Knock-outfase (1/8 finales tem finale)

6/10, en dat laatste puntje is enkel door dat er nog eens toernooi een echt verdiende kampioen had.

De combinatie van slecht weer, slechte prestaties van de RD en de afgrijselijke omkadering van Sporza in hun kelder met een Karl, die voor geen meter meer geïnteresseerd was vanaf er in Frankrijk op een fiets is gestapt, zorgden ervoor dat er hier in eigen land eigenlijk 0,0 beleving was. Jammer want als je de beelden zag van de supporters in de Duitse steden leek het erop dat het daar wel echt een feest was, in tegenstelling tot in Qatar.

Voor de rest onthou ik vooral dat Frankijk en Engeland nog steeds mismeesterd worden door complete angsthazen en dat Martinez bewezen heeft dat de klagers op hem gelijk hadden maar dat zijn vervanger mogelijks nog slechter is. Gelukkig onthou ik ook dat je met positief voetbal ver kan geraken. Positieve verrassingen waren Georgië en Turkije en de 2 Alpenlanden. En uiteraard Spanje, dat van een saaie brei-club geëvolueerd is naar een topteam waar iedereen bang van moet zijn. En dan moet je rekenen dat 2 van hun grootste namen er nog niet bij waren.

Nu volgt er 2 jaar afwachten met een hoop vragen.
- Wat doet Tedesco met deze ploeg?
- Gaan KDB en Lukaku nog verder?
- Wordt Southgate vervangen door een coach die het potentieel wel uit die fenomenale kern van Engeland haalt?
- Hebben ze in Portugal even veel geduld met Bobby als hier?
- Doen Messi en Ronaldo nog mee op WK en welk niveau halen ze daar nog?

- Tedesco blijft , onze bond zijn een bende malloten.
-Lukaku stopt, KDB doet nog 1 tornooi, speelt ondertussen wel in de zandbak.
-Laat ons hopen dat Southgate stopt.
-Bobby out , net als Ronaldo, tijd voor jeugd.
-Ik zie ze niet meer meedoen , ook Messi niet meer. Die kunnen geen heel tornooi meer aan.

Ze gaan toch eens die kalenders moeten herbekijken, je hebt toch wel te hard de indruk dat de vedetten geen zin meer hebben in nog een tornooi na het seizoen , of gewoon te uitgeput.

Spanje won vooral ook omdat het voor de jeugd koos, die hadden er wel zin in. Je wint geen tornooi met spelers die niet fit zijn.

Ik vond de eerste speelronde in de poules nog best te genieten, daarna kwam de klad er toch wat in en werd het saaier.

De uitbreiding vh EK heeft geen goede invloed op het niveau en het is ook te lang voor de spelers na een lang seizoen.

Leuk dat Georgië meedeed en zeker het leukste land was dat meedeed, maar Albania, Slovenië, Hongarije, Schotland... Dat is toch niet je dat.

Drie beste wedstrijden: Duitsland-Spanje was de finale avant-la-lettre die ook entertainment was, want daarvoor kijken we voetbal. Nadien was Turkije-Nederland leuk met een strijdend Turkije. Voor de rest was vooral Engeland-Slovenië een topmatch waar alles inzat samen met Hongarije Schotland wat Spanje hun manier laat verbleken.

Het was toch een best leuk EK. Spanje dat toont dat je met positief voetbal ook resultaten kan halen, en dat met een parcours waar je zowat alle Europese grootmachten binnen de 90 minuten over de knie hebt gelegd: Duitsland, Frankrijk, Engeland. En tussendoor in de groepsfase ook nog eens Kroatië en Italië, die wel heel zwak waren. Maar enkel tegen de Duitsers, die toevallig of niet ook een positief spel speelden, was het een dubbeltje op zijn kant. Tegen alle andere ploegen waren de Spanjaarden duidelijk de beste. Oostenrijk en Zwitserland de verrassingen van het toernooi, die beiden op basis van hun spel verder hadden moeten geraken. Ook die twee landen brachten overigens een positief spel, met een veel mindere kern dan Spanje en Duitsland. De Turken zijn ook een ploeg om in de gaten te houden, waanzinnige drive en met spelers als Arda Guler in de ploeg, toch heerlijk om te zien.

Laat ons hopen dat in andere landen de ogen met dit EK toch zijn opengegaan. Frankrijk met kwalitatief de beste kern van het toernooi er in de halve finale uit dankzij een ontstellend zwakke prestatie op aanvallend gebied. België dat absurd defensief en angstig speelde en daardoor tweedes eindigde in een van de makkelijkste poules. Engeland dat pas begon te voetballen na een tegengoal. Ja, Southgate bereikt zijn tweede finale op rij, maar als hij die mannen vooraan laat voetballen zou hij zijn tweede trofee in de kast kunnen staan hebben.

Voor mij was het eigenlijk vooral het toernooi van de nieuwe lichting: Yamal, Williams, Musiala en Guler zijn de eerste obvious namen die mij binnenspringen als ik terugdenk aan de spelers die dit toernooi gemaakt hebben. Het meest opvallende aan het toernooi was misschien wel het falen van de topspitsen. Dit was echt hun toernooi niet. En daar zit de te strenge buitenspelcontrole misschien voor een stukje tussen. Ik blijf erbij, die technologie gaat in tegen de geest van de sport. Ik las deze week een artikel in DM waarin een prof wiskunde een soort "gedoogzone" van 30cm voorstelt die rekening houdt met de foutenmarge, valt de geregistreerde offside in die gedoogzone, dan geldt het doelpunt. Meer goals, minder absurditeit, veel meer de geest van het spel. I'm all for it. We zitten nu gevangen in een mentaliteit die de buitenspelregel nooit beoogt heeft, en het maakt imo de sport kapot.

Verdiende winnaar.
Maar weeral spanjaarden zeg. Saaaai. 3 vd 5 laatste EK's gewonnen. Straks moeten we de definitie van voetbal van Lineker nog aanpassen naar "22 mannen lopen achter een bal gedurende 90 minuten en op het einde winnen de Spanjaarden".
Het is al van 2012 geleden dat die nog een prijs hadden gepakt. Hoezo saai? Ook twee andere generaties trouwens. Heerlijk voetbal.

Ahja, die beste 3des was voor mij ook een negatief aspect. Enerzijds zorgde dat ervoor dat iedereen aanvallend voetbalde in de 1ste match maar eigenlijk slaagt dat op niks.

Als ze iemand in zijn plaats vinden die wel het potentieel uit die kern haalt zijn ze imo topfavoriet binnen 2 jaar.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1099902908603866&set=a.188926256368207

Haha sorry hoor jongens, maar hier staan toch een paar bedenkelijke namen in :laugh: Walker op RB terwijl die mijn inziens een heel zwak tornooi heeft gespeeld met als kers op de taart beide goals in de finale mee op zijn kap :wtf: Pepe moet trouwens altijd centraal achterin staan imo, die was toch echt wel verdedigend oersterk.

nuja:

UEFA asked 12 technical observers to make the team including Rafa Benitez, David Moyes, Solskjær, more.

:unsure:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1099902908603866&set=a.188926256368207

Haha sorry hoor jongens, maar hier staan toch een paar bedenkelijke namen in :laugh: Walker op RB terwijl die mijn inziens een heel zwak tornooi heeft gespeeld met als kers op de taart beide goals in de finale mee op zijn kap :wtf: Pepe moet trouwens altijd centraal achterin staan imo, die was toch echt wel verdedigend oersterk.

nuja:

UEFA asked 12 technical observers to make the team including Rafa Benitez, David Moyes, Solskjær, more.

:unsure:
Walker toch de enige echt vreemde eend in de bijt? Wie vind je nog bedenkelijk? Maignan zou ik er ook niet inzetten, maar Akanji en Saliba waren ook ijzersterk. Heel de verdedigende linie van Frankrijk maakt aanspraak imo.

Ik zou Kounde en Ake zetten ipv Walker en Cucurella, al heeft die laatste zijn plaats ook zeker niet gestolen.

Misschien ook Gakpo ipv Musiala, maar er was eigenlijk geen enkele goede aanvaller dus we zijn wat best of the rest aan het kiezen hier.

Walker toch de enige echt vreemde eend in de bijt? Wie vind je nog bedenkelijk? Maignan zou ik er ook niet inzetten, maar Akanji en Saliba waren ook ijzersterk. Heel de verdedigende linie van Frankrijk maakt aanspraak imo.
Walker is sowieso de grootste grap, hoe je daar zelfs opkomt is mij een compleet raadsel. Ik wil nu niet opteren voor nog meer Spanjaarden in het elftal, maar Carvajal om te beginnen al. Koundé ook zelfs eventueel.

Fabian Ruiz vind ik er persoonlijk ook niet thuishoren. Zeker een goed tornooi gespeeld, maar toch geregeld betrapt op defensieve fouten die mogelijks leiden hebben tot gevaarlijke situaties. Waarom hier Kanté niet staat, dé beste Fransman dit tornooi, begrijp ik niet.

Zoals gezegd ook: Pepe. Staat er bij mij altijd in. Die was defensief werkelijk fenomenaal en dat op zijn 41. Beste man bij de Portugezen over heel het tornooi gezien. Akanji en Saliba waren ook zeker sterk, zal ik niet ontkennen, maar Pepe nog een niveautje hoger wat mij betreft.

Voor de rest nog wat twijfelgevallen. Cucurella goh, die was aanvallend wel sterk, maar defensief toch heel kwetsbaar. Paar gekke dingen gedaan en niet zo secuur als Carvajal bv., de goal van Engeland kwam ook voor uit een fout van hem. Al kan je hem erin zetten bij gebrek aan alternatieven. Eventueel Hernandez, maar die heeft zijn offensieve kwaliteiten te weinig kunnen etaleren in dat systeem.

Ik zal mss nog iets geks zeggen, maar waarom geen Pickford als doelman? :laugh: Die heeft toch nog wel een paar zotte saves gedaan vond ik. Maignan is een sterke keeper, maar heeft dat dit tornooi toch niet echt kunnen laten zien. Frankrijk heeft weinig weggeven achterin. Al is Maignan wel betrouwbaarder dan Pickford, uiteraard. Diogo Costa zou ook nog wel kunnen.

Walker is sowieso de grootste grap, hoe je daar zelfs opkomt is mij een compleet raadsel. Ik wil nu niet opteren voor nog meer Spanjaarden in het elftal, maar Carvajal om te beginnen al. Koundé ook zelfs eventueel.

Fabian Ruiz vind ik er persoonlijk ook niet thuishoren. Zeker een goed tornooi gespeeld, maar toch geregeld betrapt op defensieve fouten die mogelijks leiden hebben tot gevaarlijke situaties. Waarom hier Kanté niet staat, dé beste Fransman dit tornooi, begrijp ik niet.

Zoals gezegd ook: Pepe. Staat er bij mij altijd in. Die was defensief werkelijk fenomenaal en dat op zijn 41. Beste man bij de Portugezen over heel het tornooi gezien. Akanji en Saliba waren ook zeker sterk, zal ik niet ontkennen, maar Pepe nog een niveautje hoger wat mij betreft.

Voor de rest nog wat twijfelgevallen. Cucurella goh, die was aanvallend wel sterk, maar defensief toch heel kwetsbaar. Paar gekke dingen gedaan en niet zo secuur als Carvajal bv., de goal van Engeland kwam ook voor uit een fout van hem. Al kan je hem erin zetten bij gebrek aan alternatieven. Eventueel Hernandez, maar die heeft zijn offensieve kwaliteiten te weinig kunnen etaleren in dat systeem.

Ik zal mss nog iets geks zeggen, maar waarom geen Pickford als doelman? :laugh: Die heeft toch nog wel een paar zotte saves gedaan vond ik. Maignan is een sterke keeper, maar heeft dat dit tornooi toch niet echt kunnen laten zien. Frankrijk heeft weinig weggeven achterin. Al is Maignan wel betrouwbaarder dan Pickford, uiteraard. Diogo Costa zou ook nog wel kunnen.
Kanté was inderdaad geweldig. Qua doelmannen vond ik Donnarumma en Mamardasjvilli toch indrukwekkender dan Pickford.

Vorig jaar nog de Nations League gewonnen.
Ja, echt, noone cares.

Terug
Bovenaan