Langdurig zieken en mutualiteiten

We zijn snel tevreden blijkbaar:

Tja in mijn zeer dichte omgeving alleen al ken ik drie mensen, alledrie hoogopgeleid, die al bijna een jaar thuis zitten met burn out.

Laat ons over (mentale) gezondheid altijd respectvol communiceren.
Tja in mijn zeer dichte omgeving alleen al ken ik drie mensen, alledrie hoogopgeleid, die al bijna een jaar thuis zitten met burn out.
En toevallig vrouw en/of juist gebouwd/bevallen, maar het werk is de dooddoener! :s

Bij werkgever ook eerste keer dat iemand om mentale redenen afwezig zal zijn (1 maand om te starten) - aanleiding is nasleep scheiding met een ex -partner (en haar nieuwe partner) die constant zitten mails te sturen, discussie over kosten kinderen, vakantie, huiswerk ... noem maar op. Heeft aangegeven erdoor te zitten en nood aan rust te hebben.

Denk dat je stilaan moet zoeken naar iemand die niemand kent die niet gaat werken door burn -out etc.

Bij werkgever ook eerste keer dat iemand om mentale redenen afwezig zal zijn (1 maand om te starten) - aanleiding is nasleep scheiding met een ex -partner (en haar nieuwe partner) die constant zitten mails te sturen, discussie over kosten kinderen, vakantie, huiswerk ... noem maar op. Heeft aangegeven erdoor te zitten en nood aan rust te hebben.

Denk dat je stilaan moet zoeken naar iemand die niemand kent die niet gaat werken door burn -out etc.
Ik wil toch even aangeven dat het niet te onderschatten valt. Ik was ook iemand die reeds 20 jaar aan de slag was en altijd vrij sceptisch stond tov het fenomeen burnout. Tot je er plots zelf mee te maken hebt...

- Maanden lang max 4u slapen 's nachts en niet aaneensluitend wat je compleet uitput.
- Werk dat niet meer draait (zaken vergeten, fouten beginnen maken, niet meer de beste versie van jezelf zijn in communicatie met collega's, ...).
- Hartkloppingen krijgen bij de minste vorm van stress die overgaan in complete paniekaanvallen.
- Een lichaam dat letterlijk begint te trillen bij de minste vorm van stress.
- Plots flauwvallen of wegdraaien in stress situaties.

Ik kan je zeggen, het is geen lachertje als het je plots overkomt.

En nee het ligt niet aan de werkgever. In mijn geval heb ik zelfs de meest fantastische werkgever ooit. Werk momenteel eventjes 50 procent en hij geeft me alle tijd en ruimte om alles terug op orde te krijgen. Heeft me zelfs verplicht mijn out of office volledig aan te zetten hoewel ik er wel 50 procent ben. Maar dan ben ik minder "zichtbaar" aanwezig.

En die 50 procent break doet momenteel even ontzettend deugd. Soms bouw je gewoon jarenlang spanning op en denk je dat je alles onder controle hebt tot het dan plots misloopt.

Kan je zeggen dat het echt een zeer rare strijd is die je mezelf voert op zo'n moment. Je brein wil gewoon doorgaan maar je lichaam zegt resoluut stop. Bij elke poging waarbij ik wou doorgaan sloegen de lichamelijke klachten eens zo hard toe.

Dus niet te snel oordelen.

Nog even voor de duidelijkheid. Ik wou met mijn post ook zeker niet bedoelen dat er geen profiteurs zijn van't systeem, want daar twijfel ik zelfs niet aan. Maar wees gewoon voorzichtig in iemand te beoordelen. Want als't echt is is het echt geen lachertje.

Oordelen doe ik zelden, het is ook gewoon mogelijk, maar ik plaats wel grote vraagtekens bij de omvang - toevallig onderstaande gelezen, dat sluit nauwer aan met wat ik persoonlijk vind van de situatie.

Twee dingen:
- in andere landen werkt men veel vaker deeltijds
- in bvb Duitsland worden progressief werkenden niet tot langdurig zieken gerekend, maar tot de actieve bevolking, hier wel

Dan ben je natuurlijk niet dezelfde cijfers aan het vergelijken.

Twee dingen:
- in andere landen werkt men veel vaker deeltijds
- in bvb Duitsland worden progressief werkenden niet tot langdurig zieken gerekend, maar tot de actieve bevolking, hier wel

Dan ben je natuurlijk niet dezelfde cijfers aan het vergelijken.

Best mogelijk - maar of dat een aardverschuiving zal realiseren - bijkomend meer en meer info en acties, bij Vooruit zien ze de bui hangen en nemen ze de vlucht vooruit - VDB zet zowaar druk op de ziekenfondsen - duidelijk pro -actief.

Ik ben redelijk overtuigd dat het systeem veel te makkelijk is, net zoals ik er ook van overtuigd ben dat de groep die het effectief nodig heeft te weinig hulp krijgt. Iedereen zou denken dat artsen een feilloos ethisch kompas hebben - maar dat klopt niet: voor geld danst den beer is ook daar een issue.

Best mogelijk - maar of dat een aardverschuiving zal realiseren - bijkomend meer en meer info en acties, bij Vooruit zien ze de bui hangen en nemen ze de vlucht vooruit - VDB zet zowaar druk op de ziekenfondsen - duidelijk pro -actief.

Ik ben redelijk overtuigd dat het systeem veel te makkelijk is, net zoals ik er ook van overtuigd ben dat de groep die het effectief nodig heeft te weinig hulp krijgt.

Best wel grappig, het is vooral de mutualiteit van vooruit dat iedereen thuis zet :D

Ik ben redelijk overtuigd dat het systeem veel te makkelijk is, net zoals ik er ook van overtuigd ben dat de groep die het effectief nodig heeft te weinig hulp krijgt. Iedereen zou denken dat artsen een feilloos ethisch kompas hebben - maar dat klopt niet: voor geld danst den beer is ook daar een issue.

Voor de mensen die het HLN artikel niet kunnen lezen.
Toelen was adviserend arts, arts-inspecteur en directeur-generaal fonds voor medische ongevallen en adviseur-generaal bij het riziv.
Hij zegt dat hij nooit anders heeft geweten dan de adviserende artsen niet onafhankelijk konden werken, beïnvloed en tegengewerkt werden.
Dat de medische directeurs van de ziekenfondsen mee in alle belangrijkse organen zitten van het riziv en ze alle controle hebben over de adviserende artsen. Van aanwerving tot sanctionering tot ontslag. Gezien de verzuiling waren/zijn ze defacto het riziv zelf.

10 jaar geleden heeft een nationaal college opgericht door Maggie De Block een verslag geschreven dat de adviserende artsen onder een onafhankelijk agentschap moeten vallen.
Het verslag is als 1 van de bijlage in een groter verslag gestoken zodat niemand het zou zien.

Volgen Toelen is dat agentschap op 1 jaar op te richten aangezien alle kennis en werknemers al bestaan. Het is een enkel organisatorische verandering.

Het zoveelste walgelijk politiek potje.
Ook weer geen kat dat er verantwoordelijk voor gaat zijn.

Dit is imo weer een zoveelste druppel die mensen naar extreme partijen leidt.
Op een bepaalt moment wil je de huidige politiek gewoon zien branden.

Laatst bewerkt:
'k vind wel dat we hier heel snel meegaan in't verhaal van 1 persoon die wss ook wel een eigen politieke agenda heeft.

Is uiteraard interessant om te horen, maar is ook maar 1 kant van't verhaal.

Ik stel me nog altijd de vragen:
-waar was de GRI dan? Welke verantwoordelijkheid dragen de artsen daar?
-wanneer gaat men nu eens werkgevers echt responsabiliseren om in te zetten op re-integratie?
(Ander onderwerp maar toch voor mij belangrijk
-mag er eens aandacht voor chronisch zieken komen die wel blijven werken en overal tussen de mazen van het net vallen qua ondersteuning en tegemoetkoming? Vorig jaar zelf bijvoorbeeld tussen de 4000 en 5000 euro moeten uitgeven aan medische kosten. Deels terugbetaald, maar je moet het maar altijd opleggen eerst.)

'k vind wel dat we hier heel snel meegaan in't verhaal van 1 persoon die wss ook wel een eigen politieke agenda heeft.

Er loopt ook een ander topic over specifiek dit - wie de discussie wat heeft gevolgd kan toch niet claimen dat er hier conclusies getrokken worden op basis die ene getuigenis:
  • we zijn recordhouder op dat vlak, en dat quasi in elke segment
  • RIZIV rapport
  • Onderzoek onafhankelijke ziekenfondsen
  • ook niets nieuws en voor de zoveelste keer: ook hier onderscheid tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië
Ook al is geen enkele van de onderzoeken of diagnoses 100% perfect of sluitend - het kan niet ontkent worden dat er grote problemen zijn. Daarnaast is het ook zeer duidelijk dat de directe politieke relatie nefast is voor alles: het debat, de problematiek, mogelijke oplossingen, ...

Ik stel me nog altijd de vragen:
-waar was de GRI dan? Welke verantwoordelijkheid dragen de artsen daar?
-wanneer gaat men nu eens werkgevers echt responsabiliseren om in te zetten op re-integratie?
(Ander onderwerp maar toch voor mij belangrijk
-mag er eens aandacht voor chronisch zieken komen die wel blijven werken en overal tussen de mazen van het net vallen qua ondersteuning en tegemoetkoming? Vorig jaar zelf bijvoorbeeld tussen de 4000 en 5000 euro moeten uitgeven aan medische kosten. Deels terugbetaald, maar je moet het maar altijd opleggen eerst.)

Ook dit een rechtstreeks gevolg van deze beerput: diegenen die het nodig hebben dreigen het grootste slachtoffer te worden. Dat is iets dat veel mensen niet begrijpen - er zijn middelen/mensen voor X personen met enige marge, echter bij breed uitgesmeerde en te toegankelijke systemen heb je dezelfde middelen/mensen voor 5 keer X personen. Dat kan nooit werken. Een breder kader is idd nodig- maar ook dat zit vol valkuilen.

Hoeveel rapporten en meningen van mensen die de situatie zéér goed kennen moeten er nog komen? Ik denk dat elke normale mens nu wel al goed beseft hoe pervers die mutualiteiten eigenlijk wel niet zijn.
Ik kijk echt met glinsterende ogen naar heel de situatie. Van mij mogen mutualiteiten in z'n geheel worden opgedoekt. Alles wat die aanbieden kan je probleemloos opvangen door een neutrale speler (die nu al bestaat: de HZIV). Die "aanvullende verzekering" (eufemisme voor 30€ terug voor een bril en 10€ voor de sportschool) kan je probleemloos onder privéverzekeraars vinden.

We gaan nog nooit zo rijk geweest als we komaf maken met die achterhaalde erfenissen van de verzuiling en particratie.

Wel jammer dat de belastingdienst nooit verzuild is geweest. Ik had als zelfstandige ook gewild dat de belastingcontroleur een overtuigde liberaal was. Maar bon, dat privilege was enkel voorbehouden voor werklozen, zieken en gehandicapten blijkbaar. :oi22:

Wel jammer dat de belastingdienst nooit verzuild is geweest. Ik had als zelfstandige ook gewild dat de belastingcontroleur een overtuigde liberaal was. Maar bon, dat privilege was enkel voorbehouden voor werklozen, zieken en gehandicapten blijkbaar. :oi22:

Het is nu niet dat voorgaande ministers en/of regeringen een prioriteit gemaakt hebben van controles, anderzijds hebben zijn vandaag en in het verleden behoorlijk wat statuten en mogelijkheden ingevoerd die het geheel in bepaalde gevallen behoorlijk fiscaal voordelig maakten, ook aan de rechten m.b.t. o.a. pensioen zijn behoorlijk bijgestuurd.

Alles kan "beter" maar het kon ook veel slechter natuurlijk. Maar ik begrijp wat je bedoeld.

Op zich wel positief dat de consensus over het hele politieke spectrum zich eindelijk aan het verschuiven is, maar het is weer zo’n onderwerp waar dat jaren/decennia geduurd heeft vooraleer men de taboes heeft durven laten vallen. De cumulatieve financiële en maatschappelijke kost van die nalatigheid is wederom navenant.

Er loopt ook een ander topic over specifiek dit - wie de discussie wat heeft gevolgd kan toch niet claimen dat er hier conclusies getrokken worden op basis die ene getuigenis:
  • we zijn recordhouder op dat vlak, en dat quasi in elke segment
  • RIZIV rapport
  • Onderzoek onafhankelijke ziekenfondsen
  • ook niets nieuws en voor de zoveelste keer: ook hier onderscheid tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië
Ook al is geen enkele van de onderzoeken of diagnoses 100% perfect of sluitend - het kan niet ontkent worden dat er grote problemen zijn. Daarnaast is het ook zeer duidelijk dat de directe politieke relatie nefast is voor alles: het debat, de problematiek, mogelijke oplossingen, ...
mss andere topic dan linken? want ik volg hier zeker niet alles nee.

Het is nu niet dat voorgaande ministers en/of regeringen een prioriteit gemaakt hebben van controles, anderzijds hebben zijn vandaag en in het verleden behoorlijk wat statuten en mogelijkheden ingevoerd die het geheel in bepaalde gevallen behoorlijk fiscaal voordelig maakten, ook aan de rechten m.b.t. o.a. pensioen zijn behoorlijk bijgestuurd.
En de huidige regering wel?

Terug
Bovenaan