Je spreekt over een groep die hier al minstens dubbel zo lang zit, en daar zie je dat ze nog altijd "wat vaker naar Italië" gaan. Grappig hoe je dat verbloemt bij deze, en bij een vakantie naar Marokko of Mekka minder. Die "feitelijke incompabiliteit" waar jij het over hebt, zit evenveel bij jou, volgens mij. Ik zie helemaal geen incompabiliteit met de islam. Je kunt prima functioneren in deze samenleving en tegelijk de islam aanhangen. Echt, je doet alsof de Italiaanse en Turkse integratie supervlot is gegaan en er geen jarenlang racisme langs beide kanten is geweest daar, geen gettovorming en totale assimilering, en zet dat af tegen deze "feitelijke incompabiliteit"... Je zou ervan schrikken hoe gelijkaardig de conversatie toen was aan nu.
Recent nog naar een tentoonstelling in Genk geweest, waar migratie deel van het thema was.
De Italiaanse gemeenschap was er weliswaar al vanaf de jaren '20, maar een zeer grote aanwas kwam er ook pas na WOII, tot aan de mijnramp van Marcinelle (1956) waarover men in Italië (terecht) zeer verontwaardigd was, en waarna men elders arbeidsmigranten is gaan zoeken, tot ongeveer de jaren '70-80 (crisis). We spreken hier dus ongeveer over een verschil qua 'piek' van 20 jaar, en friendly reminder we zijn in
2025, 70 jaar geleden is tot nader order niet het dubbel van 50 jaar geleden. Dus wat jouw '
minstens dubbel zo lang' betreft, als dat dezelfde 'wiskunde'/logica waarmee jij de comptabiliteit tussen de Islam en de Westerse samenleving beredeneert, dan ga ik toch eerder betrouwen op mijn oordeel, of beter dat van filosofen/schrijvers die verstandiger zijn dan mij en tot dezelfde conclusie komen.
Zal je nog zo'n prachtige reden geven waarom ik een vakantie naar Italië of naar Mekka niet op hetzelfde niveau plaats.
Als ik en jij morgen naar Italië reizen als 'Belgen' dan heten de Italianen ons daar welkom, en zelfs Vaticaanstad mag je binnen als 'vrijzinnige' of toch niet meer overtuigde katholiek, je zal hooguit je korte broek moeten uitdoen.
Een niet-moslim komt Mekka niet binnen. Zelfs al zou je nog enig 'begrip' hebben dat je als ongelovige het grootste heiligdom (de Kaaba) niet mag benaderen, je mag zelfs de gehele stad niet binnen! Interesse in de cultuur, de musea, de architectuur? Want ik kan vanuit een christelijke cultuur evenzeer een boeddhistische tempel bewonderen. Pech!
De gehele stad (Mekka) is verboden terrein voor niet-moslims.
Alleen al dat feit is tekenend voor de verhouding van de Islam tot anders- of niet-gelovigen, en dan zullen we hier de discussie maar niet verder verleggen,
Als er één reden is waarom het aanvoelt waarom Turkse/Marokkaanse migranten hier 'recenter' lijken te zijn, dan is dat de reden die ik aanhaalde, namelijk dat men nog decennia lang maar al te vaak een partner is gaan zoeken in het land van oorsprong, voor de (integratie)kansen van je kinderen is dat de teller natuurlijk telkens weer voor minstens de helft resetten (meer als het de moeder is imho).
Je zegt dat je nog zwijgt over de verschillende inhoud van die religie, maar dat is echt het enige grote verschil tussen de twee groepen die ik zie, hoor. Natuurlijk zegt de Vespa op zich niks. Maar loop door de Cité en de hang naar het thuisland waarvan het al 4 of 5 generaties geleden is dat er nog iemand geboren is van daar. Dat zie je overal en hoeft geen probleem te zijn. Je ziet het in de Cité en dat vind je oké. Je ziet het in Brussel en de verloedering van de maatschappij is ingezet. En het grote verschil is christendom vs islam. En dat is een tweezijdig probleem van integratie en radicalisering. Langs beide kanten. En bovenal: niet de oplossing van het probleem.
Wij leven werkelijk in een andere realiteit. Ik heb eerder een vermoeden dat je dan nog niet in de goede Cités geweest bent (zeker als we mogen selecteren op nationaliteit), laat staan in de waarlijk écht verloederde en vervreemde delen van Brussel, wanneer ik in de buurt van m'n vorige job rond het Zuidstation de 'foute' kant uitwandelde hoor.
En dan ga je het probleem nog uitroepen tot 'tweezijdig'... Waarlijk ongepast wanneer er al vele doden gevallen zijn in onze Westerse hoofdsteden, wegens Islamistisch geweld, van mensen die een concert bijwoonden tot leerkrachten die zogezegd dan nog cartoons toonden in hun les.
Je kan de hernieuwde opmars van extreem-rechtse partijen als gevolg van de massa-migratie misschien nog zien als een stukje radicalisering, en ik betreur dat zelfs ook want ik steun die partijen niet, maar dat maakt die dingen nog niet gelijk. If anything is dat een zoveelste kwalijk gevolg van gefaalde massamigratie en gebrekige integratie/assimilatie.