Grote erfenis, wat doen?

Maar ik had graag wat scenario's gekregen van forumleden hoe zij dit zouden aanpakken. Je levensstijl compleet veranderen ? Verhuizen ? Helemaal niets veranderen ?

Los van al het getroll en sceptisch geblaat hier, op basis van wat je zegt krijg ik de illusie dat je momenteel niet thuis bent in het beheren van grote bedragen? Het advies is vrij simpel.

Ga aankloppen bij een private bank zoals B-Sure of Bank Delen. Die gaan je gidsen en de nodige zaken onderzoeken tijdens de onboarding.
Ze kijken wat voor risicoprofiel je bent/wil zijn, tonen je tal van opties over hoe ze het kunnen beheren (het zij meer active equity, meer bonds,…)

Met dergelijke bedragen zit je sowieso al in een lagere kostenstructuur dan de standaard instap. Deze private banken zijn de juiste keuze, NOOIT bij normale grootbanken gaan met dergelijke middelen. Lager rendement, hogere kosten, …

Voor prive vermogen is het mooi om te opteren voor een active equity tak 23 polis. Vraag zeker naar een tak 23 formule! (Al zullen ze je hier standaard normaal wel over informeren, redelijk common practice, waarbij tak6 voor zakelijke gelden zijn).

Compounding interest is enorm krachtig en ja kan op dergelijke bedragen toch makkelijk 1 miljoen per jaar interest genereren en dat schaalt exponentieel op naarmate je het kapitaal gewoon laat staan. (Ze zeggen niet voor niets: geld maakt meer geld) Bekijk wat je voor jezelf nodig hebt om te leven zoals je wil maar het is zeker boeiend om de eerste paar jaar de gelden voldoende te laten werken alvorens zwaar te spenden. Via private banking kan je ook gebruik maken van makkelijke bullet kredieten als particulier. Los je gewoon de interest af zonder kapitaal af te lossen. Kan je ook slim leveragen voor nog meer cashflow te genereren maar doe dat niet zomaar. Voor een woning is dit wel zeker een goede play mits je al even klant bent.

Moest ik 10M winnen, dan zou ik misschien 1-2M opdoen aan een huis, buitenverblijf (of een paar buitenverblijven), auto, reizen, enkele dure fietsen , etc.
En 80-90% van het bedrag beleggen. Zodat het niet zijn waarde verliest bij inflatie en ge van de cashflow die het genereert kunt leven.

Ik zou ook geen geld aan extra luxe geven waar ik uiteindelijk niks mee ben. Waarom een villa van 2M kopen als ik met 500k al iets goed zou hebben in Spanje? Ik zou wel meer geld uitgeven dan nu omdat het kan, maar ook op de lange termijn denken en niet alles opleven op een korte tijd.

Beste Allen,

Ik ben al langere tijd aanwezig op dit forum, maar om privacyredenen heb ik gekozen om een nieuw account aan te maken.

Waarschijnlijk zullen er veel zijn die mijn verhaal niet als realistisch zullen beschouwen, daar heb ik absoluut geen problemen mee, maar gelieve niet te reageren dan..

Mijn vraag naar jullie : Wat zouden jullie doen in mijn situatie ?
Ik heb zeer recent een zeer groot bedrag geërfd ( + 10M ), heb 2 kindjes en ben jonge dertiger. Ik zit momenteel wat vast over hoe ik met dat geld moet omgaan.
Investeren en rentenieren ? Hoe gaat je omgeving hierop reageren ?
Normaal blijven leven en het geld beleggen voor later ?
Naar niets nog omkijken en verhuizen ?

Ik wordt uiteraard begeleid voor de beleggingen/investeringen door vermogensbeheerders, daar ligt het probleem niet.

Hoe zouden jullie het aanpakken mochten jullie morgen over een grote som geld beschikken ? Het gaat mij meer om hoe mijn omgeving hierop gaat reageren, mensen zijn nogal snel jaloers..

(ik weet dat dit een "luxeprobleem" is, maar ik ben hierdoor mentaal helemaal onderuit aan het gaan)

Alvast bedankt !
Jaja, een "onverwachte erfenis" van "10" miljoen... :thinking:

j/k voor alle duidelijkheid ze :wink:

Ik ken je woonsituatie niet, maar plots verhuizen naar een dure villa met alles erop en eraan doet natuurlijk wel vragen rijzen. Als je echter al woont in een ruime woning, zou ik daar geld in steken om het verder af te werken. In principe kan je je lening meteen afbetalen, al verlies je daar dan weer het fiscale voordeel bij maar met 10M+ speelt dat minder een rol dan wanneer je een miljoen zou geërfd hebben (al is dat ook al een héél mooie som).

Ik zou contact leggen met een private bank die vertrouwd is met grote vermogens en een groot deel van dat geld in passieve beleggingsfondsen steken, waarmee je een mooi rendement krijgt en je normaal gezien ook de inflatie kan "verslaan".

De meeste vragen van je omgeving zal je krijgen als je je levensstijl drastisch verandert. Een dure Porsche voor je deur, verhuizen naar een dure villa, vijfsterrenhotels in Dubai, ... zijn dingen die wel opvallen, zeker als je daarmee gaat pronken op sociale media.

10 miljoen is in principe genoeg om voor de rest van je leven mee verder te kunnen, maar met een extravagante levensstijl gaat dat geld er snel door zijn.

Moest ik die +10 M erven ... ik zou minstens 75% beleggen in huur (nieuwe) appartementen/huizen, wel op een manier dat ik een immo bureau als syndicus onder de arm zou nemen zodat ik er zo weinig mogelijk "last" van zou hebben, maandelijks de huur cashen, klaar.
De andere 25% zou dienen om hier en daar wat bij te passen en wat ruimer/gemakkelijker te leven met vooral minder stress...(maar ik bleef werken)

Ik zou de hulp inroepen van iemand die mensen begeleidt die opeens een enorm bedrag winnen bij een loterij. Je hebt een plan nodig maar eerst moet je weten wat jij wilt met je leven. En daaruit volgt of je een deel wilt belegggen en wil je je dan erin verdiepen of of geef je het liever uit handen? Elke keuze heeft voor en nadelen voor jou. Wil je nog een reis maken of wil je een andere woning. En dat hangt eigenlijk allemaal af van de waarden die jij belangrijk vindt en de principes die je hebt. Als je die helder hebt, mbv begeleiding, volgt de rest zelf. Dan vouwt alles logisch in elkaar. Ik denk dat dat een pad naar oprecht geluk is. Dan word je niet geleefd door je geld, dan leef je en is geld een mooie bijkomstigheid.

Ik zou niet stoppen met werken want dat kan een glijbaan zijn naar een depressie en je nutteloos doen voelen in het hier en nu. Ik zou ook niet opeens verhuizen want dan heb je kans dat je ontworteld raken (en je kinderen ook). Pas op de plaats want er is veel uitzoekwerk te doen. Dat zou dus niet alleen doen en er een professional bij zoeken. Dat lijkt mij heel leuk om te ontdekken wat je echt wil, waarbij je dus ook de middelen hebt die dat mogelijk maken.

Moest ik die +10 M erven ... ik zou minstens 75% beleggen in huur (nieuwe) appartementen/huizen, wel op een manier dat ik een immo bureau als syndicus onder de arm zou nemen zodat ik er zo weinig mogelijk "last" van zou hebben, maandelijks de huur cashen, klaar.
De andere 25% zou dienen om hier en daar wat bij te passen en wat ruimer/gemakkelijker te leven met vooral minder stress...(maar ik bleef werken)
Dan misschien toch op zelfstandige/tijdelijke basis werken. Want anders zit je weer met verplichtingen. Ik zou mij alleszins onafhankelijk maken dan een werkgever. Om dan eens 2-3 maand op verlof te kunnen gaan.

Ik zou alleszins iets kopen in Spanje, ik wil hier in België dan niet meer de winter doorbrengen. En mijn huis hier in orde laten zetten of iets kopen dat volledig in orde staat.

Mijn initiele post hier is de juiste keuze, niet dit.
Bij residentieel vastgoed is het al zeer moeilijk om nog aan 6% brutorendement te geraken. Daarnaast krijg je ook te maken met leegstand, veel meer administratief opvolgwerk, etc.

Private banking zorgt voor meer rendement en een PAK minder opvolging.
Dan zwijgen we nog over potentiële legislatuur wijzigingen mbt belasten van huurinkomsten.
Private banking fondsen worden steeds geoptimaliseerd volgens het huidig wettelijk kader en er zijn zelfs mogelijkheden om makkelijk het vermogen te verplaatsen naar andere EU landen mits dit fiscaal de juiste keuze is. (1 van de redenen waarom ik altijd ook zo stug reageer op de gemiddelde pro-vermogensbelasting roeper)

Er zijn trouwens tal van mogelijkheden om elke maand bepaald bedrag te laten storten vanuit de polis mbt divident aandelen etc...

Mijn initiele post hier is de juiste keuze, niet dit.
Bij residentieel vastgoed is het al zeer moeilijk om nog aan 6% brutorendement te geraken. Daarnaast krijg je ook te maken met leegstand, veel meer administratief opvolgwerk, etc.

Private banking zorgt voor meer rendement en een PAK minder opvolging.
Dan zwijgen we nog over potentiële legislatuur wijzigingen mbt belasten van huurinkomsten.
Private banking fondsen worden steeds geoptimaliseerd volgens het huidig wettelijk kader en er zijn zelfs mogelijkheden om makkelijk het vermogen te verplaatsen naar andere EU landen mits dit fiscaal de juiste keuze is. (1 van de redenen waarom ik altijd ook zo stug reageer op de gemiddelde pro-vermogensbelasting roeper)

Er zijn trouwens tal van mogelijkheden om elke maand bepaald bedrag te laten storten vanuit de polis mbt divident aandelen etc...
Eerste keer dat ik B-Sure zie verschijnen, jij hebt daar ervaring mee?
Over wat voor kosten % spreek je dan voor zo'n bedragen?

Bijvoorbeeld beheercommissies onder de 1%, bewaarlonen 0,25% en vaak zijn er nog enkele fixed fees aan verbonden aan investeringen in een actief met beperkte liquiditeit maar is echt peanuts, zeker in verhouding tot dergelijke vermogens. Er is ook wel ruimte tot onderhandeling op bepaalde vlakken. Hangt af van op welke fondsen en polis je intekent maar geeft toch al een vrij goede indicatie van wat mogelijk is.

Private banking verdient hun geld met volume, niet op specifieke individuele transacties. Vandaar dat de kosten daar veel lager liggen maar uiteraard de instapdrempel ligt hoger.

B-Sure is een bankMAKELAAR, geen private BANK. Belangrijk verschil.

Die frontpagina van hun website alleen al :rolleyes:

Neen, ik zou vooral heel ver wegblijven van zo'n B-Sure. Gaan goed hun zakken vullen met minimaal extra voordeel voor jou.

Zou dan eerder naar een echte private bank gaan, genre Bank Delen.

Neen, ik zou vooral heel ver wegblijven van zo'n B-Sure. Gaan goed hun zakken vullen met minimaal extra voordeel voor jou.

Ok, ik kan weinig toevoegen aan een discussie met een ervaringsdeskundige! :)

@TS, het is ook vaak nuttig om vermogensplit te doen en bij 2 instellingen te gaan. Zo kan je van beiden hun diensten gebruik maken.
Verdere info vraag je maar aan @LaCucaracha

EDIT: fyi, die 'stijl' heb je bij elke private bank. Je moet maar is in hun 'kantoren' rondlopen. All the same shit everywhere, ongeacht welke partij :wink:

Laatst bewerkt:
B-Sure is een bankMAKELAAR, geen private BANK. Belangrijk verschil.

Die frontpagina van hun website alleen al :rolleyes:

Zou dan eerder naar een echte private bank gaan, genre Bank Delen.
Dat straalt toch echt "Work hard, play hard!" uit.

Ok, ik kan weinig toevoegen aan een discussie met een ervaringsdeskundige! :)

@TS, het is ook vaak nuttig om vermogensplit te doen en bij 2 instellingen te gaan. Zo kan je van beiden hun diensten gebruik maken.
Verdere info vraag je maar aan @LaCucaracha
Sarcasme is niet nodig hoor:)

Ik leer uiteraard graag bij: wat is het voordeel voor de eindklant om in het proces er een bankmakelaar tussen hem en de bank te plakken tov rechtstreeks bij een private bank diensten af te nemen?

Sociaal/psychologisch zou je dezelfde tips kunnen toepassen die ze geven aan lotto-winnaars:

Zeg het de eerste maanden tegen niemand. Meestal wil je in het begin wel je verhaal aan iemand kwijt, maar doe dit dan bij een professional (eventueel een psycholoog) en niet tegen tante Maria. Na een aantal maanden zou de nood om het te vertellen blijkbaar sowieso afnemen. Als je het dan toch wil doen enkel aan heel beperkte kring.

Doe de eerste maanden niets met het geld, uitgezonderd een kleine aankoop/verwen jezelf (bezoekje aan welness met massage etc?; nieuwe Sonos Arc soundbar?); Ze raden soms aan om het voor de eerste maand op een termijnrekening te zetten; daarna inderdaad vermogensbeheerder raadplegen.

Pas je levensstijl heel geleidelijk aan (als je niet wil dat de omgeving zich vragen gaat stellen).
(bijvoorbeeld wel een luxe reis, dat hoeft niemand te zien; maar niet meteen een luxe wagen op de oprit)

Ander advies is dat je het meest gelukkig zou zou zijn als je niet heel je leven overhoop gooit (ineens nieuw huis in andere omgeving, stoppen met werken etc), maar wel kleinere aanpassingen maakt om comfortabel te leven (bv. ander werk, minder werken, vroeger op pensioen gaan, leuke reizen maken, extra poetshulp/services aan huis etc)

Maar bon als een wereldreis maken van 2 jaar jouw droom is; kan dat ook natuurlijk.

Sarcasme is niet nodig hoor:)

Ik leer uiteraard graag bij: wat is het voordeel voor de eindklant om in het proces er een bankmakelaar tussen hem en de bank te plakken tov rechtstreeks bij een private bank diensten af te nemen?
Onafhankelijk dus niet noodzakelijk de incentive om enkel de eigen producten (zoals bv een specifiek fonds) te verkopen. Zoals ik zei, volumeverkoop dus de marges moeten niet groot zijn. Tegenwoordig zijn ze allemaal grote fan van private equity (privak) te gaan duwen omdat ze daar natuurlijk meer baat bij hebben maar je moet ook niet overal instappen wat voorgelegd wordt. Ik persoonlijk geloof niet long-term in private equity, at some point the bubble will explode, maar dat moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk.

Terug
Bovenaan