EV - Laden op vakantie

Gisteren was de terugrit dus ook hier weer een klein verslagje:

Eerste dag (~920km):
Vertrokken in Kroatië met 100% rond 06:45 en eerste stuk 356km gereden, aangekomen met 13%. Redelijk zuinig vooral door de lagere snelheid door Slovenië (4h15 over gedaan). Bij Ionity Flachau geladen van 13% > 81% in 26 minuten. Bedoeling was om opnieuw ~300km ver te rijden maar plots moest de dochter naar het toilet, dus na ~170km gestopt in Holzkirchen. Gezien er ook een lader vrij was, hier 45% > 65% geladen in 8 min en weer vertrokken. Volgende stuk 193km gereden en aangekomen met 9% bij Ionity Merklingen. Hier hebben we een late lunch/vroeg avondmaal gedaan dus langer gebleven dan nodig en 9% > 100% geladen in 58 min. Laatse stuk was nog 183km naar het hotel en daar aangekomen met 62%. Over het algemeen een redelijk laag verbruik door de hele dag door het veel te drukke verkeer in Duitsland.

Tweede dag (~550km):
Zoals bij de heenrit was ik vroeg wakker dus in de buurt van het hotel opgeladen tot 100% en daarna samen ontbijt gegeten en vertrokken rond 08u40. Eerste stuk 342km gereden in 3h23 en aangekomen met 7% bij Shell Recharge in Courrière. Hier geladen 7% > 82% in 28 min. Eigenlijk meer dan nodig maar waren nog bezig aan de lunch. Laatste stukje nog ~200km gedaan in 1h52 en aangekomen met 36%.
Steeds vlot verkeer gehad met uitzondering van enkele keren wat trager bij wegenwerken.

Nog steeds tevreden van de Q4 eTron. Overtreft mijn verwachting en moet niet onderdoen aan de model Y LR voor langere trips. Laden gaat consistent met 120kW gemiddeld van ~5%-80% waardoor je steeds in iets minder dan een half uur klaar bent. Op de terugweg heb ik geen gebruik meer gemaakt van ABRP maar zelf mijn volgende stop ingepland met Google maps (met steeds een alternatief eerder en verder zodat ik eerder kan stoppen indien nodig of verder kan rijden bij traag verkeer)

Verder misschien nog de volgende tips voor nieuwkomers
  • Plan een realistische maar relatief verre stop in (300-350km voor de Q4, waarschijnlijk verder voor nieuwere generatie) en speel wat met je snelheid om rond de 5% aan te komen bij de lader
  • Probeer het laden wat in te plannen samen met eetmomenten, zo lijkt het niet of je moet wachten op het laden en meestal ben je sneller klaar met laden dan nodig
  • Hou de bezetting van je geplande stop wat in de gaten (met Chargemap bijvoorbeeld). Dit kan een paar dagen op voorhand om in te schatten of er een laadfile zou kunnen zijn
  • Meestal kijk ik een beetje naar laders in de buurt van de range en zorg ik voor een chargemap linkje die mijn vrouw dan kan gebruiken om de bezetting op te volgen. Zo kunnen we nog uitwijken als het nodig is
  • Op drukke dagen is laden langs de snelweg meestal geen goede keuze (tenzij >10 stalls en dan nog). De snelweg afrijden en oprijden bespaart je meestal wachten in een laadfile en is bovendien best wel ontspannend en levert meestal properdere locaties en toiletten op
Waarom gebruik je navigatie van Audi zelf niet?

Over het algemeen ben ik meer tevreden met hoe Google Maps routes plant en omgaat met files en wegafsluitingen. Maps toont de meeste laadpalen langs de weg ook en meestal inclusief bezetting. Dat maakt spontaan stoppen ook gemakkelijk.

Eigenlijk heb ik de native navigatie nog nooit echt gebruikt. Android Auto doet het gewoon goed. Geen idee hoe up to date de navigatie in de wagen ook is. Misschien moet ik het wel eens proberen want ik vind het er wel beter uitzien en dan heb ik ook instructies bij de tellers (niet dat ik dat echt mis).

Over het algemeen ben ik meer tevreden met hoe Google Maps routes plant en omgaat met files en wegafsluitingen. Maps toont de meeste laadpalen langs de weg ook en meestal inclusief bezetting. Dat maakt spontaan stoppen ook gemakkelijk.

Eigenlijk heb ik de native navigatie nog nooit echt gebruikt. Android Auto doet het gewoon goed. Geen idee hoe up to date de navigatie in de wagen ook is. Misschien moet ik het wel eens proberen want ik vind het er wel beter uitzien en dan heb ik ook instructies bij de tellers (niet dat ik dat echt mis).
Audi navigatie is normaal wel goed qua verkeer. Voordeel is dat die uw batterijstatus kent natuurlijk maar idd als die de laadpalen hun status niet kent is dat minder

Trip Slovenie zoals verwacht probleemloos onvoorbereid kunnen afronden. Tesla doet dat gewoon goed.
Als die zegt tegen 10% toekomen dan kom je gewoon tegen 10% toe. Batterij verbruik houdt ook rekening met terreinprofiel. Altijd plaats. Nooit meer dan 0.44 cent gezien per kwh (duitsland). Zo een tesla specifiek gebouwtje tegengekomen met switch om te gamen, versnaperingen en een toilet, speciaal wel. Het ontzorgt toch wel wat tov van mijn VW.

Audi navigatie is normaal wel goed qua verkeer. Voordeel is dat die uw batterijstatus kent natuurlijk maar idd als die de laadpalen hun status niet kent is dat minder
Ik meen dat de Audi navigatie achterliggend ook gewoon Google Maps is wat betreft routeberekening en kaartinformatie.
Dat is toch het geval bij de Enyaq, en die deelt dezelfde software-basis met de ID4 en de Q4.

Ik meen dat de Audi navigatie achterliggend ook gewoon Google Maps is wat betreft routeberekening en kaartinformatie.
Dat is toch het geval bij de Enyaq, en die deelt dezelfde software-basis met de ID4 en de Q4.
Kan maar ben eens op skivakantie gegaan met. 3 wagens: Audi, VW en Skoda
Audi was 30min vroeger op bestemming omdat die rond file stuurde, VW en Skoda deden dat niet :D

Dus de ID4 is volgens u dezelfde routeberekening als GoogleMaps?

Dat zou ik toch straf vinden, als ik zie waar die mij soms (of vaak) door stuurt. Heel dikwijls éénrichtingsstraten de verkeerde kant in. Baantjes waar zo een paal in het midden staat: 'yup, rij hier maar in hoor...'...

Zou anders wel graag die navigatie gebruiken want is echt wel duidelijk. Houdt rekening met uw batterij. Dat licht zo vanvoor wat aangeeft op welk rijvak ge moet zitten... Heel mooie features, maar loopt te vaak mis.
Ook jammer dat ik niet kan instellen: 'Ik heb een Tesla abonnement, dus ik wil liefst bij Tesla laden'.

Vandaag toegekomen in Zadar en Nin. Ik merk toch dat de iX3 op het randje is van aangenaam rijden hier in Nin.
In deze streek zijn er weinig snelladers en waar wij zitten helemaal geen. Ik kan ook niet aan de gewone stekker.

Ik heb deze namiddag niet meer kunnen laden en heb maar 140 km bereik over dus moet ik morgen weer aan het laden om in Split te geraken en dan in Split nog eens. Telkens zijn het ambetante locaties.

Voor morgen is er nergens in de buurt van Split een lader dichtbij de kust bv.

Hier geraken was op zich best goed te doen. Zeker Duitsland, Oostenrijk en Slovenië zijn geen probleem.

Laatst bewerkt:
Heb de EV-laadkaartensituatie in Europa wat geanalyseerd en Ionity lijkt me wel het beste aanbod te hebben in kader van snelladen in Europa. Voordeel is dat het érg transparant is (één tarief per land) en dat het tarief erg concurrentieel is (bvb. €0,33/kwh in Frankrijk, €0,39/kwh in Duitsland). Uiteraard moet je voor dat soort tarieven wel een abonnementje nemen maar dat is een maandabonnementje van €12. Tesla supercharger is wel concurrentieel maar minder transparant (tarieven verschillen per laadpaal en per dagdeel).

Voor degenen met een Shell Recharge kaart, is dat vlot gegaan om te bestellen?
Ik heb een hele tijd geleden eentje besteld op mijn naam en die is tot tweemaal toe niet toegekomen. Ik kan geen nieuwe bestellen want de vorige is nog onderweg (intussen al een jaar), en de bestaande aanvraag kan ik niet annuleren.
Gisteren geprobeerd op naam van mijn vrouw een pas te bestellen maar ook daar gaat het steeds mis. Die app blokkeert bij het scannen van ID, foutmeldingen bij betalingsgegevens, ... Na een dik kwartier heb ik het opgegeven, wat een rotzooi.

Eind augustus trekken we naar de UK, Cotswolds. Laadvoorzieningen zijn daar precies toch niet top :unsure: vele dorpjes hebben gewoon niets (of 't is op privédomein), over de uitbaters en handigste laadpassen vind je weinig info, en snelladers vind je amper op het platteland. Ook de UK-collega's konden me niet helpen, geen enkele rijdt daar elektrisch.
Weinige tips die ik vond was Shell -die dus niet te bestellen valt- en Chargemap. Heb me dan maar die laatste besteld.

Wie tips heeft, altijd welkom!

Heb hetzelfde probleem gehad bij bestellen van de Shell kaart .
Ok op de app gingen alle laadpalen netjes bij elkaar staan en heb het ook gewoon opgegeven en account verwijderd .
Nadien nog een mailke gekregen om hun een score te geven van de hulp die ik gekregen heb van hunne helpdesk ….nooit iets van gekregen of gehoord gehad .
Was dus gewoon één grote ramp .
Gebruik nu Chargemap en dat werkt zoals het moet , netjes na het laden direct bericht van hoeveel je zal moeten betalen en op het eind van de maand een factuur in de mail zonder extra bijkomende kosten (die E-flux blijkbaar wel aanrekent indien geen abbonement )

Heel goeie ervaring gehad met het reizen (iX3 icm ABRP + dongle en een Shell recharge pas)

Zeer relaxt en altijd zeker van te kunnen laden.
Alleen zaterdag 2/08 was het een zwarte zaterdag, en dan zag ik wel een hele tijd "chargeurs electrique saturee pour XX km" boven de route du soleil staan.
Maar dan stuurt ABRP je af de autostrade en dan heb je altijd ergens in de buurt wel een snellader. Je bent dan wel een paar minuten extra kwijt, maar ach het is verlof e :)

Recent nog eens door Zwitserland gereden. In de heenrit iets te lang Google Maps gebruikt, en bij een eerste stop ook nog wat gesurft en ik had meteen 36 euro aan de broek. Nu, dat is mijn eigen domme schuld ;-)

In de terugrit heb ik dan de BMW navigatie gebruikt maar de gekozen route was toch veel minder interessant dan wat Google Maps of Waze voorstelde (oa nog eens op de trein in Kandersteg beland met de auto).

Nu, ik was nog blij met het alternatief van de BMW navigatie. Wat is de oplossing wanneer je auto bvb draait op Android Automotive?

Wij vertrekken volgende vrijdag voor 2 weken met de EV naar Italië.
Ik zie door het bos de bomen niet meer, vooral rond twee topics, namelijk laadpassen en routeplanners.

Welke stellen jullie voor ?:

Mijn eigen opzoekwerk leidde me naar:
- - Volgens dit forum zie ik vaak Ionity & Shell Recharge Card terugkomen
- Zelf heb ik een Network Fleet Card, kan ik die gebruiken?

Qua routeplanner:
- Chargemap (al had ik graag de route ook mijn pc gemaakt)
- ABRP

Ik zie Ionity & Enel terugkomen voor Italië maar hoe werkt dit dan ? Je gaat naar het laadstation en probeert daar te scannen waarna je een betaling kan uitvoeren op je smartphone ?

Begin hier toch wat stress te krijgen, bij de Ionity app probeerde ik hier even Italië aan te duiden en die vroeg me al naar een 'tax number' ...

Bij registratie moet je Italië niet selecteren tenzij je in Italië woont.

Je registreren op je thuisadres. Nadien werkt de app in alle landen waar je heen gaat.

Bij registratie moet je Italië niet selecteren tenzij je in Italië woont.

Je registreren op je thuisadres. Nadien werkt de app in alle landen waar je heen gaat.
En dat is dan gewoonweg laden via het scannen met de app versta ik ? Dus geen abonnement en kaart nodig?

Ik zie Ionity & Enel terugkomen voor Italië maar hoe werkt dit dan ? Je gaat naar het laadstation en probeert daar te scannen waarna je een betaling kan uitvoeren op je smartphone ?

Begin hier toch wat stress te krijgen, bij de Ionity app probeerde ik hier even Italië aan te duiden en die vroeg me al naar een 'tax number' ...
Ik heb enkel gewerkt met de laadpas. Je vraagt een laadpas aan. Die wordt opgestuurd. Je koppelt in uw account van die laadpas dan uw rekeningnummer en dan haalt die dat geld na een laadsessie gewoon van uw rekening.

Via de app moet je dan ook in uw account uw betaalgegevens zetten. Maar daarmee heb ik geen ervaring. Ik heb ervoor gezorgd dat ik een laadpas had dat ik altijd wel een mogelijkheid had om te betalen. Ook als het iets duurder is of was.

Bij mijn kia kaart kan ik vb een ionity abonnement aangaan (10€ betalen voor de goedkoopste laadkost per kwh als je bij IONITY laadpalen zou laden met die kaart). Waarna als ik dan die kaart scan dan komt dat in orde.
Daarnaast heb ik nog een paar andere kaarten zonder abonnement voorzien gewoon in het geval 1 kaart niet werkt dat ik een andere kaart kan proberen.

En dat is dan gewoonweg laden via het scannen met de app versta ik ? Dus geen abonnement en kaart nodig?
Abonnement is meestal enkel als je goedkopere tarieven wil hebben. Maar ik heb het zelf nog nooit met de app uitgeprobeerd. Meestal gebruik ik gewoon de laadkaart. Is gemakkelijk want alles op voorhand geregeld.

Spring gewoon even binnen bij een ionity laadstation in belgië en test het laadproces eens (moet niet veel zijn, al is het laden van 70 -> 72%) Zodanig dat je voorbereid bent. Als je die zaken moet gaan uitzoeken onderweg en dat slaat allemaal tegen... dat gaat dan frustrerend zijn.

Bij Ionity kan je het laden starten:
- met een rfid kaart
- via de app, automatisch je locatie laten vinden en het laadpaalcijfer aan te duiden
- via de app en nfc als je smartphone dat kan
- via de app en het scannen van de QR code op de laadpaal
- via plug&charge als je auto dat kan

Misschien kan het rechtstreeks met kredietkaart ook.

Je betaalgegevens kan je koppelen in de app. Dan gaat alles automatisch.

Abonnement is niet verplicht, maar kan je veel besparen omdat je veel goedkoper laadt.

Fastned, Electra,... palen werken grotendeels hetzelfde.

Terug
Bovenaan