Even een poging om het wat te kaderen:
naar mijn weten is het bestraffen van tijdrekken geen ding dat pas dit tussenseizoen ingevoerd is. Of ben ik daar fout in?
Zoals in het arbitragetopic aangehaald: die regels zijn inderdaad wel zéér licht herschreven dit tussenseizoen ... maar volgens mij niet op de manier zoals vandaag toegepast. Of dat we zogezegd denken dat ze vandaag toegepast zijn althans. Misschien heb ik dat fout geïnterpreteerd, dat kan, we zullen zien, oordeel zelf:
Amended text: Allowance is made by the referee in each half for all playing time lost in that half through (...)
Explanation: Clarification that if, for example, there is a stoppage towards the end of the game that is longer than the remaining playing time, the ‘additional time’ played (and shown by the fourth official) is the remaining playing time, not the length of the stoppage.
Gewijzigde tekst: In elke helft wordt door de scheidsrechter speeltijd bijgeteld die in die helft verloren is gegaan door (…)
Toelichting: Verduidelijking dat als er, bijvoorbeeld, een onderbreking is tegen het einde van de wedstrijd die langer duurt dan de resterende speeltijd, dat dan de te spelen ‘extra tijd’ (en getoond door de vierde official) de resterende speeltijd is, niet de lengte van de onderbreking.
Dus er is iets woordelijk aangepast, maar ik denk niet dat dat is wat er hier in praktijk gebeurd is, ook al is het voorbeeld zoals beschreven hierboven exact wat er gebeurde met de keeper die krampen had of veinsde net voor tijd. Dit was gewoon extreem tijdrekken van die keeper in combinatie met de VAR + technische storing bij de ref. Da's al acht minuten waar het stilligt zonder iets met het spel te maken te hebben, lijkt me gewoon terecht dat er tien minuten wordt bijgeteld in een helft met drie goals, gele kaarten en nog wat overdreven tijdgerek dat al bestraft werd met geel.
Na de ultralate gelijkmaker van Club Brugge tegen Eupen in de 103e minuut was er veel te doen over de enorm lange extra speeltijd. Waren die 14 extra gespeelde minuten wel terecht? Wij haalden onze chronometer boven om alle gebeurtenissen op te tellen. Wat blijkt: de bijgetelde speeltijd was...
sporza.be
De chronometer van Sporza
Ik adresseer Sporza en niet u, Radbraker. Om te beginnen moet ge dat niet zo letterlijk tellen, dat staat uitgelegd in het reglement en dat is waarom bijgetelde tijd vaak veel minder is dan wanneer ge de chrono bij die fases stillegt. "inworpen en uittrap" zijn deel van het spel, net als een klein pijntje of vieren na een goal. Dat is voetbal.
Het andere probleem dat ik hiermee heb, is dat Brugge zelf verantwoordelijk is voor een paar oponthoudjes. Opstootje met Lang en Perez op het einde was niet enkel Eupenspelers hun fout, een paar wissels van Brugge, de goal vieren en gele kaarten is Brugge hun veranwoordelijkheid. Waarom zou de verloren tijd moeten ingehaald worden na negentig minuten wanneer die tijd voor Brugge veel voordeliger is gezien het uithoudingsvermogen en de druk die een grote ploeg kan ontwikkelen? Waarom zou Brugge de verloren tijd door de viering van de 1-0 moeten terugkrijgen bij een 1-2 achterstand na negentig minuten, da's ook niet fair. Zelfde voor de tik van Dost aan een tegenstander die daardoor vervangen moet worden, dat wordt als anderhalve minuut geteld in de vijftigste minuut bij 0-0 ... waarom zou Brugge die anderhalve minuut terugkrijgen bij een 1-2 na negentig minuten? Ik vind dat niet eerlijker dan een ploeg die voorstaat en wat secondjes pikt op het moment dat ze voorstaan op het einde van een match. Om nog maar te zwijgen van de coachingmomenten die ploegen kunnen creëren op deze manier. Ik durf echt niet zeggen dat dat zomaar beter is.