Migratie, Vluchtelingen en Asiel

Ja. Maakt dat uit?
Aangezien je asielzoekers niet mag weigeren vind ik dat op zijn minst een vreemde constructie, die ook gewoon misbruik gaat stimuleren. En uiteindelijk is het onderscheid asielzoeker/migrant bij mensen met een "antimigratiesentiment" volgens mij niet zo groot. Want de indruk die ik uit je betoog heb is dat we die mensen vooral proberen aan te spreken.
Dat Richard wel binnen mag en Jos niet, is dat een probleem? Dat er in se weinig verschil is tussen die beiden kan zijn. Maar je moet ergens grenzen leggen.
Verder akkoord ik heb geen idee hoe realistisch het is om de nationaliteit te controleren van mensen uit bv het midden oosten.
Ik zou toch denken dat men anno 2025 wel met andere landen kan communiceren en controleren of dat de papieren die x voorlegt om zijn nationaliteit te bewijzen, of dat die kloppen. Indien sommige landen weigeren hierin correct mee te werken -> migratie van die landen automatisch weigeren. Indien x geen papieren kan voorleggen: weigeren.

Dat dit allemaal niet zo eenvoudig is begrijp ik best. Maar er moet wel iets gedaan worden. Het is toch duidelijk dat het anti migratie sentiment steeds meer toeneemt? En gezien de problemen kan je hier toch niet verbaasd over zijn?
In mijn ogen heb je 2 mogelijkheden:
A) Je stop migratie vanuit probleemlanden volledig en stuurt rotte appels zo veel mogelijk terug.
Hiervoor zijn enkele harde maatregels nodig waarvan sommigen zullen ingaan tegen dingen zoals het Europese Verdrag over de Rechten van de Mens. Maar uiteindelijk kan je zo wel een minimum aan menselijkheid behouden.
Of:
B) je blijft verder gaan op het huidige elan. Totdat de bevolking het zó beu is dat men steeds meer op extreemrechtse partijen begint te stemmen die uiteindelijk aan de macht zullen komen. Waarna dan een europese versie van ICE in de VS opgericht wordt en alle menselijkheid in het hele proces verdwijnt.
Ik weet ook het antwoord niet, maar ik denk gewoon dat geen enkel systeem ooit goed genoeg gaat zijn voor mensen die spreken en geloven in slogans. Dat je dan land X uitsluit en land Y niet is niet verregaand genoeg voor die mensen, want die zien gewoon "dezelfde" mensen binnenkomen en geloven dat de grenzen sluiten de oplossing is.

Je kan partijen die tegen migratie zijn (in de praktijk vaak extreem-rechts), proberen het gras vanonder de voeten te maaien, maar het resultaat lijkt me veelal toch dat de andere partijen naar rechts opschuiven terwijl de partij die men probeert te beconcurreren het even goed of beter blijft doen. Want ja, niet echt gebonden door de realiteit.

In zoverre dat wat jij voorstelt al realistisch is, want als je spreekt over ingaan tegen het EVRM dan lijk je ook aan te sturen op het alleen doen zonder Europa, wat ook enkel lukt als mensen niet gewoon de grens overwandelen uit de buurlanden. Zonder de EU staan we gewoon nergens volgens mij, en die EU is wel aan het opschuiven naar een verstrenging van migratie. Enkel zal het altijd wel "te veel" zijn voor sommigen (en EU slecht enzo).
De steekvlampolitiek is er en werkt omdat er een basis is die dit voed. Er zijn nu eenmaal problemen met migratie. Dat sommigen deze problemen extreem uitvergroten voor politiek gewin is een spijtig feit. Maar de problemen negeren of weigeren ze onder ogen te zien omwille van politiek gewin helpt ook niemand vooruit. Indien je voorstellen hebt om steekvlampolitiek aan te pakken hoor ik dit graag. De enige manier is om de basisoorzaak aan te pakken: de problemen veroorzaakt door migratie. Zolang rechts kan zwaaien met 'weeral x duizend migranten binnengelaten vorig jaar' zal je hen nooit de wind uit de zeilen kunnen nemen. Daarentegen als links kan zeggen: '0 migranten binnengelaten vorig jaar', wel wat kan rechts dan nog meer vragen?
Uiteindelijk hebben we nog altijd veel problemen met mensen die volgens elke wet Belg zijn, maar cultureel en maatschappelijk dat niet echt lijken te aanvaarden. Dat is ook mijn opmerking hier, het idee dat met een "simpele" ingreep (die volgens mij al OF niet haalbaar is OF gewoon dode letter zal blijven) je niets oplost aan heel het sentiment bij mensen. En met nuance of complicaties geraak je er ook niet. Persoonlijk zie ik het ook somber in en weet ik niet of we hier zo'n situatie als in de VS wel kunnen vermijden hoor, ook wij hebben een grote massa "misnoegden", die in veel gevallen oprecht geloven dat alles afbranden de oplossing is.

Laatst bewerkt:
vs

en

@Wallfish onder andere. Zo groot is het verschil dus. Nee, het zijn niet "alle migranten", en niet individuele migranten waar mensen "boos" op zijn. Maar de zogenaamde oplossing is wel alle migranten buitenhouden. Maar dezelfde logica toepassen op mannen, dat mag niet. Want dan zitten we in een Orwelliaanse wereld waar niemand de échte oorzaak durft te benoemen (de enige die in de kraam past) maar wijst naar andere gemene delers (en volgens de kraam is dat niet het probleem, want dan snijd je in eigen vel, dus opgelost).

Anderen hebben hier eigenlijk al afdoend op gereageerd, maar aangezien je mij gequote hebt:

Zei ik alle migranten tegenhouden? Ik zei wel minder en selectief op basis van gegronde criteria.
Dit gaat heus niet om enkel benoemen wat in mijn kraam past.

Treed gerust ook op tegen de mannen van hier die zich misdragen, absoluut. Je kan die echter niet zomaar naar een ander land sturen, want die komen van hier. Ik pas die logica echter consequent toe: elk land verantwoordelijk voor z'n eigen misdadigers*. Stuur criminelen terug naar hun land van oorsprong, en je hebt hier plots een pak minder gevaar op straat ook op andere gebieden, meer plaats in onze gevangenissen, om daar voor mijn part vervolgens degenen die zich misdragen van hier langer op te sluiten.

Maar waarom zou je het probleem nog verergeren als je stevige indicaties hebt dat mannen van elders onevenredig bijdragen aan deze problematiek? En neen, ook niet alle mannen van elders MAAR de screening faalt duidelijk en bepaalde criteria zijn taboe.

Orwelliaans is wat mij betreft de NewSpeak waarmee we het plots hadden over een 'man zonder vaste verblijfplaats die in een centrum voor asielzoekers verbleef'.

*En mocht er overigens ergens nog een waardeloze rots op deze planeet zijn in het midden van een oceaan, voldoende groot, zonder al te veel ecologische waarde, en ongeclaimd door een ander land, zou ik 't ergste uitschot van hier daar gerust daar ook nog durven afzetten.
Zou echter niet willen onze probleemgevallen uitvoeren naar andere landen. Andere landen hebben op dat vlak minder schroom.

Een deel van de oplossing is migranten buitenhouden ja.
Omdat dit al een relatief groot effect zal hebben en tevens zal helpen bij een hele reeks andere problemen.
Omdat dit een duidelijk signaal is dat we bepaald gedrag niet tolereren.
Omdat dit een realistische (deel)oplossing is.
Omdat migratie iets is dat niet vanzelfsprekend moet zijn.

Dezelfde logica toepassen op mannen, dat gaat inderdaad niet nee. Wat stel je voor, alle mannen buitenschotten? Moet ik nu echt uitleggen dat mensen uit een land weren op basis van hun vreemde nationaliteit iets volledig anders is dan mensen weren op basis van hun geslacht?
Nee, dat hoef je niet uit te leggen. Maar mensen weren op basis van hun afkomst om je waarden en normen te vrijwaren, is een beetje als suiker in je soep kappen zodat een ander hem niet gaat opdrinken.

Ik ga de hele discussie over migratie niet voeren, daar valt voor mij absoluut niets nieuws te rapen en stoot altijd op hetzelfde probleem. Je zoekt één gemeenschappelijke eigenschap, en dat wordt de volledige oorzaak van het probleem en de volledige oplossing. Toevallig de oorzaak waardoor we allemaal zelf zo weinig mogelijk moeten veranderen en we een kant-en-klare zondebok hebben. Alle andere gemeenschappelijke eigenschappen mogen we niet bekijken of zeker niet te lang, dat leidt af van de Enige Echte oorzaak. Is er enig bewijs dat die ene gemeenschappelijke eigenschap ook daadwerkelijk de oorzaak is? Niet meer dan een andere, maar dat maakt niet uit, want dit past mooi.

Het enige wat ik met mijn post zei, was dat er volgens jou een "hemelsbreed" verschil is tussen zeggen dat het een probleem van migratie is, en tegen migratie zijn, versus zeggen dat het een migrantenprobleem is en boos zijn op migranten. Dat verschil is helemaal zo groot niet. Ik snap dat het minder fijn is als er individuen op plakken of dat het dichter bij heel problematische uitspraken komt als het over mensen zelf gaat. Maar zoooo groot is dat verschil helemaal niet.

Net zoals het verschil bij de uitspraak van @kay-gell helemaal zo groot niet is. "Hoe minder appels we binnenlaten, hoe minder rotte appels" is de quote. Dus geen rotte appels is... :o Maar dat mag ik niet zeggen! Dat het verschil tussen die zin en zeggen "hoe minder appels, hoe liever, dus liefst helemaal geen" helemaal zo groot niet is. (en nee, kay, je hebt niet gezegd dat alle buitenlanders buitenhouden het gaat oplossen, maar Wallfish wel. Daar ging de discussie over)

Aan de andere kant heb je de Instagrampost die dan wordt aangehaald, of een paar andere posts, waarbij het zogenaamd schandalig is dat er beweerd wordt dat het een probleem is van mannen en dat het toch wel echt niet alle mannen zijn. En dat we niet zomaar alle mannen kunnen straffen. Terwijl die redenering exact dezelfde is: we zoeken één gemeenschappelijke eigenschap, en dat wordt de volledige oorzaak van het probleem en de volledige oplossing. Bij afkomst mag je dat doen, maar bij geslacht staan er op de achterste poten.

Vandaar dus mijn post, wat ik ook al twee keer heb geschreven: "toevallig" is de bevolkingsgroep die we niet de schuld mogen geven, in deze discussie net veel vertegenwoordigd, en de bevolkingsgroep die we wel de schuld mogen geven niet.

Anderen hebben hier eigenlijk al afdoend op gereageerd, maar aangezien je mij gequote hebt:

Zei ik alle migranten tegenhouden? Ik zei wel minder en selectief op basis van gegronde criteria.
Dit gaat heus niet om enkel benoemen wat in mijn kraam past.

Treed gerust ook op tegen de mannen van hier die zich misdragen, absoluut. Je kan die echter niet zomaar naar een ander land sturen, want die komen van hier. Ik pas die logica echter consequent toe: elk land verantwoordelijk voor z'n eigen misdadigers*. Stuur criminelen terug naar hun land van oorsprong, en je hebt hier plots een pak minder gevaar op straat ook op andere gebieden, meer plaats in onze gevangenissen, om daar voor mijn part vervolgens degenen die zich misdragen van hier langer op te sluiten.

Maar waarom zou je het probleem nog verergeren als je stevige indicaties hebt dat mannen van elders onevenredig bijdragen aan deze problematiek? En neen, ook niet alle mannen van elders MAAR de screening faalt duidelijk en bepaalde criteria zijn taboe.

Orwelliaans is wat mij betreft de NewSpeak waarmee we het plots hadden over een 'man zonder vaste verblijfplaats die in een centrum voor asielzoekers verbleef'.

*En mocht er overigens ergens nog een waardeloze rots op deze planeet zijn in het midden van een oceaan, voldoende groot, zonder al te veel ecologische waarde, en ongeclaimd door een ander land, zou ik 't ergste uitschot van hier daar gerust daar ook nog durven afzetten.
Zou echter niet willen onze probleemgevallen uitvoeren naar andere landen. Andere landen hebben op dat vlak minder schroom.
Maar dan ga je ervanuit dat ze in eigen land ook al criminele feiten hebben gepleegd.

Edit: dan zeg ik ook voor de zekerheid erbij dat ze mensen, die hier criminele feiten plegen, gerust mogen terugsturen.

Weer een paar mooie voorbeelden:

En de straffeloosheid is echt ongelooflijk.
In Duitsland gaat het ook echt de verkeerde kant op.

Als je mensen met andere normen en waarden in grote hoeveelheden gaat binnenhalen ga je er ook de gevolgen van dragen. En ik heb het hier niet over religie of huidskleur voor alle duidelijkheid.
Daar gaan de selecties echt veel grondiger voor moeten gebeuren. Maar ik vrees dat dat voor een stuk al vijgen na Pasen is.

Laatst bewerkt:
Weer een paar mooie voorbeelden:

En de straffeloosheid is echt ongelooflijk.
In Duitsland gaat het ook echt verkeerde kant op.

Als je mensen met andere normen en waarden in grote hoeveelheden gaat binnenhalen ga je er ook de gevolgen van dragen.
In de eerste link spreekt men van twee Syriërs waarvan de dader niet konden oppakken. Het is wraakroepend dat ze de medeplichtige dan wel kunnen oppakken en die snel vrijlaten, maar de rest in dat artikel zijn dan verklaringen van die persoon die neergestoken is. Is er misschien ergens een communicatie van de Duitse politie over het waarom?

In de tweede link is die man zelf naar de politie gestapt, ik vermoed dat dit ook de reden is dat ze die terug laten gaan want het onderzoek loopt nog. Ik lees enkel dat het een man is uit Leuven trouwens, en zie een zwart iemand op die uitgeblokte foto. Niet iedereen die zwart is, is recent "binnengehaald met andere normen en waarden". Soms is tuig ook gewoon het resultaat van onze maatschappij.

Niet iedereen die zwart is, is recent "binnengehaald met andere normen en waarden".
Dat heb ik dan ook nergens gezegd.

Trouwens. In de eerste situatie is dit wel degelijk bevestigd. Staat er duidelijk.

De man van het tweede artikel heeft zichzelf aangegeven ja. Omdat hij met z'n kop op tv werd getoond in een opsporingsbericht.

Edit (bron Leuven actueel):

Na het programma Faroek lokte een bekende van de verdachte hem naar het politiekantoor, waar hij verklaarde dat de minderjarige gevoelens had voor hem en hem zou benaderd hebben. Hij wist toen ook te zeggen dat als er beelden daarvan zouden bestaan, deze sowieso gemanipuleerd waren.

Laatst bewerkt:
Maar dan ga je ervanuit dat ze in eigen land ook al criminele feiten hebben gepleegd.

Ik ga ervanuit dat iemand die na hier migreert, niet noodzakelijk eerlijk gaat communiceren over zijn of haar strafblad in een land van oorsprong.

Ik ga ervanuit dat iemand die opgroeit in een land met een geheel andere cultuur, ideologie en dus waardenpatroon, dat die niet automatisch gewenste waarden gaat overnemen wanneer die voet aan de grond zet in Europa. En ik geloof niet dat alle culturen of ideologieën evenwaardig zijn op dat vlak. En eerlijk gezegd: babbel eens met vrouwen en vraag welke types mannen ze meer of minder schrik van hebben, vaak gebaseerd op reële ervaringen? En tenzij de vrouw in kwestie zelf politiek hete hangijzers wil vermijden, zal je daar ook een specifieker antwoord op krijgen dan alle mannen. Ik geloof overigens dat we bij andere problematieken, een ander eufemisme gebruiken.

Edit: dan zeg ik ook voor de zekerheid erbij dat ze mensen, die hier criminele feiten plegen, gerust mogen terugsturen.

Terugsturen na criminele feiten is vaak al te laat. Bepaalde probleemgevallen kan je gerust op voorhand identificeren.
Bovendien is dat migratie op maat van de migrant en niet op maat van wat onze samenleving wenst of nodig heeft.

In de eerste link spreekt men van twee Syriërs waarvan de dader niet konden oppakken. Het is wraakroepend dat ze de medeplichtige dan wel kunnen oppakken en die snel vrijlaten, maar de rest in dat artikel zijn dan verklaringen van die persoon die neergestoken is. Is er misschien ergens een communicatie van de Duitse politie over het waarom?

In de tweede link is die man zelf naar de politie gestapt, ik vermoed dat dit ook de reden is dat ze die terug laten gaan want het onderzoek loopt nog. Ik lees enkel dat het een man is uit Leuven trouwens, en zie een zwart iemand op die uitgeblokte foto. Niet iedereen die zwart is, is recent "binnengehaald met andere normen en waarden". Soms is tuig ook gewoon het resultaat van onze maatschappij.

Een statement van de openbaar aanklager aan de Duitse pers vind jij niet voldoende? Misschien is mijn begrijpend lezen wat roestig, maar dat is geen verklaring van de held die is neergestoken, knap dat die man dat durfde en je ziet wat voor prijs hij ervoor betaald heeft...

Die medeplichtige raakte niet ver: 700 meter verder kon de politie hem al oppakken aan een andere tramhalte. Nog geen twaalf uur later was hij echter weer op vrije voeten. “Hij heeft de mesaanval niet zelf uitgevoerd. Bijgevolg was er onvoldoende aanleiding om hem aan te houden”, legde de openbaar aanklager bij ‘Bild’ uit.

Zwakzinnig zwakke samenleving. Heel eenvoudig wat mij betreft: gij wijst de identiteit van uw vriend aan die de aanval wél heeft uitgevoerd, of ge blijft in de cel (en dan ben ik nog vriendelijk, ik zou er gerust een isoleercel van durven maken ook).
Statements van de lokale politie zijn ook online te vinden, maar uiteraard niet met info waarom men mensen vrijlaat, daar gaat justitie over, niet de politie.

Je punt kan ook anders gemaakt worden.
Een statement van de openbaar aanklager aan de Duitse pers vind jij niet voldoende?

Zwakzinnig zwakke samenleving. Heel eenvoudig wat mij betreft: gij wijst de identiteit van uw vriend aan die de aanval wél heeft uitgevoerd, of ge blijft in de cel (en dan ben ik nog vriendelijk, ik zou er gerust een isoleercel van durven maken ook).

Statements van de lokale politie zijn ook online te vinden, maar uiteraard niet met info waarom men mensen vrijlaat, daar gaat justitie over, niet de politie.
Neen ik vind twee zinnen die HLN uit Bild haalt niet voldoende neen.

Allez, nu we wat random opmaak en stoere woordjes hebben gebruikt zoals in de kleuterklas: ik hoop dat er meer achterzit dan enkel dat ja, en ik vermoed ook dat met twee zinnen niet alle info is gegeven.

Laatst bewerkt:
Ik ga ervanuit dat iemand die na hier migreert, niet noodzakelijk eerlijk gaat communiceren over zijn of haar strafblad in een land van oorsprong.

Ik ga ervanuit dat iemand die opgroeit in een land met een geheel andere cultuur, ideologie en dus waardenpatroon, dat die niet automatisch gewenste waarden gaat overnemen wanneer die voet aan de grond zet in Europa. En ik geloof niet dat alle culturen of ideologieën evenwaardig zijn op dat vlak. En eerlijk gezegd: babbel eens met vrouwen en vraag welke types mannen ze meer of minder schrik van hebben, vaak gebaseerd op reële ervaringen? En tenzij de vrouw in kwestie zelf politiek hete hangijzers wil vermijden, zal je daar ook een specifieker antwoord op krijgen dan alle mannen. Ik geloof overigens dat we bij andere problematieken, een ander eufemisme gebruiken.

Terugsturen na criminele feiten is vaak al te laat. Bepaalde probleemgevallen kan je gerust op voorhand identificeren.
Bovendien is dat migratie op maat van de migrant en niet op maat van wat onze samenleving wenst of nodig heeft.
Los van hoe wenselijk dat is, want hoewel wij in hetzelfde land zijn geboren, delen wij klaarblijkelijk ook al niet dezelfde waardepatronen en normen. Ik vind het wel grappig hoe je jezelf al indekt: als de vrouw niet het antwoord geeft dat jij wilt, dan "wil ze politiek hete hangijzers vermijden" en is dat niet wat ze echt vindt.

Maar het hele plan kan ook niet anders dan alleen bij theorie en goedklinkende slogans blijven, hè. Terugsturen... naar waar? Naar waar ga jij de illegaal terugsturen die je bent tegengekomen in een onderzoek? Al niet binnenlaten om mee te beginnen... dus een strafblad hebben sluit je uit van je burgerrechten. Problematisch als het gaat om landen waar je bent moeten vluchten wegens onrechtmatige vervolging bijvoorbeeld. Of alleen sommige landen? Het is soms al een titanenwerk om een naam en land van herkomst te achterhalen, laat staan een volledig en gedetailleerd strafblad.

Neen ik vind twee zinnen die HLN uit Bild haalt niet voldoende neen.

Allez, nu we wat random opmaak en stoere woordjes hebben gebruikt zoals in de kleuterklas: ik hoop dat er meer achterzit dan enkel dat ja, en ik vermoed ook dat met twee zinnen niet alle info is gegeven.

Kunt gerust kritiek hebben op de kwaliteit of het gebrek eraan van HLN of Bild, maar ik ga er nog altijd van uit dat die niet gaan liegen wanneer ze een openbaar aanklager citeren. Bovendien was jouw statement: "de rest in dat artikel zijn dan verklaringen van die persoon die neergestoken is" en dat klopt eenvoudig weg niet.

Sorry voor de opmaak en het stoere taalgebruik als dat jou stoort. Ik stoor me meer aan het feit dat jij de feiten minimaliseert door te doen alsof er cruciale info zou ontbreken die wél een goede reden zou bevatten om de andere mede-dader vrij te laten.

Kunt gerust kritiek hebben op de kwaliteit of het gebrek eraan van HLN of Bild, maar ik ga er nog altijd van uit dat die niet gaan liegen wanneer ze een openbaar aanklager citeren. Bovendien was jouw statement: "de rest in dat artikel zijn dan verklaringen van die persoon die neergestoken is" en dat klopt eenvoudig weg niet.

Sorry voor de opmaak en het stoere taalgebruik als dat jou stoort. Ik stoor me meer aan het feit dat jij de feiten minimaliseert door te doen alsof er cruciale info zou ontbreken die wél een goede reden zou bevatten om de andere mede-dader vrij te laten.
Waar ik me vooral aan stoor is dat vanaf je hier niet meehuilt met een paar gangmakers je zogezegd minimaliseert.

Waar minimaliseer ik de feiten? Vind jij het normaal om over een zwakzinnige zwakke samenleving te spreken omdat je ergens twee zinnen leest over waarom een medeplichtige wordt vrijgelaten? Ik verwacht dat er wel iets meer zit achter zo'n beslissing waarvan iedereen kan zien dat die niet goed onthaald gaat worden, want ik vind dat ook moeilijk te begrijpen.

Los van hoe wenselijk dat is, want hoewel wij in hetzelfde land zijn geboren, delen wij klaarblijkelijk ook al niet dezelfde waardepatronen en normen. Ik vind het wel grappig hoe je jezelf al indekt: als de vrouw niet het antwoord geeft dat jij wilt, dan "wil ze politiek hete hangijzers vermijden" en is dat niet wat ze echt vindt.

Ik leef precies ook in een andere realiteit.

Denk dat als jij het antwoord zou horen van veel vrouwen, dat al snel het verwijt van racisme of (religieuze) discriminatie zou volgen, desalniettemin, zijn dat factoren die in de reële wereld er wel degelijk mee samenhangen, al dan niet door toeval (biologische afkomst is wat mij betreft geen voorspeller van waarden op zich, maar door geografie/geschiedenis is er een correlatie met het volgende aspect)
of wel degelijk oorzakelijk (religie/cultuur zijn ideologisch sturen en bepalen wél je houding tegenover je medemensen).

Zal me beleefd beperken tot leeftijd als factor: want wanneer we dit een mannenprobleem noemen ben ik vrij zeker dat mijn 4-jarig neefje of mijn 75-jarige oom niet veel vrouwen schrik meer gaan aanjagen 's avonds op straat. Wil nog gerust erkennen dat een schichtige vrouw schrik van mij zou kunnen hebben, omdat ik nu éénmaal wel in een 'gevaarlijkere' leeftijdsgroep zit (spijtig voor haar dat ze dan niet weet dat ik eigenlijk ook schrik van heel wat vrouwen heb, maar op een ander vlak alleen niet op het vlak van fysiek geweld 😅).

Wel net zoals leeftijd een factor is, zijn andere zaken nog véél meer een factor.

Maar het hele plan kan ook niet anders dan alleen bij theorie en goedklinkende slogans blijven, hè. Terugsturen... naar waar? Naar waar ga jij de illegaal terugsturen die je bent tegengekomen in een onderzoek? Al niet binnenlaten om mee te beginnen... dus een strafblad hebben sluit je uit van je burgerrechten. Problematisch als het gaat om landen waar je bent moeten vluchten wegens onrechtmatige vervolging bijvoorbeeld. Of alleen sommige landen? Het is soms al een titanenwerk om een naam en land van herkomst te achterhalen, laat staan een volledig en gedetailleerd strafblad.

Op heel wat details heb je gelijk hoor, maar daar zijn oplossingen voor.

Gevangenissen en uitwijscentra voor illegalen, buiten Europa.
Geen eerlijkheid over land van herkomst of andere zaken? Geen asielrecht.
Incompatibele overtuigingen met Europese waarden? Geen asielrecht.
Gepasseerd via veilige landen in de eigen regio? Geen asielrecht, opvang in eigen regio.
etc.

Zeer bizar dat je pleit voor burgerrechten voor mensen die hier illegaal zijn, dat zijn dus per definitie niet-burgers. Die moeten nog steeds bepaalde politieke en mensenrechten hebben, maar ja, ik zou daar selectiever in zijn.
Wil gerust zelfs mensen van hier uit hun burgerrechten ontzetten indien ze feiten zoals verkrachting/moord plegen, ook geen probleem mee.

Strafblad uit een buitenland daar gaan criminelen inderdaad niet eerlijk over zijn, daar heb je een punt.
Je moet het echter niet herleiden naar politieke vervolging, want dat zijn niet het soort misdaden waar we het hier over hebben.

Waar ik me vooral aan stoor is dat vanaf je hier niet meehuilt met een paar gangmakers je zogezegd minimaliseert.

Waar minimaliseer ik de feiten? Vind jij het normaal om over een zwakzinnige zwakke samenleving te spreken omdat je ergens twee zinnen leest over waarom een medeplichtige wordt vrijgelaten? Ik verwacht dat er wel iets meer zit achter zo'n beslissing waarvan iedereen kan zien dat die niet goed onthaald gaat worden, want ik vind dat ook moeilijk te begrijpen.

Ik zou dat ook graag verwachten, maar heb al genoeg van dit soort verhalen gehoord om te beseffen dat wat hier leest als een trieste beschrijving van de realiteit waarschijnlijk ook gewoon klopt: niet genoeg feiten om de man in kwestie ten laste te leggen, "de andere heeft het gedaan", dus we laten hem vrij.

En opnieuw: ik ga er nog altijd van uit dat een citaat van een openbaar aanklager, zelfs in een roddelblad, géén leugen is. Kan ook geen ontbrekende zinnen bedenken die dat zouden 'verbeteren'.

Tenzij mogelijks: de politie achtervolgt die gast nu in het geheim en hoopt zo de echte dader te localiseren, maar iets zegt mij dat dat waarschijnlijk niet mag...

Op die 2 zinnen van de OA na, zie ik nochtans ook enkel uitspraken van het slachtoffer die "navraag" gedaan heeft. Navraag waar, bij wie? Hoezo weet hij dat het een drugsdealer is, en klopt dat echt? Van waar weet hij dat de man gekend staat bij de politie vanwege mesaanvallen, en hoezo weet hij dat de persoon in kwestie illegaal in het land verblijft?

Dat zijn allemaal statements van het slachtoffer.

Je mag je argumenten best wat duidelijker maken in je post.
Op die 2 zinnen van de OA na, zie ik nochtans ook enkel uitspraken van het slachtoffer die "navraag" gedaan heeft. Navraag waar, bij wie? Hoezo weet hij dat het een drugsdealer is, en klopt dat echt? Van waar weet hij dat de man gekend staat bij de politie vanwege mesaanvallen, en hoezo weet hij dat de persoon in kwestie illegaal in het land verblijft?

In bovenstaand artikel staat meer info dan in dat van hln.

Laatst bewerkt:

Als ik zeg alle zwanen zijn wit, volstaat het dat jij mij één zwarte zwaan toont om mijn uitspraak te ontkrachten.
Ja, al die andere uitspraken zijn zijn statements van het slachtoffer.
Maar die twee zinnen van de OA zijn dat niet en die geven essentiële informatie die ik niet in vraag ga stellen ondanks dat Bild een boulevardblad is.

Zeg nu zelf: hoe vaak worden er in België zulke figuren ook niet vrijgelaten?

Daar staat vrij weinig in dat die statements bevestigt, toch? En de man is alsnog wegens nieuw bewijsmateriaal aangehouden.

Goed nieuws, toch?
Ongeveer 12 uur later moest de politie de Syriër (bekend van zware mishandeling, overval en illegale binnenkomst) echter vrijlaten. Volgens het Openbaar Ministerie was er ten tijde van het onderzoek geen grond voor zijn aanhouding.

Je hebt gelijk, intussen is hij opnieuw aangehouden en dat is goed nieuws. Alleen beetje absurd om die in de tussentijd überhaupt vrij te laten.

Terug
Bovenaan