Meerdere doden bij aanrijding tussen schoolbusje en trein

Als zijn rijgedrag effectief zo degoutant was en al zo lang aan de gang, dan vraag ik mij oprecht af hoe het kan dat die man nog nooit tegen de arm der wet aangelopen is. Ik lees hier over verschillende overtredingen die voor professionele bestuurders onmiddellijke intrekking rijbewijs zijn maar zelfs iemand die dagelijks op zo'n manier rijdt tijdens de spits werd blijkbaar nog nooit op heterdaad betrapt of werd door geen enkele camera vastgelegd? Dat lijkt me toch wel bijzonder opmerkelijk.
Dus ofwel had Mr. Nourredine jarenlang alle 'geluk' van de wereld om overal mee weg te komen (en was dat geluk ineens op...) ofwel was het heel misschien toch allemaal niet zo buiten proportie als nu hier en daar wordt beweerd. Ik vraag het mij gewoon af voor alle duidelijkheid, net omdat het zo opmerkelijk is.
Tja hoeveel kans heb je in België om betrapt te worden? Bijna 0. Op snelheid ja, maar als je Waze opzet weet je al van 99% waar de flitsers staan. Voor gevaarlijk rijgedrag heb je die meldingen maar die zijn duidelijk niet (voldoende) opgevolgd. De politie moet je al met eigen ogen zien toeren uithalen om je te stoppen. Wat we hier wel uit kunnen leren is dat de camera's aan een overweg van mij mogen uitgerust worden zoals flitscamera's. Door de slagbomen rijden is automatisch een gepeperde boete dan.

Dit is toch eigenlijk niet te geloven ?!
Het kan voor die firma toch niet moeilijk zijn om te weten wie de bewuste chauffeur is en hem op het matje te roepen en non actief te zetten.

Allemaal waar, maar da's toch van een iets andere orde dan door slagbomen slalommen, consistent veel te snel rijden, in de spits op uw gsm bezig zijn, op een kruispunt uitstappen en een andere chauffeur een muilpeer verkopen (nog zoiets, dat slachtoffer heeft dat dan blijkbaar gewoon laten passeren ofzo?)

Ik denk dat je a) de mensen overschat en b) het niveau van kleine gemeentes overschat. In de grote steden is alles deftig, in de landelijke dorpen niet.

Specifiek over de slagbomen kan ik je vertellen dat er hier een spoorweg is die door de gemeente loopt en ik weet 5 overwegen zijn. Die dichtbij het station in het centrum van het dorp is met lange slagbomen. 500m verder naar links zijn dat halve slagboompjes; 500m naar rechts idem. De trein passeert er 5 voor het uur. Als ik de kinderen naar de sport breng - wat dus op het uur begint - hang ik er 50% van de keren aan en sta ik daar te schimmelen. Ik kan je zeggen dat a) er geen camera hangt en b) ik op de 2 minuten die ik er sta telkens 5 fietsen en 2 autos gewoon zie doorrijden.

Een kilometer of 2 verder tussen de velden is het woord 'overweg' een groot woord voor een halve slagboom die op halfzeven hangt en waar je met een minimale uitwijking langs kunt. Als ik daar op zondag ga lopen gebeurt het heel vaak dat ik auto's gewoon daardoor zie knallen, mogelijks zonder dat ze doorhebben dat ze een overweg passeren.

Idem met snel rijden. Al die veldbaantjes zijn breed genoeg voor tractors, goed zicht. Mag je overal 70. Genoeg Johnys die daar 100+ vlammen op zondag ochtend. Ik ben tijdens een loopsessie op een zondag om 10h ooit van de baan gereden door een kruisstarend moedertje dat - vermoedelijk - op de gsm bezig was en in een bocht reed. Ze reed rechtdoor in de bocht. Ik en de loopclub nog net in de gracht kunnen springen. Moedertje keek op, trekt aan stuur en zwiepend de bocht door en net op de baan kunnen houden. Ik, de 10 andere lopers en 4 paarden hebben het gezien. Voor de rest niemand.

Tja hoeveel kans heb je in België om betrapt te worden? Bijna 0. Op snelheid ja, maar als je Waze opzet weet je al van 99% waar de flitsers staan. Voor gevaarlijk rijgedrag heb je die meldingen maar die zijn duidelijk niet (voldoende) opgevolgd. De politie moet je al met eigen ogen zien toeren uithalen om je te stoppen. Wat we hier wel uit kunnen leren is dat de camera's aan een overweg van mij mogen uitgerust worden zoals flitscamera's. Door de slagbomen rijden is automatisch een gepeperde boete dan.

Er is nog een serieus infrastructuur deficit dat moet aangepakt worden. Het doorsnee station buiten de grote stations is in veel gevallen een vervallen station - met wat geluk een bouwwerf. Brussel en Sint-Niklaas en Brugge en Oostende etc zijn allemaal in orde. Maar Poelkappelle, Hansbeke of Sint-Maria-Laarne (ik kan mij de stoptrein stations van vroeger als student niet goed meer herinneren), daar al eens geweest ? Dat is in veel gevallen een verhoging van 30cm met een spoor naast en dan 50m verder een overweg die in een hoek van 45 graden de grote baan kruis en waar er een slagboompje van 3m aan een paaltje hangt. Lijkt me weinig zinvol om daar camera's te hangen voor je die stations en overwegen eerst fixt.

Om nog een voorbeeld te geven. Het station hier achter de hoek heeft 3 sporen. Er is geen lift. Er is dus 1 spoor dat je enkel met de trap kunt bereiken - leve mobiliteit. Jaar of 3-4 geleden naar de Zoo van Antwerpen met de kleine koters in de buggy. Uiteraard dat middelste spoor met enkel de trap... Aan de lokale NMBS man gevraagd en het antwoord was 'pak dat baantje maar'. Over de sporen dus waar een verbodsbord staat 'verboden te wandelen'. Tja, wat denk je dan ? Zijn er veel sporenlopers als het tight schedule is ? Eens je het weet en je let er op, de ene na de andere sporen loper...

Laatst bewerkt:

Dit is toch eigenlijk niet te geloven ?!
Het kan voor die firma toch niet moeilijk zijn om te weten wie de bewuste chauffeur is en hem op het matje te roepen en non actief te zetten.

BECAUSE SPINELESS ANIMALS. Wat denk je nu ?

De school wil wsch maar 3 frank betalen en dat busbedrijf zal goedkoop zijn wegens allemaal idioten (hopelijk met een rijbewijs).

Kan niet moeilijk zijn om te achterhalen wie de chauffeur van dienst was, en die stante pede buiten te gooien.

Wat voor een door en door slechte mens moet je wel niet zijn om bewust met een bus vol kinderen door een gesloten overweg te rijden. (en dit ook nog eens doen 3 dagen na het ongeval op die plaats, dat tart werkelijk alle verbeelding)

BECAUSE SPINELESS ANIMALS. Wat denk je nu ?

De school wil wsch maar 3 frank betalen en dat busbedrijf zal goedkoop zijn wegens allemaal idioten (hopelijk met een rijbewijs).
De school heeft waarschijnlijk geen budget voor meer... en waarom dat busbedrijf die chauffeur niet buiten gepoeierd heeft? Dezelfde reden als hoe hier bij ons al 25 jaar gasten werken die bij een half scheef woord gewoon hunnen boel pakken en naar huis rijden en dan dágen niks van zich laten horen. Waarom zetten ze die niet buiten? Omdat ze geen ander hebben en het werk moet gebeuren... :sop:

Chauffeur voor zo'n schoolvervoer lijkt mij ook niet meteen een droomjob. Gesplitste uren ('s ochtends en 's avonds), altijd op de baan op de slechtste momenten van de dag (de spits) en dat met een bus vol joelende kinderen. Waar kan ik mij inschrijven voor deze fast-track naar een depressie? :tongue:

De school heeft waarschijnlijk geen budget voor meer... en waarom dat busbedrijf die chauffeur niet buiten gepoeierd heeft? Dezelfde reden als hoe hier bij ons al 25 jaar gasten werken die bij een half scheef woord gewoon hunnen boel pakken en naar huis rijden en dan dágen niks van zich laten horen. Waarom zetten ze die niet buiten? Omdat ze geen ander hebben en het werk moet gebeuren... :sop:

Chauffeur voor zo'n schoolvervoer lijkt mij ook niet meteen een droomjob. Gesplitste uren ('s ochtends en 's avonds), altijd op de baan op de slechtste momenten van de dag (de spits) en dat met een bus vol joelende kinderen. Waar kan ik mij inschrijven voor deze fast-track naar een depressie? :tongue:

En de oplossing is dan maar de kinderen de dood injagen ?

Sorry, maar dat is voor mij de definitie van spineless. Een hond moet je ook kweken. Zwakke heelmeesters maken stinkende wonden....

Redelijk zeker dat als je dat aan de ouders uitlegt, dat er een oplossing kan komen. "De bus is vanaf nu 5 euro per dag omdat we anders prut chauffeurs krijgen die door het rood ligt rijden en op de gsm zitten." Rebellie en verontwaardiging ?

Ik lees allemaal strafbare feiten waar het bedrijf met zijn vingers moet van af blijven.
Strafbare feiten zijn voor de politie en het parket en daar speelt hiërarchie of de vennootschapvorm niet.
Strafbare feiten -> politie.
Informatieve meldingen -> bedrijf
Het bedrijf moet die mens aanspreken als er een melding komt, kan zelf controleren of dit nog gebeurt en indien er achteraf een veroordeling is kan die de persoon ontslaan.
Maar het is enkel de politie dat hier kan en moet ingrijpen.

Nu zit iedereen voor zichzelf rechter te spelen en de effectieve bevoegde instantie is... onduidelijk of die daarvoor ooit gecontacteerd zijn geweest. (hetzelfde met zoveel andere strafbare feiten die op het werk gebeuren. Intern afhandelen, liefst via de preventiediestt die geheimhouding heeft en speelt met privacy wetgeving.)
Het belangrijkste hier is naar de politie gaan en dat melden.
Ooggetuige mailt naar het bedrijf, bedrijf mailt naar zijn personeel, ... stop hiermee.

Hoeveel spoorlopers zijn er per jaar, al jaren aan een stuk

De link met de firma is pure sensatie want niet relevant, het is gewoon het individu en diens gebrek aan gezond verstand, tis niet dat je regeltjes moet gaan communiceren genre niet over een spoor rijden terwijl er een trein in aantocht is.

Ik lees allemaal strafbare feiten waar het bedrijf met zijn vingers moet van af blijven.
Strafbare feiten zijn voor de politie en het parket en daar speelt hiërarchie of de vennootschapvorm niet.
Strafbare feiten -> politie.
Informatieve meldingen -> bedrijf
Het bedrijf moet die mens aanspreken als er een melding komt, kan zelf controleren of dit nog gebeurt en indien er achteraf een veroordeling is kan die de persoon ontslaan.
Maar het is enkel de politie dat hier kan en moet ingrijpen.

Nu zit iedereen voor zichzelf rechter te spelen en de effectieve bevoegde instantie is... onduidelijk of die daarvoor ooit gecontacteerd zijn geweest. (hetzelfde met zoveel andere strafbare feiten die op het werk gebeuren. Intern afhandelen, liefst via de preventiediestt die geheimhouding heeft en speelt met privacy wetgeving.)
Het belangrijkste hier is naar de politie gaan en dat melden.
Ooggetuige mailt naar het bedrijf, bedrijf mailt naar zijn personeel, ... stop hiermee.
Ik vind dat het in eerste instantie wel onderaannemer (het Ros Beiaard) en aannemer (de Lijn) hun verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hun chauffeurs zich gedragen in het verkeer. Zij zijn de leveranciers die een in opdracht van een klant (school en provincie) vervoer organiseren. Is die klant niet tevreden over de dienstverlening dan moet ze dat melden. Zijn de klachten ernstig door - in dit geval - een ronduit gevaarlijke situatie - dan volstaat een melding niet maar moet het worden geëscaleerd. Het gaat hier om het vervoer van kinderen en toch wel ernstige aantijgen aan het adres van de chauffeur... Dan stuur je niet zomaar een mailtje maar zet je toch wel wat meer druk op de leverancier om alles in orde te krijgen.

Wat de politie in dat proces kan doen weet ik eigenlijk niet. Als de politie zelf de vaststellingen doet dan zal het parket in actie schieten. Maar welke juridische waarde heeft de verklaring van de busbegeleiding?

Voor sommige mensen is dat misschien gemakkelijk om gesplitste uren te hebben? Je kunt dan tijdens de schooluren gaan fietsen, naar de winkel gaan of andere dingen doen. Terwijl de doorsnee werkmens in de winter bij ons niets heeft aan de uren waarop het licht is buiten.

Voor velen een nadeel, voor anderen misschien een voordeel. En misschien kunnen ze overdag wel ook buschauffeur zijn voor de Lijn en wat met een belbus rondrijden ofzo.

Bijvoorbeeld het soort camera's dat mensen zoals mijn ma vorige maand betrapt en beboet die voor een openstaande brug staan te wachten (met uitgeschakelde motor!) en die er even hun gsm bij nemen. Dat is dan 180€ altublieft, u was een ernstig veiligheidsrisico en de staatskas dankt u ... Misschien zijn die er niet in die regio, zou kunnen...
Ik snap de reactie, maar uiteindelijk is het een super hardnekkige gewoonte van veel te veel chauffeurs geworden en dat moet er écht uit. Het is een veel groter probleem dan bv rijden onder invloed, maar heeft wel een gelijkaardige impact. Ik rij met de moto vaak tussen stapvoets verkeer en de hoeveelheid mensen die je standaard hun telefoontje in de hand ziet nemen eens de snelheid stokt is hallucinant. En eens ze op dat gsmmeke aan het tokkelen zijn dan zijn ze allemaal weg van de wereld. Totaal geen benul meer van wat er rondom hen gebeurt. Er gaat tegenwoordig geen rit meer voorbij of ik moet voor zo'n flapdrol uitwijken.

Ik vind dat het in eerste instantie wel onderaannemer (het Ros Beiaard) en aannemer (de Lijn) hun verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hun chauffeurs zich gedragen in het verkeer. Zij zijn de leveranciers die een in opdracht van een klant (school en provincie) vervoer organiseren. Is die klant niet tevreden over de dienstverlening dan moet ze dat melden. Zijn de klachten ernstig door - in dit geval - een ronduit gevaarlijke situatie - dan volstaat een melding niet maar moet het worden geëscaleerd. Het gaat hier om het vervoer van kinderen en toch wel ernstige aantijgen aan het adres van de chauffeur... Dan stuur je niet zomaar een mailtje maar zet je toch wel wat meer druk op de leverancier om alles in orde te krijgen.

Wat de politie in dat proces kan doen weet ik eigenlijk niet. Als de politie zelf de vaststellingen doet dan zal het parket in actie schieten. Maar welke juridische waarde heeft de verklaring van de busbegeleiding?
Elk deftig bedrijf heeft toch een gedragscode dat moet nageleefd worden en lijkt me toch vereist voor een buschauffeur om zijn passagiers zo veilig mogelijk te vervoeren. En dan moet een bedrijf zijn verantwoordelijkheid nemen en chauffeurs die door een gesloten overweg rijden gewoon direct ontslaan.
Je kan hebben dat het net rood wordt en dat je niet meer kunt stoppen maar als de slagbomen omlaag zijn heb je nooit een excuus om niet te kunnen stoppen.

Ik snap de reactie, maar uiteindelijk is het een super hardnekkige gewoonte van veel te veel chauffeurs geworden en dat moet er écht uit. Het is een veel groter probleem dan bv rijden onder invloed, maar heeft wel een gelijkaardige impact. Ik rij met de moto vaak tussen stapvoets verkeer en de hoeveelheid mensen die je standaard hun telefoontje in de hand ziet nemen eens de snelheid stokt is hallucinant. En eens ze op dat gsmmeke aan het tokkelen zijn dan zijn ze allemaal weg van de wereld. Totaal geen benul meer van wat er rondom hen gebeurt. Er gaat tegenwoordig geen rit meer voorbij of ik moet voor zo'n flapdrol uitwijken.
Ik moet evenvaak voor zo'n flapdrol uitwijken die in het midden van een baan met z'n moto tussen al het stapvoets verkeer zigzagt om toch maar als 1e voor de lichten te staan 🙃

Ik moet evenvaak voor zo'n flapdrol uitwijken die in het midden van een baan met z'n moto tussen al het stapvoets verkeer zigzagt om toch maar als 1e voor de lichten te staan 🙃

Ik houd daar zelfs rekening mee door mijn wagen wat meer naar rechts te positioneren in het aanschuiven, ook al heb ik zelf geen moto - ook niet de eerste die vriendelijk zijn been/arm even laat uitwijken als bedankje. Als de ruimte er is kan je ze evengoed benutten. Idem met parkeerplaatsen - mocht iedereen perfect centraal of makkelijker, tegen dezelfde kant van de lijn parkeren - het zou zoveel beter zijn.

Details maar bon

De link met de firma is pure sensatie want niet relevant

Wat??
Dit is toch absoluut wél relevant want maakt het nog zoveel te erger. Om te beginnen mag je er van uitgaan dat de chauffeur ook de chauffeur van het ongeval gekend heeft. Sowieso gaat elke chauffeur van dat bedrijf toch effen slikken als hij hoorde van dat ongeval en een bus van zijn werkgever betrokken was. Als je dan een paar dagen later net hetzelfde doet, op ook nog eens dezelfde plek, dan ben je toch echt niet goed in je hoofd.
Maar ook voor het bedrijf is dat ronduit dramatisch want iedereen gaat zich dan toch terecht de vraag stellen wat voor cowboys die allemaal te werk stellen. Ik zie dat die bvb ook tourbussen hebben. Ik denk dat ik als organisatie toch 2x ga nadenken vooraleer daar een offerte te gaan vragen.

Terug
Bovenaan