Grote erfenis, wat doen?

Ik wordt
:crazy:
Taalcursus zal er wel vanaf kunnen vermoed ik ?

Klinkt allemaal als larie, maar indien niet het geval: leven moet ge doen miljaarde. Alles waar ge goesting in hebt.
Idd lijkt me ook gewoon larie.

Snap trouwens niet waarom deze thread nog open is. Dubbelaccount lijkt me toch gewoon instant ban?

Ik zou het advies met de meeste Engelse termen in volgen. Nijntje staat op kop.

Het blijft wel merkwaardig dat men met dergelijke vragen op een forum ten rade gaat (toegegeven: er zit hier wel heel veel en brede kennis bijeen, maar toch).

Het blijft wel merkwaardig dat men met dergelijke vragen op een forum ten rade gaat

Vind ik helemaal niet raar. Zoals iemand hierboven al schreef: je wil je verhaal ergens kwijt, maar niet aan tante Marie. Een forum, waar de meesten anoniem zijn, is dan wel de ideale plek.
Er zijn hier gewoon tientallen threads waar jij je opmerking over zou kunnen maken.

Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor jullie verschillende meningen en scenario's.
Ik zie dat er toch wel wat zijn die sceptisch zijn over mijn verhaal, alle begrip voor, maar gelieve dan niet te reageren.

Even ter verduidelijking :
Uiteraard is deze erfenis niet "plots" verkregen zonder enige kennis ervan. Wel is deze wat versneld door een verschikkelijke ziekte die we allemaal kennen : kanker.

De erfenis is in directe lijn. Er was ook reeds een groot deel van de erfenis geregeld door bepaalde constructies (ik ga hier verder niet op ingaan).

Ik zie vele reacties van wat jullie zouden doen met dergelijke erfenis, hierbij word ik begeleid door verschillende instanties die dat prima doen (vermogensbeheerders, private banking en wealth management).

Mijn vraag was eerder gericht over hoe jullie zouden omgaan met het mentale/sociale aspect ?
Rijkdom wordt in België jammer genoeg slecht gezien (op elk niveau). Laat staan als het dan nog eens via erfenis was...

Ik zie dat er toch wel wat zijn die sceptisch zijn over mijn verhaal, alle begrip voor, maar gelieve dan niet te reageren.

Uiteraard is deze erfenis niet "plots" verkregen zonder enige kennis ervan. Wel is deze wat versneld door een verschikkelijke ziekte die we allemaal kennen : kanker.

De erfenis is in directe lijn. Er was ook reeds een groot deel van de erfenis geregeld door bepaalde constructies (ik ga hier verder niet op ingaan).

Ik zie vele reacties van wat jullie zouden doen met dergelijke erfenis, hierbij word ik begeleid door verschillende instanties die dat prima doen (vermogensbeheerders, private banking en wealth management).

Mijn vraag was eerder gericht over hoe jullie zouden omgaan met het mentale/sociale aspect ?
Rijkdom wordt in België jammer genoeg slecht gezien (op elk niveau). Laat staan als het dan nog eens via erfenis was...
Wat?

Als dubbelaccount zou je trouwens de regel moeten kennen dat je dit even meldt voor je die account aanmaakt. Een van onze supermoderators zal u daar met alle plezier mee verder helpen.

Dat had ik blijkbaar gemist.

Maar vanwaar de uitspraak dat rijkdom in België slecht bekeken zou worden? Puur omdat er enkele mensen jaloers zouden zijn?

Wel ik snap hem wel, als je een grote som geld krijgt lokt dat nog wel wat jaloezie uit.
Veel mensen hebben het idee dat je dat geld niet verdiend.

Hoe rijker de omgeving hoe minder dat meespeelt wel denk ik.

Nee, liever niet. Mensen kunnen daar zomaar raar op reageren door eisen te stellen of verwachtingen te koesteren. Hoe groter het verschil is in rijkdom tussen vrienden en jou, hoe minder ik zou delen. Maar mocht een vriend in een lastig paket zitten, dat met geld te verzachten is of zelfs op te lossen, zou ik een lening aanbieden. Je kan altijd nog een deel kwijtschelden. Een lening kan wel zorgen dat je elkaar als gelijken blijft zien, ieder zijn eigen verantwoording. Wel met de vraag of het onder vier ogen en oren kan blijven.

Neem eerst de tijd om te rouwen. Je hoeft nu niets...
Probeer het leven als voorheen te leiden, maar met minder stressprikkels...
Neem de tijd om te rusten, want je maakt(e) een emotionele rollecoaster mee. En ga sporten, dat maakt je hoofd leeg en krijg je vaak nieuwe inzichten door...

En verwen jezelf met één iets wat je altijd wilde... Zie het als een cadeau van wijlen 'x'...

Misschien ken je iemand die je kan vertrouwen om je hart te luchten, misschien familie die de situatie reeds kennen?
Je hebt dit geld nu nog niet gewild...

Sterkte

Vind ik helemaal niet raar. Zoals iemand hierboven al schreef: je wil je verhaal ergens kwijt, maar niet aan tante Marie. Een forum, waar de meesten anoniem zijn, is dan wel de ideale plek.
Er zijn hier gewoon tientallen threads waar jij je opmerking over zou kunnen maken.
Plus nog dat je als vraagsteller nog altijd kan doen wat je wil. De anonimiteit werkt ook langs 2 kanten.

Gezien die erfenis uit direct lijn komt zal je nu toch ook wel al in de hogere vermogensklasse zitten lijkt me. Dan stel ik me wel de vraag of je nu gelukkig bent met hoe je leven is. Want als je perfect content bent met uw leven zie ik niet in waarom die 10 miljoen uw leven zou moeten veranderen. Je kan ook perfect dat geld aan de kant zetten en laten renderen en gewoon verder gaan met je leven zoals nu. Persoonlijk heb ik altijd al het idee gehad dat moest ik het groot lot winnen of een grote erfenis krijgen ik gewoon verder blijf leven zoals ik nu leef. Geen groter huis of dikkere auto. Het enige wat ik meer zou willen is tijd met dierbaren maar dat is ook maar deels mogelijk met geld. (uw kinderen zullen nog altijd schoolplichtig zijn, familie en vrienden zullen ook nog altijd hun leven en verplichtingen hebben.)

IK zou niet te veel mensen uit je omgeving vertellen wat je hebt geerfd want vaak willen ze wat van je hebben of lenen. En daar gaat het vaak mis.

Ik zou het beleggen in ETFs, vastgoed, grond kopen voor je kinderen? Een keer goed op vakantie gaan, en doen wat je graag doet. Stoppen met werken en iets zoeken waar je energie en voldoening uit haalt.

Het mentale/sociale aspect: de kans is groot dat uw omgeving wel ergens een grootteorde idee had van het kapitaal. Het gaat geen geheim zijn dat je dat nu erft.
Ik vermoed dat je deels strugglet met "verdien ik dat geld wel" gevoelens. Das heel lastig, want het geld "uitdelen" om mensen te helpen is een bodemloze put.

Het moeilijkste lijkt me de sociale contacten onderhouden. Je gaat (mogelijks onbewust) in een ander referentiekader leven. En niet iedereen kan daarmee om.

Persoonlijk minder goede ervaringen met Bank Delen en andere “private” banking instellingen à la KBC. Het is en blijft een bank.
Natuurlijk als iemand dure en Engelse termen gebruikt, komt alles veel geloofwaardiger over :)

Ik zou een BV oprichten en m’n eigen appartementsblokken zetten, ofwel om zelf te verhuren ofwel om te verkopen (projectontwikkeling).
Neem een goede boekhouder en advocaat onder de arm, en je rendement zal vele malen hoger liggen dan de mooie vooropgesteld belegging bij de bank waar je (aangezien je op dit forum komt aankloppen voor advies) niet al te veel van zult begrijpen.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk minder goede ervaringen met Bank Delen en andere “private” banking instellingen à la KBC. Het is en blijft een bank.
Natuurlijk als iemand dure en Engelse termen gebruikt, komt alles veel geloofwaardiger over :)

Ik zou een BV oprichten en m’n eigen appartementsblokken zetten, ofwel om zelf te verhuren ofwel om te verkopen (projectontwikkeling).
Neem een goede boekhouder en advocaat onder de arm, en je rendement zal vele malen hoger liggen dan de mooie vooropgesteld belegging bij de bank waar je (aangezien je op dit forum komt aankloppen voor advies) niet al te veel van zult begrijpen.
Stel dat je een appartementsblok van 1 miljoen zet met 5 appartementen.
Die verhuur je aan 800€/maand. Dan heb je 4,8% rendement...
Dat is de helft van een ETF.

Stel dat je een appartementsblok van 1 miljoen zet met 5 appartementen.
Die verhuur je aan 800€/maand. Dan heb je 4,8% rendement...
Dat is de helft van een ETF.
Maar die 1 miljoen betaalt ge niet cash dus ge hebt nog altijd een pak geld over om ergens te beleggen, terwijl ge rustig uw lening afbetaalt.

Blijf het straf vinden dat mensen als ze de lotto zouden winnen ineens denken van hun huis van 2 miljoen cash te betalen, ipv daar ook gewoon een lening voor te nemen.

Maar die 1 miljoen betaalt ge niet cash dus ge hebt nog altijd een pak geld over om ergens te beleggen, terwijl ge rustig uw lening afbetaalt.

Blijf het straf vinden dat mensen als ze de lotto zouden winnen ineens denken van hun huis van 2 miljoen cash te betalen, ipv daar ook gewoon een lening voor te nemen.
Maar als ge het geld gaat lenen, heeft heel dat plan niks te maken met die 10 miljoen...

Maar als ge het geld gaat lenen, heeft heel dat plan niks te maken met die 10 miljoen...
En waarom niet, dat is juist uw leverage. Net wat de rijken doen. Ken ook iemand die een blok van 1,6m aant zetten is met geld van de bank die zijn eigen 1,6m daar laat beleggen om dan na de bouw het kapitaal af te lossen met de meerwaarde van die belegging. Betaald nu dus enkel intresten. (Bulletkrediet)

Terug
Bovenaan