Aangezien je asielzoekers niet mag weigeren vind ik dat op zijn minst een vreemde constructie, die ook gewoon misbruik gaat stimuleren. En uiteindelijk is het onderscheid asielzoeker/migrant bij mensen met een "antimigratiesentiment" volgens mij niet zo groot. Want de indruk die ik uit je betoog heb is dat we die mensen vooral proberen aan te spreken.Ja. Maakt dat uit?
Ik weet ook het antwoord niet, maar ik denk gewoon dat geen enkel systeem ooit goed genoeg gaat zijn voor mensen die spreken en geloven in slogans. Dat je dan land X uitsluit en land Y niet is niet verregaand genoeg voor die mensen, want die zien gewoon "dezelfde" mensen binnenkomen en geloven dat de grenzen sluiten de oplossing is.Dat Richard wel binnen mag en Jos niet, is dat een probleem? Dat er in se weinig verschil is tussen die beiden kan zijn. Maar je moet ergens grenzen leggen.
Verder akkoord ik heb geen idee hoe realistisch het is om de nationaliteit te controleren van mensen uit bv het midden oosten.
Ik zou toch denken dat men anno 2025 wel met andere landen kan communiceren en controleren of dat de papieren die x voorlegt om zijn nationaliteit te bewijzen, of dat die kloppen. Indien sommige landen weigeren hierin correct mee te werken -> migratie van die landen automatisch weigeren. Indien x geen papieren kan voorleggen: weigeren.
Dat dit allemaal niet zo eenvoudig is begrijp ik best. Maar er moet wel iets gedaan worden. Het is toch duidelijk dat het anti migratie sentiment steeds meer toeneemt? En gezien de problemen kan je hier toch niet verbaasd over zijn?
In mijn ogen heb je 2 mogelijkheden:
A) Je stop migratie vanuit probleemlanden volledig en stuurt rotte appels zo veel mogelijk terug.
Hiervoor zijn enkele harde maatregels nodig waarvan sommigen zullen ingaan tegen dingen zoals het Europese Verdrag over de Rechten van de Mens. Maar uiteindelijk kan je zo wel een minimum aan menselijkheid behouden.
Of:
B) je blijft verder gaan op het huidige elan. Totdat de bevolking het zó beu is dat men steeds meer op extreemrechtse partijen begint te stemmen die uiteindelijk aan de macht zullen komen. Waarna dan een europese versie van ICE in de VS opgericht wordt en alle menselijkheid in het hele proces verdwijnt.
Je kan partijen die tegen migratie zijn (in de praktijk vaak extreem-rechts), proberen het gras vanonder de voeten te maaien, maar het resultaat lijkt me veelal toch dat de andere partijen naar rechts opschuiven terwijl de partij die men probeert te beconcurreren het even goed of beter blijft doen. Want ja, niet echt gebonden door de realiteit.
In zoverre dat wat jij voorstelt al realistisch is, want als je spreekt over ingaan tegen het EVRM dan lijk je ook aan te sturen op het alleen doen zonder Europa, wat ook enkel lukt als mensen niet gewoon de grens overwandelen uit de buurlanden. Zonder de EU staan we gewoon nergens volgens mij, en die EU is wel aan het opschuiven naar een verstrenging van migratie. Enkel zal het altijd wel "te veel" zijn voor sommigen (en EU slecht enzo).
Uiteindelijk hebben we nog altijd veel problemen met mensen die volgens elke wet Belg zijn, maar cultureel en maatschappelijk dat niet echt lijken te aanvaarden. Dat is ook mijn opmerking hier, het idee dat met een "simpele" ingreep (die volgens mij al OF niet haalbaar is OF gewoon dode letter zal blijven) je niets oplost aan heel het sentiment bij mensen. En met nuance of complicaties geraak je er ook niet. Persoonlijk zie ik het ook somber in en weet ik niet of we hier zo'n situatie als in de VS wel kunnen vermijden hoor, ook wij hebben een grote massa "misnoegden", die in veel gevallen oprecht geloven dat alles afbranden de oplossing is.De steekvlampolitiek is er en werkt omdat er een basis is die dit voed. Er zijn nu eenmaal problemen met migratie. Dat sommigen deze problemen extreem uitvergroten voor politiek gewin is een spijtig feit. Maar de problemen negeren of weigeren ze onder ogen te zien omwille van politiek gewin helpt ook niemand vooruit. Indien je voorstellen hebt om steekvlampolitiek aan te pakken hoor ik dit graag. De enige manier is om de basisoorzaak aan te pakken: de problemen veroorzaakt door migratie. Zolang rechts kan zwaaien met 'weeral x duizend migranten binnengelaten vorig jaar' zal je hen nooit de wind uit de zeilen kunnen nemen. Daarentegen als links kan zeggen: '0 migranten binnengelaten vorig jaar', wel wat kan rechts dan nog meer vragen?
Laatst bewerkt:
Maar dat mag ik niet zeggen! Dat het verschil tussen die zin en zeggen "hoe minder appels, hoe liever, dus liefst helemaal geen" helemaal zo groot niet is. (en nee, kay, je hebt niet gezegd dat alle buitenlanders buitenhouden het gaat oplossen, maar Wallfish wel. Daar ging de discussie over)
).