Goh, het probleem met personages als James Bond, die zoals je zelf aanhaalt, hun hoogdagen of origin story in gebeurtenissen als de koude oorlog hebben, is dat het dan niet geloofwaardig is dat die nu nog jong en actief zouden zijn in een moderne setting. Daniel Craig zie ik dus wel eerder als een recentere, herziene versie van het personage, zodanig dat hij de koude oorlog nooit echt gekend heeft.
Idris Elba zou een fantastische James Bond zijn, want hij is een fantastisch acteur die zowat top was in elke rol waarin ik hem al gezien heb. Ik zie hem echter dan wel eerder als James Bond in een moderne setting en niet één in volle koude oorlog.
Anderzijds kan je je wel de vraag nog stellen in welke mate James Bond nog James Bond blijft als het verhaal zich in 2025 situeert, eigenlijk is dat personage, ongeacht zijn huidskleur dan niet meer in "zijn" tijd.
Er is wat mij betreft niets mis met diversiteit op zich, zolang het natuurlijk aanvoelt, en het geen opgedrongen diversiteit is die er belachelijk dik op ligt en die (erger nog) gekoppeld wordt aan politiek gekleurde verhaallijnen.
Diversiteit zoals in pakweg The Expanse is fantastisch en geloofwaardig. Ik geloof meteen dat de eerste settlers op Mars ondernemende mensen uit Texas, China en India waren (of is dat ook racisme?).
Diversiteit zoals hoe Chris Chibnall Doctor Who verpest heeft of hoe de laatste Star Trek serie absolute rotzooi is, zijn dan weer voorbeelden van hoe het niet hoort, en hoe je hele franchises ten grave draagt.
Ik zoek mijn toevlucht in entertainment voor escapisme, niet voor politieke preken te krijgen. Er mag gerust wat politiek, of zelfs een boodschap inzitten, daar niet van, maar als dat het enige is en de boodschap dan ook nog eens stérk politiek gekleurd is, dan pas ik.