ICE-officier schiet burger dood bij migratiecontrole

Dat maak jij er gewoon van, de enige hersenkronkel dat raar doet is de jouwe.
Het is niet omdat je met een ander member in een dovemans discussie bent beland dat je mij erbij moet betrekken.
of dat je woorden in de mond moet leggen.
Waar praat ik mishandeling van mensen goed?
Jij antwoordde op mijn vraag waarom zoveel mensen door ICE mishandeld zijn simpelweg met het droge 'omdat ze illegaal zijn'...

Dus ja, komt toch vrij stevig over als dit goed praten. Maar vermoedelijk een misverstand dan.

Verder wel gedeeltelijk akkoord hoor met je verdere stuk.

Jij antwoordde op mijn vraag waarom zoveel mensen door ICE mishandeld zijn simpelweg met het droge 'omdat ze illegaal zijn'...

Dus ja, komt toch vrij stevig over als dit goed praten.
Nee, ik antwoord op het waarom ze opgepakt worden en het land moeten verlaten. In Amerika ben je vandaag nu eenmaal een crimineel als je illegaal het land bent binnengekomen. Mishandeling is nooit goed te praten (ik heb het wel over echte mishandeling en niet over een duw of trek terwijl je zelf aan het proberen te ontkomen bent). Een voetbal supporter of betoger die een steen gooit naar een agent en daarna een stok tegen hem krijgt noem ik geen mishandeling. Als die agent erop blijft slaan uiteraard wel.

(voor alle duidelijkheid, ik ben het ook heel grotendeels akkoord met jou).

Het is hallucinant hoe in de VS elk menselijk drama onmiddellijk wordt gekaapt door partijpolitiek. Feiten doen er amper nog toe, alles wordt gefilterd door de vraag: “van welke kant was ze?”

We weten allemaal hoe dit gespeeld zou zijn als Biden president was en de doodgeschoten vrouw een anti-abortus- of antivaccinbetoger was geweest. Dan hadden Republikeinen (terecht) moord en brand geschreeuwd. Trump, Musk en hun gevolg zouden de rechtsstaat hebben ingeroepen en “politiek geweld” hebben veroordeeld.

Vandaag gebeurt het omgekeerde, en plots verdwijnt elk moreel kompas. De MAGA-aanhang is compleet de pedalen kwijt, maar het echte probleem reikt verder. De Amerikaanse samenleving is zo diep gepolariseerd dat geweld steeds vaker wordt gerelativeerd of zelfs goedgepraat, zolang het maar “de juiste kant” treft.

Dat is geen politiek meningsverschil meer. Het is een samenleving die langzaam richting onomkeerbare ontwrichting glijdt.

Het is trouwens ook gemakkelijk om te zeggen dat je zelf zou blijven staan. De meeste burgers maken zo een situatie waar een gemaskerde agressief zegt dat je the f*ck uit uw auto moet nooit mee. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik zou reageren (fight/flight/freeze), terwijl een agent getraind zou moeten zijn om zo een situatie te ontmijnen.

Dus was misschien niet de beste reactie van die vrouw, maar rechtvaardigt niet wat er gebeurd is
Een gemaskerde man, schreeuwend, met een geweer naar je gericht. Alsof het een fait divers is, zo normaal dat iedereen beheerst moet reageren.

Dit is disproportioneel en onnodig geweld. Alsof er geen andere opties waren tussen laten begaan en in haar gezicht doodschieten. What happened to gewoon even normaal vragen van "hey, kan u even doorrijden?" of "kan u even uitstappen aub?". Ik vind dat allemaal zeer snel escaleren in dat filmpje, terwijl ordediensten net de orde moeten bewaken, en deëscaleren.

Kijk rustig het filmpje "KIJK OOK. Van seconde tot seconde: zo opende een agent van ICE het vuur op de 37-jarige vrouw" op deze pagina:
"https://www.hln.be/buitenland/journ...ij-speciale-eenheid-migratiepolitie~aac61a92/"

Daar hoor je de agenten duidelijk "get out of the car, get out of the fucking car" roepen. Daarna gaat één van de agenten meteen naar de deur om die proberen te openen. Pas dan vlucht ze weg. Ik begrijp echt niet hoe iemand dit niet als wegvluchten kan zien hoor. Als een agent mij uit de auto wil sleuren, heb ik al lang door dat ik vooral niet weg moet vluchten. Maar goed, als je het niet wíl zien, stopt de discussie idd.
Het maakt geen fuck uit of ze nu wegvluchtte of niet. Newsflash, zelfs een gewapende gangster mag niet zomaar neergeschoten worden als die wegvlucht.
Wat wel uitmaakt is dat ICE alle regels breekt, zowel qua procedures als logica als fatsoen.

Dat sommigen zoals jij hier aan victim blaming doen is werkelijk walgelijk. Het gaat hier om een burger die niets misdaan heeft. Je kan haar hoogstens verwijten in paniek te reageren maar dat is ZEER begrijpbaar gezien de gewapende gemaskerde mannen rondom haar die door elkaar roepen. Bovendien mannen die zich niet eens hoeven te legitimeren wat zoals meermaals aangehaald werkelijk misbruikt wordt door criminelen om mensen te ontvoeren/carjacken/...
Er valt die vrouw NIETS te verwijten. Het mag misschien niet de slimste beslissing geweest zijn van die vrouw, akkoord. So what? In geen enkel universum verdient dat de kogel.

De VS zit in een extreem polariserend klimaat, actief gevoed door de regering. Het is sterk aan het afgeleiden naar een dictatuur. Persvrijheid wordt stap voor stap aan banden gelegd. Corruptie viert hoogtij. Men heeft een boeman die oorzaak is van alle kwaad in het land: de illegalen. Men richt een strijdkracht op om deze te bestrijden, geeft hen ongezien mate van funding maar ondanks die funding krijgen ze amper training. Ze mogen wel vermomd te werk gaan en hoeven zich niet te identificeren. Men geeft hen ongezien mate van politieke ondersteuning en bescherming (het wapen is nog niet afgekoeld of de statements vanuit alle toplagen staan al klaar om de agent te verdedigen en de vrouw zwart te maken als godverdomme 'domestic terrorist' (!)). De boemannen worden naar speciaal ingerichte kampen gestuurd waar ze in mensonterende omstandigheden verblijven. Schuld of onschuld lijkt weinig uit te maken.

Als je dit alles hoort en je ziet de gelijkheid met jaren '30 Duitsland niet... Het is haast lachwekkend hoe parallel de zaken lopen. Bijna even parallel als de spoorrails richting Auschwitz.
En jij zit hier de Gestapo te verdedigen omdat het slachtoffer 1 van hun tegenstrijdige bevelen niet opvolgde middenin de angstaanjagende chaos (gecreëerd door ICE).

God help us.

Laatst bewerkt:
Kijk rustig het filmpje "KIJK OOK. Van seconde tot seconde: zo opende een agent van ICE het vuur op de 37-jarige vrouw" op deze pagina:
"https://www.hln.be/buitenland/journ...ij-speciale-eenheid-migratiepolitie~aac61a92/"

Daar hoor je de agenten duidelijk "get out of the car, get out of the fucking car" roepen. Daarna gaat één van de agenten meteen naar de deur om die proberen te openen. Pas dan vlucht ze weg. Ik begrijp echt niet hoe iemand dit niet als wegvluchten kan zien hoor. Als een agent mij uit de auto wil sleuren, heb ik al lang door dat ik vooral niet weg moet vluchten. Maar goed, als je het niet wíl zien, stopt de discussie idd.

Zoals meermaals aangehaald, ook in reactie op jouw posts, volgde de agent in zijn geheel niet de regels en richtlijnen van zijn departement in dit soort situatie.

Of de vrouw nu fout reageerde of niet doet er zelfs niet toe. Indien ze foutief wegreed dan was de gepaste reactie om ze eventueel op een correctie manier tot stilstand te brengen, en/of indien er een basis voor is te vervolgen.

Het is daarbovenop nog eens een geluk dat geen enkele van die kogels door het voertuig zijn gegaan om er langs de andere kant weer uit te komen en een van de omstaanders te raken.

https://www.nieuwsblad.be/buitenlan...er-eerder-gewelddadig-incident/122505286.html

Kristi Noem, de minister van Binnenlandse Veiligheid, zei woensdag tijdens een persconferentie dat de agent, wiens naam ze niet noemde, tijdens de confrontatie voor zijn leven had gevreesd. Ze merkte op dat hij in juni ook al eens door een auto was meegesleurd. Daardoor konden twee politieagenten die op de hoogte waren van de zaak de ICE-agent identificeren als Jonathan Ross.

Good job Kristi Noem :D
Ma bon die kerel is irak veteraan en werkt al 20 jaar bij de Borderpatrol en ICE. Ik had nog gedacht dat het een nieuwe rekruut was maar die heeft toch blijkbaar al wat ervaring op de teller staan.

Je kan moeilijk ontkennen dat het mede door haar toedoen is he.

Mag je vinden, mensen die nooit iets verkeerd doen werpen altijd de eerste steen. Dat is pas hypocrisie. ;)

Ik ga het alleszins hierbij houden want de schaapjes kunnen het niet hebben dat iemand een andere mening heeft en worden persoonlijk.

Dus iedereen met dezelfde mening over dit voorval: “schaapjes”, maar jij niet. dus dat is goed?

Maar die vrouw stapt niet uit, wat niet is zoals iedereen hoort te doen, dus ze is geen schaapje? maar toch is het haar eigen schuld dat ze word doodgeschoten?

zijn we nu voor of tegen kudde gedrag?

Ik begrijp dat de vrouw best had gehoorzaamt, maar ze was reeds een soort van protest aan het doen, dat acceptabel was?
Nu word ze “tegengehouden” of eerder gevraagd om uit te stappen, en omdat ze wel zal geweten hebben dat ze “tegendraads” aan het doen was zal ze in paniek proberen vluchten zijn.
Het effect van “Fight, flight & Freeze”

Vinden jullie het dan echt zo acceptabel dat ze door te vluchten het met de dood moet bekopen?
Zeker als je dan nog eens kijkt naar het profiel van de vrouw?

En dan laat ik de context van ICE nog achterwege

Ik heb toch moeilijk om mij in te beelden dat mensen zo graag in een autoritair regime willen leven. Waar alles zo hard afgestraft word.
Is dat uit schrik? Orde kan toch perfect gehandhaafd worden met de gulden middenweg?
De dood van een agent is absoluut uit den boze ( ook al kunnen we hier niet echt spreken van een levensbedreigende situatie voor de agent) .
Maar het slachtoffer tja dan kan blijkbaar wel door de beugel?

Het is ook treffend dat men waanzinnig pro-2nd Amendment is, om zich te beschermen tegen een tirannieke overheid. Maar wanneer de overheid haar eigen interne wetten, procedures en reguleringen negeert (je zou kunnen stellen 'tiranniek'?) en in koelen bloede burgers afknalt, dan gaat men dat vergoeilijken gewoon omwille van de politieke voorkeur van het slachtoffer of diens huidskleur.

Op r/Conservative is er nergens een greintje kritiek te lezen. Pure FAFO van een professionele ICE-haatster, compleet terechte zelfverdediging van een agent die aangevallen werd met een dodelijk wapen. Enige fouten die door de agent gemaakt zouden zijn, zijn compleet irrelevant want hadden nooit voorgevallen als de vrouw zich als een normale burger had gedragen.

Kunnen we stoppen met onwaarheden verkondigen? Ze negeerde geen bevelen, ze ging net in op de sommatie om te vertrekken. Alleen gaf een andere agent een paar seconden later een conflicterend bevel, en is de kans groot dat ze dat zelfs niet gehoord heeft omdat ze al bezig was om te vertrekken. Iemand die wegvlucht van wat dan ook rijdt trouwens niet eerst achteruit, dan vooruit. Dat is effectief een doodnormaal vertrekmaneuver. Iemand die wegvlucht, geeft gewoon plankgas.

Hangt allemaal van de context af, toch?
Als bij een gewone controle collega A zegt "Voor mij ist in orde, u mag uw weg verder zetten" en collega B roept "Wacht ff, ik wil nog iets nakijken" dan blijft ge staan tot alles is uitgeklaard

Nie elk vluchtende auto rijdt enkel vooruit hè..

Ik vraag me vooral af waarom al dat machtsvertoon en die agressie bij zo'n controle, daar win je toch totaal niks mee

Hangt allemaal van de context af, toch?
Als bij een gewone controle collega A zegt "Voor mij ist in orde, u mag uw weg verder zetten" en collega B roept "Wacht ff, ik wil nog iets nakijken" dan blijft ge staan tot alles is uitgeklaard

Nie elk vluchtende auto rijdt enkel vooruit hè..

Ik vraag me vooral af waarom al dat machtsvertoon en die agressie bij zo'n controle, daar win je toch totaal niks mee
Hangt inderdaad van de context af, maar de context die jij beschrijft is hier gewoon niet. Het was geen controle, er was geen operatie aan de gang en ICE heeft die bevoegdheid gewoon niet. De context is dat er drie gemaskerde en zwaarbewapende mannen dreigend op iemand zijn voertuig afstappen, conflicterende bevelen geven en dan gewoon nogmaals escaleren wanneer het 1) totaal niet mag en 2) niet nodig is.

Om uw laatste vraag te beantwoorden, dat is standaardprocedure bij ICE, zeker sinds Trump terug aan de macht is. Er zit echt een patroon in en het was een kwestie van tijd eer een dodelijk slachtoffer zou vallen. Er zijn de voorbije maanden nog al zo'n schietincidenten geweest maar zonder dodelijke afloop, elke keer heeft de overheid klacht ingediend tegen de neergeschoten persoon omdat die zou geprobeerd hebben een ICE agent omver te rijden, elke keer is die klacht ingetrokken omdat ze niet gegrond was. Ook daar zit een patroon helaas, door de schuld bij het slachtoffer te leggen. In dit specifieke geval was Noem al een uur na de feiten bezig met haar een terroriste te noemen, dat zegt eigenlijk alles.

Dat lijkt mij een inherent gevolg van het machismo dat vanuit het Witte Huis steeds wordt geprezen en gepredikt. Het "warrior ethos" van Hegseth en de zweem van ongenaakbaarheid die Trump uitdraagt zorgen ervoor dat alfa-mannetjes zich nog meer de apex voelen. Zeker wanneer de "andere" steeds afgeschilderd wordt als radicale gekken, terroristen, scum, en ander lelijks...

Dat moet toch een belletje doen rinkelen bij eenieder met wat historisch besef?

Laatst bewerkt:
De situatie ontleden tot op het bot over wie “in fout” is, voelt vandaag bijna zinloos. Niet omdat waarheid er niet toe doet, maar omdat polarisatie de reflex heeft vervangen om eerst te begrijpen. En in dat vacuüm verschuift iets veel fundamentelers naar de achtergrond: de waarde van een normaal mensenleven en de plicht van de staat om daar met de nodige ernst mee om te gaan.

Dat is ook het meest degoutante (voor mij) en gevaarlijke aan deze hele zaak is vooral het gebrek aan enige 'decorum' die een overheid of president zou moeten hebben, bijna instutioneel zelf .. dat is de verantwoordelijkheid van een leider om zijn volk te behoeden voor het verval van moraliteit.

Echter, mergens zie je een greintje van respect of neutraliteit om de ernst van de situatie te herkennen, je medeleven uit te spreken en de zaak neutraal te willen onderzoeken... nee, het is onmiddelijk met vuiligheid gooien, termen zoals 'domestic terrorist' te gebruiken en onmiddelijk de ICE agent excuseren en zelfs dan nog als slachtoffer te positioneren.

Staatsmanschap is volledig vervangen naar kampvorming. Dan wordt geweld niet langer beoordeeld op feiten en procedures, maar op loyaliteit. Geschiedenis wil ons nochtans duidelijk maken dat dit een gevaarlijk precedent is.

Ik denk dat het ICE geweld vanaf nu zelfs nog gaat escaleren, en iedere keer gaan we minder en minder verontwaardigd zijn. Een fenomeen dat je ook al op social media begint te zien. In constante staat van boosheid zijn is te vermoeiend, na een tijdje begin je dat op te geven en te normaliseren en dat is iets wat de hele brigade achter Trump maar al te goed beseft en uitspeelt: "normalization of deviance" waarbij herhaalde grensoverschrijding langzaam “normaal” is omdat het blijft gebeuren en de samenleving geen tijd of energie meer heeft om elke stap te verwerken.

Het is ook treffend dat men waanzinnig pro-2nd Amendment is, om zich te beschermen tegen een tirannieke overheid. Maar wanneer de overheid haar eigen interne wetten, procedures en reguleringen negeert (je zou kunnen stellen 'tiranniek'?) en in koelen bloede burgers afknalt, dan gaat men dat vergoeilijken gewoon omwille van de politieke voorkeur van het slachtoffer of diens huidskleur.

Op r/Conservative is er nergens een greintje kritiek te lezen. Pure FAFO van een professionele ICE-haatster, compleet terechte zelfverdediging van een agent die aangevallen werd met een dodelijk wapen. Enige fouten die door de agent gemaakt zouden zijn, zijn compleet irrelevant want hadden nooit voorgevallen als de vrouw zich als een normale burger had gedragen.
Dit vind ik inderdaad een zeer terechte bedenking. Zweren bij het 2nd amendment maar bijna juichen wanneer de overheid nodeloos burgers neerschiet. Het houdt géén steek en is alleen maar te verklaren dat die MAGA aanhang er andere motieven op nahoudt dan hun liefde voor de grondwet.

Dat lijkt mij een inherent gevolg van het machismo dat vanuit het Witte Huis steeds wordt geprezen en gepredikt. Het "warrior ethos" van Hegseth en de zweem van ongenaakbaarheid die Trump uitdraagt zorgen ervoor dat alfa-mannetjes zich nog meer de apex voelen. Zeker wanneer de "andere" steeds afgeschilderd wordt als radicale gekken, terroristen, scum, en ander lelijks...

Iedereen die nog steeds denkt dat de mid-terms normaal zullen verlopen gaat in november nog eens een koude douche krijgen.

Dat lijkt mij een inherent gevolg van het machismo dat vanuit het Witte Huis steeds wordt geprezen en als gepredikt. Het "warrior ethos" van Hegseth en de zweem van ongenaakbaarheid die Trump uitdraagt zorgen ervoor dat alfa-mannetjes zich nog meer de apex voelen. Zeker wanneer de "andere" steeds afgeschilderd wordt als radicale gekken, terroristen, scum, en ander lelijks...

Dit, plus ook het feit dat de nieuwe lichting ICE agenten heel beperkt opleiding krijgen: er zijn rapporten dat de opleiding maar 47 dagen duurt, maar dat ontkent DHS, die zeggen dat ze 8 weken duurt. Dat is nog altijd bedroevend weinig voor een ordedienst met zoveel wapens die op dit moment eigenlijk bijna naar eigen goedkeuren de straat op mag en mensen mag oppakken.

Dan zijn er ook nog de geruchten dat men het niet zo nauw neemt met de rekrutering.

Ik kan me dus ook voorstellen dat er daar bij ICE de laatste weken en maanden heel veel typische "rednecks" de rangen hebben vervoegd die enkel en alleen maar daar zijn om "migranten" (tussen aanhalingstekens want ICE neemt ook een heel deel legale Amerikanen mee in hun operaties) te verzamelen en bijna blackbag-stijl weg te sturen naar gevangenissen en andere landen. En dat die dan -wegens gebrek aan opleiding en background checks- inderdaad niet veel beter zijn dan gewapende typische "school bullies" wanneer ze de straat op gaan.

Dus tel dat allemaal op, en giet daar dan inderdaad nog bij dat Trump en de zijnen dit soort chaos en brutaliteit aanmoedigen (kijk Vance maar eens zeggen dat ICE "absolute immunity" heeft; het begint nu wel heel erg op de Gestapo te lijken, niet?) en je moet er niet van schrikken dat die operaties zo chaotisch, mensonterend, en schokerend verlopen. Dat is "by design" zo.

Hiermee bedoel ik overigens niet dat ICE vol met rotte appels zit, maar beelden bekijken van hun recente operaties en kijkende naar hoe die allemaal reageerden na dat dodelijk schot maakt toch duidelijk dat er daar niet veel mooi rijpe appels meer in het mandje zitten.

Dit is misschien nog de hoofdzaak. Er is een reden waarom Minnesota zo geviseerd wordt recent, en Trump heeft zijn slag hier deels al mee gehaald: Tim Waltz heeft zich teruggetrokken uit de volgende verkiezingen. Hij was de vice-president voor Harris, dus een van de grote kanshebbers om in 2028 presidentskandidaat te worden. Dat er een fraude zaak loopt kan goed zijn. Waar niet? Waarom wordt er zo buitengewoon veel aandacht besteed aan deze zaak?

Verder komen we stilaan dichter bij de midterms dus zou het niet handig zijn als de noodtoestand uitgeroepen moet worden? Zo ergens in een blauwe staat? Een staat waar het George Floyd gedoe zich afspeelde wat tot de BLM rellen heeft geleid en dus zeer eenvoudig geframed kan worden als broeihaard van 'links extremisme'?

Verder weer een mooie afleiding van de Epstein files.

Niet dat ik beweer dat die ICE agent de opdracht kreeg mensen af te knallen, maar als je een paar heethoofden (die er sowieso zijn onder ICE) de opdracht en macht geeft om wat rond te lopen om onschuldigen te arresteren (zoals aangehaald is dat voor >70% waar ze hun tijd aan besteden) is dit wel wat je kan verwachten. Daarna onmiddelijk het narratief overnemen op alle niveaus ...

Er is een reden waarom Waltz gisteren zeer duidelijk op verschillende manieren opriep om vooral vreedzaam te protesteren en Trump geen excuus te geven.

Dus iedereen met dezelfde mening over dit voorval: “schaapjes”, maar jij niet. dus dat is goed?
Een dooddoener die tijdens de corona-periode ook graag werd gebruikt. Wanneer je dezelfde mening hebt als 90% van het volk ben je een schaap. Terwijl de enige logica is dat wanneer de overduidelijke meerderheid hetzelfde denkt, meestal wilt zeggen dat dat nu eenmaal de meest logische manier van denken is. Die kleine meerderheid denkt vaak anders omdat ze zich wat laten beïnvloeden door andere zaken (zoals angst voor een spuitje, te veel fan van een politieker, etc).

Mja, wat ik zie is een ongemarkeerde auto waar twee gemaskerde zwaar bewapende kerels uit komen die zich niet identificeren en die dan haar proberen uit haar auto to sleuren. Dat is niet hoe het werkt eh.

Je moet eens naar wat foto's van groepen ICE agenten kijken dat ziet er uit als een hoop airsoft/LARP amateurs. https://i.redd.it/r6ckfl07h8cg1.jpg Als je dat op u af zit komen, toch geen haar op je hoofd dat denkt dat zoiets een officiële instantie is? Ziet er meer uit als het drugskartel waar ze zo bang van zijn

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan