Gelijke Kansen, Integratie en Inburgering

Omdat 007 James Bond veel meer is dan de persoon die hem speelt. Dat is een karakter met een stevige geschiedenis aan vast. Dat kan je niet zomaar veranderen.

Bond = een blanke Britse man is. Zoon van de Schot Andrew Bond en Zwitserse Monique Delacroix. Die hun kind kan ook niet plots een zwarte worden net zo min als het plots een vrouw zou zijn.
De Britse, blanke, lange man met zwart haar en blauwe ogen? Waar de beste Bond dus niet eens aan voldoet?
Dat heet fictie en fantasie, daar zit wat rek op. Ik vind het wel grappig in deze thread. Als je het een beetje anders leest, staat er dat "ze" moeten integreren, maar ook niet te fel. Want dan zitten ze in al onze tv-programma's.

Van James Bond een zwarte maken is zoals van Shaft een blanke maken, even idioot, en niemand staat jullie in de weg om jullie eigen fictie te schrijven hé.

Van James Bond een zwarte maken is zoals van Shaft een blanke maken, even idioot, en niemand staat jullie in de weg om jullie eigen fictie te schrijven hé.
Ik zou denken dat er toch enige verschillen zijn tussen het beroemdste personage uit het blaxploitation genre en het beroemdste personage uit spionagefilms als het op het belang van de huidskleur aankomt. Maar als er iemand zin heeft in een blanke Shaft, dat ze het maar doen.

Als de volgende Bond film op iets trekt (en anders ook waarschijnlijk) komt daar gewoon een hoop publiek naar kijken hoor, of hij nu door een zwarte of een blanke wordt gespeeld.

Omdat 007 James Bond veel meer is dan de persoon die hem speelt. Dat is een karakter met een stevige geschiedenis aan vast. Dat kan je niet zomaar veranderen.

Bond = een blanke Britse man is. Zoon van de Schot Andrew Bond en Zwitserse Monique Delacroix. Die hun kind kan ook niet plots een zwarte worden net zo min als het plots een vrouw zou zijn.

Ah, toen Daniel Craig de nieuwe Bond werd stonden er ook veel fans op hun achterste poten want heiligschennis, een blonde Bond. Hoeveel mensen zijn er die daar nu nog over vallen? De James Bond films zijn pure actiefilms met nauwelijks tot geen overkoepelend verhaal, daar eisen dat het personage een consistente uiterlijke weergave is van het origineel (wat het sowieso nooit is geweest) houdt echt weinig steek hoor.

Zolang de acteur de geest van het personage kan vatten, maakt het in dit soort films echt niet uit welke huidskleur of haarkleur iemand heeft. Een Bond met Idris Elba breekt in niet-corona-tijden kassarecords.

Los van het beeld dat de games hebben gecreëerd is het beeld van de games ook gebaseerd op het bronmateriaal: de boeken. Als je een TV of film adaptatie maakt dan is enig respect voor het bronmateriaal wel mooi meegenomen. Net zoals whitewashing niet ok is (een remake van The Fresh Prince met allemaal blanken bv is not done) is het bewust "diversifiëren" van karakters die duidelijk omschreven zijn voor niks nodig.
Het is jammer van The Witcher is een heel goed gemaakte serie, maar die geforceerde woke-ing was voor niks nodig.

Also: Michael Gambon > Richard Harris. Richard Harris was precies die seniele zot van Fort Boyard.
Opnieuw: het belangrijkste in dit soort werken is dat de geest van het bronmateriaal gerespecteerd wordt en dat de aanpassingen coherent en consistent zijn. Het uiterlijk diversifiëren van de personages heeft geen enkele impact hierop. Op veel vlakken is de serie trouwens een correctere weergave van de boeken dan de gamereeks. Maar een exacte weergave heb je nooit. Daarom is het een adaptatie.

Laten we gewoon zeggen hoe het is he. Uiteindelijk is jouw reactie vooral ingegeven door xenofobie. Als je Michael Gambon een goede keuze vond voor Dumbledore, dan moet je niet komen leuren dat je het belangrijk vindt dat er respect is voor het bronmateriaal.

Ik weet niet wat er mee is maar die gast is toch geweldig? Goeie acteur, kan rappen en op 1 jaar tijd zich voorbereid voor een kickboks-wedstrijd én hij heeft die gewonnen. Nota bene op zijn 44ste.
Geen idee waarom dit plots criteria zouden zijn voor een goeie James Bond?

Mijn gedacht: Protagonisten / Antagonisten met een niet-blanke huidskleur of van een niet-mannelijk geslacht of van een niet kaukasische afkomst: het is allemaal prima. ALS dat een goeie acteur of actrice is en dat wordt een goeie film? Ja tuurlijk. I'm all for it.

Maar reeds bestaande karakters (Spider-man, James Bond, Yennefer) die volledig beschreven staan in boeken, zomaar gaan veranderen omdat het allemaal wat diverser mag? Nee, blijf daar toch van af.

Laat de oude films voor wat ze zijn en bouw een nieuwe franchise om mee te knoeien.
Straks is Luke Skywalker zwart, wordt het Wanda Solo en is Chewbacca een Indiër met een mooie snor.
En god forbid, komen ze aan Indiana Jones en maken er een Lara Croft van :( Blijf in je eigen franchise, Lara!

Laatst bewerkt:
Geen idee waarom dit plots criteria zouden zijn voor een goeie James Bond?

Mijn gedacht: Protagonisten / Antagonisten met een niet-blanke huidskleur of van een niet-mannelijk geslag of van een niet kaukasische afkomst: het is allemaal prima. ALS dat een goeie acteur of actrice is en dat wordt een goeie film? Ja tuurlijk. I'm all for it.

Maar reeds bestaande karakters (Spider-man, James Bond, Yennefer) die volledig beschreven staan in boeken, zomaar gaan veranderen omdat het allemaal wat diverser mag? Nee, blijf daar toch van af.

Laat de oude films voor wat ze zijn en bouw een nieuwe franchise om mee te knoeien.
Straks is Luke Skywalker zwart, wordt het Wanda Solo en is Chewbacca een Indiër met een mooie snor.

Dat zei ik ook niet.
Ik zei dat ik die geweldig vond en deed dan een opsomming hé?
Eerste punt was geweldig acteur en dan kwam de rest.
Als in: naast het acteren (James Bond) doet hij nog x en y.

Laten we gewoon zeggen hoe het is he. Uiteindelijk is jouw reactie vooral ingegeven door xenofobie. Als je Michael Gambon een goede keuze vond voor Dumbledore, dan moet je niet komen leuren dat je het belangrijk vindt dat er respect is voor het bronmateriaal.
Dat escaleerde hier weeral snel.
Zoals hierboven beschreven: die karakters zijn volledig beschreven in het bronmateriaal. Qua uiterlijk, huidskleur, geslacht, etc... Er is geen enkele reden om daar een mouw aan te passen, buiten "ontblanken" van het einderesultaat.
Alladin is in zijn live-action versie gespeeld door quasi uitsluitend acteurs die in de regio waar het zich afspeelt passen. Ik vond dat top, droeg enkel bij aan de feel van de film. Maar een zwarte Triss Merigold trekt op geen kloten, punt. Een Indische Yennefer trekt op geen kloten, punt.

Kunde mij is informeren wat er zo slecht was aan Michael Gambon? Want die zijn acteerprestaties waren toch opmerkelijk beter dan zijn voorganger. Die gaf mij eerder het gevoel van een aflevering "Dag Sinterklaas".

De Britse, blanke, lange man met zwart haar en blauwe ogen? Waar de beste Bond dus niet eens aan voldoet?
Dat heet fictie en fantasie, daar zit wat rek op. Ik vind het wel grappig in deze thread. Als je het een beetje anders leest, staat er dat "ze" moeten integreren, maar ook niet te fel. Want dan zitten ze in al onze tv-programma's.
Dit is de eerste keer dat ik reageer in deze thread. Ik heb mij helemaal nergens uitgesproken over integratie. Waar slaat die comment nu op. Wtf dude?

Ik heb zelfs gezegd dat het geen probleem is als er een zwarte komt, maar laat 007 dan dood gaan en kom af met 008 en start een nieuwe verhaal lijn.

Zoals hierboven beschreven: die karakters zijn volledig beschreven in het bronmateriaal. Qua uiterlijk, huidskleur, geslacht, etc... Er is geen enkele reden om daar een mouw aan te passen, buiten "ontblanken" van het einderesultaat.
Alladin is in zijn live-action versie gespeeld door quasi uitsluitend acteurs die in de regio waar het zich afspeelt passen. Ik vond dat top, droeg enkel bij aan de feel van de film. Maar een zwarte Triss Merigold trekt op geen kloten, punt. Een Indische Yennefer trekt op geen kloten, punt.

Kunde mij is informeren wat er zo slecht was aan Michael Gambon? Want die zijn acteerprestaties waren toch opmerkelijk beter dan zijn voorganger. Die gaf mij eerder het gevoel van een aflevering "Dag Sinterklaas".
Kherinner me nog de hetze toen scarlet johanson de rol van Motoko Kusanagi op zich nam.
Toen was het whitewashing.
Zelfs toen ze een rol op zich nam als trans man heeft ze het project moeten staken.
https://www.dazeddigital.com/film-t...son-exits-film-rub-and-tug-releases-statement
zelfde issue, andere zijde.
das het voordeel aan film. Laat het publiek beslissen. De box office is onverbiddelijk.... Zelfs het kopen van artificiele reviews (imdb,etc) zal er niets aan veranderen

Laatst bewerkt:
Dit is de eerste keer dat ik reageer in deze thread. Ik heb mij helemaal nergens uitgesproken over integratie. Waar slaat die comment nu op. Wtf dude?

Ik heb zelfs gezegd dat het geen probleem is als er een zwarte komt, maar laat 007 dan dood gaan en kom af met 008 en start een nieuwe verhaal lijn.
Beetje felle reactie op een luchtigere post. En dat laatste was een algemene bemerking, dat kan toch?

Ik zei gewoon dat de vorige en huidige 007’s ook niet voldoen aan de uiterlijke kenmerken van in het boek. De verhaallijnen ook al niet. Dus ja.

Elek keer er zo'n discussie ontstaat a la zwarte James Bond of vrouwelijke Warhammer 40k-spacemaries moet ik altijd aan dit denken:

Als je er een interessant verhaal mee kunt vertellen, en je hebt er een goeie acteur/actrice voor, waarom dan je vasthouden aan een bepaalde etniciteit of geslacht? Alsof je daar niet mee kunt werken in het verhaal.

Ian Fleming heeft van James Bond een schot gemaakt nadat de eerste Bondfilms uitkwamen omdat Sean Connery de rol zo goed speelde.
Er bestaat een term voor het soort argument dat gebruikt maakt van het in-lore-universum om een gebrek aan diversiteit te verklaren, en dat heet het' thermian argument'. "Aja, natuurlijk zijn er geen vrouwelijke space marines in het warhammer 40K, want volgens de lore zijn die genetisch gemodificeerd op een manier die dodelijk zou zijn voor vrouwen".
Het is een compleet non-argument. Alsof je er niet rond kunt werken en toch een interessant verhaal kunt verzinnen.
Hier, nog een filmpje erover, hup hup:

Beetje felle reactie op een luchtigere post. En dat laatste was een algemene bemerking, dat kan toch?

Ik zei gewoon dat de vorige en huidige 007’s ook niet voldoen aan de uiterlijke kenmerken van in het boek. De verhaallijnen ook al niet. Dus ja.
Dat is toch geen felle reactie? 🤔

Ik vind jou comment anders zeer kwalijk en helemaal niet luchtig of grappig. Je maakt er iets van dat ik totaal niet heb gezegd. Je kan het er met de beste wil van de wereld ook niet in lezen wat jij zegt, zelfs niet met veel fantasie en dan geef je er nog een racistisch kantje aan ook.

Jou reactie is eerder aan de felle kant eigenlijk zou ik zeggen.

Trouwens, een karakter eens langs de kapper laten gaan of zijn ras of geslacht veranderen is toch wel van een heel andere grootorde.

De huidskleur van de acteurs in The Witcher doen er niet toe. Enkel de 5% kijkers die ook de boeken hebben gelezen gaan eens raar op kijken. Voor de 95% andere kijkers is het verhaal even logisch en sterk al had het gespeeld geweest door een volledig Indische cast.

En escaleren? Een plus een is ... ik kan er niet goed tegen hoe mensen continue xenofobische praat verkondigen maar dan verbouwereerd zijn als je dat benoemt. You already talk the talk, kom er dan ook voor uit.
Als er iemand is die de geest van het originele personage verkracht en vermoord heeft is het Gambon. Summum was hoe hij uitvloog tegen Harry bij de Vuurbeker. Het collectieve potterfandom kreeg een toeval toen ze dat zagen. Serieus off topic wel dit.

De zwarte economie in België wordt geschat op 15 pct van het BBP, but carri-on

Grappige opmerking. Jij bent niet de eerste die dat maakt. "Belastingen ontduiken is nationale sport in Belgie" hurhur. Correctie: "Belastingen ontduiken is nationale sport overal ter wereld, behalve in een paar West-Europese landen waar het in de single digits is".
De zwarte economie is gedaald van 21% naar 15% in de laatste 15 jaar. 15% vergeleken met de rest van de wereld, is heel goed. Subtop, middenklasse.
Afrika, Zuid Amerika, Azie, die scoren quasi allemaal 25% tot 50%. Belastingen ontduiken als volkssport in een argument over normen en waarden is dus eigenlijk vrij ironisch.

Idris Elba is ne baas, dat zou ne geweldige James Bond zijn joh :love:

Ik weet niet wat er mee is maar die gast is toch geweldig? Goeie acteur, kan rappen en op 1 jaar tijd zich voorbereid voor een kickboks-wedstrijd én hij heeft die gewonnen. Nota bene op zijn 44ste.
Blijft voor mij onsterfelijk als Stringer Bell in The Wire. Wat een personage.

De huidskleur van de acteurs in The Witcher doen er niet toe. Enkel de 5% kijkers die ook de boeken hebben gelezen gaan eens raar op kijken. Voor de 95% andere kijkers is het verhaal even logisch en sterk al had het gespeeld geweest door een volledig Indische cast.

En escaleren? Een plus een is ... ik kan er niet goed tegen hoe mensen continue xenofobische praat verkondigen maar dan verbouwereerd zijn als je dat benoemt. You already talk the talk, kom er dan ook voor uit.
Xenofoob is vinden dat negers geen plaats hebben in Hollywood. Xenofoob is vinden dat niet-blanken geen acteurs mogen zijn want dat die sowieso minderwaardig presteren aan blanken. Zeg ik dat ergens? Neen.
Dus ja, ik til zwaar aan die uitspraak. Wat ik zeg is niet xenofoob, punt.
Ik ben van de mening dat het geforceerd diversifiëren van een cast zelden tot een kwalitatief eindresultaat komt, net omdat het geforceerd is. Dat gaat daarvoor niet over huidskleur alleen, er moet tegenwoordig ook bijna altijd een homo of lesbienne in zitten. De obligatoire transgender zijn we ook niet veraf van.
Zoals al gezegd, er zijn tal van voorbeelden van all-black casts die een héél sterk eindeproduct hebben neergezet. In Hollywood lopen hopen niet-blanke acteurs rond die mega succesvol zijn en op handen worden gedragen. Die zijn succesvol geworden omdat ze goed zijn in hun vak, niet door de kleur van hun huid.
Weet ge waarom Token zo een grappig karakter was in South Park? Omdat het die "xenofobie" perfect in de verf zette en er keihard de draak mee stak.

Inderdaad. En het feit dat bond een spion is met zijn hoogdagen in de koude oorlog, vind ik zelfs Daniel Craig niet direct de eerste die ik zou casten. Moest ik die niet kennen en enkel op foto zijn nationaliteit moeten raden, ik zou rus gokken. Dus zelfs hem vind ik een vreemde keuze. Misschien een goeie acteur, maar voor mij daardoor nooit de beste Bond.

Goh, het probleem met personages als James Bond, die zoals je zelf aanhaalt, hun hoogdagen of origin story in gebeurtenissen als de koude oorlog hebben, is dat het dan niet geloofwaardig is dat die nu nog jong en actief zouden zijn in een moderne setting. Daniel Craig zie ik dus wel eerder als een recentere, herziene versie van het personage, zodanig dat hij de koude oorlog nooit echt gekend heeft.
Idris Elba zou een fantastische James Bond zijn, want hij is een fantastisch acteur die zowat top was in elke rol waarin ik hem al gezien heb. Ik zie hem echter dan wel eerder als James Bond in een moderne setting en niet één in volle koude oorlog.
Anderzijds kan je je wel de vraag nog stellen in welke mate James Bond nog James Bond blijft als het verhaal zich in 2025 situeert, eigenlijk is dat personage, ongeacht zijn huidskleur dan niet meer in "zijn" tijd.

Er is wat mij betreft niets mis met diversiteit op zich, zolang het natuurlijk aanvoelt, en het geen opgedrongen diversiteit is die er belachelijk dik op ligt en die (erger nog) gekoppeld wordt aan politiek gekleurde verhaallijnen.

Diversiteit zoals in pakweg The Expanse is fantastisch en geloofwaardig. Ik geloof meteen dat de eerste settlers op Mars ondernemende mensen uit Texas, China en India waren (of is dat ook racisme?).
Diversiteit zoals hoe Chris Chibnall Doctor Who verpest heeft of hoe de laatste Star Trek serie absolute rotzooi is, zijn dan weer voorbeelden van hoe het niet hoort, en hoe je hele franchises ten grave draagt.
Ik zoek mijn toevlucht in entertainment voor escapisme, niet voor politieke preken te krijgen. Er mag gerust wat politiek, of zelfs een boodschap inzitten, daar niet van, maar als dat het enige is en de boodschap dan ook nog eens stérk politiek gekleurd is, dan pas ik.

Xenofoob is vinden dat negers geen plaats hebben in Hollywood. Xenofoob is vinden dat niet-blanken geen acteurs mogen zijn want dat die sowieso minderwaardig presteren aan blanken. Zeg ik dat ergens? Neen.
Dus ja, ik til zwaar aan die uitspraak. Wat ik zeg is niet xenofoob, punt.
Ik ben van de mening dat het geforceerd diversifiëren van een cast zelden tot een kwalitatief eindresultaat komt, net omdat het geforceerd is. Dat gaat daarvoor niet over huidskleur alleen, er moet tegenwoordig ook bijna altijd een homo of lesbienne in zitten. De obligatoire transgender zijn we ook niet veraf van.
Zoals al gezegd, er zijn tal van voorbeelden van all-black casts die een héél sterk eindeproduct hebben neergezet. In Hollywood lopen hopen niet-blanke acteurs rond die mega succesvol zijn en op handen worden gedragen. Die zijn succesvol geworden omdat ze goed zijn in hun vak, niet door de kleur van hun huid.
Weet ge waarom Token zo een grappig karakter was in South Park? Omdat het die "xenofobie" perfect in de verf zette en er keihard de draak mee stak.
Voila, de meesten van ons zijn opgegroeid met Danny Glover, Denzel Washington, Eddie Murphy, Will Smith,...
Nu wilt men miscasting opdringen, gewoon omdat het zogenaamd hoort.

En hier zijn we weer, als je ook maar een beetje kritiek hebt op zwarte acteurs die enkel omwille van hun huidskleur een rol krijgen dan ben je xenofoob. Veel zotter moet het niet worden.
James Bonds is gewoon een standaard typische Brit vanuit de tijd dat die boeken geschreven worden, dat moet niet plots een zwarte worden gewoon om meer diversiteit te verspreiden.
Als iemand nu zou voorstellen om Harry Potter te vervangen door transgender die met zichzelf in de knoop zit zou ik het een even slecht idee vinden, dat past gewoon langs geen kanten met de verhaallijn waarop de verfilming gebaseerd is.

Terug
Bovenaan