Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ivm hoge prijzen: Iemand bekend met Oostakker bij Gent? Uustakkere?

727.000 eur voor een HOB, excl btw?
Ik vermoed dat dit een foutje is?

die ernaast is 680k exclusief BTW exact zelfde bewoonbare opp. maar kleinere tuin.

pittige prijzen voor een HOB (weliswaar normen van de dag en bewoonbare zolder.
Zit je dus bij die eerste aan 770k en die ernaast 720k incl 6% btw.

Ik ga eens uit nieuwsgierigheid dat lastenboek opvragen: keukenbudget etc.

pittige prijzen voor een HOB (weliswaar normen van de dag en bewoonbare zolder.
Zit je dus bij die eerste aan 770k en die ernaast 720k incl 6% btw.

Ik ga eens uit nieuwsgierigheid dat lastenboek opvragen: keukenbudget etc.

Voor het achterste gedeelte krijg je dan nog schuine wanden voor de slaapkamers/badkamers op het verdiep.
De hoek van dat dak beperkt de zolder ook serieus.

Hoe zie je dit dan ? Tja wat is hotspot he…
Door marktonderzoek te doen voor je gaat kijken in een huis waarop je potentieel zou bieden.
Als je nog alles moet gaan opzoeken wanneer je een bod wil doen zal je achter het net vissen.
Dit topic heeft ~500 pagina's. Ik raad u aan om op pagina 1 te beginnen, je gaat er zeer veel nuttige info uithalen.

Hoe zie je dit dan ? Tja wat is hotspot he…
Ze vragen hier in gent voor recente rijwoningen (jonger dan 5 jaar), 4m breed (3slpk 1badkamer) en een tuintje van 4 op 5, los over de 2000€ huishuur. Meestal binnen de week verhuurd. Lijkt me dat je zoiets in een klein dorp, niet zo snel, en niet aan zo'n woekerprijzen kunt verhuren.

Helaas zie je massaal de gezinnen afhaken en is het allemaal co-housing van jonge mensen.

Helaas zie je massaal de gezinnen afhaken en is het allemaal co-housing van jonge mensen.
Dan is het aan de gemeente/stad om beperkingen in te voeren op studentenkoten als dusdanig. Indien het geen kotstudenten zijn wordt het natuurlijk al veel lastiger. Co-housing is op zich aan te moedigen, maar als je daardoor alle gezinnen gaat wegjagen heb je ook maar een lege stad vol yuppies.

Damn, wij gaan het onze te koop zetten en dat is vorig jaar geschat op 605k. Ook HOB, maar wel net buiten Brussel (we zitten landelijk naast velden, op 2km van metrohalte Erasmus) en zicht op de skyline van Brussel (incl. Justitiepaleis).
Als ik die prijs zie en het niveau van afwerking, moet Oostakker toch precies een pak duurder zijn dan de Brusselse rand - of wij moeten nog marge hebben op onze vraagprijs :unsure: (edit: vergelijkbare bewoonbare oppervlakte, maar wel overal rechte muren op 't verdiep en een tuin die volledig afgewerkt is)

edit: en wij hebben 468m2.

Laatst bewerkt:
Ze vragen hier in gent voor recente rijwoningen (jonger dan 5 jaar), 4m breed (3slpk 1badkamer) en een tuintje van 4 op 5, los over de 2000€ huishuur. Meestal binnen de week verhuurd. Lijkt me dat je zoiets in een klein dorp, niet zo snel, en niet aan zo'n woekerprijzen kunt verhuren.

Hier in Koersel wordt alles verhuurd omdat er te weinig aanbod is, maar niet aan die prijzen nee.
Ze vragen hier 1150-1350 euro voor een (quasi) nieuwbouw HOB van rond de 120-140m2.

Mijn broer heeft daar 25 jaar geleden gebouwd. Om de zoveel maand ramen en deuren dichthouden omdat er in de haven weer iets niet koosjer was ontsnapt uit een tank of in brand stond. Hebben daar maar een paar jaar gewoond en dan weer verkocht.

Damn, wij gaan het onze te koop zetten en dat is vorig jaar geschat op 605k. Ook HOB, maar wel net buiten Brussel (we zitten landelijk naast velden, op 2km van metrohalte Erasmus) en zicht op de skyline van Brussel (incl. Justitiepaleis).
Als ik die prijs zie en het niveau van afwerking, moet Oostakker toch precies een pak duurder zijn dan de Brusselse rand - of wij moeten nog marge hebben op onze vraagprijs :unsure: (edit: vergelijkbare bewoonbare oppervlakte, maar wel overal rechte muren op 't verdiep en een tuin die volledig afgewerkt is)

edit: en wij hebben 468m2.
En dan in een tent wonen. Als je verkoopt moet je opnieuw kopen. Vestzak broekzak. Notaris en overheid dankt je.

Ik ben al een tijdje op een woning aan het azen die al anderhalf jaar op de markt staat, ondanks 2 serieuze prijsverlagingen van 16% in totaal.

Het gaat over een mooi rechthoekig perceel van maar liefst 54 are, waarvan 10 are voortuin (!), 40 meter breed aan de straat, en maar 1 buur. De woning uit de jaren 70 is zeer groot (2000m³), maar ook afgeleefd (EPC F). The American Dream dus voor mij, aangezien ik maar niet kan aarden in een nieuwbouw HOB op een 20x kleiner perceel met kutburen.

Er zijn wel heel wat red flags. Het perceel ligt volledig in agrarisch gebied, mag niet verkaveld worden, en het bouwen van appartementen is ook niet toegestaan, wat verklaart waarom een projectontwikkelaar dit nog niet gekocht heeft. De woning werd destijds vergund als eengezinswoning, maar de gemeente heeft toen wel 2 busnummers uitgedeeld, waardoor er dus eigenlijk 2 volwaardige woningen in 1 zijn (het was een kangoeroewoning avant la lettre met elk een aparte voordeur). Die situatie wordt vandaag nog altijd gedoogd door de gemeente, ook al snappen ze daar zelf niet hoe dit mogelijk is. Ah ja, een Belgisch sausje surrealisme uit de tijd dat je nog iets kon "arrangeren" bij de gemeente.

Omdat het als eengezinswoning vergund is, heeft de notaris bevestigd dat het geheel (perceel+gebouw) onder verlaagde registratierechten aangekocht kan worden, ondanks 2 busnummers. Ik dacht anders dat ze bij de belastingdienst gingen zeggen: "ah ja vriend, ge koopt in feite 2 woningen, dus dat is geen 3%, maar 12% RR".

Maar nu komt de kat op de koord met dat agrarisch gebied. Blijkbaar mag moet je de woning wel renoveren, maar het gebouw geeft mij mixed feelings na een bezoek. Het geheel is volledig onderkelderd en op de muren en betonnen vloer daar zie je de typische witte plekken van vocht. Op de slaapkamers boven stonden we in een kamer van 4mx4m, waar in de ene hoek de plint mooi op de vloer aansloot, en in de tegenovergestelde hoek de vloer 5cm onder de plint zat. Verzakking van de vloer/betonnen gewelf? De plint zag er oud en origineel uit.

Met andere woorden: het is goed mogelijk dat de woning rijp is voor de sloop en het logischer is om te herbouwen. Maar dan mag je in agrarisch gebied blijkbaar maar een bouwvolume van 1000m³ hebben. Ofwel, de helft van de woning eigenlijk. Je weet dus eigenlijk niet wat je koopt, en moet een enorme gok maken als je een bod doet. Maak het de eigenaars ook maar eens wijs dat dat kot eigenlijk slooprijp is.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Toch eens gaan luisteren bij de gemeente voor alle (bouw)voorwaarden? Een bezoek inplannen vergezeld van een architect en/of stielman? Ik wil de kwestie volledig uitklaren want het blijft een uniek perceel dat je anders niet meer gaat vinden in deze streek.

Ik ben al een tijdje op een woning aan het azen die al anderhalf jaar op de markt staat, ondanks 2 serieuze prijsverlagingen van 16% in totaal.

Het gaat over een mooi rechthoekig perceel van maar liefst 54 are, waarvan 10 are voortuin (!), 40 meter breed aan de straat, en maar 1 buur. De woning uit de jaren 70 is zeer groot (2000m³), maar ook afgeleefd (EPC F). The American Dream dus voor mij, aangezien ik maar niet kan aarden in een nieuwbouw HOB op een 20x kleiner perceel met kutburen.

Er zijn wel heel wat red flags. Het perceel ligt volledig in agrarisch gebied, mag niet verkaveld worden, en het bouwen van appartementen is ook niet toegestaan, wat verklaart waarom een projectontwikkelaar dit nog niet gekocht heeft. De woning werd destijds vergund als eengezinswoning, maar de gemeente heeft toen wel 2 busnummers uitgedeeld, waardoor er dus eigenlijk 2 volwaardige woningen in 1 zijn (het was een kangoeroewoning avant la lettre met elk een aparte voordeur). Die situatie wordt vandaag nog altijd gedoogd door de gemeente, ook al snappen ze daar zelf niet hoe dit mogelijk is. Ah ja, een Belgisch sausje surrealisme uit de tijd dat je nog iets kon "arrangeren" bij de gemeente.

Omdat het als eengezinswoning vergund is, heeft de notaris bevestigd dat het geheel (perceel+gebouw) onder verlaagde registratierechten aangekocht kan worden, ondanks 2 busnummers. Ik dacht anders dat ze bij de belastingdienst gingen zeggen: "ah ja vriend, ge koopt in feite 2 woningen, dus dat is geen 3%, maar 12% RR".

Maar nu komt de kat op de koord met dat agrarisch gebied. Blijkbaar mag moet je de woning wel renoveren, maar het gebouw geeft mij mixed feelings na een bezoek. Het geheel is volledig onderkelderd en op de muren en betonnen vloer daar zie je de typische witte plekken van vocht. Op de slaapkamers boven stonden we in een kamer van 4mx4m, waar in de ene hoek de plint mooi op de vloer aansloot, en in de tegenovergestelde hoek de vloer 5cm onder de plint zat. Verzakking van de vloer/betonnen gewelf? De plint zag er oud en origineel uit.

Met andere woorden: het is goed mogelijk dat de woning rijp is voor de sloop en het logischer is om te herbouwen. Maar dan mag je in agrarisch gebied blijkbaar maar een bouwvolume van 1000m³ hebben. Ofwel, de helft van de woning eigenlijk. Je weet dus eigenlijk niet wat je koopt, en moet een enorme gok maken als je een bod doet. Maak het de eigenaars ook maar eens wijs dat dat kot eigenlijk slooprijp is.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Toch eens gaan luisteren bij de gemeente voor alle (bouw)voorwaarden? Een bezoek inplannen vergezeld van een architect en/of stielman? Ik wil de kwestie volledig uitklaren want het blijft een uniek perceel dat je anders niet meer gaat vinden in deze streek.
Ik zou een bezoekje bij de gemeente brengen. Vertellen dat je naar het pand bent gaan kijken, maar het klaar is voor de sloop en vragen wat de regelgeving is als je het opnieuw wilt bouwen. Want daar komt het uiteindelijk op neer.

Ik zou een bezoekje bij de gemeente brengen. Vertellen dat je naar het pand bent gaan kijken, maar het klaar is voor de sloop en vragen wat de regelgeving is als je het opnieuw wilt bouwen. Want daar komt het uiteindelijk op neer.
Akkoord, maar ik verwacht geen beter nieuws bij de gemeente dan wat ik al weet op dat vlak. Als je dus rekent op een halvering van het bouwvolume, en stel dat er ook niet veel meer afgeboden kan worden, dan wordt het een zuur verhaal.

Dan zou ik tegen mijn zin toch de piste van een totaalrenovatie willen verkennen, maar dan moet ik mij laten bijstaan door mensen die daar echt kaas hebben van gegeten. En daar tast ik in het duister: wie moet er dan mee op bezoek? Als ik mij niet vergis waren de jaren 70 ook niet de beste als het over bouwkwaliteit gaat (veel brol met snelbouw gezet toen).

Ik wil de kwestie volledig uitklaren want het blijft een uniek perceel dat je anders niet meer gaat vinden in deze streek.
Dat zal de eigenaar ook wel weten. Je zou evenwel een bod kunnen doen op voorwaarde dat een stabiliteitsstudie op niets ernstig stoot? Wel geen idee wat zoiets kost...
Je kan ook gewoon bieden naar grondwaarde. Ze kunnen blij zijn dat ze ervan af zijn. Mensen willen minder en minder gigantische lappen grond rond hun huis.

Hoewel wij binnen onze familie vrij recent 2x een oude boerderij hebben verkocht, met gelijkaardige kenmerken (zonevreemd en zware structurele issues) en die zijn voor waanzinnige bedragen snel verkocht geraakt (wel Brusselse rand).

Zoals anderen aanhalen, ik zou durven een bod doen met een worst case scenario in gedachten (sloop). Het staat de eigenaar altijd vrij om dat te weigeren.
Een ietwat deftige architect is meenemen op plaatsbezoek is echt wel het minimum dat ik zou doen voor je u op zo'n renovatieproject gooit. Ze gaan u bij de verzakkingen ook duidelijk een idee kunnen geven van de mogelijkheden om dat op te lossen en het kostenplaatje.

Als je er geld tegenaan kan gooien denk ik dat je verbaast zal zijn wat ze allemaal kunnen zonder een totale sloop.

Akkoord, maar ik verwacht geen beter nieuws bij de gemeente dan wat ik al weet op dat vlak. Als je dus rekent op een halvering van het bouwvolume, en stel dat er ook niet veel meer afgeboden kan worden, dan wordt het een zuur verhaal.
Is dat totaal bouwvolume of is dat het "kadastraal inkomen nuttig volume"?

Nu, 1000 kuub is niet weinig, vergeet dat niet he.
Telt kelder mee, of is dat "onder de grond" en dus geen "bouw"volume?

Let wel dat slopen misschien nog wat extra onverwachte dingen meebrengt (ik denk aan mazoettanken, asbest, bodemverontreiniging etc.).

Je kan ook gewoon bieden naar grondwaarde.
Lijkt me een goed idee, ik kan als argument gebruiken dat een sloop ook een pak geld kost. Zeker bij zo'n mastodont gaat dat een fortuin kosten.

Ze kunnen blij zijn dat ze ervan af zijn. Mensen willen minder en minder gigantische lappen grond rond hun huis.
Het huis zit in nalatenschap dat verdeeld moet worden onder 5 kinderen die er ooit opgegroeid zijn (het zijn nu zestigers). De laatste jaren werden beide woningen verhuurd. Momenteel staat eentje ervan leeg. Niemand in de familie wenst die woningen over te houden. De achtertuin is totaal verwaarloosd en een jungle, waardoor de helft van het perceel eigenlijk niet bekeken kan worden bij een bezoek.

Hoewel wij binnen onze familie vrij recent 2x een oude boerderij hebben verkocht, met gelijkaardige kenmerken (zonevreemd en zware structurele issues) en die zijn voor waanzinnige bedragen snel verkocht geraakt (wel Brusselse rand).
In dit geval is het juridisch/fiscaal ook gewoon extra pittig. Rekening houdende met wat ik eerder schreef over de registratierechten, is het eigenlijk totaal niet logisch als je de feiten bekijkt: het zijn 2 woningen onder 1 dak, met een gemeenschappelijke tuin. Er zijn 2 elektriciteitstellers. Van alle attesten zijn er 2 stuks: EPC, elektrische keuring (uiteraard niet conform met een hele waslijst), asbestattest. Maar het gaat nog verder. Elke gebouwhelft staat kadastraal gezien op een eigen perceel, en de hele tuin ligt op een derde perceel. Dus van alle bodemattesten, stedenbouwkundige inlichtingen, overstromingsgevaar, enzovoort heb ik steeds 3 stuks gekregen. Het archief met alle inlichtingen bevat in totaal 40 documenten. Het is een gordiaanse knoop van jewelste, want voor registratierechten geldt de ene regel, maar wat als ik het morgen wil renoveren? Heb ik dan 1 vergunning nodig per gebouwhelft/perceel? Moet ik die eerst kadastraal laten samenvoegen en dan op een njet stoten omdat het agrarisch gebied is? Het is een kluwen waar nu al een tweede makelaar zijn tanden op stuk aan het bijten is, want ze kunnen gewoon geen deftig antwoord geven op die vragen.

Is dat totaal bouwvolume of is dat het "kadastraal inkomen nuttig volume"?

Nu, 1000 kuub is niet weinig, vergeet dat niet he.
Telt kelder mee, of is dat "onder de grond" en dus geen "bouw"volume?
Bruto bouwvolume (zelf berekend op basis van de plannen). Dit is ook inclusief de hele onderkeldering, omdat de oprit naast de woning afdaalt naar de achtergevel, waar de kelder wel blootgesteld is en toegankelijk via 2 garagepoorten. In dat geval dien je een kelder volledig mee te tellen in het bouwvolume. Pas als een kelder zich volledig onder het maaiveld bevindt, telt die niet mee in het bouwvolume.

De grootte van de tuin laat wel toe om de grond eventueel geleidelijk aan op te hogen tot de kelder aan die achtergevel helemaal bedekt is, en dus onder het maaiveld zit om die buiten het bouwvolume te houden. Geen idee of dat mag (3 meter ophogen tegen de achtergevel), en of ze daar bij een aanvraag tot heropbouw mee gaan lachen met zo'n creativiteit. Die ophoging zou anders wel wenselijk zijn eigenlijk, als was het maar om een verbinding te maken tussen de tuin en het gelijkvloers, dat aan de achtergevel eigenlijk een eerste verdieping is. Als je nu vanuit de leefruimte de tuin wil betreden, dien je via een buitentrap aan de zijgevel een verdiep af te dalen. Ook dat is weer een nadeel. Er is zelfs geen terras (omdat het niet mocht?).

En nee, 1000m³ is niet klein, maar dit gebouw biedt wel een zee aan ruimte. Omdat het een kangoeroewoning was, zijn er 2 inkomhallen, 2 vestaires, 2 leefruimtes, 2 keukens, 1 bureel, 7 slaapkamers, 2 badkamers, 4 inpandige garages en 5 bergruimtes in de kelder. Kortom, een droom als je ambities hebt voor een groot gezin en graag met ruimtezuipende hobby's zoals auto's bezig bent. We spreken hier gemakkelijk over 200m² vloeroppervlakte per verdieping, maal 3.

Let wel dat slopen misschien nog wat extra onverwachte dingen meebrengt (ik denk aan mazoettanken, asbest, bodemverontreiniging etc.).
De bodemattesten zijn goed, maar de praktijk kan uiteraard andere dingen boven water brengen. Er zit enkel asbest in het onderdak en als dakbedekking. Dus zowel bij renovatie als nieuwbouw dien je de asbest in het dak aan te pakken. Mazout is er niet, er waren enkel 2 open haarden en verder een hoop elektrische radiatoren.

Terug
Bovenaan