Jupiler Pro League 2025-2026

Gaat interessant zijn om te zien hoe ze dit gaan oplossen -> geld van DAZN gaat er niet direct komen want de uitspraak van de rechtbank zal wel een tijd in beslag nemen. Gaat de Pro League zelf een lening durven aangaan om de clubs zo geld te geven?

Kleinere clubs gaan misschien nog meer solidariteit verwachten van de CL-ploegen Club en Union, maar denk qua competitieformat dat Club en Union niet overeenkomen, dus hoe daar een deal zou kunnen gemaakt worden zie ik ook niet direct.

Vrees dat er dus niet direct een eenvoudige oplossing zal zijn voor die cashflowprobleem
De rechter spreekt zich nog voor het eind van dit jaar uit met dringende redenen. Dat wil zeggen dat de uitspraak van dit alles een jaar kan duren; maar als de rechter nu beslist dat het een rechtsgeldig contract is, kan die beslissen dat dazn MOET betalen om contractueel alles na te leven tot er een uitspraak is. Het is daar dat de pro League naartoe wilt gaan. Indien de rechter dazn in het gelijk stelt, zal er na nieuwjaar niets meer te zien zijn op dazn. Dan kunnen de clubs daar zelf mee kappen. Maar tot de eerste uitspraak moet alles blijven lopen zoals het is zodat pro League en clubs niet in de fout gaan.

Volgens mij is de kans wel groot dat als dazn in het nadeel wordt gezet, ze de Belgische tak gewoon failliet laten gaan. Dat zou me niet verbazen

Laatst bewerkt:
dus we gaan misschien gewoon vanzelf naar een vermindering van het aantal profclubs waardoor een competitie met 14/16 + playoffs terug een optie wordt.

Volgens HLN artikel vandaag zit het bij Genk ook redelijk krap financieel, wat me toch wel verraste want dacht dat die wel een mooie spaarboek hadden?
Ons nieuw trainings/jeugdcentrum kost ons n dikke 20miljoen euro en zijn van vzw naar n ander statuut gegaan maar hebben ook 15miljoen “overeengekomen” moeten betalen.

Dusja, spaarboekje in bakstenen en n schuldenvrije toekomst gestoken..

Ons nieuw trainings/jeugdcentrum kost ons n dikke 20miljoen euro en zijn van vzw naar n ander statuut gegaan maar hebben ook 15miljoen “overeengekomen” moeten betalen.

Dusja, spaarboekje in bakstenen en n schuldenvrije toekomst gestoken..
Alles wat je hebt investeren om schuldenvrij te zijn, maar zonder rekening te houden met tegenslagen is nooit slim natuurlijk. Niet voor een prive-firma, niet voor een particulier, maar dus ook niet voor een voetbalclub.

Alles wat je hebt investeren om schuldenvrij te zijn, maar zonder rekening te houden met tegenslagen is nooit slim natuurlijk. Niet voor een prive-firma, niet voor een particulier, maar dus ook niet voor een voetbalclub.
Dat is n feit, en slim is dit ook niet maar t zal wel ni t laatste geld zijn geweest hoop/denk ik

Genk heeft bovenop wat al gezegd heeft ook gewoon structurele problemen om rendabel te blijven. Hebben blijkbaar een loonmassa die vergelijkbaar is met die van RSCA maar veel minder sponsoring en andere inkomsten om dat enigszins te compenseren. Die moeten daarom dus eigenlijk elk jaar voor tientallen miljoenen verkopen om break even te draaien als ik het goed voorheb.

dus we gaan misschien gewoon vanzelf naar een vermindering van het aantal profclubs waardoor een competitie met 14/16 + playoffs terug een optie wordt.

Volgens HLN artikel vandaag zit het bij Genk ook redelijk krap financieel, wat me toch wel verraste want dacht dat die wel een mooie spaarboek hadden?
Waar staat dat ergens? Want ik vraag me dan toch af vanuit welke specifieke context ze dat bekijken want Genk is ondanks alle fake news in deze thread gewoon een gezonde club. Of het onderliggende model supergezond is, is een andere discussie die eigen is aan het huidige voetbal an sich.

Die zijn een nieuw opleidingscentrum aan het bouwen en hebben een aanzienlijk bedrag moeten terug geven aan de fiscus
Ja, en dat zijn voorziene kosten die al meerdere jaren op voorhand zijn ingepland. Net gelijk de bouw van het Brugge stadion niet plots paniek in de keet zal veroorzaken omdat ze er plots voor moeten betalen.
Genk heeft bovenop wat al gezegd heeft ook gewoon structurele problemen om rendabel te blijven. Hebben blijkbaar een loonmassa die vergelijkbaar is met die van RSCA maar veel minder sponsoring en andere inkomsten om dat enigszins te compenseren. Die moeten daarom dus eigenlijk elk jaar voor tientallen miljoenen verkopen om break even te draaien als ik het goed voorheb.
Deze informatie is half correct. Genk "moet" spelers verkopen in die zin dat het een bewuste keuze is om zo een club te zijn. Da's iets anders dan het moeten doen uit noodzaak.
Loonsmassa valt ook goed mee. Moet je ifv de total omzet bekijken en die is meer dan prima bij Genk.

Inkomsten van Tolu, Bonsuh Baah en Zeqiri worden dit boekjaar trouwens pas ingeschreven, niet vorig jaar. Helemaal prima dus.

Grootste vraagteken is vooral, bij het omzetten naar NV, welk "kamp" de meeste aandelen in handen zal krijgen.

Waar staat dat ergens? Want ik vraag me dan toch af vanuit welke specifieke context ze dat bekijken want Genk is ondanks alle fake news in deze thread gewoon een gezonde club. Of het onderliggende model supergezond is, is een andere discussie die eigen is aan het huidige voetbal an sich.

Ja, en dat zijn voorziene kosten die al meerdere jaren op voorhand zijn ingepland. Net gelijk de bouw van het Brugge stadion niet plots paniek in de keet zal veroorzaken omdat ze er plots voor moeten betalen.

Deze informatie is half correct. Genk "moet" spelers verkopen in die zin dat het een bewuste keuze is om zo een club te zijn. Da's iets anders dan het moeten doen uit noodzaak.
Loonsmassa valt ook goed mee. Moet je ifv de total omzet bekijken en die is meer dan prima bij Genk.

Inkomsten van Tolu, Bonsuh Baah en Zeqiri worden dit boekjaar trouwens pas ingeschreven, niet vorig jaar. Helemaal prima dus.

Grootste vraagteken is vooral, bij het omzetten naar NV, welk "kamp" de meeste aandelen in handen zal krijgen.
In dat artikel van HLN in de geschreven krant staat dat Genk nog 14 miljoen euro moet transfereren dit jaar om break even te draaien. Zelfs met de bedragen van Tolu en bonsuh bah in rekening gebracht. Ik heb zelf geen idee of dit klopt hè. Staat gewoon in dat artikel

In dat artikel van HLN in de geschreven krant staat dat Genk nog 14 miljoen euro moet transfereren dit jaar om break even te draaien. Zelfs met de bedragen van Tolu en bonsuh bah in rekening gebracht. Ik heb zelf geen idee of dit klopt hè. Staat gewoon in dat artikel
toevallig exact het bedrag dat naar de fiscus moet. Ik zie dat artikel overigens echt nergens staan.

toevallig exact het bedrag dat naar de fiscus moet. Ik zie dat artikel overigens echt nergens staan.
IMG_6032.jpeg

Hier is een foto van het artikel. Volgens mij was die fiscus al betrokken bij vorige jaarrekening en zit dat hier niet meer bij. Maar geen idee of dit klopt he

Kwam uit dit artikel.

Daar spreken ze dus effectief van een loonmassa van het niveau RSCA en Club, maar zonder de evenredige sponsoring. En dan inderdaad nog bepaalde andere kosten (oa. fiscaal).

Jammer genoeg is verkoop wel degelijk een noodzaak. We hebben effectief een jaarlijks structureel tekort dat we met transfers moeten goedmaken. Maar het is niet zo dramatisch als men er hier van maakt. En de loonmassa is ook wel degelijk best stevig, maar ook weer niet zo dramatisch als ze het voorstellen in HLN.

We staan niet op de rand van faillisement ofzo en zijn nog "best gezond", maar zo positief als gij het voorstelt is het nu ook weer niet. Shit komt ook gewoon goed, gezien we nu gewoon even met de nieuwe structuur zitten en het trainingscentrum. Er is vanalles aan het spelen qua investeerders en dergelijke. Dus ik maak me geen zorgen.

Jammer genoeg is verkoop wel degelijk een noodzaak. We hebben effectief een jaarlijks structureel tekort dat we met transfers moeten goedmaken. Maar het is niet zo dramatisch als men er hier van maakt. En de loonmassa is ook wel degelijk best stevig, maar ook weer niet zo dramatisch als ze het voorstellen in HLN.
Is niet van "positief voorstellen". Er is gewoon een huizenhoog verschil tussen moeten verkopen uit noodzaak, en "moeten" verkopen als onderdeel van uw business model als zelfbewuste doorverkoopclub.

Kwam uit dit artikel.

Daar spreken ze dus effectief van een loonmassa van het niveau RSCA en Club, maar zonder de evenredige sponsoring. En dan inderdaad nog bepaalde andere kosten (oa. fiscaal).
"Loonmassa niveau RSCA en Club" is echt een nietszeggende quote - alles moet gelezen worden in de boekhoudkundige context. Wat een luie journalist zeg.

Is niet van "positief voorstellen". Er is gewoon een huizenhoog verschil tussen moeten verkopen uit noodzaak, en "moeten" verkopen als onderdeel van uw business model als zelfbewuste doorverkoopclub.

Maar er is tot op zekere hoogte echt wel een noodzaak wegens ons structureel tekort.
Dat dat niet zo extreem is als gezegd wordt, zagen we door het langer houden van spelersd als Muñoz, (ironisch) Onuachu, ... Maar laten we zeggen dat de gekke verkoop van Baah ons echt wel SERIEUS geholpen heeft. En Karetsas gaat ons ook die boost geven.

In het algemeen is het gewoon een spijtige evolutie dat het halen van een positieve balans volstrekt afhankelijk is van de verkoop van een of meerdere goudhaantjes.

Wel benieuwd over wie het gaat. Ik zou denken dat Standard sowieso op de lijst staat, wie zijn de andere kanshebbers? Dender? Mechelen hun financiële situatie was ook al niet fenomenaal dacht ik en hebben niet echt een enorme winst gemaakt op transfers deze zomer.
Kan niet anders dan dat Antwerp hiertussen zit. Ook al hebben ze met Lammens nog een last-minute goeie deal gedaan. Die extra tribune om Ghelamco wat zuurstof te geven kan wel eens nefast zijn, tenzij binnenkort de ploeg verkocht wordt.

De boekhoudkundige cijfers van Genk kan je hier terugvinden: https://consult.cbso.nbb.be/consult-enterprise/0434825462

Ik zie per 30/06/2025:
Omzet: 33.515.090 euro
Lidgeld, schenkingen, legaten en subsidies: 13.483.361 euro
Andere bedrijfsopbrengsten: 55.955.475 euro => dit zijn dan de inkomsten uit transfers?
t.o.v.
Bezoldigingen: 53.540.132 euro => dit uiteraard los van alle andere kosten (want Diensten en diverse goederen is ook nog 18.864.068 euro...)

De boekhoudkundige cijfers van Anderlecht kan je hier terugvinden: https://consult.cbso.nbb.be/consult-enterprise/0823379451

Ik zie per 30/06/2025:
Omzet: 91.304.983 euro
Andere bedrijfsopbrengsten: 19.517.775 euro
Bezoldigingen: 53.328.314 euro => dit uiteraard los van alle andere kosten (want Diensten en diverse goederen is ook nog 35.897.374 euro...)

De loonmassa bij Genk is dus per 30/06/2025 weldegelijk op hetzelfde niveau als Anderlecht en de inkomsten uit transfers lijken noodzakelijk om deze loonmassa te betalen, los van alle andere kosten.

Weer zo een typische match van de afgelopen maanden. Niks te zien, 1 a 2 klasse flitsen en weer winst. Goed voetbal alang niet gezien. Soit, gewonnen opnieuw dus we zijn content zeker?

Terug
Bovenaan