Fooien in de horeca

Dat vind ik wel een grappige.

Toen je fooien ontvangde en verdeelde onder elkaar was je pro fooien.
nu je er moet geven, doe je er niet aan mee

:p
Toch niet zo heel gek? Het was een leuke extra maar niet nodig. Geld krijgen is altijd fijn :p

(En de meeste bediening verdient geen fooi. Als ik al fooi zou geven zou het voor de lekkere keuken zijn.)

Begrijpelijke redenering maar in principe totaal niet logisch:
  • indien er een verschil in bediening zou zijn is de enige correcte reactie de betrokken personeelsleden met hun klikken en klakken buiten te zwieren, op staande voet + veroordeling.
  • indien de zaak op de hoogte is: een schorsing en zware boete voor de zaak in kwestie, aangevuld met een gerechtelijke veroordeling
Een horeca zaak biedt diensten en producten aan tegen een welbepaalde prijs, indien men onderscheid gaat maken is dat gewoon pure discriminatie op basis van het geven van een fooi.

Beetje ver gezocht uiteraard, maar principe blijft overeind.
Amaai, ook serieus overdreven reactie imho.
De bedrijven die hun beste klanten snellere dienstverlening geven dan kleinere klanten allemaal gerechtelijk gaan veroordelen dan? Dat zijn ze gelijk... Allemaal??

Ik lees hier ook dat gemiddele ober dan met veel naar huis gaat. En dat de kok etc dan niets krijgt en hij nochtans het eten krijgt.
Zo'n fooien gaan over het algemeen in een gemeenschappelijke pot en worden op het einde verdeeld over iedereen aanwezig tijdens de shift.

Amaai, ook serieus overdreven reactie imho.
De bedrijven die hun beste klanten snellere dienstverlening geven dan kleinere klanten allemaal gerechtelijk gaan veroordelen dan? Dat zijn ze gelijk... Allemaal??
Uiteraard geheel bewust overdreven - om aan te tonen dat ik het storend zou vinden dat klanten die geen fooi geven bewust nadelig behandeld worden, voor hetzelfde geld hebben deze mensen de middelen niet of gaan ze liever wat frequenter langs in plaats van fooi te geven, of gaan ze vaker naar hetzelfde cafe/resto en niet elders, ...

Zelf 8 jaar in een café gewerkt, en altijd dankbaar geweest voor fooi. Varieerde (in mijn studententijd 15-tal jaar geleden) tussen de 20€ op een gemiddelde avond tot 100€ op topavonden, in een gemiddeld café bij mij in de gemeente waar het vrijdag/zaterdag wel regelmatig feest was.

Omdat ik dat zelf heb meegemaakt, ga ik ooit nooit ergens weg zonder fooi te geven.
Als het echt niet goed was uiteraard niet, maar anders dan rond ik af. 23€ betalen? Dan wordt het 25.
Meestal heb ik ook nog wel cash mee, dat vind ik iets eenvoudiger dan afronden met de kaart (en dan gaat het vaak naar de eigenaar i.p.v. het personeel die je eigenlijk fooi wilt geven).

Mijn vriendin doet dat amper, en ik vind dat storend. Maar hangt van persoon tot persoon af, I guess.

Collega zijn vader heeft een flexi -job - de baas van het restaurant heeft een ander systeem: elke dag dat de omzet boven de 10.000 €/dag gaat krijgt het personeel 25 €/pp.

Ik zou denken dat zoiets stimulerend werkt voor heel de ploeg om het beste van zichzelf te geven en de zaak goed draaiende te houden.

Uiteraard geheel bewust overdreven - om aan te tonen dat ik het storend zou vinden dat klanten die geen fooi geven bewust nadelig behandeld worden, voor hetzelfde geld hebben deze mensen de middelen niet of gaan ze liever wat frequenter langs in plaats van fooi te geven, of gaan ze vaker naar hetzelfde cafe/resto en niet elders, ...
Alright, dat kan ik snappen.
Maar ik vermoed (zelf geen ervaring in horeca), dat klanten die regelmatig terugkomen ook als 'goede klanten' worden bekeken en ook goed gaan worden gesoigneerd.

Heb zelf meerdere jaren in de keuken gestaan in een paar restaurants in Gent.
In de eerste restaurant werd het fooi geld verdeeld onder alle personeelsleden(ook de keuken) in de andere enkel voor t zaalpersoneel (wat ik best wel belachelijk vond..moest t eten slecht zijn, is er geen fooi).
Ik gaf altijd fooi tot voor de corona.
Sinds de corona zijn de prijzen veel gestegen (teveel naar mijn smaak en wellicht is dit een beroepsmisvorming maar ik reken altijd de foodcost en als ik dan zie hoeveel ze meestal durven vragen.....)(al had ik vroeger altijd meer cash geld op zak dan nu) Nu geef ik enkel fooi als ik het eten echt lekker vind, en dit gebeurt niet echt veel.

Laatst bewerkt:
Kreeg in Berlijn onlangs op verschillende plaatsen die optie inderdaad te zien op de betaalterminal. 10%, 15% of 20% en dan vanonder ergens 'no tip'. Uiteindelijk gewoon altijd geklikt op no tip ...

In Duitsland betekent dat dat je ongelooflijk ontevreden was over het eten en de bediening.

Aan wie hier fooien geeft: aan wie geven jullie dan allemaal fooien? De pakjesbezorger van postnl? De koerier die het eten brengt? De administratief bediende aan het loket van het stadhuis? De kapper? De taxi?

Op vakantie zal ik als het in een all in hotel is wel al eens een fooi geven. Als het iemand is die vriendelijk is en in de weer is tenminste. Soms doen ze dan al wat meer gin in uwe gin tonic :) en als het een gierige is dan geen fooi.

Laatst bewerkt:
Voor degene die geen fooi geven. Ga maar eens in de horeca werken. Constant service bieden, vriendelijkheid, een babbeltje, lange dagen, veel dagen. Dan is 10 cent op een koffie op een euro of 2 op een volledige maaltijd maar een kleine moeite. Het is niet dat de verloning daar een vetpot is.

Voor degene die geen fooi geven. Ga maar eens in de horeca werken. Constant service bieden, vriendelijkheid, een babbeltje, lange dagen, veel dagen. Dan is 10 cent op een koffie op een euro of 2 op een volledige maaltijd maar een kleine moeite. Het is niet dat de verloning daar een vetpot is.

Een stewardess doet dat ook en we geven daar geen fooi aan? :p
Een kapper in loondienst ziet ook geen fooi, denk ik
Verpleegsters geven we ook geen fooi.
...

Waarom horeca dan wel?

De administratief bediende aan het loket van het stadhuis?

euh,... Ik zou die niet zo maar fooi geven. Dat kan zelfs een straf worden voor hem :p

Keuze die je zelf maakt toch om in die sector te werken? Ken jij nog jobs waar je om je werk uit te voeren, fooi krijgt van klanten? Een zeldzame keer zal dat gebeuren ongetwijfeld.

Hier zelden fooi of het moest echt uiteindelijk goed zijn.

Denk dat het dan ook wel voornamelijk extraverte mensen zullen zijn die de keuze maken om in de horeca te werken.
Voor zo iemand is een bureaujob waar je weinig contact hebt met anderen wellicht een kwelling.

Of moeten studenten zijn die willen bijverdienen, maar die gaan dan ook niet hun hele leven in de horeca werken.

Een stewardess doet dat ook en we geven daar geen fooi aan? :p
Een kapper in loondienst ziet ook geen fooi, denk ik
Verpleegsters geven we ook geen fooi.
...
Waarom horeca dan wel?
euh,... Ik zou die niet zo maar fooi geven. Dat kan zelfs een straf worden voor hem :p
Een stewardess gaat ook het grote geld niet verdienen denk ik. Die doen dat vooral ook omdat ze graag reizen. Lijkt me ook geen job om uw hele leven te doen (veel weg van huis, onregelmatige uren etc).

Waarom zou je een verpleegster niet belonen voor haar zorg? En een ober die opdient wel? Zit toch in feite weinig logica in. Moet een ober dan harder werken dan een verpleegster? Wordt die dan in verhouding zo slecht betaald dat een fooi noodzakelijk is?

Laatst bewerkt:
Wij zijn een paar jaar terug naar de VS geweest en daar is het de norm maar dat is anders, die mensen leven daar echt van. In de Applebee's hebben we toen niet getipt omdat ons eten er letterlijk werd neer gesmeten op tafel terwijl in het Hard Rock Café dat meisje zich letterlijk krom liep om u te bedienen en we allebei met een enorme jetlag zaten ook. Dan heb ik er weinig moeite mee.

Anderzijds: Mijn schoonzus werkte ooit in de bediening van een pizzeria en we wilden haar toen een tip geven maar ze zei van niet te doen want haar baas wou dat het in een pot ging en dat het jaarlijks ofzo verdeelt werd onder alle personeel. Dan hadden wij ook zoiets van, nee dat doe je niet.

De vraag van 1 miljoen is: hebben we zicht op de lonen, winsten in de horeca - het antwoord is neen. Collega zijn vrouw is kapster, heeft een aanslagboet van 2,2% en een kluis vol cash geld (geen grap) - maar kappers en kapsters zijn nog slechter betaald dan horeca, de realiteit van de vrouw van mijn collega is meer dan 5000 € netto per maand.

edit: laat mij 6 maand controles uitvoeren op commissie en ik ben mullti -miljonair.
Ik heb dit gevoel al heel mijn leven. Ik ben omgeven door zwartwerkers, mensen met uitkeringen die toegeven dat ze niet ziek zijn, mensen die dagelijks met de wagen rijden na 6-8 pinten,…

Ps: nog nooit iemand verraden voor alle duidelijkheid

Terug
Bovenaan