Ik heb net ontdekt dat je ABRP ook kan gebruiken zonder dongle en toch een correcte SoC weergeeft: via Tronity.
Ik laat morgen na mijn Ardennentrip weten hoe het gegaan is

Iemand die hier verder al ervaring mee heeft met langere trips?
Heb dat een poosje geleden geactiveerd voor m'n VW ID Buzz Cargo. Werkt goed, was wel via
Enode. Alleen die Android Auto zuigt hard, hopelijk lossen ze het op met een update...
Met Tesla totaal overbodig.
De laadpas van mijn werk is bij mij nogal selectief. Ionity werkt wel altijd. Als backup heb ik een Shell Recharge kaart. Buiten één keer in Denemarken (waar ik uiteindelijk gewoon met Visa kon betalen) werkt die kaart echt overal. Meestal wel aan de dure kant maar op zo'n moment is dat waarschijnlijk het minste van je zorgen en kan je gewoon terug 10kWh opladen om verder te kunnen.
Ik adviseer als EV eigenaar sinds '19, toch
minstens de volgende in je portefeuille of sleutelhanger te hebben:
- Shell Recharge (Algemeen)
- PlugSurfing (Algemeen)
- Chargemap (Algemeen)
- Freshmile (vooral Frankrijk)
- Ladestasjoner (Nordics)
Aub:
https://blog.chargemap.com/2025-chargemap-ranking-best-charging-networks/
Voor vakantie & langere snelwegtrips, abonnement op Ionity of Tesla, of zelfs Fastned als je naar NL gaat.
Abo start je dan best de dag van je vertrek zodat je er tot het laatste uur zo lang mogelijk van kan genieten.
In feite zou een app die de tarieven van bv. een laadpaal kan vergelijken best wel fijn zijn. Een gat in de markt, of bestaat dit al?
Ik heb nog enkele maanden gratis supercharching dus daar maximaal gebruik van proberen maken

ik heb een shell recharge kaart als backup, maar hopelijk gewoon alles gratis dus.
Hier geluk gehad, was maar 1 jaar gratis superchargen inbegrepen en uiteindelijk voor 3 jaar gehad.
Eens opgeteld, in totaal 98 x SuC gebruikt voor een totaal van 4973 kWh gratis

Aan een gemiddelde prijs van € 0,40 is dat een mooi meegenomen cadeautje van +/- € 2000 (zal wel minder zijn gezien de elektriciteitsprijzen tussen 2019 en 2022 lager waren.
Gemiddelde afgenomen kWh = 50,75 kWh.
Wel benieuwd voor de terugrit op 2 augustus, blijkbaar een zwarte zaterdag. Nog nooit een autovakantie gedaan dus ik kan het niet inschatten. We'll see zeker?
Ik raad het echt af hoor, tenzij 's nachts dan. Zie
https://www.bison-fute.gouv.fr/previsions,10741.html
Wat een gedoe is het toch met de EV op vakantie gaan. Op de heen en terugweg lijken tesla chargers die je via de app betaalt het goedkoopst. Freshmile is ter plekke relatief goed maar niet op de exacte locatie waar wij zitten: daar nog een laadkaart van een lokale leverancier bestelt (0,4€ vs 0,8€ freshmile). Krediet beheren bij 3 leveranciers/binnen 3 apps om toch maar zo goedkoop mogelijk te laden, wat een gedoe.
Je hoeft vaak ook geen kaart te kopen hoor, kan je meestal ook met de app van die lokale leverancier doen... Zo toch al een paar keer gedaan om het beste tarief te hebben...
Voor snelweg gebruik ik in feite enkel Tesla SuC + Ionity of een ander snellader netwerk als back-up, als ik dan eventjes verblijf op éénzelfde locatie, zoek ik in de buurt de goekoopste uit met bv. Chargemap, en check ik welke kaart er met die laadpaal het goedkoopst is.
Nooit geen miserie...
In ons huisje rond Bordeaux vraagt de eigenaar 100 euro forfait voor elke elektrische auto die daar wil laden, en het is dan nog een granny charger

Schandalig eigenlijk, maar we gaan het toch doen voor het gemak
Dat is er inderdaad los over... Tenzij het voor je gehele verblijf is...
Ik had goesting om het eens uit te leggen aan de receptie van dat kasteel, maar ja, die moeten op een dag ook hun elektriciteitsinfra vernieuwen/onderhouden éh. Jammer want het wordt precies amper gebruikt...
Heb zelfs niet naar de prijs gekeken, gewoon geladen. Voor mij is dat een eenmalige trip per jaar, in een auto waar ik voor de rest dirt cheap mee rij. Dat beetje geld dat ik zou kunnen besparen door te zoeken achter de goedkoopste combo is me de stress onderweg echt niet waard.
Mijn collega's zitten ook zo te foeteren, maar ze vergeten dat ze een auto rijden waarvan door het jaar de VAA gereduceerd is tot 2000-2200 euro/jaar en een vergelijkbare diesel rond de 4500-5000 zou zitten. Verder maken ze net zoals ik winst door thuis slim te laden op zonne-energie. Je kan van het verschil in VAA en winst op zonne-energie al wat gaan laden in het buitenland ze.
Ik kijk meestal toch wel even naar de prijs, je weet maar nooit.
Gezien ik Tesla gewend ben, die voor snelladers toch altijd de goedkoopste is vs andere netwerken, gebruik ik eigenlijk niet vaak andere snellaadnetwerken behalve dan op locatie of binnenwegen.
Vooraf snel even zien wat het aanbod/prijs is op de bestemming helpt wel, dat doe ik dan kort aan tafel op restaurant, of voor ik vertrek.
Hoef je daarom niet te stressen.
Elke geaccumuleerde uitgespaarde € is ene die je kan gebruiken om jezelf en je familie eens goed te verwennen. Zoals een Saint-Emilion flesje van 2014 bv. Heerlijk. En inderdaad, 't VAA verschilt enorm, maar desondanks ik kijk naar de prijs ga ik niet janken over elke €.
Rijd gewoon in de geburen naar een fast charger. Dat is echt geen 100 euro waard...
Of als je naar restaurant gaat hang je die aan een trage lader.
't Is BG éh...