Meerdere doden bij aanrijding tussen schoolbusje en trein

Ik moet evenvaak voor zo'n flapdrol uitwijken die in het midden van een baan met z'n moto tussen al het stapvoets verkeer zigzagt om toch maar als 1e voor de lichten te staan 🙃
Zolang het stapvoets (max 50kph) is, is er helemaal niks aan de hand. Die automobilisten moeten overigens sowieso een reddingsstrook maken zodra er filevorming is. In Duitsland werkt dat perfect, in België voor geen meter. In Duitsland hangt dat natuurlijk ook aan elke 2 snelwegbrug op een banner... in België verwacht men dat mensen het staatsblad lezen :sop:

Aan de andere kant heb je natuurlijk moto's die zitten slalommen tussen verkeer dat al 120kph rijdt... gekken heb je overal, in alle kampen.

Ik snap de reactie, maar uiteindelijk is het een super hardnekkige gewoonte van veel te veel chauffeurs geworden en dat moet er écht uit. Het is een veel groter probleem dan bv rijden onder invloed, maar heeft wel een gelijkaardige impact. Ik rij met de moto vaak tussen stapvoets verkeer en de hoeveelheid mensen die je standaard hun telefoontje in de hand ziet nemen eens de snelheid stokt is hallucinant. En eens ze op dat gsmmeke aan het tokkelen zijn dan zijn ze allemaal weg van de wereld. Totaal geen benul meer van wat er rondom hen gebeurt. Er gaat tegenwoordig geen rit meer voorbij of ik moet voor zo'n flapdrol uitwijken.
Beide situaties toch niet volledig vergelijkbaar imho. Als je voor een gesloten brug staat en je ziet de boot passeren en de brug weer naar beneden gaan en de slagbomen omhoog dan kun je perfect inschatten wanneer je weer gaat rijden. Dat is in een file niet zo. Omdat ze de motor had stilgelegd (er staat een bord met 'brug open = motor stil', wat door de meesten trouwens straal wordt genegeerd) was ook de bluetooth connectie weggevallen en nam ze de telefoon even vast (je staat daar makkelijk 5 minuten te schilderen).
Stond ze 3 meter naar rechts op de berm dan was ze zogezegd 'geparkeerd' en mocht het wel...
Maar goed is off-topic, ik haalde het enkel aan omdat iemand vroeg "Welke camera's betrappen..."

Elk deftig bedrijf heeft toch een gedragscode dat moet nageleefd worden en lijkt me toch vereist voor een buschauffeur om zijn passagiers zo veilig mogelijk te vervoeren. En dan moet een bedrijf zijn verantwoordelijkheid nemen en chauffeurs die door een gesloten overweg rijden gewoon direct ontslaan.
Je kan hebben dat het net rood wordt en dat je niet meer kunt stoppen maar als de slagbomen omlaag zijn heb je nooit een excuus om niet te kunnen stoppen.
De Lijn is de aannemer die het leerlingenvervoer in Vlaanderen organiseert op vraag van de scholen / het departement Onderwijs. Er zal vast wel een gedragscode zijn bij de Lijn, alleen wordt die blijkbaar niet nageleefd of tenminste niet nageleefd door de onderaannemers. En blijkbaar ook niet gecontroleerd of afgedwongen.

Maar dan nog zit er iets fundamenteels fout: maanden heeft het geduurd. De klachten zijn doorgegeven aan 't Ros Beiaard en dan schijnbaar niet opgevolgd zonder dat de Lijn (bij uitbreiding de school of de provincie) daar nog iets aan deed.

Vorige week nog stuurden ze een statement dat de chauffeur een 'onberispelijke staat van dienst had'. Dat rijmt toch niet met de interne klachten die er circuleren? "De chauffeur is heeft geen veroordelingen voor zware verkeersinbreuken" was correcter geweest.

Ah, het is hier ook niet het 'mijn ergernissen op de weg' forum he.

Wat??
Dit is toch absoluut wél relevant want maakt het nog zoveel te erger. Om te beginnen mag je er van uitgaan dat de chauffeur ook de chauffeur van het ongeval gekend heeft. Sowieso gaat elke chauffeur van dat bedrijf toch effen slikken als hij hoorde van dat ongeval en een bus van zijn werkgever betrokken was. Als je dan een paar dagen later net hetzelfde doet, op ook nog eens dezelfde plek, dan ben je toch echt niet goed in je hoofd.
Maar ook voor het bedrijf is dat ronduit dramatisch want iedereen gaat zich dan toch terecht de vraag stellen wat voor cowboys die allemaal te werk stellen. Ik zie dat die bvb ook tourbussen hebben. Ik denk dat ik als organisatie toch 2x ga nadenken vooraleer daar een offerte te gaan vragen.

Dat is het juist, blijkbaar schrikt niet iedere chauffeur daarvan, dat bedrijf neemt chauffeurs aan - als die een rijbewijs hebben wil dat zeggen dat ze geschikt zijn, als daar dan 1 klacht binnenkomt over een chauffeur genre wild rijden/gsm gebruik - in het beste geval wordt die daar eens op aangesproken, als die dan antwoord dat hij even gekeken heeft op zijn scherm en beweert dat diegene die klaagt over de rijstijl een tante nonneke is die niets gewend is - daar blijft het 9/10 gewoon bij.

Dat is anders wanneer er eentje is die de ene na de andere boete op zijn palmares heeft - dat is objectieve en geverifieerde data. Mocht men de chauffeurs van De Lijn 24/24 volgen en een montage maken - het kot is hier te klein, daar kan je vergif op innemen.

Zie ook "the white van man", het is imo als bedrijf ook niet zo evident om zo een gedrag in kaart te brengen, hoe ga je om met een sporadische klacht, kan je dat screenen, .. Neem nu de betrokken chauffeur - daar kan er imo wel gesproken worden van ernstige fouten want naar verluidt meerdere klachten - en ik veronderstel dat, aangezien de drempel om officieel een klacht neer te leggen wat hoger is, dat zeker niet de eerste stap zal geweest zijn.

Edit: zelfs de renners in Parijs-Roubaix zijn al door een sluitende overweg gereden

Laatst bewerkt:
Redelijk zeker dat als je dat aan de ouders uitlegt, dat er een oplossing kan komen. "De bus is vanaf nu 5 euro per dag omdat we anders prut chauffeurs krijgen die door het rood ligt rijden en op de gsm zitten." Rebellie en verontwaardiging ?
I don't know. Veel kans dat er wel een paar naar de pers stappen en schande spreken erover. Nóg meer betalen om mijn kind op school te krijgen? Ik dacht dat school een basisrecht was???

Hoeveel jaar is het nu al dat er te pas en ten onpas zo'n verhaal naarboven komt van "Louis die dagelijks 3h45m op de bus zit om van en naar school te geraken". Dat is ook een budgetprobleem uiteindelijk. Als ze zelfs dát niet in orde krijgen... wat zouden ze zich dan bezig houden met wat subjectieve hearsay van een paar begeleidsters en een paar kinderen die dan zogezegd nog te jong zijn om hun input naar waarde geschat te zien.

Zelfde verhaal als die beerput met die kinderdagverblijven... ze hebben al zo weinig plaatsen dat men als de dood is om er nog eentje te sluiten, zelfs als ze met zekerheid weten dat het eigenlijk niet klopt.

Ik snap wat je wil zeggen hoor, en ik geef u gelijk. Maar jammer genoeg doet men niet altijd wat er zou móeten gebeuren.

Allemaal waar, maar da's toch van een iets andere orde dan door slagbomen slalommen, consistent veel te snel rijden, in de spits op uw gsm bezig zijn, op een kruispunt uitstappen en een andere chauffeur een muilpeer verkopen (nog zoiets, dat slachtoffer heeft dat dan blijkbaar gewoon laten passeren ofzo?)
De pakkans door politie die je persoonlijk in het vizier krijgt lijkt me zo klein dat jarenlang de hooligan uithangen best wel mogelijk is als je wat oplet voor camera's denk ik.

Er is een algemeen probleem met mentaliteit over verkeersveiligheid in alle beroepscategoriëren in België (Niet enkel België natuurlijk.)

1 seconde rood: daar rij je nog door.
Rechts heeft voorrang: "negeren"
Overal 10-20 per uur te rap rijden
Overwegen negeren
Rijden op het fietspad (Gisteren nog gezien op Ieper hoe een camionette gewoonweg op het fietspad reed. Ik denk dat mensen in witte camionnettes tienduizenden kilometers per jaar rijden... Met zijn GSM bezig? )
GSM achter het stuur
5 minuten te vroeg vertrekken van een bushalte.
...

De mentaliteit is: Zolang niemand iets zegt, ben je goed bezig.

De Lijn in mijn schoolgaande tijd:
- Busschauffer had al een paar pinten opgedronken want het was de laatste rit van de dag.
- Shortcuts nemen en haltes overslaan.
- stoppen voor persoonlijke boodschappen te doen.

De Lijn is de aannemer die het leerlingenvervoer in Vlaanderen organiseert op vraag van de scholen / het departement Onderwijs. Er zal vast wel een gedragscode zijn bij de Lijn, alleen wordt die blijkbaar niet nageleefd of tenminste niet nageleefd door de onderaannemers. En blijkbaar ook niet gecontroleerd of afgedwongen.

Maar dan nog zit er iets fundamenteels fout: maanden heeft het geduurd. De klachten zijn doorgegeven aan 't Ros Beiaard en dan schijnbaar niet opgevolgd zonder dat de Lijn (bij uitbreiding de school of de provincie) daar nog iets aan deed.

Vorige week nog stuurden ze een statement dat de chauffeur een 'onberispelijke staat van dienst had'. Dat rijmt toch niet met de interne klachten die er circuleren? "De chauffeur is heeft geen veroordelingen voor zware verkeersinbreuken" was correcter geweest.

Ah, het is hier ook niet het 'mijn ergernissen op de weg' forum he.

"Onberispelijke staat van dienst" betekent dat er officieel nooit iets over geklaagd is. Dusja alles weggemoffeld onder de tapijt natuurlijk.

Ik veronderstel dat die de route volgt van waar de kinderen wonen richting school en niet bewust boerebanen opzoekt?
In elke schoolomgeving staat er toch minstens af en toe eens politie, enfin waar ik woon toch.

Maar bon, vandaag geleerd dat ik blijkbaar in regio Buggenhout moet zijn om eens ongestraft een dagje de verkeershooligan uit te hangen.

Als je op de boerenbuiten woont is de snelste route door de boerenbanen, he.

Heel klein-Brabant (Buggenhout - Londerzeel - Puurs - Bornem; het vierkantje tussen Schelde en Rupel) is gewoon landbouwgebied met hier en daar een dorps/gemeentekern van 5000 man. De grootste baan dat je daar tegenkomt is de N17. Ik kan je zeggen dat ik al 15y de N17 neem, daar heb ik nog nooit politie gezien of controles gehad. A12 en N16 wel (1x blazen om 9h smorgens en eens filter controle zonder iets speciaal). Zolang je daar wegblijft, you're free.

En sorry to pop the bubble: maar daar staan echt nergens camera's. Ik heb er nog nooit 1 gezien. Op de N16 en A12 wel, but as said, daar wegblijven en all is fine. Wat ga je als politie daar ook doen ? Een hele dag op de veldbaantjes rijden en 3 camions en 2 auto's op een hele dag zien. Ook niet echt efficient. En als er interventie nodig is, mag je 30min rijden naar waar je moet zijn...

Persoonlijk vind ik dat personenvervoer moet onderhevig zijn aan dezelfde strenge wetgeving als de luchtvaart (cfr. NTSB, FAA). Maw als er een klacht binnenkomt over het rijgedrag, onmiddellijk onderzoek en schorsing chauffeur/bedrijf. Het zal snel gedaan zijn met de wanpraktijken.

Het negeren van een gesloten spoorwegoverweg is in België een overtreding van de vierde graad (de zwaarste categorie verkeersovertredingen). Dat staat gelijk aan schuldig verzuim en het opzettelijk in gevaar brengen van mensenlevens.
  • Bij dit soort feiten is er geen sprake van "een intern onderzoekje bij de busfirma". Dit is een zaak voor de politie en het parket.
  • De chauffeur riskeert een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs, een zware geldboete en een langdurig rijverbod via de politierechter.

Laatst bewerkt:
als je wat oplet voor camera's

De echte hooligans letten daar m.i. niet op. Het is niet dat ze doelbewust de hooligan uithangen he, het is gewoon omdat het toch ergens in hun aard zit. Dus de keren dat ze 'los' gaan, denken die er absoluut niet aan dat ze ook wel eens in beeld zouden kunnen komen (wat vandaag de dag met dashcams en sociale media, een reëel risico is).
Voorbeelden genoeg: bvb die Pool die gisteren meer dan 20 andere wagens ramde, diene die een koppel met een metalen staaf te lijf ging op de E40 (en ondertussen alweer een paar gelijkaardige incidenten op zijn kerfstof heeft), enz...

Elke dag een nieuw hallucinant verhaal die binnenkomt. Tja. In feite zou men onmiddellijk preventief de vergunning van de busmaatschappij moeten intrekken in afwachting van verder onderzoek. Dat je met je eigen leven speelt, tot daar aan toe. Maar met anderen en zeker kinderen, neen. Het wordt tijd dat er een voorbeeld wordt gesteld.

Desalniettemin mogen ze die straat waar die bewuste bus (of sinds vandaag bussen) wel aanpassen zodanig dat ze niet parallel uitkomt met die overweg. Dat had het zeker vermeden.

Ik vind dat het in eerste instantie wel onderaannemer (het Ros Beiaard) en aannemer (de Lijn) hun verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hun chauffeurs zich gedragen in het verkeer. Zij zijn de leveranciers die een in opdracht van een klant (school en provincie) vervoer organiseren. Is die klant niet tevreden over de dienstverlening dan moet ze dat melden. Zijn de klachten ernstig door - in dit geval - een ronduit gevaarlijke situatie - dan volstaat een melding niet maar moet het worden geëscaleerd. Het gaat hier om het vervoer van kinderen en toch wel ernstige aantijgen aan het adres van de chauffeur... Dan stuur je niet zomaar een mailtje maar zet je toch wel wat meer druk op de leverancier om alles in orde te krijgen.

Wat de politie in dat proces kan doen weet ik eigenlijk niet. Als de politie zelf de vaststellingen doet dan zal het parket in actie schieten. Maar welke juridische waarde heeft de verklaring van de busbegeleiding?
Dit gaat niet meer over tevredenheid. Dit gaat over mogelijke strafbare feiten die uw werknemer pleegt tijdens het uitoefenen van zijn beroep met een voertuig van het bedrijf dan nog eens.
Zolang er niets gebeurd is dat allemaal goed maar nu zijn er doden en het parket moet een onderzoek voeren.
De mogelijke dader is dood wat alles bemoeilijkt maar in principe zit je nu met een strafrechtelijk onderzoek en minstens een audit op de welzijnswetgeving. Wie is aansprakelijk, wie is verantwoordelijk? Is er een causaal verband tussen het negeren van de meldingen en het ongeval?
Als bedrijfsleider kan je nu burgerlijk aansprakelijk worden gesteld.

Ik zeg niet dat alles zomaar op magische wijze opgelost wordt.
Maar je neemt risico's als persoon en dit zijn zeer zeer domme risico's die je niet moet nemen.

Elke dag een nieuw hallucinant verhaal die binnenkomt. Tja. In feite zou men onmiddellijk preventief de vergunning van de busmaatschappij moeten intrekken in afwachting van verder onderzoek. Dat je met je eigen leven speelt, tot daar aan toe. Maar met anderen en zeker kinderen, neen.

Denk jij echt dat het zoveel beter is bij andere busmaatschappijen?

Al een keer gereisd met Flixbus/Eurolines/Flibco/... ?

Flibco: chauffeur kent de weg niet. Zat rondjes te draaien in Brugge. 1 u vertraging en dat is een bus om naar de luchthaven te reizen.

Flixbus: Chauffeur communiceert niet. Pakt een pauze maar hij zegt niet voor hoe lang. (En zie naar de andere verhalen van Flixbus in de media)

Eurolines: Bus werd gecontroleerd. Bleek die bus niet in orde te zijn. Moesten overstappen naar een andere bus met andere chauffeur. Bijna 2 uur vertraing.

Eurolines 2: Busschauffeur zat auto's in te halen op de pechstrook op een Franse snelweg. Zwaantjes zagen hem.
Daarnaast zat er ook nog een gigantisch barst in de voorruit van de bus. Totaal onverantwoord om mee te rijden natuurlijk. Weer een uur vertraging.

De Lijn: Wat ik al gezien heb: Zat achter het stuur, 40 per uur over de max, shortcuts nemen en haltes overslaan, Voorrang afpakken, gewoon afdraaien zonder te kijken, gsm achter het stuur,...

Ik ben eigenlijk blij dat een trein volsteekt met al die automatische afgaande veiligheden want anders hadden we ieder jaar een extra dertig doden met de trein. :p.

Desalniettemin mogen ze die straat waar die bewuste bus (of sinds vandaag bussen) wel aanpassen zodanig dat ze niet parallel uitkomt met die overweg. Dat had het zeker vermeden.
Ik ken de omgeving daar een beetje, woonde vroeger familie in de buurt. En bij mijn weten zijn ze dat al jaren aan het aanpakken. Er zijn al een aantal overwegen weg/heraangelegd. Maar gebeurt natuurlijk niet op 1-2-3 en moet budget voor zijn. En het is ook niet altijd een verbetering...

Dit was bv een overweg tot een paar jaar geleden een paar 100m verder.
Je kan teruggaan naar 2020 op streetview om de oude situatie te zien. Is nu een fietstunnel en auto kan er niet over. En als ik mij niet vergis, is dat ook de straat waar de bus uitkwam nu die hij dus verplicht moest pakken en niet op die plaats de overweg kon nemen. Is nu éénrichting geworden langs beide kanten van het spoor, was dacht ik vroeger enkel deze kant.

Ook hier was een overweg die ik vroeger pakte (hopveldweg => reigersweg op) die er nu niet meer is. Zie google maps:
Of betere foto via google earth. De overweg is nog te zien op streetview daar, nieuwe situatie nog niet.

Ik ken de omgeving daar een beetje, woonde vroeger familie in de buurt. En bij mijn weten zijn ze dat al jaren aan het aanpakken. Er zijn al een aantal overwegen weg/heraangelegd. Maar gebeurt natuurlijk niet op 1-2-3 en moet budget voor zijn. En het is ook niet altijd een verbetering...
Algemeen wil Infrabel ook wel af van een hoop overwegen. Ik woon naast zo'n overweg waar via via van geweten is dat deze misschien "ooit" zal verdwijnen. Maar gezien dat een belangrijke (sluip)weg is voor heel wat verkeer en dit betekent dat wie in de straat woont voor vanalles moet omrijden werd dat nieuws niet echt positief onthaald.

Algemeen wil Infrabel ook wel af van een hoop overwegen. Ik woon naast zo'n overweg waar via via van geweten is dat deze misschien "ooit" zal verdwijnen. Maar gezien dat een belangrijke (sluip)weg is voor heel wat verkeer en dit betekent dat wie in de straat woont voor vanalles moet omrijden werd dat nieuws niet echt positief onthaald.

Gemakzucht prioriteert altijd over veiligheid, dat is de werkelijke mentaliteit.

Durf de mensen maar te vragen om 1km om te rijden en het is revolutie.
Jaarlijks tientallen doden en verschrikkelijk veel vertragingen door al die overwegen, geen probleem.

Gemakzucht prioriteert altijd over veiligheid, dat is de werkelijke mentaliteit.

Durf de mensen maar te vragen om 1km om te rijden en het is revolutie.
Jaarlijks tientallen doden en verschrikkelijk veel vertragingen door al die overwegen, geen probleem.
Vooral de factor "het is altijd zo geweest" denk ik.

Infrabel is ook effectief serieuze inspanningen aan het doen om zoveel mogelijk overwegen te sluiten. Maar niet zelden gaat dat gepaard met zéér zware investeringen. Het probleem is vaak er veel dorpen zijn waar een overweg knal naast het station ligt (ahja, het station moet toch bereikbaar zijn) met als resultaat dat je niet zomaar effe een brug over of tunnel onder het spoor kan maken zonder bijkomende wegeniswerken. Er zijn ook plaatsen waar ze het verkeer dan moeten afbuigen en als er al mensen wonen langs die nieuwe route zien die dat nieuwe verkeer uiteraard niet graag komen... het wanbeheer van de ruimtelijke ordening: the gift that keeps on giving!

En als er dan toch de wil is om die investeringen te doen wordt er vaak inderdaad serieus tegengewerkt, zoals met alle grote investeringsprojecten: NIMBY! Of wél IMBY maar dan enkel zoals IK het in mijn hoofd heb en niet anders!

Een werk van lange adem zal het sowieso zijn en blijven... er was bv al sprake van het sluiten van de overweg aan de Haasdonksebaan in Beveren toen ik daar nog woonde, ik ben daar ondertussen 15 jaar weg, die overweg staat nog altijd "op de planning".

Infrabel is ook effectief serieuze inspanningen aan het doen om zoveel mogelijk overwegen te sluiten. Maar niet zelden gaat dat gepaard met zéér zware investeringen. Het probleem is vaak er veel dorpen zijn waar een overweg knal naast het station ligt (ahja, het station moet toch bereikbaar zijn) met als resultaat dat je niet zomaar effe een brug over of tunnel onder het spoor kan maken zonder bijkomende wegeniswerken. Er zijn ook plaatsen waar ze het verkeer dan moeten afbuigen en als er al mensen wonen langs die nieuwe route zien die dat nieuwe verkeer uiteraard niet graag komen... het wanbeheer van de ruimtelijke ordening: the gift that keeps on giving!

En als er dan toch de wil is om die investeringen te doen wordt er vaak inderdaad serieus tegengewerkt, zoals met alle grote investeringsprojecten: NIMBY! Of wél IMBY maar dan enkel zoals IK het in mijn hoofd heb en niet anders!

Een werk van lange adem zal het sowieso zijn en blijven... er was bv al sprake van het sluiten van de overweg aan de Haasdonksebaan in Beveren toen ik daar nog woonde, ik ben daar ondertussen 15 jaar weg.
Dat is dus hier ook het geval, gecombineerd met huizen die zowat naast het spoor zijn gebouwd. Er was dan ook sprake van een tunnel voor voetgangers en fietsen, wat uiteraard een pak compacter kan. Nu, er moet in principe een huis verdwijnen voor een fietssnelweg, die ook al jaren vertraging heeft, dus ik vermoed dat het niet voor meteen is.

Terug
Bovenaan