In garnaalkroketten van 3 euro zal er alvast niet veel garnaal inzitten... ik denk dat je eens een kilo verse garnalen moet gaan kopen, je gaat verschieten
In die van een brasserie waar ze €20 voor 2 vragen ook niet hoor
Maar kom, we zullen het zo eens bekijken. Een kilo ongepelde (belangrijk, waarom volgt later) grijze garnalen vind je als particulier voor €25~€30, zelfs in den
delhaize is het €28/kg, maar laat ons €30 pakken om makkelijk te rekenen.
Met mijn recept voor verse garnaalkroktetten, maak ik meer dan 30 kroketten van een kilo ongepelde, maar laten we ook 30 nemen om makkelijk te rekenen. Dat is dan €1/kroket aan garnalen aan particuliere prijzen. De rest van de ingrediënten (groenten, room, melk, boter, gelatine, eieren, chapelure, witte wijn, kruiden, ...) zullen op minder dan €0.5 per kroket komen. En een horeca-zaak gaat hier veel goedkoper aan geraken.
Maar, de kans is klein dat ze die zelf vers maken, eerder aankopen. En de voornaamste smaak van een garnaalkroket komt toch van de fumet van de koppen/staarten/harnassen. Iets dat voor die fabriek die de kroketten maakt een kleine kost is want dit is een bijproduct van de pelling voor gepelde garnalen. De garnalen zelf geven weinig extra smaak aan een garnaalkroket en zijn er vooral voor de textuur.
Bij een traiteur hier in de buurt haal je ze ook voor €2.5~€3. Geen idee of die vers gemaakt zijn of aangekocht.
Ik ken een brasserie die gewoon die uit de diepvries van Gastronello of Culino koopt, deze dus:
Bestel online Ambacht. garnaalkroketten 32% 65g 20st 1,3kg Gastronello uit Garnaal Kroketten voor de food professional bij Solucious Horeca Groothandel
www.solucious.be
Bestel online Garnaalkroketten artisanaal 40% 65g 20st 1,3kg Culino uit Garnaal Kroketten voor de food professional bij Solucious Horeca Groothandel
www.solucious.be
Of misschien zijn het zelfs deze, dunno welke het juist zijn:
https://www.solucious.be/110338
Dat is dus €3/kroket of zelfs minder. En die krijg je dus voorgeschoteld in een brasserie voor €20 voor 2 (met wat sla)...