Migratie, Vluchtelingen en Asiel

Absurd? Dus vanaf nu mogen we mensen gewoon vasthouden zonder grond van aanhouding. Dan kunnen we iedereen zomaar oppakken zonder reden, dat wordt leuk op straat op deze manier

Absurd? Dus vanaf nu mogen we mensen gewoon vasthouden zonder grond van aanhouding. Dan kunnen we iedereen zomaar oppakken zonder reden, dat wordt leuk op straat op deze manier

Medeplichtig aan messenaanval en lastig vallen van een dame is nu niet gelijk ongegrond.

Die man had niet vrijgelaten mogen worden in de eerste plaats.

Gaan we het serieus zo spelen?

Die man was aangehouden omdat men wist dat hij betrokken was bij die feiten. Dus ja, dan mag men je gerust 48h of zelfs langer vasthouden, tot de videoanalyse op basis waarvan hij nu wél gearresteerd is, afgerond was. In plaats van hem in de tussentijd effe vrij te laten met de kans dat hij tussentijds effe het op de vlucht zet.

En zoals ik eerder al zei: als jij weet wie jouw voor de politie onbekende vriend is, die zonet een mes in iemands gezicht geduwd heeft, dan sluit ik jou inderdaad op tot jij die hebt geïdentificeerd. Dat is ook niet zonder reden denk ik dan.

Ik leef precies ook in een andere realiteit.

Denk dat als jij het antwoord zou horen van veel vrouwen, dat al snel het verwijt van racisme of (religieuze) discriminatie zou volgen, desalniettemin, zijn dat factoren die in de reële wereld er wel degelijk mee samenhangen, al dan niet door toeval (biologische afkomst is wat mij betreft geen voorspeller van waarden op zich, maar door geografie/geschiedenis is er een correlatie met het volgende aspect)
of wel degelijk oorzakelijk (religie/cultuur zijn ideologisch sturen en bepalen wél je houding tegenover je medemensen).

Zal me beleefd beperken tot leeftijd als factor: want wanneer we dit een mannenprobleem noemen ben ik vrij zeker dat mijn 4-jarig neefje of mijn 75-jarige oom niet veel vrouwen schrik meer gaan aanjagen 's avonds op straat. Wil nog gerust erkennen dat een schichtige vrouw schrik van mij zou kunnen hebben, omdat ik nu éénmaal wel in een 'gevaarlijkere' leeftijdsgroep zit (spijtig voor haar dat ze dan niet weet dat ik eigenlijk ook schrik van heel wat vrouwen heb, maar op een ander vlak alleen niet op het vlak van fysiek geweld 😅).

Wel net zoals leeftijd een factor is, zijn andere zaken nog véél meer een factor.
Daar gààt het me niet om... Je zegt: we moeten het eens aan vrouwen vragen. En in dezelfde zin: en als ze me geen gelijk geven, willen ze gewoon politiek hete hangijzers vermijden.

Ja, zo heb je altijd gelijk, natuurlijk. En natuurlijk vind ik ook dat de stem van vrouwen hierin zwaarder mag doorwegen. Maar het is niet omdat een vrouw discrimineert, dat het ineens oké is en strookt met mijn waarden en normen, hè. Of dat het oorzakelijk verband tussen afkomst en daden dan plots wél bewezen is en de migratie stoppen ervoor zal zorgen dat criminaliteit zal kelderen. Etc, etc. Ik merkte gewoon op dat mensen het ofwel eens met je kunnen zijn, ofwel liegen omdat ze politiek correct willen blijven (of eventueel naïef zijn/in een andere wereld leven). Gewoon een andere mening hebben na feiten te zien, dat is onmogelijk...

Op heel wat details heb je gelijk hoor, maar daar zijn oplossingen voor.

Gevangenissen en uitwijscentra voor illegalen, buiten Europa.
Geen eerlijkheid over land van herkomst of andere zaken? Geen asielrecht.
Incompatibele overtuigingen met Europese waarden? Geen asielrecht.
Gepasseerd via veilige landen in de eigen regio? Geen asielrecht, opvang in eigen regio.
etc.

Zeer bizar dat je pleit voor burgerrechten voor mensen die hier illegaal zijn, dat zijn dus per definitie niet-burgers. Die moeten nog steeds bepaalde politieke en mensenrechten hebben, maar ja, ik zou daar selectiever in zijn.
Wil gerust zelfs mensen van hier uit hun burgerrechten ontzetten indien ze feiten zoals verkrachting/moord plegen, ook geen probleem mee.

Strafblad uit een buitenland daar gaan criminelen inderdaad niet eerlijk over zijn, daar heb je een punt.
Je moet het echter niet herleiden naar politieke vervolging, want dat zijn niet het soort misdaden waar we het hier over hebben.
Details :D Zoals het inperken van mensenrechten. Details, ja. Wat me dus brengt bij het feit dat je een gezamenlijk 'waardenpatroon' wilt beschermen, tegen mensen die er andere normen en waarden op nahouden. En daarvoor zelfs mensenrechten wilt schrappen. Dan denk ik niet dat wij er dezelfde normen en waarden op nahouden... mag jij dan mijn mensenrechten ook schrappen? Of ik die van jou, omdat je beslissingen wilt nemen die ingaan tegen onze westerse normen en waarden?

Gevangenissen en uitwijscentra voor illegalen buiten Europa, en een muur rond heel Europa.
En allemaal fijn, geen asielrecht... maar wat zijn illegalen op dit moment? Mensen zonder verblijfsrecht/asielrecht. Wat heb je dan exact opgelost? En je weet pas of het politieke vervolging is of niet als je het hele strafblad mag inkijken, hè. Hoe ga je het anders weten?

Dat is toch ook helemaal de situatie niet. Met meerdere getuigen zal de situatie toch wel duidelijk zijn.

Waar is het dan een mooi voorbeeld van?
Van compleet foute normen en waarden natuurlijk.
En ik ben zeker dat ik in een ander artikel gelezen had dat die man geen Belgische identiteit had. Kan het helaas niet terugvinden. Moest het niet zo zijn is mijn post inderdaad irrelevant in dit topic.
Daartegenover kan ik er wel elke dag een nieuwe posten die wel relevant is en dat is mijn punt.
En ik wil benadrukken dat ik niet oordeel op huidskleur. Ik ken zelf genoeg mensen met een andere huidskleur die geen vlieg kwaad zouden doen.

Laatst bewerkt:
Ik ga ervanuit dat iemand die na hier migreert, niet noodzakelijk eerlijk gaat communiceren over zijn of haar strafblad in een land van oorsprong.

Ik ga ervanuit dat iemand die opgroeit in een land met een geheel andere cultuur, ideologie en dus waardenpatroon, dat die niet automatisch gewenste waarden gaat overnemen wanneer die voet aan de grond zet in Europa. En ik geloof niet dat alle culturen of ideologieën evenwaardig zijn op dat vlak. En eerlijk gezegd: babbel eens met vrouwen en vraag welke types mannen ze meer of minder schrik van hebben, vaak gebaseerd op reële ervaringen? En tenzij de vrouw in kwestie zelf politiek hete hangijzers wil vermijden, zal je daar ook een specifieker antwoord op krijgen dan alle mannen. Ik geloof overigens dat we bij andere problematieken, een ander eufemisme gebruiken.

Terugsturen na criminele feiten is vaak al te laat. Bepaalde probleemgevallen kan je gerust op voorhand identificeren.
Bovendien is dat migratie op maat van de migrant en niet op maat van wat onze samenleving wenst of nodig heeft.
Dus ge wilt gewoon niks binnenlaten dat afwijkt van onze "gedachtegang". Ik wil de grote verschillen niet in twijfel trekken met mensen uit het Midden-Oosten, maar laat me zeggen dat ik me ook niet echt "1" voel met diepgelovige Europeanen.

Zijn er eigenlijk cijfers of criminele feiten vaker worden gepleegd door asielzoekers of eerste generatie migranten of eerder generaties later die wel volledig zijn opgegroeid in onze maatschappij? Lijkt me ook wel interessant.

Daar gààt het me niet om... Je zegt: we moeten het eens aan vrouwen vragen. En in dezelfde zin: en als ze me geen gelijk geven, willen ze gewoon politiek hete hangijzers vermijden.

Ik zeg niet dat dat altijd zo zal zijn, wél dat dat een reden is waarom véél vrouwen zwijgen. Of zelfs bij degenen die wijzen naar 'alle mannen' dat die blind zijn voor een aantal realiteiten.

Ja, zo heb je altijd gelijk, natuurlijk. En natuurlijk vind ik ook dat de stem van vrouwen hierin zwaarder mag doorwegen. Maar het is niet omdat een vrouw discrimineert, dat het ineens oké is en strookt met mijn waarden en normen, hè. Of dat het oorzakelijk verband tussen afkomst en daden dan plots wél bewezen is en de migratie stoppen ervoor zal zorgen dat criminaliteit zal kelderen. Etc, etc. Ik merkte gewoon op dat mensen het ofwel eens met je kunnen zijn, ofwel liegen omdat ze politiek correct willen blijven (of eventueel naïef zijn/in een andere wereld leven). Gewoon een andere mening hebben na feiten te zien, dat is onmogelijk...

Jij zegt afkomst. Ik zeg cultuur en ideologie. Observeer het cruciale verschil.
Er is niets maar dan ook niets dat maakt dat iemand met een andere huidskleur of andere kenmerken van biologische afkomst een vrouw anders gaat doen behandelen. Wanneer het echter op cultuur, religie of politieke overtuigingen aankomt, zijn dat factoren die je gedrag sturen.

Ik sta gerust open voor het feit dat ik ongelijk kan hebben op héél wat punten. Maar wat dit onderwerp betreft, is dat toch niet hetgeen ik bij de meeste vrouwen hoor. Niet bij collega's hier in Brussel, niet bij vrouwen thuis in Limburg.

Details :D Zoals het inperken van mensenrechten. Details, ja. Wat me dus brengt bij het feit dat je een gezamenlijk 'waardenpatroon' wilt beschermen, tegen mensen die er andere normen en waarden op nahouden. En daarvoor zelfs mensenrechten wilt schrappen. Dan denk ik niet dat wij er dezelfde normen en waarden op nahouden... mag jij dan mijn mensenrechten ook schrappen? Of ik die van jou, omdat je beslissingen wilt nemen die ingaan tegen onze westerse normen en waarden?

Ah, nu hebben we het plots over mensenrechten.... details.
Ik zou inderdaad verhinderen dat een Europees systeem van Mensenrechten zich ondergraaft door net meer mensen naar hier te halen die op lange termijn die rechten ondergraven.

Gevangenissen en uitwijscentra voor illegalen buiten Europa, en een muur rond heel Europa.
En allemaal fijn, geen asielrecht... maar wat zijn illegalen op dit moment? Mensen zonder verblijfsrecht/asielrecht. Wat heb je dan exact opgelost? En je weet pas of het politieke vervolging is of niet als je het hele strafblad mag inkijken, hè. Hoe ga je het anders weten?

Illegalen zijn mensen die hier niet thuishoren en wiens bewegingsvrijheid ik dan ook zou beperken.
Wat ik dan heb opgelost? Alle misdaad die voortvloeit vanuit die illegale schaduwpopulatie.

Ik ga hier nu geen discussie over politieke vervolging voeren, wanneer het duidelijk ging over seksuele misdrijven.

Dus ge wilt gewoon niks binnenlaten dat afwijkt van onze "gedachtegang". Ik wil de grote verschillen niet in twijfel trekken met mensen uit het Midden-Oosten, maar laat me zeggen dat ik me ook niet echt "1" voel met diepgelovige Europeanen.

Zijn er eigenlijk cijfers of criminele feiten vaker worden gepleegd door asielzoekers of eerste generatie migranten of eerder generaties later die wel volledig zijn opgegroeid in onze maatschappij? Lijkt me ook wel interessant.
Het wordt gewoon een probleem zodra er strafbare feiten worden gepleegd. Eender wel gedachtegoed je aanhangt.

Als je al ziet hoe de meningsverschillen hier zijn...
Maar ik zou niemand van jullie wurgen moest ik jullie tegenkomen :D

Het wordt gewoon een probleem zodra er strafbare feiten worden gepleegd. Eender wel gedachtegoed je aanhangt.

Als je al ziet hoe de meningsverschillen hier zijn...
Maar ik zou niemand van jullie wurgen moest ik jullie tegenkomen :D
Uiteraard, daar ben ik ook mee akkoord. Maar nogmaals, ben ook voor een strenger asielbeleid, maar denk dat er toch iets te makkelijk erover denken. Dat het allemaal simpel is om alleen de goede binnen te laten. En laten we eerlijk zijn, we gaan maar al te graag onze Amerikaanse vrienden helpen in het Midden-Oosten. Dan moet je daar al in de eerste plaats wegblijven, als je de mensen niet wilt helpen vluchten. En moet je je ook niet gaan moeien in Syrië, ook al is het op IS te bestrijden. Want de ironie is dat het vaak slechter gaat wanneer "wij" ons weer eens hebben moeten moeien. Maar misschien zijn we het daar wel allemaal over eens, dat we daar weg moeten blijven.

Nee, dat hoef je niet uit te leggen. Maar mensen weren op basis van hun afkomst om je waarden en normen te vrijwaren, is een beetje als suiker in je soep kappen zodat een ander hem niet gaat opdrinken.

Ik ga de hele discussie over migratie niet voeren, daar valt voor mij absoluut niets nieuws te rapen en stoot altijd op hetzelfde probleem. Je zoekt één gemeenschappelijke eigenschap, en dat wordt de volledige oorzaak van het probleem en de volledige oplossing. Toevallig de oorzaak waardoor we allemaal zelf zo weinig mogelijk moeten veranderen en we een kant-en-klare zondebok hebben. Alle andere gemeenschappelijke eigenschappen mogen we niet bekijken of zeker niet te lang, dat leidt af van de Enige Echte oorzaak. Is er enig bewijs dat die ene gemeenschappelijke eigenschap ook daadwerkelijk de oorzaak is? Niet meer dan een andere, maar dat maakt niet uit, want dit past mooi.
Maar enfin, waarom denk jij dat tegenstanders van migratie denken dat dat alle problemen zou oplossen? Niemand zegt dat. Waarom denk je dat andere oorzaken niet bekeken zouden mogen worden? Niemand zeg dat. Open een topic hierover en steek maar van wal.

Wat ik wel zeg is dat migratie stoppen een niet onaanzienlijke lijst problemen lichter zal maken. Zoals o.a. het fenomeen van vrouwen die lastig gevallen worden. Natuurlijk is migrant zijn niet de 'Enige Echte' oorzaak hierbij. Het is zelfs helemaal geen oorzaak. Maar er is wel een verband.
De oorzaken hebben te maken met een combinatie van factoren zoals socio economische status, opleiding, religie. En een aantal van deze factoren zijn bij migranten gemiddeld gezien slechter.
Dus laat ons de instroom van religieuze mensen met lage opleidingsgraad en die de taal niet spreken stoppen, want zij sleuren het niveau van heel het land naar beneden. En ja ook bij de autochtone bevolking is er nog veel werk aan de winkel om hen duidelijk te maken dat men vrouwen niet mag lastig vallen en dat er niets mis is met homo zijn. Maar het is zeer moeilijk om aandacht te besteden om dat die 2e groep duidelijk te maken als bij wijze van spreken de leraar de hele dag nodig heeft om de 1e groep de meest simpele dingen uit te leggen omdat ze de taal niet verstaan, omdat ze het nut van school niet snappen en van thuis uit meekrijgen dat het woord van de iman belangrijker is dan van de leraar.

Het enige wat ik met mijn post zei, was dat er volgens jou een "hemelsbreed" verschil is tussen zeggen dat het een probleem van migratie is, en tegen migratie zijn, versus zeggen dat het een migrantenprobleem is en boos zijn op migranten. Dat verschil is helemaal zo groot niet. Ik snap dat het minder fijn is als er individuen op plakken of dat het dichter bij heel problematische uitspraken komt als het over mensen zelf gaat. Maar zoooo groot is dat verschil helemaal niet.

Net zoals het verschil bij de uitspraak van @kay-gell helemaal zo groot niet is. "Hoe minder appels we binnenlaten, hoe minder rotte appels" is de quote. Dus geen rotte appels is... :eek: Maar dat mag ik niet zeggen! Dat het verschil tussen die zin en zeggen "hoe minder appels, hoe liever, dus liefst helemaal geen" helemaal zo groot niet is. (en nee, kay, je hebt niet gezegd dat alle buitenlanders buitenhouden het gaat oplossen, maar Wallfish wel. Daar ging de discussie over)
Dat hemelsbreed verschil is effectief wel hemelsbreed. Het is het verschil tussen als racist bestempeld te worden 'want jij haat alle migranten' wat een zware beschuldiging is en wat in mijn geval gewoonweg niet waar is, en aankaarten dat migratie negatieve effecten heeft en bepaalde problemen erger maakt.
Als jij hier geen (of weinig) verschil in ziet, het zij zo. Ik ga er niet over blijven discussieren hoor.

Aan de andere kant heb je de Instagrampost die dan wordt aangehaald, of een paar andere posts, waarbij het zogenaamd schandalig is dat er beweerd wordt dat het een probleem is van mannen en dat het toch wel echt niet alle mannen zijn. En dat we niet zomaar alle mannen kunnen straffen. Terwijl die redenering exact dezelfde is: we zoeken één gemeenschappelijke eigenschap, en dat wordt de volledige oorzaak van het probleem en de volledige oplossing. Bij afkomst mag je dat doen, maar bij geslacht staan er op de achterste poten.
Neen. Het schandalige aan die instagrampost is dat men krampachtig alternatieve oorzaken zoekt terwijl men de olifant in de kamer negeert.
Dat een andere inrichting van publieke ruimten mogelijks kan helpen wil ik wel aannemen. Klassieke muziek spelen in treinstations en dergelijke doet bijvoorbeeld vandalisme op die plekken dalen. Dus ja laten we daar eens rond experimenteren. En ik kan me best inbeelden dat vrouwelijke architecten hier suggesties kunnen doen waar mannen niet aan zouden denken.
Ik stoor me wel aan de toon van dat artikel en de timing: vlak na zulke afschuwelijke gebeurtenis legt het de schuld aan ... de architectuur van de omgeving ...? Kom zeg. Spijtig genoeg zijn gebeurtenissen als dit vaak de enige trigger die voldoende aandacht trekken zodat af en toe eens echte verbeteringen ingevoerd kunnen worden. En we gaan die aandacht verspelen aan architectuur?
Er is trouwens geen enkel onderzoek aangehaald dat zegt dat architectuur effectief kan helpen. Het is gewoon een geopperd idee, een brain fart van iemand. Toevallig een architecte, dus niet eens objectief. Moest er effectief bewezen methodes zijn zou deze persoon ze wel kennen lijkt me, maar als zelfs zij ze niet aanhaalt ...
Verder, ik verwacht me al aan de eerste verkrachter / moordenaar die dit als verdediging tracht te gebruiken in een rechtzaak: 'ja edelachtbare, maar de omgeving, de brutalistische architectuur, het maakte iets in mij los dat ik niet kon weerstaan ... ik was mezelf niet meer. Vergeef het mij, ik zal zulke ruimten in de toekomst vermijden'

Vandaar dus mijn post, wat ik ook al twee keer heb geschreven: "toevallig" is de bevolkingsgroep die we niet de schuld mogen geven, in deze discussie net veel vertegenwoordigd, en de bevolkingsgroep die we wel de schuld mogen geven niet.
Ik althans geef de hele groep 'de migranten' de schuld niet. Ik zeg wel dat we beter migratie zouden stoppen.

Ik zeg niet dat dat altijd zo zal zijn, wél dat dat een reden is waarom véél vrouwen zwijgen. Of zelfs bij degenen die wijzen naar 'alle mannen' dat die blind zijn voor een aantal realiteiten.

Jij zegt afkomst. Ik zeg cultuur en ideologie. Observeer het cruciale verschil.
Er is niets maar dan ook niets dat maakt dat iemand met een andere huidskleur of andere kenmerken van biologische afkomst een vrouw anders gaat doen behandelen. Wanneer het echter op cultuur, religie of politieke overtuigingen aankomt, zijn dat factoren die je gedrag sturen.

Ik sta gerust open voor het feit dat ik ongelijk kan hebben op héél wat punten. Maar wat dit onderwerp betreft, is dat toch niet hetgeen ik bij de meeste vrouwen hoor. Niet bij collega's hier in Brussel, niet bij vrouwen thuis in Limburg.

Ah, nu hebben we het plots over mensenrechten.... details.
Ik zou inderdaad verhinderen dat een Europees systeem van Mensenrechten zich ondergraaft door net meer mensen naar hier te halen die op lange termijn die rechten ondergraven.

Illegalen zijn mensen die hier niet thuishoren en wiens bewegingsvrijheid ik dan ook zou beperken.
Wat ik dan heb opgelost? Alle misdaad die voortvloeit vanuit die illegale schaduwpopulatie.

Ik ga hier nu geen discussie over politieke vervolging voeren, wanneer het duidelijk ging over seksuele misdrijven.
Maar het punt is dat je niet wéét of het politieke vervolging is of een seksueel misdrijf als je iemand oppakt in je land die illegaal is. Of als iemand asiel komt aanvragen. Of bij héél veel andere migranten. En dus dat je theoretische oplossing sowieso theoretisch moet blijven. Want dat is maar één van de vele praktische problemen die je hebt bij je oplossing.

Je zegt ook wel dat je het hebt over "cultuur en ideologie" en niet "afkomst", maar dat is gewoon onderling inwisselbaar, hè. Het is hun cultuur en ideologie door waar ze zijn opgegroeid. Tja... Je hebt in andere threads al vaker gezegd dat het je gaat om mensen met een incompatibele cultuur. Je kunt hun cultuur helemaal niet testen aan de grens, daarvoor moet je afgaan op afkomst. En religie misschien ook, maar ook die hangen vaak samen in de landen waaruit vluchtelingen komen.

Dan kun je nog blijven doen alsof die praktische bezwaren niet meetellen en details zijn, maar je kunt ook niet zomaar eenzijdig de mensenrechten verwerpen, en ik denk ook niet dat je daar een meerderheid voor zult vinden. Je kunt geen strafbladen inkijken, je kunt geen mensen "terugsturen" als je niet weet waarheen, of als dat land ze niet weer aanvaardt. Goed, dan krijgen ze geen asielrecht van jou. Maar als je ze niet kunt terugsturen, betekent dat in de praktijk dat ze op straat belanden en je bent weer bij af. En je moet nog die betonnen muur rond heel Europa bouwen natuurlijk. Dus nee, dat is in de praktijk gewoon allemaal niet mogelijk. Nog los van het feit dat ik niet geloof dat je de juiste oorzaak aan het aanpakken bent.

Ik zeg nergens dat binnen Europa onze gedachtengang hier volledig unisono gelijk loopt hoor.
Je kan binnen Europa nog altijd ultrakatholieken, doorgedreven orthodoxen, preutse protestanten en megavrijzinnige liberalen hebben.
Intussen hebben we hier wel een min of meer werkbaar evenwicht gevonden, met een gemeenschappelijk waardenkader, en zie ik inderdaad destabiliserende invloeden van buitenaf, door migratie.

Zo waren we bijvoorbeeld nauwelijks censuur ontgroeid waarbij we mensen straften oor godslastering, maar hebben we nu mensen die leerkrachten vermoorden omdat ze zogezegd cartoons getoond zouden hebben van een profeet, en zelfs anderen die het niet over hun lippen kunnen krijgen dat zo'n cartoons moeten kunnen.

Waar we hadden bekomen dat jongens en meisjes in dezelfde scholen konden les volgen, gelijke onderwijskansen krijgen, en meisjes intussen zelfs succesvoller zijn in het hoger onderwijs dan jongens (en die eigenlijk een inhaalbeweging nodig hebben), krijgen we nu tegelijkertijd ouders die hun meisjes thuishouden van school omdat schoolzwemmen of het niet kunnen dragen van een hoofddoek problematisch zijn.

Wil daarbij overigens niet eens specifiek altijd het Midden-Oosten viseren. Opvang in eigen regio dient ook te gelden voor andere regio's.
De realiteit is echter wel dat we in Europa momenteel weinig conflicten hebben met boeddhisten of met mensen die naar hier migreren vanuit Oceanië.

@KnightOfCydonia @Général Zantas @sarnath : Het feit dat ie weer werd vrijgelaten op dat moment, wil toch zeggen dat er op dat moment nog geen sluitend bewijs was dat die persoon betrokken was. Naderhand is dit wel gebleken en is ook opgepakt. Ik zie anders geen reden waarom ze die persoon zomaar zouden vrijlaten als er toen bewijzen waren dat ie betrokken was

Ik weet ook het antwoord niet, maar ik denk gewoon dat geen enkel systeem ooit goed genoeg gaat zijn voor mensen die spreken en geloven in slogans. Dat je dan land X uitsluit en land Y niet is niet verregaand genoeg voor die mensen, want die zien gewoon "dezelfde" mensen binnenkomen en geloven dat de grenzen sluiten de oplossing is.

Je kan partijen die tegen migratie zijn (in de praktijk vaak extreem-rechts), proberen het gras vanonder de voeten te maaien, maar het resultaat lijkt me veelal toch dat de andere partijen naar rechts opschuiven terwijl de partij die men probeert te beconcurreren het even goed of beter blijft doen. Want ja, niet echt gebonden door de realiteit.

In zoverre dat wat jij voorstelt al realistisch is, want als je spreekt over ingaan tegen het EVRM dan lijk je ook aan te sturen op het alleen doen zonder Europa, wat ook enkel lukt als mensen niet gewoon de grens overwandelen uit de buurlanden. Zonder de EU staan we gewoon nergens volgens mij, en die EU is wel aan het opschuiven naar een verstrenging van migratie. Enkel zal het altijd wel "te veel" zijn voor sommigen (en EU slecht enzo).

Bovenstaande klinkt voor mij als sterk als 'gho ja ik denk niet dat het iets zal helpen dus we moeten niet proberen'.

'Land X wel uitsluiten en Y niet zal niet verregaand genoeg zijn voor 'die mensen''. -> Je gaat er op voorhand al vanuit. Voor de meesten is migratie niet zozeer het probleem an sich, wel decennia lang aan migratie in veel te hoge mate. Simpel gezegd: 1 buitenlander met een andere taal, religie, normen en waarden omringt door autochtonen zal wel snel integreren. 100 buitenlanders op een hoopje en je krijgt een China town, Benidorm, Borgerocco, ... waar de buitenlanders gewoon onder zichzelf blijven zonder integratie. Dus ja ik denk wel dat het een groot verschil maakt of dat Vlaams Belang kan zwaaien met een pamflet 'links laat elk jaar 50.000 migranten binnen' vs. 'links laat elk jaar 5.000 migranten binnen'.
Het feit dat de verkiezingsresultaten of peilingen voor extreemrechts zo vaak op en neer gaan aan de hand van recente gebeurtenissen is toch een goede indicatie dat de meeste mensen echt niet zo extreem racistisch zijn in hun mening, anders zouden ze er altijd wel op stemmen. Neen, ze zien gruwelijke dingen gebeuren en keren zich tot de enige partij die hier iets tegen lijkt te kunnen doen. Dus ga er aub niet vanuit dat elke VB stemmer een ultraracist is die niet zal rusten tot elke donker gekleurde zonder pardon buiten gestampt is. Er zitten inderdaad extremen bij, maar even goed gematigden die effectief wel eens een andere bron checken of tenminste nadenken en zeggen '5.000 migranten per jaar, dat is slechts 0.05% van de bevolking, ok dat is aanvaardbaar'

'Je kan partijen die tegen migratie zijn (in de praktijk vaak extreem-rechts), proberen het gras vanonder de voeten te maaien, maar het resultaat lijkt me veelal toch dat de andere partijen naar rechts opschuiven terwijl de partij die men probeert te beconcurreren het even goed of beter blijft doen.'
Op basis van wat zeg je dit?
Verder als het volk een rechtser beleid wil is het ergens de plicht van de partijen om hier aan tegemoet te komen. Ofwel houden ze voet bij stuk en aanvaarden ze dat rechts of extreemrechts uiteindelijk wint. Net wat ik zei, net wat in de VS gebeurd met nu vrij extreme gevolgen.

'Want ja, niet echt gebonden door de realiteit.' Pardon? Denk jij nu echt dat de bestaansreden van een Vlaams Belang niet gebonden is aan de realiteit? Dat ze problemen uitvergroten of enkel in de media brengen wanneer het in hun kraam past, volledig akkoord. Maar ga je nu echt beweren dat de problemen rond migratie volledig gefabriceerd zijn door hen en dat er in feite niets aan de hand is?
Neen. Vlaams Belang heeft echt wel een punt. Net als Geert Wilders, AfD, ... Dat deze jongens overdrijven en onrealistische voorstellen hebben kan zijn,

Tenslotte, nee ik zou dit zeker niet zonder de EU doen. Dit op EU vlak regelen is de enige manier dat het enigszins haalbaar en efficiënt kan gebeuren.
Dat dit tegengaat aan EVRM, wel dat is net dat een aantal patina's geleden aangehaald werd: verschillende leiders van EU landen roepen op om dit te wijzigen.

Uiteindelijk hebben we nog altijd veel problemen met mensen die volgens elke wet Belg zijn, maar cultureel en maatschappelijk dat niet echt lijken te aanvaarden. Dat is ook mijn opmerking hier, het idee dat met een "simpele" ingreep (die volgens mij al OF niet haalbaar is OF gewoon dode letter zal blijven) je niets oplost aan heel het sentiment bij mensen. En met nuance of complicaties geraak je er ook niet. Persoonlijk zie ik het ook somber in en weet ik niet of we hier zo'n situatie als in de VS wel kunnen vermijden hoor, ook wij hebben een grote massa "misnoegden", die in veel gevallen oprecht geloven dat alles afbranden de oplossing is.

Akkoord. Maar dit is een gevolg van decennia lang veel te laks beleid en zaken als de snel-Belg wet en 'wir schaffen das'. Daarom net dat men zo snel mogelijk moet ingrijpen, anders blijft dit probleem eeuwig bestaan en steeds groter worden. Misschien is het al te laat en is iets als een ICE onvermijdelijk, maar laat ons wel proberen.

Ik zeg nergens dat binnen Europa onze gedachtengang hier volledig unisono gelijk loopt hoor.
Je kan binnen Europa nog altijd ultrakatholieken, doorgedreven orthodoxen, preutse protestanten en megavrijzinnige liberalen hebben.
Intussen hebben we hier wel een min of meer werkbaar evenwicht gevonden, met een gemeenschappelijk waardenkader, en zie ik inderdaad destabiliserende invloeden van buitenaf, door migratie.

Zo waren we bijvoorbeeld nauwelijks censuur ontgroeid waarbij we mensen straften oor godslastering, maar hebben we nu mensen die leerkrachten vermoorden omdat ze zogezegd cartoons getoond zouden hebben van een profeet, en zelfs anderen die het niet over hun lippen kunnen krijgen dat zo'n cartoons moeten kunnen.

Waar we hadden bekomen dat jongens en meisjes in dezelfde scholen konden les volgen, gelijke onderwijskansen krijgen, en meisjes intussen zelfs succesvoller zijn in het hoger onderwijs dan jongens (en die eigenlijk een inhaalbeweging nodig hebben), krijgen we nu tegelijkertijd ouders die hun meisjes thuishouden van school omdat schoolzwemmen of het niet kunnen dragen van een hoofddoek problematisch zijn.

Wil daarbij overigens niet eens specifiek altijd het Midden-Oosten viseren. Opvang in eigen regio dient ook te gelden voor andere regio's.
De realiteit is echter wel dat we in Europa momenteel weinig conflicten hebben met boeddhisten of met mensen die naar hier migreren vanuit Oceanië.
Dat is zeker een probleem, maar niet iedere moslim wilt een leerkracht vermoorden, omdat die een cartoon laat zien of laat zijn kind thuis vanwege die hoofddoek. Ook hoeven voor mij geen asielzoekers per definitie ook voor altijd te blijven. Ik blijf het gewoon te gemakkelijk vinden om voor de x aantal keer een land te ontregelen en dan maar ervanuit gaan dat een buurland de vluchters gaat opvangen. Of mensen naar hier te halen voor ons vuil werk (in de mijnen) en dan ze maar terug te sturen. Als ik zie dat de meeste problemen komen bij x aantal generaties later dan diegenen die naar hier zijn gehaald/gekomen, dan ligt het probleem misschien ook ergens anders en niet puur en alleen aan een cultureel verschil? Wat niet wilt zeggen dat het niet mee kan spelen. Dan kijk ik bijvoorbeeld ook naar gangs zoals MS-13 en hoe die ontstaan zijn en groot geworden. Misschien dat daar ook dingen zijn die we hier verkeerd hebben gedaan toen we de mensen naar hier hebben gehaald.

Bovenstaande klinkt voor mij als sterk als 'gho ja ik denk niet dat het iets zal helpen dus we moeten niet proberen'.

'Land X wel uitsluiten en Y niet zal niet verregaand genoeg zijn voor 'die mensen''. -> Je gaat er op voorhand al vanuit. Voor de meesten is migratie niet zozeer het probleem an sich, wel decennia lang aan migratie in veel te hoge mate. Simpel gezegd: 1 buitenlander met een andere taal, religie, normen en waarden omringt door autochtonen zal wel snel integreren. 100 buitenlanders op een hoopje en je krijgt een China town, Benidorm, Borgerocco, ... waar de buitenlanders gewoon onder zichzelf blijven zonder integratie. Dus ja ik denk wel dat het een groot verschil maakt of dat Vlaams Belang kan zwaaien met een pamflet 'links laat elk jaar 50.000 migranten binnen' vs. 'links laat elk jaar 5.000 migranten binnen'.
Maar "buitenlander", dat zijn geen effectieve buitenlanders. Of wonen in "Borgerocco" voornamelijk niet-Belgen? In Molenbeek? Ik ben niet zo optimistisch als jij dat er nog veel "anti-migratie"-stemmers te overtuigen zijn met cijfers en feiten.
Het feit dat de verkiezingsresultaten of peilingen voor extreemrechts zo vaak op en neer gaan aan de hand van recente gebeurtenissen is toch een goede indicatie dat de meeste mensen echt niet zo extreem racistisch zijn in hun mening, anders zouden ze er altijd wel op stemmen. Neen, ze zien gruwelijke dingen gebeuren en keren zich tot de enige partij die hier iets tegen lijkt te kunnen doen. Dus ga er aub niet vanuit dat elke VB stemmer een ultraracist is die niet zal rusten tot elke donker gekleurde zonder pardon buiten gestampt is. Er zitten inderdaad extremen bij, maar even goed gematigden die effectief wel eens een andere bron checken of tenminste nadenken en zeggen '5.000 migranten per jaar, dat is slechts 0.05% van de bevolking, ok dat is aanvaardbaar'
In België had je N-VA als "opkomende" partij die het VB deed krimpen, maar ondertussen is dat gewoon een donkerblauwe CVP en doet het VB het weer goed hoor. Ik weet dat die mensen niet allemaal ultraracisten zijn overigens, dat maakt me niet hoopvoller dat men "migratie" niet overdreven belangrijk vindt, met allerhande antidemocratische elementen in bad gaat, en een "oplossing" zoals Trump verkiest.
'Je kan partijen die tegen migratie zijn (in de praktijk vaak extreem-rechts), proberen het gras vanonder de voeten te maaien, maar het resultaat lijkt me veelal toch dat de andere partijen naar rechts opschuiven terwijl de partij die men probeert te beconcurreren het even goed of beter blijft doen.'
Op basis van wat zeg je dit?
Verder als het volk een rechtser beleid wil is het ergens de plicht van de partijen om hier aan tegemoet te komen. Ofwel houden ze voet bij stuk en aanvaarden ze dat rechts of extreemrechts uiteindelijk wint. Net wat ik zei, net wat in de VS gebeurd met nu vrij extreme gevolgen.
Ik zeg dat op basis van het feit dat als je nooit effectief ergens in een regering zit je maagdelijk kan blijven en allerhande onrealistische zaken verkondigen, dat is meteen ook die "niet gebonden aan de realiteit" waar je je hieronder in verslikt. Geen enkele "gematigde" partij kan zomaar verkondigen wat het VB zegt, want die moeten rekening houden met rechtbanken, coalities, de EU, enz. Enfin, de realiteit dus.
'Want ja, niet echt gebonden door de realiteit.' Pardon? Denk jij nu echt dat de bestaansreden van een Vlaams Belang niet gebonden is aan de realiteit? Dat ze problemen uitvergroten of enkel in de media brengen wanneer het in hun kraam past, volledig akkoord. Maar ga je nu echt beweren dat de problemen rond migratie volledig gefabriceerd zijn door hen en dat er in feite niets aan de hand is?
Neen dus.

@KnightOfCydonia @Général Zantas @sarnath : Het feit dat ie weer werd vrijgelaten op dat moment, wil toch zeggen dat er op dat moment nog geen sluitend bewijs was dat die persoon betrokken was. Naderhand is dit wel gebleken en is ook opgepakt. Ik zie anders geen reden waarom ze die persoon zomaar zouden vrijlaten als er toen bewijzen waren dat ie betrokken was

Volgens het artikel:
700 meter verder kon de politie hem al oppakken aan een andere tramhalte. Nog geen twaalf uur later was hij echter weer op vrije voeten. “Hij heeft de mesaanval niet zelf uitgevoerd. Bijgevolg was er onvoldoende aanleiding om hem aan te houden”, legde de openbaar aanklager toen bij ‘Bild’ uit.

Hij werd vrijgelaten omdat hij niet zelf de messteken uitgedeeld zou hebben, maar ze wisten wel dat hij betrokken was bij de mesaanval. Gelukkig is hij later alsnog opgepakt, maar dan omdat hij volgens camerabeelden ook gewelddadig was tegenover het slachtoffer.
Het zit mij toch niet lekker dat je met een kompaan een dame kan lastigvallen, en dat je kompaan dan iemand anders neersteekt met een mes, maar dat jijzelf niet aangehouden wordt.

Maar goed, de artikels zijn uiterst summier in hun details. Het is evenzeer vrij triestig dat HLN wel een ~10 lijnen besteedt aan de geruchten die het slachtoffer opgevangen heeft, in plaats van aan officiele instanties meer details te vragen. Kan goed zijn dat de medeplichtige vrijgelaten werd maar wel ter beschikking moest blijven van de politie voor verdere opvolging, wat dan zou verklaren waarom men hem ook zo snel heeft kunnen oppakken na het bekijken van de camerabeelden. Waarom zo iemand, waarvan je dus weet dat hij betrokken is bij een mesaanval en dat hij de dader persoonlijk kent, uberhaupt vrijgelaten werd voor de camerabeelden bekeken werden, is dan weer een andere vraag.

Lees Zantas z'n post nog maar eens een keer. Kan er zelf weinig meer aan toevoegen.
Geen sluitend bewijs... tja, dat is net de schandvlek in dat hele verhaal denk ik dan net.

Toch quasi film materiaal dit.
Congolese journalist vlucht en krijgt ne prijs van 4 mio euro op zijn hoofd.
Jongeren hier willen dat geld en proberen hem om te leggen maar hij wordt gered door de burgemeester en een VB-politicus.

Terug
Bovenaan