Fooien in de horeca

Ik hoop dat je sarcastisch bent?
Nee hoor
Ik heb jaren zelf in de horeca gewerkt (bij mij was het pre-witte kassa tijd) en heb nog ex collega's die in deze sector werken en ze zeggen ze me dit. Ze krijgen nog steeds een deel van hun loon in t zwart maar veel minder dan vroeger
De feestzalen kunnen wel nog veel zwart doen want die werken met facturen die na de trouw e.a. betaald moeten worden

In garnaalkroketten van 3 euro zal er alvast niet veel garnaal inzitten... ik denk dat je eens een kilo verse garnalen moet gaan kopen, je gaat verschieten
In die van een brasserie waar ze €20 voor 2 vragen ook niet hoor :P

Maar kom, we zullen het zo eens bekijken. Een kilo ongepelde (belangrijk, waarom volgt later) grijze garnalen vind je als particulier voor €25~€30, zelfs in den delhaize is het €28/kg, maar laat ons €30 pakken om makkelijk te rekenen.
Met mijn recept voor verse garnaalkroktetten, maak ik meer dan 30 kroketten van een kilo ongepelde, maar laten we ook 30 nemen om makkelijk te rekenen. Dat is dan €1/kroket aan garnalen aan particuliere prijzen. De rest van de ingrediënten (groenten, room, melk, boter, gelatine, eieren, chapelure, witte wijn, kruiden, ...) zullen op minder dan €0.5 per kroket komen. En een horeca-zaak gaat hier veel goedkoper aan geraken.

Maar, de kans is klein dat ze die zelf vers maken, eerder aankopen. En de voornaamste smaak van een garnaalkroket komt toch van de fumet van de koppen/staarten/harnassen. Iets dat voor die fabriek die de kroketten maakt een kleine kost is want dit is een bijproduct van de pelling voor gepelde garnalen. De garnalen zelf geven weinig extra smaak aan een garnaalkroket en zijn er vooral voor de textuur.

Bij een traiteur hier in de buurt haal je ze ook voor €2.5~€3. Geen idee of die vers gemaakt zijn of aangekocht.

Ik ken een brasserie die gewoon die uit de diepvries van Gastronello of Culino koopt, deze dus:
Of misschien zijn het zelfs deze, dunno welke het juist zijn: https://www.solucious.be/110338

Dat is dus €3/kroket of zelfs minder. En die krijg je dus voorgeschoteld in een brasserie voor €20 voor 2 (met wat sla)...

Ze vragen idd belachelijke hoge prijzen. Omdat ik zelf nog steeds in de horeca sector werk, reken ik elke keer de foodcost en als ik soms zie wat ik op mijn bord krijg voor 30 euro :-(
En sinds de corona is het alleen meer erger geworden

Nee hoor
Ik heb jaren zelf in de horeca gewerkt (bij mij was het pre-witte kassa tijd) en heb nog ex collega's die in deze sector werken en ze zeggen ze me dit. Ze krijgen nog steeds een deel van hun loon in t zwart maar veel minder dan vroeger
De feestzalen kunnen wel nog veel zwart doen want die werken met facturen die na de trouw e.a. betaald moeten worden
Witte kassa is verre van waterdicht.

- Je hebt twee soorten witte kassa's (met tafelbeheer en zonder tafelbeheer). Een die al registreert op moment van bestelling en de ander waar men pas invoert op moment van betaling. De tweede soort weet je al dat men meestal enkel invoert wanneer betaling met kaart of degene die perse een btw bonnetje willen.

- Ookal gezien dat de ober dingen met stylo toevoegt op het kassaticket dus de "extra's" zitten nooit in de boekhouding :p

- Dan heb je degene die met twee kassa's werken op restaurant. De witte officiële en een zwarte verdoken.

- inderdaad, de feestzaal/traiteur/afhaal/... als bijactiviteit in het zwart.

- verkopen van niet gegeven BTW-bonnetjes aan zelfstandigen/boekhouders

- witte kassa is dan nog vooral voor maaltijden. De cafés/cocktailbars/... daar gaat er weinig verandering zijn.

- En dan waren er ook kassasytemen waar je zonder logging toch zaken kon verwijderen achteraf :p.

Ik denk dat het stijgen van de gewoonte om elektronisch te betalen meer geholpen heeft tegen zwart geld dan de witte kassa's op zich.

Ik wil korting bij contante betaling :ROFLMAO:

Dat zwart geld los je voor 98% op in 1 min: enkel digitaal betalen, wie betrapt wordt - zeer strenge straf, het soort waar je 1 jaar moet voor werken.

Men leest hier echt mee toch

Laatst bewerkt:
Zolang er nog steeds systemen zijn om met een. “Witte” kassa zwart te werken, geef ik geen fooi.

En er is nog veel zwart.

Ik wil korting bij contante betaling :ROFLMAO:

Dat zwart geld los je voor 98% op in 1 min: enkel digitaal betalen, wie betrapt wordt - zeer strenge straf, het soort waar je 1 jaar moet voor werken.

Men leest hier echt mee toch

Niet te verwonderen als het allemaal zo duur moet zijn.
Ik ga in feite zelden op restaurant in België (enkele keren per jaar). Meestal ga ik op restaurant als ik op vakantie ben in het buitenland, op vakantie ga je dan ook niet zelf zitten koken vind ik (hoogstens eens een lasagne in de oven steken ofzo als je op een appartement zit en geen zin hebt om op restaurant te gaan die dag)

Dat is dus €3/kroket of zelfs minder. En die krijg je dus voorgeschoteld in een brasserie voor €20 voor 2 (met wat sla)...
Ok, je hebt wel een punt, maar om correct te zijn moet je uit die 20 euro wel de 21% BTW halen, en 17% (?of zo) bediening. Blijft wel een redelijke winstmarge.

Ok, je hebt wel een punt, maar om correct te zijn moet je uit die 20 euro wel de 21% BTW halen, en 17% (?of zo) bediening. Blijft wel een redelijke winstmarge.
Tuurlijk. Maar ging mij over de commentaar dat een gekochte garnaalkroket van €3 als minderwaardig aanzien werd. Terwijl die dezelfde of zelfs betere kwaliteit gaat zijn als die dat je in de brasserie voorgeschoteld krijgt. Want dat was het originele punt dat @Horse maakte.

Torenhoge kosten op lonen in België?
Ik weet natuurlijk niet tegen welk loon men in Duitsland in die omgeving werkt. Ik vind het nu ook niet slecht dat iemand die in de horeca werkt zijn brood verdient en dat die niet voor een hongerloon moet werken.

Al zal het mij ook niet verwonderen dat er in België ook een stuk graaien zal bij zijn. Aan de andere kant, als je 600k moet neerleggen om de brasserie aan te kopen en in te richten of een eigen huis te kopen van 1 miljoen (want allez ja dat verdienen we) dan gaat het lang duren als je dat moet terugverdienen met een beperkte marge. Zolang er zotten zijn die het betalen is de wetmatigheid van de markt nu eenmaal dat men zot is als men de prijs niet omhoog doet.
Men zal wel met zijn portefeuille stemmen als men dat niet meer aanvaard.

Sinds de witte kassa er is, is er veel minder zwart in de restaurants (ik heb het niet over feestzalen e.a.).
En moest er nog zwart geld zijn, zal het niet veel zijn.
Ik denk dat ze nog zeer veel kunnen doen met pro forma ticketjes. Plus, ik ken een zaak waar de Payconiq transacties allemaal naar een aparte privé rekening gaan. Als ze die rekening niet vinden (waarom zouden ze) hebben ze geluk. Anders pech. Maar je kan die rekening ook ieder jaar stopzetten voor wat veiligheid in te bouwen.

Om nog maar te zwijgen hoeveel oudjes nog zo graag cash betalen. Want die vertrouwen het allemaal niet.

Nee hoor
Feestzalen is echt zot.

Ik kreeg (feestzaal voor mijn trouwfeest) uiteraard de vraag: zeg, wilt ge dat volledig of een stuk cash afrekenen?
Maar als ik het rekeningbonnetje uit z'n kassa dan kreeg om te betalen zie ik dat die de drankenforfaits voor receptie en avondfeest in zijn kassa geprogrammeerd staan als eten (12% btw ipv 21%) (terwijl op mijn offerte die uiteraard wel staan als drank).
Zelfs als al die zijn klanten niets in het zwart willen betalen creëert dat nog structureel massa's zwart geld.

Dat was geen obscuur zaaltje, dat was een grote (populaire) feestzaal in Mechelen die quasi elk weekend wel geboekt is.

Laatst bewerkt:
Feestzalen is echt zot.

Ik kreeg (feestzaal voor mijn trouwfeest) uiteraard de vraag: zeg, wilt ge dat volledig of een stuk cash afrekenen?
Maar als ik het rekeningbonnetje uit z'n kassa dan kreeg om te betalen zie ik dat die de drankenforfaits voor receptie en avondfeest in zijn kassa geprogrammeerd staan als eten (12% btw ipv 21%) (terwijl op mijn offerte die uiteraard wel staan als drank).
Zelfs als al die zijn klanten niets in het zwart willen betalen creëert dat nog structureel massa's zwart geld.

Dat was geen obscuur zaaltje, dat was een grote (populaire) feestzaal in Mechelen die quasi elk weekend wel geboekt is.
Recent ook op restaurant meegemaakt. Een deel van de rekening was "verkeerd" ingegeven. Het aperitief of bijna alle drank was erin gezet als hapjes, die op dezelfde prijs uitkwamen.
"ah oei, ja dat klopt niet, maar 't is dezelfde prijs meneer, kijk maar" :unsure:

Ze vragen idd belachelijke hoge prijzen. Omdat ik zelf nog steeds in de horeca sector werk, reken ik elke keer de foodcost en als ik soms zie wat ik op mijn bord krijg voor 30 euro :-(
En sinds de corona is het alleen meer erger geworden
Ter vergelijking: ik ben momenteel op reis in de grensstreek FRA/ITA, langs de Italiaanse kant. Daarnet gaan eten: als voorgerecht (primo), een pasta met ragout van lam, gevolgd door een stinco (traag gegaarde varkenspoot in de oven) met gebakken aardappeltjes + halve liter water + (mooi gevuld) glas montepulciano d'abbruzo. Totaal betaald 32.50 euro (met CC, dus officieel). Ok, die stinco is nu niet het duurste gerecht (13.50 euro), maar 500 gr Ierse Angus beef was ook maar 20 euro). Had ik die angus genomen, zou dat mijn rekening op 40 euro gebracht hebben. Bij ons zou dat minstens 50% duurder zijn, zoniet meer. De loonkost in Italië is wel iets lager, maar dat verklaart het verschil niet. Gelijkaardige ervaringen kwa prijs elders in Italië en Frankrijk.

Feestzalen is echt zot.

Dat is nu wel vrij doorzichtig of die moet een deel van zijn drank ook in het zwart aankopen.

Ik weet natuurlijk niet tegen welk loon men in Duitsland in die omgeving werkt. Ik vind het nu ook niet slecht dat iemand die in de horeca werkt zijn brood verdient en dat die niet voor een hongerloon moet werken.

Al zal het mij ook niet verwonderen dat er in België ook een stuk graaien zal bij zijn. Aan de andere kant, als je 600k moet neerleggen om de brasserie aan te kopen en in te richten of een eigen huis te kopen van 1 miljoen (want allez ja dat verdienen we) dan gaat het lang duren als je dat moet terugverdienen met een beperkte marge. Zolang er zotten zijn die het betalen is de wetmatigheid van de markt nu eenmaal dat men zot is als men de prijs niet omhoog doet.
Men zal wel met zijn portefeuille stemmen als men dat niet meer aanvaard.
Loon van personeel kan hetzelfde zijn.
Wat het voor de werkgever kost zal wel een verschil zijn…

Ter vergelijking: ik ben momenteel op reis in de grensstreek FRA/ITA, langs de Italiaanse kant. Daarnet gaan eten: als voorgerecht (primo), een pasta met ragout van lam, gevolgd door een stinco (traag gegaarde varkenspoot in de oven) met gebakken aardappeltjes + halve liter water + (mooi gevuld) glas montepulciano d'abbruzo. Totaal betaald 32.50 euro (met CC, dus officieel). Ok, die stinco is nu niet het duurste gerecht (13.50 euro), maar 500 gr Ierse Angus beef was ook maar 20 euro). Had ik die angus genomen, zou dat mijn rekening op 40 euro gebracht hebben. Bij ons zou dat minstens 50% duurder zijn, zoniet meer. De loonkost in Italië is wel iets lager, maar dat verklaart het verschil niet. Gelijkaardige ervaringen kwa prijs elders in Italië en Frankrijk.
On topic: je moet geen fooi geven,
meestal moet je wel voor "pane e coperto" betalen.

Als je uit de tourist hotspots wegblijft, is Italië idd momenteel heel betaalbaar.

Terug
Bovenaan