Euh, in dat artikel wil CD&V dat net niet meer mogelijk maken?![]()
"Op de werkvloer vond ik geen plek om te doen wat ik kan": Joke en Jonathan zijn langdurig ziek én klussen bij | VRT NWS Nieuws
"Het klassieke systeem heeft geen plek voor mensen met speciale noden. Een gewone werkgever kan die flexibiliteit niet bieden." Dat zegt Joke die al 10 jaar langdurig ziek is én bijklust, nu CD&V een wetsvoorstel klaarheeft om de combinatie van een uitkering met een flexi-job onmogelijk te...www.vrt.be
Dus... Je hebt een job. Maar je zet je ziek om een uitkering te trekken, zonder te werken.
En dan ga je een flexi-job doen, om belastingsvrij te werken.
En CD&V wilt dat soort profiteren legaal maken?
Serieus zeg.
Heb je het artikel eigenlijk gelezen? Want de twee voorbeelden die in het artikel gegeven worden, zijn ook geen mensen die zich ziek hebben gezet, maar effectief ziek zijn.
Flexijobs zijn absoluut niet het antwoord, maar het is mijn inziens wel absoluut een feit dat onze arbeidsmarkt veel te rigide is. Het is alles of niets. Mensen die slechts beperkt of af en toe kunnen en willen werken, wordt het heel moeilijk gemaakt. En ze worden er maatschappelijk vaak nog eens scheef voor bekeken ook. Want mensen zien je dan 1 dag in de week werken, en dan ben je in hun ogen een profiteur. Terwijl je de overige 6 dagen misschien amper je zetel uit geraakt van de pijn of vermoeidheid, maar dat zien ze natuurlijk niet.
De vergelijkingen met het buitenland vind ik ook altijd een moeilijke, want je weet niet hoe daar hun arbeidsmarkt georganiseerd is. Een Japan heeft bvb een zeer lage werkloosheidsgraad (rond de 2%), maar die hebben ook ongelofelijk veel poepsimpele jobkes die in ons land ondenkbaar zouden zijn. Bij straatwerken staat er op elke hoek van de straat iemand wiens enige job het is om ... ja, ik weet het zelfs niet goed. Officieel voor de veiligheid, maar dat is pure bezigheidstherapie. In stations heb je begroeters, wiens enige job het is om mensen die het openbaar vervoer nemen goeiedag te wensen en te bedanken.
Ik weet niet hoe het in Japan gesteld is met de sociale zekerheid, allicht is het daar veel strenger en minder goed als bij ons. Maar ze hebben dus ook wel alternatieven voor zij die om welke reden dan ook minder belastende jobs aankunnen.