Hebben jullie al vaak gevochten?

20 jaar geleden was het in Kortrijk ook iedere week ambras tussen de verschillende cafés in het ‘straatje’.

Kon je ook een leeg glas bier tegen je hoofd krijgen als je aan de bras gewoon op het terras zat.

Was toen gedurende een maand of 2 ‘oorlog’ tussen de klakskes en de ‘metalheads/alternatieven’. Periode van basebalbats, pita messen en boksbeugels. Was in diezelfde periode het zelfde verhaal in Ieper met de Vorte Vis. Heeft paar maand aangesleept.

20 jaar geleden was het in Kortrijk ook iedere week ambras tussen de verschillende cafés in het ‘straatje’.

Kon je ook een leeg glas bier tegen je hoofd krijgen als je aan de bras gewoon op het terras zat.

Was toen gedurende een maand of 2 ‘oorlog’ tussen de klakskes en de ‘metalheads/alternatieven’. Periode van basebalbats, pita messen en boksbeugels. Was in diezelfde periode het zelfde verhaal in Ieper met de Vorte Vis. Heeft paar maand aangesleept.

Ieper is nog soms zo. Vorig jaar stonden er blijkbaar buiten om iedereen die buiten kwam slaag te geven.

Kortrijk was idd ook soms zot. Heb daar nog een tv van het café zien gegooid worden op 1 zijn hoofd.

Hmm, ooit 1 keer in een situatie terecht gekomen, 1 klets gehad, heel veel kletsen ontweken, en zelf 1 gat in de lucht geslagen. Waren op vakantie in Indonesië en hadden surfboard gehuurd. Was echt oude brol, heel vaak hersteld ook al. Ik neem altijd foto's als we dingen huren zodat er geen gezever is achteraf. Na het surfen board terug gebracht, ja prijs hé. Boefje van een jaar of 16-18 begint van zijne tak te maken dat we board beschadigd hebben en vraagt 100 dolar compensatie. Ik zeg ik betaal niks voor die brol, dat was al kapot. Wil mijn gsm met foto's boven halen en vooraleer ik de kans had kreeg ik keihard een klets met platte hand in mijn gezicht. Ik wist niet goed wat er gebeurde, mijn vriendin begint ook van hare tak te maken en binnen de kortste keren zat het spel daar op de wagen. Heel de straat op stelten, vriendjes van het bloefje komen erbij, ne man of 6-7, beginnen wat te duwen en te trekken. Ik zeg ok, dat is hier niet goed, ik moet hier uithalen, ene zo hard op zijn kin raken dat ie KO gaat, en dan hopen dat de rest verschiet en het erbij laat. Ik had zelf in mijn leven nog nooit een slag uitgedeeld, maar hier was het echt dé moment, dus ik mik alles wat ik kan uit volle frustratie op ene van die mannen zijn kaak, ma door te enthousiast te doen mis ik en sla ik dus een gat in de lucht. Op da moment komt er ne andere kerel af met een ketting met ijzeren slot aan en zit da rond te zwieren, komt op me afgelopen. Net op da moment haalt een vrouw (local) me weg van de straat en duwt me haar huis binnen en blocked de deuren voor die wilde bende. Wordt nog wa gediscussieerd op de straat en alles wordt weer kalm. Een half uur later ben ik zwaar op mijn hoede vertrokken naar ons guesthouse. De dagen erna niet meer zo veilig gevoeld daar in de buurt :)

Laatst bewerkt:
Dit kan voor sommigen best wel zo zijn, maar zoals ik hierboven beschrijf heb ik het 3x voorgehad en telkens echt van mij of mijn vrienden uit geen enkele aanleiding. En nu ook niet echt op plaatsen waar veel krapuul ofzou zou rondlopen, hoewel er in de Overpoort natuurlijk wel altijd wel wat kan gebeuren.

Ik ging indertijd wel heel veel uit, ik had ook een vriendengroep die vaak wat ouder was en waarvan er wel af en toe eens iemand agressief kon doen. Zo 2x gezien dat één van onze groep zelf een ruzie had uitgelokt en heb mij toen 2x afzijdig gehouden. Ik ga echt niet gaan vechten voor of iemand verdedigen die het zelf heeft uitgelokt, zelfs al is dat een kameraad. Enfin, dat waren toen kameraden, maar die zie ik nu totaal niet meer. Maar die hadden ook niks te maken met mijn hierboven beschreven verhalen, dat waren andere vrienden die ik nu wel nog zie en die zelf nooit iets zouden uitlokken.
Ik heb de overpoort toch serieus zien achteruitgaan. Wat een verschil met mijn studententijd en nu.

Ieper is nog soms zo. Vorig jaar stonden er blijkbaar buiten om iedereen die buiten kwam slaag te geven.

Kortrijk was idd ook soms zot. Heb daar nog een tv van het café zien gegooid worden op 1 zijn hoofd.
Ik heb al veel mensen dat weten zeggen... Maar zelf nooit gemerkt. 20 jaar geleden studeerde ik in Kortrijk en zat ik effectief vaak in de Bras, het Stationske en de TGV, de Geverfde,... Nooit 1 probleem gehad of moeten vechten.

Ofjah, 1 probleem dat opeens de BOB binnen viel om de gast waar ik al 4 maand mee aan het kickeren was op te pakken. Da was ne Fransman die daar blijkbaar een bank of 2-3 had overvallen en wat mensen afgeknald :unsure:.

Q
Ik heb al veel mensen dat weten zeggen... Maar zelf nooit gemerkt. 20 jaar geleden studeerde ik in Kortrijk en zat ik effectief vaak in de Bras, het Stationske en de TGV, de Geverfde,... Nooit 1 probleem gehad of moeten vechten.

Ofjah, 1 probleem dat opeens de BOB binnen viel om de gast waar ik al 4 maand mee aan het kickeren was op te pakken. Da was ne Fransman die daar blijkbaar een bank of 2-3 had overvallen en wat mensen afgeknald :unsure:.

Hmm ik studeerde dan ook in Kortrijk.. Maar ik zat meer in de trap, soms eens Bras. Maar het volk in de geverfde vogel kon ik echt niet af. Nu, meeste van die dingen waren de vrijdagavond laat. Ik vermoed dat je dan al terug veilig in Limburg zat.

Hmm ik studeerde dan ook in Kortrijk.. Maar ik zat meer in de trap, soms eens Bras. Maar het volk in de geverfde vogel kon ik echt niet af.
De trap just, daar zat ik ook vaak. Wij hebben garantie samen aan de toog gehangen
:laugh:
. De geverfde was/is ook niet echt mijn publiek, maar soms gade mee met de groep hé.

Mijn stamcafé was echt het Stationske bij Gilbert, daar stond tenminste ne fatsoenlijke kicker. Daar kwamen we (ik + maat) gewoon binnen => hey Gilbert => naar zijn stockageplaats om daar onze tassen te smijten => achter de toog kruipen en zelf pint tappen en kruiske zetten => kickeren
:laugh:
.

Nu, meeste van die dingen waren de vrijdagavond laat. Ik vermoed dat je dan al terug veilig in Limburg zat.
Nope, ik bleef meestal ~2 maanden op kot om dan 1 weekend naar huis te gaan.

Ikzelf ben van Kortrijk en de meeste van die toestanden gebeurden inderdaad in 'het straatje' aan 't station. Na 2-3u 's nachts.

En dat is nog steeds zo. Alleen komen er nu veel meer wapens aan te pas, waar ze vroeger gewoon de vuisten gebruikten. Steekpartijen gebeuren daar jaarlijks.

Dan had je nog de Lagoa in Menen en 't Dul Konijn in Bissegem. Dat laatste was een danscafé waar ik veel naartoe ging. Heel dat gebouw had kogelwerende beglazing, en dat zat daar niet in voor de grap.

@Agony grappig dat ge dat zegt. Op terras van Den Bras in de vooravond eens iets aan het drinken met een vriendin. Er passeert een kerel en die begint te roepen naar iemand naast ons 'ge moet zo niet zitten kijken!' Een minuut later een barkruk naar die mensen die op een haar na mijn hoofd gemist heeft. Hij had die gepakt aan de 56. Die mensen zijn het dan maar afgebold.

Anders is Kortrijk wel fijn hoor. :unsure:

Edit: in Gent heb ik dus nooit, maar dan ook nooit miserie gehad/gezien.

Buiten in het lager onderwijs nooit echt gevochten.

De verhalen hierboven doen mij terugdenken aan de late 90’s. In den double trouble in Antwerpen zitten enn een aantal zatte punkers die ne raid gaan doen op De Leeuw van Vlaanderen. (VB café daar niet ver vandaan).

Los van de hoofdvraag maar toch wat ik mij nu afvraag: wat is volgens jullie de beste manier om met de dreiging op klop krijgen om te gaan? En dan bedoel ik eens je over die grens bent van gewoon efkes over en weer roepen en die sfeer omslaat naar ‘oh fuck’. Toch proberen wegwandelen/lopen? Hulp roepen? Zelf eerst slaan? Politie bellen? Ondergaan?
Kans dat ik het voorheb is nihil maar als ouder vraag ik mij nu af wat mijn advies later best is voor de kinderen.

Los van de hoofdvraag maar toch wat ik mij nu afvraag: wat is volgens jullie de beste manier om met de dreiging op klop krijgen om te gaan? En dan bedoel ik eens je over die grens bent van gewoon efkes over en weer roepen en die sfeer omslaat naar ‘oh fuck’. Toch proberen wegwandelen/lopen? Hulp roepen? Zelf eerst slaan? Politie bellen? Ondergaan?
Kans dat ik het voorheb is nihil maar als ouder vraag ik mij nu af wat mijn advies later best is voor de kinderen.

Veel advies is er niet te geven. Hangt af van je karakter. De ene gaat lopen en de andere gaat erop timmeren.

:unsure:
Echt nogmaals. 1 keer zelf gestart en de rest altijd uit verdediging of op de verkeerde plaats op het verkeerde moment.

Ja het kan inderdaad snel verkeerd uitdraaien.
Zo gaan opwachten in groep is gewoon laf gedrag. En ik merk toch dat dit gedrag meer en meer in de buurt voortkomt. In aalst in de uitgang is het elk weekend wel prijs. (Kga wel al een decennia niet meer uit maar je leest toch wel erge verhalen in de krant)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211205_95970215
https://www.hln.be/aalst/zware-vech...uige-lag-er-ook-nep-wapen-op-straat~a0bc2b2d/
https://www.hln.be/binnenland/zware...olitie-voor-dubbel-schuldig-verzuim~a4c47b61/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...houden-na-vechtpartij-in-station-aalst-slach/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190512_04393167

Ik merk wel dat de camerabewaking de laatste jaren in aalst enorm gestegen dankzij deze kwalijke evolutie.
en huppakee.. mijn post was nog geen paar dagen oud...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220827_93430028

Zaterdagochtend rond 5 uur kwam het tot een steekpartij op het Priester Daensplein in Aalst, ter hoogte van café Den Heiligen Gheest. De cafébaas werd er neergestoken door een dertigjarige man. Het slachtoffer verkeert in levensgevaar.
Dat was nu een van de cafetjes waar ik nog eens graag naar toe ging toen ik wat jonger was.

conflict vermijden @Squidward ... voor het weet lig je op intensieve voor de meest banale redenen ooit.

Sowieso politie bellen als je de kans/tijd ervoor hebt. Indien je in een point of no return bent en praten haalt niets uit, zou ik proberen om mezelf te verdedigen door zo hard mogelijk uit te halen want als je ondergaat en je hebt met kopschoppers te maken kan dit je leven kosten. Voor het escaleert, zo rustig mogelijk blijven zonder angst te tonen en niet de betweter uithangen (wat de discussie ook is, ervoor vechten is het heel vaak niet waard uiteraard)

Was pas vanaf 01u ofzo dat dit gebeurde. Wij zijn nog vanuit den trap met de trap naar bras moeten gaan omdat er 30 man voor de deur stond.

Ikzelf ben van Kortrijk en de meeste van die toestanden gebeurden inderdaad in 'het straatje' aan 't station. Na 2-3u 's nachts.

En dat is nog steeds zo. Alleen komen er nu veel meer wapens aan te pas, waar ze vroeger gewoon de vuisten gebruikten. Steekpartijen gebeuren daar jaarlijks.

Dan had je nog de Lagoa in Menen en 't Dul Konijn in Bissegem. Dat laatste was een danscafé waar ik veel naartoe ging. Heel dat gebouw had kogelwerende beglazing, en dat zat daar niet in voor de grap.

@Agony grappig dat ge dat zegt. Op terras van Den Bras in de vooravond eens iets aan het drinken met een vriendin. Er passeert een kerel en die begint te roepen naar iemand naast ons 'ge moet zo niet zitten kijken!' Een minuut later een barkruk naar die mensen die op een haar na mijn hoofd gemist heeft. Hij had die gepakt aan de 56. Die mensen zijn het dan maar afgebold.

In Gent ooit een riem in mijn gezicht gekregen toen in aan het pissen was op de vlasmarkt. Maar anders daar nooit ruzie gehad ofzo. Kortrijk was enkel maar in die ene periode.

Ooit wel eens gevochten met fietsendieven. Maar die zijn snel gaan lopen.

Was pas vanaf 01u ofzo dat dit gebeurde. Wij zijn nog vanuit den trap met de trap naar bras moeten gaan omdat er 30 man voor de deur stond.
Bizar maar ik heb dat echt nooit gemerkt terwijl ik daar toch het merendeel van mijne tijd heb gespendeerd :unsure:.
Nu ik sta ook wel niet bekend voor mijn attention to detail.

*Kuch*

6 heb ik al kunnen elimineren als "samen aan den toog hangen", ik ben net aan hem ontsnapt...
Maar hoe exact is 20j geleden, Lint? :unsure:
Wees gerust, ge zijt ouder dan mij. Allezjah, ik had wel altijd touche bij oudere dames in Kortrijk. Dus als gij als cougar daar nog rond hing kan het wel hoor...

Terug
Bovenaan