La Liga: Spaans Voetbal 2024-2025

Actie van Ceballos zou je inderdaad rood voor moeten geven inderdaad, daar had ik gisteren nog geen beelden van gezien, wel iets van gehoord.

Maar dit is dus voor mij dus een schoolvoorbeeld van effectief mét intensiteit je voet op je tegenstander plaatsen, hetgeen bij Tchouaméni dus absoluut niet het geval was. Ik snap met de beste wil van de wereld ook echt niet hoe je dat een duidelijke penalty kan vinden. De reacties daarover zijn ook enorm verdeeld en ik lees er meer dan voldoende die dat gewoon geen penalty vonden. De VAR hoort daar zelfs niet tussen te komen volgens mij, want het is geen clear error.

Nu goed, de titel zal nu wel naar Barça (of Atlético) gaan. Ik zou het sowieso al funny hebben gevonden moest men met deze defensie de titel kunnen pakken, maar die kloof van 7 punten gaf tenminste nog wat hoop. Die is nu volledig weg en Barcelona heeft alles terug in eigen handen.

Eigen schuld door in januari niks te halen. Als je met deze zorgen al niets extra aantrekt, moet je niet klagen dat er achteraf geen prijzen worden gepakt.

Nu is Vazquez ook weer geblesseerd trouwens. Dat gaat een geweldige opstelling worden tegen City morgen. :laugh: Er is daar duidelijk iets mis in de technische staf. Gisteren nog een nota gelezen dat er 6(!) spelers nog geen blessure hebben gehad dit seizoen, waarvan er drie amper minuten krijgen van Ancelotti.

Denk wel degelijk dat je het Spaanse voetbal niet echt hardnekkig volgt, niks mis mee, maar doe dan geen uitspraken als 'fuck you' zeggen dat je daarmee wegkomt in Spanje... Spanje is het land waar allicht de meeste kaarten worden getrokken voor protest en omdat de ref vindt dat je een franken teut hebt. Spaans kunnen ze niet dus fuck you zal het niet zijn maar wees maar zeker dat een 'jódete' of een 'a tomar por culo' je minstens geel oplevert in Spanje.... Normaal gezien.

-edit- Zonet Fermin rood na ingreep van de VAR, zo moet het dus...
Om nog eens even te benadrukken dat in Spanje "fuck you" heus niet zo normaal is:

Als Radio Marca het al zegt...

Ik klaag er niet over en ik ga al zeker niemand het zwijgen opleggen. Ik reageer erop dat zoiets calimero gedrag is.

Ik reageer met :fingerguns: op de stelling "Soit, het zal de komende weken even bibberen worden waarin Real carte blanche krijgt, nog niet eens de helft van de kaarten zal krijgen dat het verdient en moeilijk een penalty tegen zal krijgen". Nog geen helft gespeeld na die initiële post en Real krijgt een penalty tegen. Als je niet zo emotioneel reageert begrijp je de ironie toch wel hopelijk? Die reactie gaat niet verder dan dat en gaat al helemaal niet in op heel het politiek gezever wat zich afspeelt in La Liga. En nee, ik trek nergens mijn staart in.

Ik beweer toch niet dat daar veel voorbeelden voor zijn? Ik beweer dat er ooit wel is een Barca speler zal weggekomen zijn met het uitschelden van de ref. Na een snelle "agressie tegen ref zonder bestraffing google": Is het duwen van een ref gelijkaardigs genoeg? Want dan vindt je wel een voorbeeld waar Messi wegkomt zonder kaart of bestraffing wanneer hij niet akkoord was met de beslissing van de ref. In tegenstelling tot Ronaldo die daar 5 wedstrijden voor kreeg. Om dan toch in het Barca - Real thema te blijven. Dus ja, ik geloof zeker dat er nog wel eens een moment is geweest waar een speler de refs uitscheldt en wegkomt zonder bestraffing.
Die regels werden in Spanje twee jaar geleden extra aangescherpt. Je voorbeeld van Ronaldo en Messi is dus niet meer van toepassing. Ik heb genoeg voorbeelden van gelijkaardige beledigingen die de laatste jaren wel met rood werden bestraft. Twee weken geleden kreeg iemand van Zaragoza nog rood door "jódete" te zeggen.

Het doel van Real Madrid was inderdaad om de refs onder druk te zetten om met veel weg te kunnen komen. De uitspraak van Vega was misschien wat gekleurd, maar op zich is het ook gewoon zo. Mijn uitspraken over Deportivo zijn ook gekleurd, dat lijkt me normaal als je voor een ploeg supportert. En dat neemt niet weg dat Barcelona ook meer dan genoeg op hun kerfstok heeft staan, maar dat staat los van wat Real hier allemaal weer uitspookt. Dat is een langetermijnstrategie die al decennialang werkt, ook nu weer. De ref in kwestie is immers geschorst. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze nooit eens een foute beslissing kunnen tegenkrijgen (en hier ging het niet eens om een foute beslissing, én mogen ze tevreden zijn met de andere beslissingen in de match). Om dan klaar te zitten om meteen te zeggen "zie je wel, het is niet waar wat je zegt", op basis van 1 fase... Tja, dan doe je zelf wat je Vega verwijt.

En Pinkman, de reden dat de VAR daar mocht ingrijpen, is omdat de ref de fase niet gezien had. Hij oordeelde niet dat het te licht was op het moment dat het gebeurde, hij had het gewoon niet gezien. Dus in principe mag de VAR daar effectief ingrijpen, aangezien die van oordeel was dat het wel om een clear error ging. Ik denk zelf ook het mijne van de werking van de VAR, maar zo werkt het daar nu eenmaal. Ik vind het zuiver penalty, anderen niet. Dat is inderdaad voor interpretatie vatbaar.

Als je als verdediger met je handen in de lucht rondloopt en er wordt een bal tegen de arm geschoten, is het ook niet opzettelijk en is er geen beweging van hand naar bal, maar het is uiteraard wel een fout. Voor mij is dit hetzelfde. Gestrekt been en je studs neerplanten, dat is een risicovolle beweging, dus als je daarbij iemand raakt, tja. Kan gebeuren. Als dit op het middenveld gebeurt, is het ook altijd een overtreding en zou niemand er een woord over zeggen.

Ik ga hier nu nog een keer mijn mening geven na het zien want dit beeld, want uiteindelijk gaan we het toch niet eens worden (hoeft ook verre van uiteraard), maar dit beeld versterkt enkel mijn standpunt nog meer. Eerst vond ik het gewoon een goedkope penalty, maar nu zelfs dat al niet meer.

Het is onbewust, het is niet vol met de volledige voet - enkel de hiel van van Tchouaméni raakt die Atlético speler (en hij plant hem nog niet eens volledig neer). Het is ook eerder Lino(?) die zijn voet onder die van Tchouaméni zet dan omgekeerd. En uiteindelijk heeft niks impact op de spelactie. Mij best dat je dit een duidelijke penalty vindt, ik ga jullie mening niet proberen te veranderen, maar dan moeten er volgens jullie veel meer penalty's worden gefloten waar er enkel en alleen contact wordt gemaakt tussen twee spelers.

Blijkt uiteindelijk ook eens volgens reacties die ik lees dat de scheids om een beter beeld vroeg, die kon uiteindelijk niet gegeven worden door de VAR en dan fluit hij uiteindelijk alsnog penalty. Corrigeer me gerust indien hierin, maar dat mag ik toch op z'n minst vreemd vinden indien dat klopt (het bovenstaande filmpje zou hij niet gezien hebben gekregen overigens).

Voor alle duidelijkheid: ik ben het ook niet eens met de titel "he didn't even touch him", want hij maakt weldegelijk contact met Lino, maar voor mij toch veel te licht om hier een penalty voor te gaan fluiten.

En nu ga ik het hier zelf ook gewoon bij laten. Meningen zijn gegeven en de wedstrijd is gespeeld en afgelopen. Op naar morgen (waarom mijn verwachtingen enorm laag liggen overigens).

En ik vind dat 100% penalty. Per ongeluk, maar fout. Gestrekt been, en op de voet gaan staan. Je ziet zelf dat hij beseft dat hij het contact niet kan tegenhouden en hij dan snel de andere kant opkijkt. De actie ging nog verder en hij ligt op de grond. Pech, per ongeluk,... maar in mijn ogen sowieso penalty.

Aan de audio van de VAR lijkt er mij niets verdacht te zijn. Hij wordt naar het scherm geroepen door de VAR, die de ref zegt dat er iets gebeurd is in de 16 dat hij moet gaan bekijken. Hij wordt een paar beelden getoond waarna de ref zegt dat hij inderdaad het contact ziet, dat Tchouameni hem raakt met de hiel. Dan vraagt hij of er nog andere beelden zijn, waarop de VAR zegt dat dat de duidelijkste waren. Dan besluit de ref dat hij penalty gaat fluiten, maar geen kaart gaat geven. Wat in mijn ogen ook correct is. Op basis van de beelden die hij zag, was het alvast heel duidelijk. Hij vroeg gewoon om extra beelden om te zien of hij eventueel een kaart moest trekken ook, maar dat was niet het geval.

Ik stel me ook de vraag of iemand ooit op jullie voet is gaan staan met de hiel in volle sprint. Ik betwijfel het enigszins. Dat ziet er misschien licht uit, maar kan heel pijnlijk zijn, en rechtblijven zal niet lukken. Dat het geen invloed heeft op de actie, daar ga ik ook niet mee akkoord. Atletico bleef in balbezit, en een van hun spelers lag op de grond.

Je vond de penaltyfout van Degreef tegen Porto wel zuiver penalty, en daar ging je zelfs in discussie met iemand die het geen penalty vond. Zo ongelijkaardig vind ik die fases niet. Per ongeluk, de bal was al weg,... Maar goed.

Laatst bewerkt:
Wie had dat 2 weken geleden gedacht dat morgen bij een winst van Barça tegen Rayo (niet gemakkelijk, dat is een ploeg die sinds 1 december niet meer verloren heeft), ze weer eerst zouden staan...

En ondertussen zijn ze in de hoofdstad weer horendol omdat dit keer Bellingham rood kreeg omdat hij volgens de ref "Fuck you" gezegd zou hebben. Bellingham zijn verdediging => "Nee, er was een miscommunicatie, ik zei "fuck off" en niet "fuck you", de ref heeft een ferme fout gemaakt".... Who gives a fuck gast, die kerel heeft duidelijk de posts hier niet gelezen vorige week dat je in Spanje zo'n dingen gewoon niet zegt tegen de ref, hij speelt er nu toch al anderhalf jaar en zou dit toch gewoon moeten weten?!

Marca gaat zelfs zo ver om een filmpje van 2018 op te vissen waarin C. Ronaldo uitlegt dat als je in Engeland "fuck off" zegt, de ref zich niet per sé aangevallen voelt:

Eerste comment op het artikel moest ik luidop van lachen, "en in Polen als je je neus aanraakt, geven ze je een zakdoek".

Zoals Raphinha die dezelfde ref uitschold en daar geen rode kaart voor kreeg?

Nu de rode kaart voor Bellingham stoort mij nog het minst van alles dat gisteren is gebeurd. Kan je volgens het boekje inderdaad gewoon rood voor geven en dat zou hij mogen weten. Misschien het sein voor hem op dat vlak ook gewoon te kalmeren.

Wel stoort mij het feit dat Osasuna gisteren weer veel te veel mocht. Dat zij de rust hebben gehaald zonder gele kaart is gewoon lachwekkend. Dan krijgt Ancelotti geel omdat hij vroeg achter een VAR-interventie. C'mon zeg. Fran Garcia wordt met twee handen over de boarding geduwd en dat bleef gewoon ongestraft. :laugh:

Ik ben nog aan het wachten op een goede ruime samenvatting want ik heb delen van de partij gemist door het beginuur.

Zoals Raphinha die dezelfde ref uitschold en daar geen rode kaart voor kreeg?

Nu de rode kaart voor Bellingham stoort mij nog het minst van alles dat gisteren is gebeurd. Kan je volgens het boekje inderdaad gewoon rood voor geven en dat zou hij mogen weten. Misschien het sein voor hem op dat vlak ook gewoon te kalmeren.

Wel stoort mij het feit dat Osasuna gisteren weer veel te veel mocht. Dat zij de rust hebben gehaald zonder gele kaart is gewoon lachwekkend. Dan krijgt Ancelotti geel omdat hij vroeg achter een VAR-interventie. C'mon zeg. Fran Garcia wordt met twee handen over de boarding geduwd en dat bleef gewoon ongestraft. :laugh:

Ik ben nog aan het wachten op een goede ruime samenvatting want ik heb delen van de partij gemist door het beginuur.
Bedoel je dat Raphinha de ref "cagón" noemde? Moest hij ook absoluut rood voor krijgen (weet wel niet wat dat hiermee te maken heeft?!)

Wat vond je van de valziekte van Vinicius dan gisteren? Is meer dan 10x gewoon op de grond gevallen en claimde dan een fout, hij heeft zelfs zijn eigen doelkans waar hij alleen nog maar op doel moest trappen zelf stopgezet om in plaats van af te werken, naar de ref te lopen en om een penalty te janken vanwege hands, alé.... Hoe lomp moet je daar niet voor zijn? (naast dus de minstens 1 gele kaart die hij echt wel verdiende vanwege de vele schwalbes).

Dazn doet wel eens samenvattingen van wedstrijden tijdens de rust van andere matchen, mogelijks morgen dus tijdens de rust van Barça - Rayo geven ze een samenvatting van Real.

Zonet Athletic ook 1-1 gelijkgespeeld, maw, iedereen van de top 6 met nummer 3 en 6 dat nog tegen elkaar moeten spelen... Ook een 1-1?

Net als Depor na een 10/12 tot op 6 punten van de play-offs had kunnen komen, en op 13 punten van de degradatie, spelen we een van de gruwelijkste matchen die ik ooit gezien heb en verliezen we tegen de nummer 19. Resultaat, bye-bye play-offs, en de kloof met de degradatie bedraagt weer slechts 7 punten.

Het duurde 58 minuten vooraleer we onze eerste overtreding maakten. Dat zegt al genoeg over de attitude van de spelers. En die eerste fout was dan meteen een compleet onnodige, gatachterlijke penaltyfout. Onbegrijpelijk dat die spelers op die manier op dat veld komen. Uiteraard ook het gevolg van een trainer die geen respect afdwingt, en het feit dat er geen leidersfiguur op het veld staat nadat Lucas weggejaagd werd.

Ik kan alleen maar hopen dat we erin blijven en dat we deze zomer eindelijk eens die koeienstal gaan uitmesten. Maar goed, zoals ieder jaar zal die hoop weer tevergeefs blijken te zijn. En investeren in een coach die gewoon de basics onder de knie heeft. Alleen jammer dat we Mella en Yeremay niet gaan kunnen behouden. Samen hebben ze wel uitkoopclausules van meer dan 50 miljoen, dus als ze vertrekken, zijn er genoeg middelen om iets mooi op te bouwen. Maar dan zal het wel met een nieuwe sportief directeur moeten zijn. Die kerel spendeerde meer dan 2 miljoen aan Bouldini en Davo (een afdanker van Eupen), en gaf ze dan nog contracten van 3 à 4 jaar ook. Leg dat maar eens uit.

Als Barca-fan toch met grote ogen aan 't kijken naar de match tegen Rayo. Wat die refs daar aan 't verbeelden zijn, ongezien. Doelpunt van Rayo afgekeurd voor buitenspel van een speler die in de verste verte niet deelneemt aan het spel, en Rayo had ook al twee penalties kunnen (lees: moeten) krijgen. Niveau van de officials in La Liga blijft toch om van te huilen.

Als Barca-fan toch met grote ogen aan 't kijken naar de match tegen Rayo. Wat die refs daar aan 't verbeelden zijn, ongezien. Doelpunt van Rayo afgekeurd voor buitenspel van een speler die in de verste verte niet deelneemt aan het spel, en Rayo had ook al twee penalties kunnen (lees: moeten) krijgen. Niveau van de officials in La Liga blijft toch om van te huilen.
Nteke blokkeert daar toch duidelijk Iñigo Martinez? Hij houdt hem letterlijk tegen waardoor hij niet bij de Rayo aanvaller kan geraken, hij zet zelfs zijn voet, dan kan je moeilijk zeggen dat hij niet meedoet aan het spel.

De penalty van Font hadden ze voor mij gerust mogen geven, de ref fluit letterlijk 2 minuten daarna een trekfout op Lewa waarbij het shirt nog niet eens half uitgerokken werd zoals die van de Rayo speler. Zou wel niet weten wat voor penalty Rayo nog had moeten krijgen?

Nteke blokkeert daar toch duidelijk Iñigo Martinez? Hij houdt hem letterlijk tegen waardoor hij niet bij de Rayo aanvaller kan geraken, hij zet zelfs zijn voet, dan kan je moeilijk zeggen dat hij niet meedoet aan het spel.

De penalty van Font hadden ze voor mij gerust mogen geven, de ref fluit letterlijk 2 minuten daarna een trekfout op Lewa waarbij het shirt nog niet eens half uitgerokken werd zoals die van de Rayo speler. Zou wel niet weten wat voor penalty Rayo nog had moeten krijgen?
Hmm, als je het op die manier bekijkt kan je die goal inderdaad eventueel affluiten, maar ik zou er toch niet mee kunnen lachen als dat tegen m'n ploeg zou gebeuren. Ik begrijp dus de onvrede van Rayo wel in deze. Cubarsi doet op een bepaald moment ook een judogreep op corner, dus als je die aan de overkant geeft zou je deze ook moeten fluiten imo.

Hmm, als je het op die manier bekijkt kan je die goal inderdaad eventueel affluiten, maar ik zou er toch niet mee kunnen lachen als dat tegen m'n ploeg zou gebeuren. Ik begrijp dus de onvrede van Rayo wel in deze. Cubarsi doet op een bepaald moment ook een judogreep op corner, dus als je die aan de overkant geeft zou je deze ook moeten fluiten imo.
Die van Cubarsi heb ik niet gezien, eerste helft, tweede helft?

Vandaag zelfde discussie op het werk over de offside, tot ik vroeg dat ze Inigo martinez gewoon heel die fase in't oog hielden, dan snapten ze het ook wel.

Bedoel je dat Raphinha de ref "cagón" noemde? Moest hij ook absoluut rood voor krijgen (weet wel niet wat dat hiermee te maken heeft?!)

Wat vond je van de valziekte van Vinicius dan gisteren? Is meer dan 10x gewoon op de grond gevallen en claimde dan een fout, hij heeft zelfs zijn eigen doelkans waar hij alleen nog maar op doel moest trappen zelf stopgezet om in plaats van af te werken, naar de ref te lopen en om een penalty te janken vanwege hands, alé.... Hoe lomp moet je daar niet voor zijn? (naast dus de minstens 1 gele kaart die hij echt wel verdiende vanwege de vele schwalbes).

Dazn doet wel eens samenvattingen van wedstrijden tijdens de rust van andere matchen, mogelijks morgen dus tijdens de rust van Barça - Rayo geven ze een samenvatting van Real.
Wat dat ermee te maken heeft? Toch logisch? Je spreekt over dat je de scheids op die manier niet mag aanspreken. Allemaal goed en wel, maar als dezelfde ref al niet eens dezelfde standaarden hanteert wordt het wel moeilijk hè. Twee maten, twee gewichten.

Ik heb niet de ganse match gezien, maar ik heb inderdaad een fase of 2 in de eerste helft gezien waar Vinicius wat te simpel ging liggen ja, maar je kan moeilijk geel gaan trekken voor dergelijke zaken want er is gewoon contact. Schwalbe = gaan liggen zonder contact. Los daarvan was de fase in minuut 10 daar op de hoek van de zestien zuiver strafschop. Is exact dezelfde fout als die van Ceballos op Foden afgelopen woensdag.

Las ook wat commentaar over de penalty van Osasuna, maar in tegenstelling tot vorige week kan ik deze wel begrijpen. Cama gewoon gewoon te laat in die actie en zet dan zijn voet duidelijk op die aanvaller in een bewuste actie.

edit: ik zie nu toevallig een fase passeren van minuut 71 ivm Vini, ja dat had best geel mogen zijn voor een schwalbe idd :laugh:

Laatst bewerkt:
Wat dat ermee te maken heeft? Toch logisch? Je spreekt over dat je de scheids op die manier niet mag aanspreken. Allemaal goed en wel, maar als dezelfde ref al niet eens dezelfde standaarden hanteert wordt het wel moeilijk hè. Twee maten, twee gewichten.

Ik heb niet de ganse match gezien, maar ik heb inderdaad een fase of 2 in de eerste helft gezien waar Vinicius wat te simpel ging liggen ja, maar je kan moeilijk geel gaan trekken voor dergelijke zaken want er is gewoon contact. Schwalbe = gaan liggen zonder contact. Los daarvan was de fase in minuut 10 daar op de hoek van de zestien zuiver strafschop. Is exact dezelfde fout als die van Ceballos op Foden afgelopen woensdag.

Las ook wat commentaar over de penalty van Osasuna, maar in tegenstelling tot vorige week kan ik deze wel begrijpen. Cama gewoon gewoon te laat in die actie en zet dan zijn voet duidelijk op die aanvaller in een bewuste actie.

edit: ik zie nu toevallig een fase passeren van minuut 71 ivm Vini, ja dat had best geel mogen zijn voor een schwalbe idd :laugh:
Ik heb toch nergens gezegd dat Raphinha geen rood verdiend had voor zijn uitspraak? Maar dat deed nu niet ter zake, moet ik misschien ook teruggaan en zeggen "Maar Abelardo heeft in '96 eens een vuil woord gezegd tegen de ref"? Het ging hier over Bellingham zijn rode kaart hé...

Vandaag gekend gemaakt dat de ref van Real (Munuera Montero) nu geschorst wordt omdat hij een bedrijf heeft dat lezingen geeft over ref zijn... Er zouden "extern" insinuaties gemaakt zijn dat hij via zijn bedrijf betalingen van voetbalclubs krijgt en de RFEF gaat dat nu helemaal uitspitten.

Om maar te zeggen, de ijskast is niet meer voldoende, als je "tegen" Real fluit dan mag je vanaf nu ook andere straffen verwachten. Ben eens benieuwd wat er uit dat onderzoek zal komen maar ik vermoed niks...

En ik heb dat toch ook helemaal nergens beweerd? :sarcastic:

Jammer dat ik de volledige partij niet heb gezien, dus moeilijk om er volledig over te oordelen, maar het was al wel zeer duidelijk in hetgeen ik wel heb gezien dat hij zeker geen fan is van Real. Liet veel te veel toe van Espanyol in de eerste helft.

Kan je er trouwens ook even bij vermelden dat de scheids in kwestie banden zou hebben met Atlético? Qua belangenvermenging kan dat wel tellen als dat allemaal blijkt te kloppen.

Terug
Bovenaan