En waarom niet, dat is juist uw leverage. Net wat de rijken doen. Ken ook iemand die een blok van 1,6m aant zetten is met geld van de bank die zijn eigen 1,6m daar laat beleggen om dan na de bouw het kapitaal af te lossen met de meerwaarde van die belegging. Betaald nu dus enkel intresten. (Bulletkrediet)
Ja maar dat omvat dus risico's. Als de markt tankt, dan moet de portefeuille aangevuld worden met liquiditeit om de bullet te coveren. Dergelijke constructies moet je doen als je ondernemer bent en de ambitie hebt om geen 10 maar 100 miljoen te hebben. Anders, wegblijven. Je kan extreem royaal leven van 10M mits goed belegd zonder je ooit nog een nanoseconde zorgen te moeten maken.
Persoonlijk minder goede ervaringen met Bank Delen en andere “private” banking instellingen à la KBC. Het is en blijft een bank.
Natuurlijk als iemand dure en Engelse termen gebruikt, komt alles veel geloofwaardiger over
Ik zou een BV oprichten en m’n eigen appartementsblokken zetten, ofwel om zelf te verhuren ofwel om te verkopen (projectontwikkeling).
Neem een goede boekhouder en advocaat onder de arm, en je rendement zal vele malen hoger liggen dan de mooie vooropgesteld belegging bij de bank waar je (aangezien je op dit forum komt aankloppen voor advies) niet al te veel van zult begrijpen.
Veel geblaat over Engelse termen hier. Gelukkig zijn al de kritische mensen ongetwijfeld degene die hier massale ervaringen hebben met bullet kredieten en privaat bankieren. Zeer goede argumentatie steeds. Hoeveel appartementen heb jij al gebouwd of in het bezit dan? Als je duidelijk zo een expert bent.
Dit is dus het hele ding: ''ik zou dat doen'' of ''ik denk''.
Misschien focussen op de ''ik weet'' aspecten vooraleer je mensen financieel advies wil geven.
Jaarlijks >10% avg met compounding interest zonder financieel risico of hard te moeten werken, hoe kan dat niet de juiste keuze zijn als er geen ambitie is om gewoon nog veel rijker te worden? Leverage is goed als het in de juiste richting gaat maar indien het misloopt kan het heel snel een gigantisch drama worden. Niet iedereen heeft de behoefte aan dergelijke ondernemingszin voor rijkdom te vergaren en is eenmaal op een bepaald punt gewoon blij met wat ze hebben (en dat is wat mij betreft ook de enige juiste insteek. Er zal altijd iemand zijn met een grotere boot)
Mijn vraag was eerder gericht over hoe jullie zouden omgaan met het mentale/sociale aspect ?
Rijkdom wordt in België jammer genoeg slecht gezien (op elk niveau). Laat staan als het dan nog eens via erfenis was...
Zoals ik je reeds had verteld, niet naar kijken.
Er is geen enkele reden waarom je zou verhuizen naar een andere woning omdat je financiële positie plots anders is.
Ben je blij in die woning? Blijf daar dan.
Er is ook geen standaard die zegt dat je nu plots met een minimum type van wagen moet rijden.
Vooral doen waar je jezelf goed in voelt.
De grootste luxe die je hebt is financiële onafhankelijkheid. Beseffen dat wat er ook gebeurt, je in principe nooit je huis kan verliezen of bankroet gaan. Dat is echt heel waardevol. Verder lijkt het me niet nodig om je verder zorgen te maken over het mentale of sociale aspect:
- Je moet je niet verontschuldigen dat je uit een welstellende familie komt
- Je moet je ook niet schuldig voelen dat je dat geld ontvangt (het verschil maak je met hoe je er mee om gaat door bv niet denigrerend beginnen te doen naar mensen die het minder goed hebben dan jou)
- Wees blij, mensen streven vaak hun hele leven naar financiële onafhankelijkheid maar zelden bereiken ze dit
- Indien je geen nood hebt aan het verhogen naar een specifieke levensstandaard, doe dat dan ook niet. Nederigheid is iets dat weinig mensen gegeven is, zeker als ze uit het niets plots over een grote som geld beschikken. Ik ken genoeg mensen met heel veel geld en kan je zeggen dat ik liever met een arme goedzak dan een rijke klootzak mijn tijd besteed. Om whatever reason (oei Engels), zijn die rijke milieu's allemaal hetzelfde. Iedereen zit in de paarden, ze gaan allemaal naar de golf en zitten allemaal in een rotary clubke. Zeer uniek hoor. Dan nog de juiste pulletjes en hemdjes van polo by Ralph Lauren met de beige broek en klaar voor alweer een dagje op de country club. Niet iedereen is zo, maar vooral de generaties die leven van het zogenaamde 'old money' lijden enorm aan deze symptomen.
- GENIET ER VAN. Geen zorgen, ga is wat meer eten met je gezin of doe maar vaker is een reisje/weekendje. Daar vind je pas de echte waarde van wat het leven is. Eenmaal je een bepaalde financiële drempel bereikt hebt, die nota bene wel voor ieder anders ligt, maakt het echt niet meer uit. Leef zoals je wil leven en voel je niet verplicht om in bepaalde stereotype patronen te vallen als je daar geen zin in hebt.
Ik heb het ook niet slecht gedaan in mijn leven en de momenten dat het geld hier ook vlot begon te komen heb ik ook de fase doorlopen van altijd naar de mooiste hotels te gaan etc. Weet je wat we tegenwoordig het liefste van al doen? We hebben een motorhome gekocht en we trekken daar het liefst van al mee rond ipv naar een fancy hotel te gaan, terwijl we er nu financieel minder naar moeten kijken dan jaren geleden.