Twee problemen hiermee:
- Flexijobs verlossen de werkgevers van allerlei administratie die voor normale vaste werknemers moet gebeuren. Dit kan natuurlijk versoepeld worden, maar dan snij je wel snel heel diep in de bescherming van de werknemers.
- Flexijobs zijn aantrekkelijk omdat je veel geld eraan overhoudt. Als je ze regulariseert, hoop ik ergens dat dit fiscaal euvel ook ineens verholpen kan worden, maar dan vrees ik ervoor dat niemand die jobs nog wil doen, aangezien je minder beschermd bent alsook gewoon niet dat extraatje verdient. Dit geldt natuurlijk niet voor de mensen die maar 1 of 2 dagen in totaal willen/kunnen werken, maar ik denk niet dat het merendeel flexijobbers zich in die situatie bevindt, en daardoor het systeem er niet meer in gaat slagen om effectief de flexijobs ingevuld te krijgen.
Dusja, een mindshift van alles inderdaad, want ik vrees dat flexijobs an sich niet bedoeld zijn om het probleem van de 1 of 2 dagen per week arbeidsregimes op te vangen in die hoedanigheid.
Nu, onder de streep is een werkende mens waarbij amper belastingen binnenkomen nog steeds beter dan die extra uitkering te moeten geven.
En dan krijg je snel de discussie over het verminderen van de ziekte-uitkering voor die dagen dat er geflexijobt wordt, waardoor het allemaal erg onaantrekkelijk wordt om effectief te gaan werken, lijkt me.