Je kan ook gewoon bieden naar grondwaarde.
Lijkt me een goed idee, ik kan als argument gebruiken dat een sloop ook een pak geld kost. Zeker bij zo'n mastodont gaat dat een fortuin kosten.
Ze kunnen blij zijn dat ze ervan af zijn. Mensen willen minder en minder gigantische lappen grond rond hun huis.
Het huis zit in nalatenschap dat verdeeld moet worden onder 5 kinderen die er ooit opgegroeid zijn (het zijn nu zestigers). De laatste jaren werden beide woningen verhuurd. Momenteel staat eentje ervan leeg. Niemand in de familie wenst die woningen over te houden. De achtertuin is totaal verwaarloosd en een jungle, waardoor de helft van het perceel eigenlijk niet bekeken kan worden bij een bezoek.
Hoewel wij binnen onze familie vrij recent 2x een oude boerderij hebben verkocht, met gelijkaardige kenmerken (zonevreemd en zware structurele issues) en die zijn voor waanzinnige bedragen snel verkocht geraakt (wel Brusselse rand).
In dit geval is het juridisch/fiscaal ook gewoon extra pittig. Rekening houdende met wat ik eerder schreef over de registratierechten, is het eigenlijk totaal niet logisch als je de feiten bekijkt: het zijn 2 woningen onder 1 dak, met een gemeenschappelijke tuin. Er zijn 2 elektriciteitstellers. Van alle attesten zijn er 2 stuks: EPC, elektrische keuring (uiteraard niet conform met een hele waslijst), asbestattest. Maar het gaat nog verder. Elke gebouwhelft staat kadastraal gezien op een eigen perceel, en de hele tuin ligt op een derde perceel. Dus van alle bodemattesten, stedenbouwkundige inlichtingen, overstromingsgevaar, enzovoort heb ik steeds 3 stuks gekregen. Het archief met alle inlichtingen bevat in totaal 40 documenten. Het is een gordiaanse knoop van jewelste, want voor registratierechten geldt de ene regel, maar wat als ik het morgen wil renoveren? Heb ik dan 1 vergunning nodig per gebouwhelft/perceel? Moet ik die eerst kadastraal laten samenvoegen en dan op een njet stoten omdat het agrarisch gebied is? Het is een kluwen waar nu al een tweede makelaar zijn tanden op stuk aan het bijten is, want ze kunnen gewoon geen deftig antwoord geven op die vragen.
Is dat totaal bouwvolume of is dat het "kadastraal inkomen nuttig volume"?
Nu, 1000 kuub is niet weinig, vergeet dat niet he.
Telt kelder mee, of is dat "onder de grond" en dus geen "bouw"volume?
Bruto bouwvolume (zelf berekend op basis van de plannen). Dit is ook inclusief de hele onderkeldering, omdat de oprit naast de woning afdaalt naar de achtergevel, waar de kelder wel blootgesteld is en toegankelijk via 2 garagepoorten. In dat geval dien je een kelder volledig mee te tellen in het bouwvolume. Pas als een kelder zich volledig onder het maaiveld bevindt, telt die niet mee in het bouwvolume.
De grootte van de tuin laat wel toe om de grond eventueel geleidelijk aan op te hogen tot de kelder aan die achtergevel helemaal bedekt is, en dus onder het maaiveld zit om die buiten het bouwvolume te houden. Geen idee of dat mag (3 meter ophogen tegen de achtergevel), en of ze daar bij een aanvraag tot heropbouw mee gaan lachen met zo'n creativiteit. Die ophoging zou anders wel wenselijk zijn eigenlijk, als was het maar om een verbinding te maken tussen de tuin en het gelijkvloers, dat aan de achtergevel eigenlijk een eerste verdieping is. Als je nu vanuit de leefruimte de tuin wil betreden, dien je via een buitentrap aan de zijgevel een verdiep af te dalen. Ook dat is weer een nadeel. Er is zelfs geen terras (omdat het niet mocht?).
En nee, 1000m³ is niet klein, maar dit gebouw biedt wel een zee aan ruimte. Omdat het een kangoeroewoning was, zijn er 2 inkomhallen, 2 vestaires, 2 leefruimtes, 2 keukens, 1 bureel, 7 slaapkamers, 2 badkamers, 4 inpandige garages en 5 bergruimtes in de kelder. Kortom, een droom als je ambities hebt voor een groot gezin en graag met ruimtezuipende hobby's zoals auto's bezig bent. We spreken hier gemakkelijk over 200m² vloeroppervlakte per verdieping, maal 3.
Let wel dat slopen misschien nog wat extra onverwachte dingen meebrengt (ik denk aan mazoettanken, asbest, bodemverontreiniging etc.).
De bodemattesten zijn goed, maar de praktijk kan uiteraard andere dingen boven water brengen. Er zit enkel asbest in het onderdak en als dakbedekking. Dus zowel bij renovatie als nieuwbouw dien je de asbest in het dak aan te pakken. Mazout is er niet, er waren enkel 2 open haarden en verder een hoop elektrische radiatoren.