van die lokale leverancier doen... Zo toch al een paar keer gedaan om het beste tarief te hebben...
Voor snelweg gebruik ik in feite enkel Tesla SuC + Ionity of een ander snellader netwerk als back-up, als ik dan eventjes verblijf op éénzelfde locatie, zoek ik in de buurt de goekoopste uit met bv. Chargemap, en check ik welke kaart er met die laadpaal het goedkoopst is.
Nooit geen miserie...

In ons huisje rond Bordeaux vraagt de eigenaar 100 euro forfait voor elke elektrische auto die daar wil laden, en het is dan nog een granny charger :laugh: Schandalig eigenlijk, maar we gaan het toch doen voor het gemak :unsure:
Dat is er inderdaad los over... Tenzij het voor je gehele verblijf is...
Ik had goesting om het eens uit te leggen aan de receptie van dat kasteel, maar ja, die moeten op een dag ook hun elektriciteitsinfra vernieuwen/onderhouden éh. Jammer want het wordt precies amper gebruikt...

Heb zelfs niet naar de prijs gekeken, gewoon geladen. Voor mij is dat een eenmalige trip per jaar, in een auto waar ik voor de rest dirt cheap mee rij. Dat beetje geld dat ik zou kunnen besparen door te zoeken achter de goedkoopste combo is me de stress onderweg echt niet waard.

Mijn collega's zitten ook zo te foeteren, maar ze vergeten dat ze een auto rijden waarvan door het jaar de VAA gereduceerd is tot 2000-2200 euro/jaar en een vergelijkbare diesel rond de 4500-5000 zou zitten. Verder maken ze net zoals ik winst door thuis slim te laden op zonne-energie. Je kan van het verschil in VAA en winst op zonne-energie al wat gaan laden in het buitenland ze.
Ik kijk meestal toch wel even naar de prijs, je weet maar nooit.
Gezien ik Tesla gewend ben, die voor snelladers toch altijd de goedkoopste is vs andere netwerken, gebruik ik eigenlijk niet vaak andere snellaadnetwerken behalve dan op locatie of binnenwegen.
Vooraf snel even zien wat het aanbod/prijs is op de bestemming helpt wel, dat doe ik dan kort aan tafel op restaurant, of voor ik vertrek.
Hoef je daarom niet te stressen.

Elke geaccumuleerde uitgespaarde € is ene die je kan gebruiken om jezelf en je familie eens goed te verwennen. Zoals een Saint-Emilion flesje van 2014 bv. Heerlijk. En inderdaad, 't VAA verschilt enorm, maar desondanks ik kijk naar de prijs ga ik niet janken over elke €.

Rijd gewoon in de geburen naar een fast charger. Dat is echt geen 100 euro waard...

Of als je naar restaurant gaat hang je die aan een trage lader.
't Is BG éh...

Ik heb net ontdekt dat je ABRP ook kan gebruiken zonder dongle en toch een correcte SoC weergeeft: via Tronity.

Ik laat morgen na mijn Ardennentrip weten hoe het gegaan is :)
Iemand die hier verder al ervaring mee heeft met langere trips?
Ging zeer goed om eerlijk te zijn, kon 100% vertrouwen op de aanwezigheid/beschikbaarheid van laders.
Uitlezen van de SoC via Tronity ging ook goed, al gebeurt de update er van wel niet in realtime.

Daarom toch maar een OBDLink CX dongle gekocht, die gaat mee op trip naar de Ardeche.
Ik heb gelezen dat je die best telkens er uithaalt als je stopt onderweg, klopt dat? Want het tijdsvenster waarbinnen gekoppeld kan worden met de OBDLink CX is ook heel beperkt las ik.

In feite zou een app die de tarieven van bv. een laadpaal kan vergelijken best wel fijn zijn. Een gat in de markt, of bestaat dit al?

Dat is er inderdaad los over... Tenzij het voor je gehele verblijf is...
Ik had goesting om het eens uit te leggen aan de receptie van dat kasteel, maar ja, die moeten op een dag ook hun elektriciteitsinfra vernieuwen/onderhouden éh. Jammer want het wordt precies amper gebruikt...
Die app bestaat pretty much en heet Chargeprice, je eigen kaarten toevoegen en dan per laadpaal zien welke de goedkoopste is!

Vergeten vermelden dat het inderdaad 100 euro voor een week is, maar dan nog zou ik al veel moeten opladen om tot 100 euro te geraken denk ik.

Ik raad het echt af hoor, tenzij 's nachts dan. Zie https://www.bison-fute.gouv.fr/previsions,10741.html
Afgaand daarop hebben we in het heengaan rood, maar dan vertrekken we om 1u 's nachts.

Het terugkeren is oranje, dus dat zal hopelijk wel doenbaar zijn dan? 🤷‍♂️ worst case doen we de terugrit in twee keer en met een overnachting, maar het verblijf is nu éénmaal van zaterdag tot zaterdag dus we zitten wat vast op dat vlak.

Merci voor die website trouwens!

Vergeten vermelden dat het inderdaad 100 euro voor een week is, maar dan nog zou ik al veel moeten opladen om tot 100 euro te geraken denk ik.

De duur doet er niet echt toe. Enigste dat van belang is is hoeveel km je van plan bent te doen in die week. En dat dan om te zetten in het aantal kwh van uw batterij die je terug moet compenseren.
Je zal wel een statistiek hebben van hoeveel uw wagen op 100km verbruikt. En anders neem je 20kwh of zo voor 100km. Waardoor je waarschijnlijk bij 80% opgeladen wel 250 -300km gaat kunnen overbruggen voor je opnieuw eens moet gaan slurpen aan de snellader.

Voor 100€ kan je al wel redelijk wat snelladen.

Wij vertrekken naar slovenie binnenkort. Echt gewoon niets bekeken van laders gewoon afgaan op wat de wagen ons zegt.
Langs over duitsland en vertrekken op een zondag morgen dus ik hoop niet teveel verkeer.

Wij vertrekken naar slovenie binnenkort. Echt gewoon niets bekeken van laders gewoon afgaan op wat de wagen ons zegt.
Langs over duitsland en vertrekken op een zondag morgen dus ik hoop niet teveel verkeer.
In Duitsland zijn er meer dan voldoende oplaad mogelijkheden langs de autostrade. Enige gouden regel: begin niet te zoeken vanaf je maar 5% meer hebt. Rij gewoon via Google Maps, en als je rond de 10% zit, neem je de eerstvolgende oplaad mogelijkheid. Al dat gedoe met ABRP en andere apps is mijn inziens nergens voor nodig. (ik kan wel alleen maar commenten over Duitsland)

ABRP is geen gedoe?
Is ook gewoon uw bestemming ingeven en rijden...
Tgohja, ons stuurde hij via Antwerpen terwijl het korter is over Bxl te rijden. Als 2e laadstop moesten we plots de autostrade verlaten en bleken die chargers allemaal niet te werken, waardoor we redelijk wat tijd verloren.

Hadden we gewoon Waze opgezet en opgeladen op de route, gingen we er sneller geraakt zijn.

Tgohja, ons stuurde hij via Antwerpen terwijl het korter is over Bxl te rijden. Als 2e laadstop moesten we plots de autostrade verlaten en bleken die chargers allemaal niet te werken, waardoor we redelijk wat tijd verloren.

Hadden we gewoon Waze opgezet en opgeladen op de route, gingen we er sneller geraakt zijn.
Dat merkte ik vorig jaar met onze trip naar de Kerstmarkt van Strasbourg toch ook, ABRP werkte best goed maar navigatie was (gevoelsmatig?) toch wel wat minder dan gewoon Waze of Google Maps volgen en gewoon aan het eerste het beste laadstation te stoppen.

M.b.t. oplaadpassen maak ik vooral gebruik van Plugsurfing en de BMW charging kaart. Met name BMW werkt gewoon echt overal. Ik ben er echt content van.

Mja...

Ik geef Tesla laders een duimpje omhoog in ABRP.
Want ik stop veel liever aan Tesla laders. Even van de autostrade af. Daar ligt altijd wel iets vlakbij wat veel beter eten heeft dan het tankstation. Veel gezelliger om effe rond te wandelen met de hond.

Dus die functionalliteit van ABRP gebruik ik wel echt.

Die app bestaat pretty much en heet Chargeprice, je eigen kaarten toevoegen en dan per laadpaal zien welke de goedkoopste is!

Thanks, dacht al dat het niet anders kon dat er zoiets nog niet besaat. Zeer handig! Niet meer prutsen tussen 3-4-5 verschillende apps!

Want ik stop veel liever aan Tesla laders. Even van de autostrade af. Daar ligt altijd wel iets vlakbij wat veel beter eten heeft dan het tankstation. Veel gezelliger om effe rond te wandelen met de hond.

Dus die functionalliteit van ABRP gebruik ik wel echt.
Niet altijd, McDonalds, Burger King en KFC is niet speciaal beter, hoewel het soms kan gebeuren dat er inderdaad wat deftiger is in de buurt.

In Duitsland zijn er meer dan voldoende oplaad mogelijkheden langs de autostrade. Enige gouden regel: begin niet te zoeken vanaf je maar 5% meer hebt. Rij gewoon via Google Maps, en als je rond de 10% zit, neem je de eerstvolgende oplaad mogelijkheid. Al dat gedoe met ABRP en andere apps is mijn inziens nergens voor nodig. (ik kan wel alleen maar commenten over Duitsland)
Die auto zegt dat wel wanneer we moeten laden. (tesla).
ABPR met abbo en dongle deed het ook wel op mijn ID4.

Gewoon het feit dat je bij beide weet hoeveel laadpalen er vrij zijn is welgekomen op conge. (nietzozeer duitsland maar route de soleil zie je ze vaak aanschuiven aan de laders)

Gisteren en eergisteren naar Kroatië gereden (1500km in totaal) voor de eerste keer lange rit met de Q4 40 na drie jaar met een Model Y te rijden. Ook geen gebruik gemaakt van Tesla SuC gezien die op eigen kosten zijn.
Niks echt gepland op voorhand omdat ik uit ervaring al weet dat op voorhand plannen meestal al na de eerste stop in duigen valt door ongepland stoppen, veel verkeer en file of onverwacht toch verder kunnen rijden. Wel ABRP premium genomen, vooral om de laadpaalbezetting te kunnen volgen met Android Auto.

Eerste dag ~1000km:
Rond 5u30 vertrokken met 100%, eerste stop na ~350 km voor ontbijt en geladen 3%>88%, tweede stop ~190km verder (toiletnood) en geladen 38%-83%, derde stop voor lunch na opnieuw ~190km. Normaal ging dit verder zijn maar hier 2h30 over gedaan door files, geladen 35%-97% en laatste stuk nog ~270km en aangekomen met 37% rond 17u.

Tweede dag nog ~520km:
In ochtend in de buurt gaan opladen tot 93%, dan ontbijt gedaan met het gezin (ben altijd vroeg wakker) en vertrokken rond 08u30. Na ~320km gestopt voor lunch en geladen 25%>89%. Uiteindelijk aangekomen met 45% na nog eens ~200km. Heel druk verkeer in Slovenië met als resultaat dus ook wel een laag verbruik (ik dacht dat de auto 16,6 kWh/100km gemiddeld aangaf op het einde).

Bij de laatste laadstop heb ik wel 15-20 min moeten wachten voor ik kon laden. ABRP gaf steeds aan dat er een paal vrij was maar bij het aankomen stond er een rij en men zei dat één van de vier palen defect was. Uiteindelijk als het mijn beurt was daar wel proberen te laden en dat werkte gewoon... Waarschijnlijk ging er dus helemaal geen rij geweest zijn, mocht men die paal gebruikt hebben als voorzien of ging ABRP mij naar een ander laadpunt sturen.

Ging eigenlijk boven verwachting vlot. Ik was dan nog selectief in waar in kon laden (bijvoorbeeld geen E-on of ENBW in Duitsland omdat mijn laadpas van het werk dat niet ondersteund, heb wel een Shell Recharge privé als backup). Zoals de vorige keren met de model Y is het drukke verkeer en de file een stuk vervelender dan het laden. Zeker als je een beetje plant met ontbijt - lunch - andere lijkt het niet alsof je wacht op het laden en zit de wagen meestal voller dan gepland.

Over de Q4 ben ik ook best wel positief. Op papier zou dit een stuk slechter moeten zijn dan de model Y LR maar in de praktijk duurt laden eigenlijk zo goed als even lang, ondanks de 250kW piek bij de Tesla, door de vlakke laadcurve. Tot rond de 70% zit ik steeds boven 100kW, wat niet het geval was bij de Model Y. Mijn laadstops zouden zelfs nog een stuk beter kunnen door leger te rijden en steeds op te laden met <10% maar dit is moeilijk te plannen weet ik uit ervaring, zeker als het al later wordt en iedereen krijgt honger of moet naar het toilet :)

In Kroatië is het wel een heel stuk minder gesteld met laadpalen. Zowel trage als snelle laders zijn dunbezaaid maar ik mag/kan laden bij onze verblijfsplaats (lang leve 24h laden aan 10A) dus normaal gezien is dit verder zorgeloos.

Mochten er nog vragen zijn, stel gerust.
Gisteren was de terugrit dus ook hier weer een klein verslagje:

Eerste dag (~920km):
Vertrokken in Kroatië met 100% rond 06:45 en eerste stuk 356km gereden, aangekomen met 13%. Redelijk zuinig vooral door de lagere snelheid door Slovenië (4h15 over gedaan). Bij Ionity Flachau geladen van 13% > 81% in 26 minuten. Bedoeling was om opnieuw ~300km ver te rijden maar plots moest de dochter naar het toilet, dus na ~170km gestopt in Holzkirchen. Gezien er ook een lader vrij was, hier 45% > 65% geladen in 8 min en weer vertrokken. Volgende stuk 193km gereden en aangekomen met 9% bij Ionity Merklingen. Hier hebben we een late lunch/vroeg avondmaal gedaan dus langer gebleven dan nodig en 9% > 100% geladen in 58 min. Laatse stuk was nog 183km naar het hotel en daar aangekomen met 62%. Over het algemeen een redelijk laag verbruik door de hele dag door het veel te drukke verkeer in Duitsland.

Tweede dag (~550km):
Zoals bij de heenrit was ik vroeg wakker dus in de buurt van het hotel opgeladen tot 100% en daarna samen ontbijt gegeten en vertrokken rond 08u40. Eerste stuk 342km gereden in 3h23 en aangekomen met 7% bij Shell Recharge in Courrière. Hier geladen 7% > 82% in 28 min. Eigenlijk meer dan nodig maar waren nog bezig aan de lunch. Laatste stukje nog ~200km gedaan in 1h52 en aangekomen met 36%.
Steeds vlot verkeer gehad met uitzondering van enkele keren wat trager bij wegenwerken.

Nog steeds tevreden van de Q4 eTron. Overtreft mijn verwachting en moet niet onderdoen aan de model Y LR voor langere trips. Laden gaat consistent met 120kW gemiddeld van ~5%-80% waardoor je steeds in iets minder dan een half uur klaar bent. Op de terugweg heb ik geen gebruik meer gemaakt van ABRP maar zelf mijn volgende stop ingepland met Google maps (met steeds een alternatief eerder en verder zodat ik eerder kan stoppen indien nodig of verder kan rijden bij traag verkeer)

Verder misschien nog de volgende tips voor nieuwkomers
  • Plan een realistische maar relatief verre stop in (300-350km voor de Q4, waarschijnlijk verder voor nieuwere generatie) en speel wat met je snelheid om rond de 5% aan te komen bij de lader
  • Probeer het laden wat in te plannen samen met eetmomenten, zo lijkt het niet of je moet wachten op het laden en meestal ben je sneller klaar met laden dan nodig
  • Hou de bezetting van je geplande stop wat in de gaten (met Chargemap bijvoorbeeld). Dit kan een paar dagen op voorhand om in te schatten of er een laadfile zou kunnen zijn
  • Meestal kijk ik een beetje naar laders in de buurt van de range en zorg ik voor een chargemap linkje die mijn vrouw dan kan gebruiken om de bezetting op te volgen. Zo kunnen we nog uitwijken als het nodig is
  • Op drukke dagen is laden langs de snelweg meestal geen goede keuze (tenzij >10 stalls en dan nog). De snelweg afrijden en oprijden bespaart je meestal wachten in een laadfile en is bovendien best wel ontspannend en levert meestal properdere locaties en toiletten op

Terug
Bovenaan