Allemaal waar, maar da's toch van een iets andere orde dan door slagbomen slalommen, consistent veel te snel rijden, in de spits op uw gsm bezig zijn, op een kruispunt uitstappen en een andere chauffeur een muilpeer verkopen (nog zoiets, dat slachtoffer heeft dat dan blijkbaar gewoon laten passeren ofzo?)
Ik denk dat je a) de mensen overschat en b) het niveau van kleine gemeentes overschat. In de grote steden is alles deftig, in de landelijke dorpen niet.
Specifiek over de slagbomen kan ik je vertellen dat er hier een spoorweg is die door de gemeente loopt en ik weet 5 overwegen zijn. Die dichtbij het station in het centrum van het dorp is met lange slagbomen. 500m verder naar links zijn dat halve slagboompjes; 500m naar rechts idem. De trein passeert er 5 voor het uur. Als ik de kinderen naar de sport breng - wat dus op het uur begint - hang ik er 50% van de keren aan en sta ik daar te schimmelen. Ik kan je zeggen dat a) er geen camera hangt en b) ik op de 2 minuten die ik er sta telkens 5 fietsen en 2 autos gewoon zie doorrijden.
Een kilometer of 2 verder tussen de velden is het woord 'overweg' een groot woord voor een halve slagboom die op halfzeven hangt en waar je met een minimale uitwijking langs kunt. Als ik daar op zondag ga lopen gebeurt het heel vaak dat ik auto's gewoon daardoor zie knallen, mogelijks zonder dat ze doorhebben dat ze een overweg passeren.
Idem met snel rijden. Al die veldbaantjes zijn breed genoeg voor tractors, goed zicht. Mag je overal 70. Genoeg Johnys die daar 100+ vlammen op zondag ochtend. Ik ben tijdens een loopsessie op een zondag om 10h ooit van de baan gereden door een kruisstarend moedertje dat - vermoedelijk - op de gsm bezig was en in een bocht reed. Ze reed rechtdoor in de bocht. Ik en de loopclub nog net in de gracht kunnen springen. Moedertje keek op, trekt aan stuur en zwiepend de bocht door en net op de baan kunnen houden. Ik, de 10 andere lopers en 4 paarden hebben het gezien. Voor de rest niemand.
Tja hoeveel kans heb je in België om betrapt te worden? Bijna 0. Op snelheid ja, maar als je Waze opzet weet je al van 99% waar de flitsers staan. Voor gevaarlijk rijgedrag heb je die meldingen maar die zijn duidelijk niet (voldoende) opgevolgd. De politie moet je al met eigen ogen zien toeren uithalen om je te stoppen. Wat we hier wel uit kunnen leren is dat de camera's aan een overweg van mij mogen uitgerust worden zoals flitscamera's. Door de slagbomen rijden is automatisch een gepeperde boete dan.
Er is nog een serieus infrastructuur deficit dat moet aangepakt worden. Het doorsnee station buiten de grote stations is in veel gevallen een vervallen station - met wat geluk een bouwwerf. Brussel en Sint-Niklaas en Brugge en Oostende etc zijn allemaal in orde. Maar Poelkappelle, Hansbeke of Sint-Maria-Laarne (ik kan mij de stoptrein stations van vroeger als student niet goed meer herinneren), daar al eens geweest ? Dat is in veel gevallen een verhoging van 30cm met een spoor naast en dan 50m verder een overweg die in een hoek van 45 graden de grote baan kruis en waar er een slagboompje van 3m aan een paaltje hangt. Lijkt me weinig zinvol om daar camera's te hangen voor je die stations en overwegen eerst fixt.
Om nog een voorbeeld te geven. Het station hier achter de hoek heeft 3 sporen. Er is geen lift. Er is dus 1 spoor dat je enkel met de trap kunt bereiken - leve mobiliteit. Jaar of 3-4 geleden naar de Zoo van Antwerpen met de kleine koters in de buggy. Uiteraard dat middelste spoor met enkel de trap... Aan de lokale NMBS man gevraagd en het antwoord was 'pak dat baantje maar'. Over de sporen dus waar een verbodsbord staat 'verboden te wandelen'. Tja, wat denk je dan ? Zijn er veel sporenlopers als het tight schedule is ? Eens je het weet en je let er op, de ene na de andere sporen loper...