Jupiler Pro League 2025-2026

Club in een grotere competitie, met een pak meer middelen en internationale uitstraling, dat ook CL speelt, .... als je als trainer een internationale carrière beoogt, is dit toch duidelijk een stap hoger.

Union is een mooier verhaal, maar dat zijn zaken die enkel nog leven bij supporters.
Ja uiteraard, weet ik wel, maar ik zie dat vooral niet als een ploeg die je niet kan laten voorbijgaan, carrière gewijs wel te begrijpen natuurlijk.

Zoals Clement ook zei bij zjin overgang:

Philippe Clement: “Club Brugge is ‘mijn’ Club. Ik heb me hier altijd thuisgevoeld en een fantastische band met de supporters gehad. Ik krijg nu de kans om bij een topclub in Ligue 1 aan de slag te gaan en voel dat het moment gekomen is om die kans te grijpen.

Dit geldt ook voor Pocognoli en dan is Union niet eens "zijn" club

Union staat 1ste en ze hebben 3 punten meer dan verwacht in de CL tot nog toe. Wat loopt er dan niets zoals verwacht?
Wou exact hetzelfde komen zeggen.
Dit alles met (op papier) een mindere ploeg dan vorig jaar, dan is dat geen reden imo

Dit is geen "cyclus die voorbij is ofzo"

Voor een Waal is een Ligue 1-club die elk jaar top-3 ambieert, natuurlijk wel een hele mooie kans. Zeker als je op één hand kan tellen hoeveel jaren je reeds hoofdcoach bent.

En waarom niet? Die heeft toch overal goed gedaan.
We zijn in Gent de wedstrijd Westerlo - Genk nog altijd niet vergeten ;)
en tbh, goed gedaan is een groot woord he, vorig jaar nog 10de met Charleroi. (wel PO2 gewonnen, en Europese match tegen Antwerp)

Het is niet dat iemand warm werd van de naam Pocognoli toen Union daarmee afkwam hé. Ze hebben de afgelopen jaren al elk seizoen een andere coach gehad, en trekken gewoon elk seizoen weer de lijn van het succes door. Da's geen toeval meer, dus op dat vlak zou ik me ook niet te veel zorgen maken.

We zijn in Gent de wedstrijd Westerlo - Genk nog altijd niet vergeten ;)
en tbh, goed gedaan is een groot woord he, vorig jaar nog 10de met Charleroi. (wel PO2 gewonnen, en Europese match tegen Antwerp)
En er dan onmiddellijk uit Europees, was toch ook maar een mager beestje.
Nuja, Union doet maar, maakt mij als Gent supporter allemaal niet uit.
Heintje bij Union zou nog vuurwerk kunnen geven ;)

Dit dus...een transferwinst van ongeveer 93 miljoen euro in de laatste 5 jaar. Ik weet dat ze een bepaalde business model hanteren van vooral geen contracten open te breken aan betere voorwaarden alsook goedkoop aan te kopen. Maar dan rest er de vraag wat ze met het overtollige geld doen? Sparen voor een nieuw stadion?
Hun rekening moet toch uitpuilen? Geen enkele speler werd aangeworven bv die intrinstiek een meerwaarde is in de CL.
Je telt enkel de transferwinst op. Ik val in herhaling maar wetende dat:
Op de day-to-day draait ge gewoon verlies.
--> Ticketverkoop & matchday revenue is peanuts, piepklein stadion met democratische prijzen. Iedereen drinkt aan de cafés buiten stadion. Geen VIP die naam waardig.
--> TV gelden (dat is nu aan't verbeteren maar als kleine club met de verdeelsleutel kregen we ook relatief weinig tvgeld)
--> kleine sponsorship deals. Ook al is dat aant verbeteren, maar wel structureel mindere als de grote Belgische clubs. Minder aanhang, minder kijkcijfers, minder grote deals. Europees spelen we met Hey Telecom, niet met Orange bvb.
--> spelerslonen zijn nog altijd laag maar worden wel groter, bonussen/premies van Champions League zijn ook niet te onderschatten bvb
--> voorlopig gaat alles nog steeds goed, maar er is niets dat zegt dat het zo zal blijven gaan. En dan moet je misschien wel zwaar uithalen op de transfermarkt. Ik denk dat we een vervanger voor Vanhoute nog gaan zoeken deze winter.

Champions league & jaarlijkse transferleegkoop zijn allemaal one off inkomsten. Goed luck om daarmee naar de bank te gaan en een lening te krijgen aan goede voorwaarden. We hebben nog altijd geen deftige bank btw, Union werkt met Ebury.

Dit jaar de gehuurde trainingsfaciliteiten van Lierke plezierke achter ons gelaten en verhuisd naar Zaventem. 1.5 miljoen geïnvesteerd (en gehuurd van de gemeente Zaventem) voor 7j.

We zijn van een kleine KMO naar een klein bedrijfje aan't gaan. Als je ziet wat een evolutie de webshop, ticketingorganisatie, social media,... die afgelopen jaren hebben doorgaan. Denk dat daar toch ook een aardig bedrag is naartoe gegaan als investering & bekwame mensen aantrekken. Van basically gerund als een caféploeg naar proploeg.

Club Brugge telt 195 FTE's. Union vandaag de dag 75FTEs. Dat is al een verdubbeling tov enkele jaren geleden maar we zijn er nog lang niet.

Eigen inbreng voor nieuwe stadion zal ook niet niks zijn.
Momenteel zal er wel veel cash zijn, maar da's toch een momentopname.

Laatst bewerkt:
Je telt enkel de transferwinst op. Ik val in herhaling maar wetende dat:
Op de day-to-day draait ge gewoon verlies.
--> Ticketverkoop & matchday revenue is peanuts, piepklein stadion met democratische prijzen. Iedereen drinkt aan de cafés buiten stadion. Geen VIP die naam waardig.
--> TV gelden (dat is nu aan't verbeteren maar als kleine club met de verdeelsleutel kregen we ook relatief weinig tvgeld)
--> kleine sponsorship deals. Ook al is dat aant verbeteren, maar wel structureel mindere als de grote Belgische clubs. Minder aanhang, minder kijkcijfers, minder grote deals. Europees spelen we met Hey Telecom, niet met Orange bvb.
--> spelerslonen zijn nog altijd laag maar worden wel groter, bonussen/premies van Champions League zijn ook niet te onderschatten bvb
--> voorlopig gaat alles nog steeds goed, maar er is niets dat zegt dat het zo zal blijven gaan. En dan moet je misschien wel zwaar uithalen op de transfermarkt. Ik denk dat we een vervanger voor Vanhoute nog gaan zoeken deze winter.

Champions league & jaarlijkse transferleegkoop zijn allemaal one off inkomsten. Goed luck om daarmee naar de bank te gaan en een lening te krijgen aan goede voorwaarden. We hebben nog altijd geen deftige bank btw, Union werkt met Ebury.

Dit jaar de gehuurde trainingsfaciliteiten van Lierke plezierke achter ons gelaten en verhuisd naar Zaventem. 1.5 miljoen geïnvesteerd (en gehuurd van de gemeente Zaventem) voor 7j.

We zijn van een kleine KMO naar een klein bedrijfje aan't gaan. Als je ziet wat een evolutie de webshop, ticketingorganisatie, social media,... die afgelopen jaren hebben doorgaan. Denk dat daar toch ook een aardig bedrag is naartoe gegaan als investering & bekwame mensen aantrekken. Van basically gerund als een caféploeg naar proploeg.

Club Brugge telt 195 FTE's. Union vandaag de dag 75FTEs. Dat is al een verdubbeling tov enkele jaren geleden maar we zijn er nog lang niet.

Eigen inbreng voor nieuwe stadion zal ook niet niks zijn.
Momenteel zal er wel veel cash zijn, maar da's toch een momentopname.
thanks for the insight 👍

We hebben zelf bij Gent gezien hoe snel het kan keren, zelf mét een nieuw en modern stadion
Na de titel en de fabeuleuze CL campagne dachten we ook dat we vertrokken waren….maar daana is het alleen maar bergaf gegaan

Nu, Union wordt wel beter en moderner geleid dan wij toen
Ivan zat blind en zot van glorie in zijn ivoren toren en Michel hield er erg ouderwetse (micro)managementstijl op na
Qua beleid zijn we in het Ottenstadion blijven zitten
Dat zie ik bij jullie niet snel gebeuren, struikelblok is idd eerder beperkte sponsoring en oud stadion

We hebben zelf bij Gent gezien hoe snel het kan keren, zelf mét een nieuw en modern stadion
Na de titel en de fabeuleuze CL campagne dachten we ook dat we vertrokken waren….maar daana is het alleen maar bergaf gegaan

Nu, Union wordt wel beter en moderner geleid dan wij toen
Ivan zat blind en zot van glorie in zijn ivoren toren en Michel hield er erg ouderwetse (micro)managementstijl op na
Qua beleid zijn we in het Ottenstadion blijven zitten
Dat zie ik bij jullie niet snel gebeuren, struikelblok is idd eerder beperkte sponsoring en oud stadion
Union houdt het ook al langer vol dan Gent destijds he. Die hebben eigenlijk nooit echt aanknoping gevonden met de top, terwijl Union dat nu gewoon wel is. Maar snel kan het zeker gaan. Dat weet ik als Ajacied ook maar al te best.

Klopt zeker ook, en dat komt net door dat slechte beleid: ze dachten dat ze er al waren, maar dat klopte allerminst. Daardoor was het van korte duur en dat was de kiem van alle miserie nadien

Union heeft ook buitenlands management aangetrokken he, dat hebben we in Gent niet gedaan.

We kunnen daar fier op zijn, dat Gent echt een Gentse club blijft, maar in het modern voetbal is dat voor een Belgische ploeg een handicap

Union heeft ook buitenlands management aangetrokken he, dat hebben we in Gent niet gedaan.

We kunnen daar fier op zijn, dat Gent echt een Gentse club blijft, maar in het modern voetbal is dat voor een Belgische ploeg een handicap
Met lokale verankering ga je inderdaad weinig prijzen halen.

Terug
Bovenaan