Gisteren was de terugrit dus ook hier weer een klein verslagje:
Eerste dag (~920km):
Vertrokken in Kroatië met 100% rond 06:45 en eerste stuk 356km gereden, aangekomen met 13%. Redelijk zuinig vooral door de lagere snelheid door Slovenië (4h15 over gedaan). Bij Ionity Flachau geladen van 13% > 81% in 26 minuten. Bedoeling was om opnieuw ~300km ver te rijden maar plots moest de dochter naar het toilet, dus na ~170km gestopt in Holzkirchen. Gezien er ook een lader vrij was, hier 45% > 65% geladen in 8 min en weer vertrokken. Volgende stuk 193km gereden en aangekomen met 9% bij Ionity Merklingen. Hier hebben we een late lunch/vroeg avondmaal gedaan dus langer gebleven dan nodig en 9% > 100% geladen in 58 min. Laatse stuk was nog 183km naar het hotel en daar aangekomen met 62%. Over het algemeen een redelijk laag verbruik door de hele dag door het veel te drukke verkeer in Duitsland.
Tweede dag (~550km):
Zoals bij de heenrit was ik vroeg wakker dus in de buurt van het hotel opgeladen tot 100% en daarna samen ontbijt gegeten en vertrokken rond 08u40. Eerste stuk 342km gereden in 3h23 en aangekomen met 7% bij Shell Recharge in Courrière. Hier geladen 7% > 82% in 28 min. Eigenlijk meer dan nodig maar waren nog bezig aan de lunch. Laatste stukje nog ~200km gedaan in 1h52 en aangekomen met 36%.
Steeds vlot verkeer gehad met uitzondering van enkele keren wat trager bij wegenwerken.
Nog steeds tevreden van de Q4 eTron. Overtreft mijn verwachting en moet niet onderdoen aan de model Y LR voor langere trips. Laden gaat consistent met 120kW gemiddeld van ~5%-80% waardoor je steeds in iets minder dan een half uur klaar bent. Op de terugweg heb ik geen gebruik meer gemaakt van ABRP maar zelf mijn volgende stop ingepland met Google maps (met steeds een alternatief eerder en verder zodat ik eerder kan stoppen indien nodig of verder kan rijden bij traag verkeer)
Verder misschien nog de volgende tips voor nieuwkomers
- Plan een realistische maar relatief verre stop in (300-350km voor de Q4, waarschijnlijk verder voor nieuwere generatie) en speel wat met je snelheid om rond de 5% aan te komen bij de lader
- Probeer het laden wat in te plannen samen met eetmomenten, zo lijkt het niet of je moet wachten op het laden en meestal ben je sneller klaar met laden dan nodig
- Hou de bezetting van je geplande stop wat in de gaten (met Chargemap bijvoorbeeld). Dit kan een paar dagen op voorhand om in te schatten of er een laadfile zou kunnen zijn
- Meestal kijk ik een beetje naar laders in de buurt van de range en zorg ik voor een chargemap linkje die mijn vrouw dan kan gebruiken om de bezetting op te volgen. Zo kunnen we nog uitwijken als het nodig is
- Op drukke dagen is laden langs de snelweg meestal geen goede keuze (tenzij >10 stalls en dan nog). De snelweg afrijden en oprijden bespaart je meestal wachten in een laadfile en is bovendien best wel ontspannend en levert meestal properdere locaties en toiletten op