Migratie, Vluchtelingen en Asiel

Burgemeester komt uit voor de partij DURF, je kan het als film scenarist niet beter bedenken.

Anyway, heel knap van beide heren dat ze zonder twijfelen tussen beiden trachten te komen in een 6v1.

Dat is zeker een probleem, maar niet iedere moslim wilt een leerkracht vermoorden, omdat die een cartoon laat zien of laat zijn kind thuis vanwege die hoofddoek. Ook hoeven voor mij geen asielzoekers per definitie ook voor altijd te blijven. Ik blijf het gewoon te gemakkelijk vinden om voor de x aantal keer een land te ontregelen en dan maar ervanuit gaan dat een buurland de vluchters gaat opvangen. Of mensen naar hier te halen voor ons vuil werk (in de mijnen) en dan ze maar terug te sturen. Als ik zie dat de meeste problemen komen bij x aantal generaties later dan diegenen die naar hier zijn gehaald/gekomen, dan ligt het probleem misschien ook ergens anders en niet puur en alleen aan een cultureel verschil? Wat niet wilt zeggen dat het niet mee kan spelen. Dan kijk ik bijvoorbeeld ook naar gangs zoals MS-13 en hoe die ontstaan zijn en groot geworden. Misschien dat daar ook dingen zijn die we hier verkeerd hebben gedaan toen we de mensen naar hier hebben gehaald.

Hoeveel nemen er afstand van de regel dat anderen hun profeet niet mogen afbeelden?
Hoeveel keuren expliciet een verregaand recht op vrije meningsuiting goed en keuren geweld tegen godlastering af?
Ik hoor in de media vaak impliciete goedkeuring als het op dit soort zaken aankomt, genre: ze hebben het wel deels zelf gezocht, en uit 'respect' moet je onze regels volgen...

Wij hebben inderdaad voor een aantal 'vuile' jobs mensen naar hier gehaald. Het was een grote vergissing achteraf beschouwd niet om ons daarbij niet te beperken tot Italië, Spanje, Griekenland... landen van oorsprong waarvan de migranten zich wél voorbeeldig geïntegreerd hebben, zeker na een paar generaties.
Anderen hebben dat niet gedaan, voor één van de belangrijke redenen, herlees paragraaf één.
Of wanneer we toch buiten Europa gingen kijken, niet véél harder in te zetten op assimilatie: de taal leren, de cultuur van hier overnemen, of terugkeren naar eigen land.

De problemen na X aantal generaties hebben een reden, conflicterend culturen die je niet in overeenstemming kunt brengen met elkaar.
Je kan daar voor een aantal zaken naar de verantwoordelijkheid van onze samenleving kijken: onvoldoende taallessen organiseren, maar voor andere zaken zoals decennia aan huwelijksmigratie waardoor een tweede of derde generatie in de praktijk toch alsnog een laagopgeleide ouder uit 'het land van oorsprong' hadden, heeft zeker ook niet geholpen.

Wij hebben overigens geen landen zoals Syrië of Afghanistan ontregeld denk ik dan. Europa zou enkel de morele plicht moeten hebben Europeanen op te vangen, zoals bij de oorlog in Oekraïne nu.

Hoeveel nemen er afstand van de regel dat anderen hun profeet niet mogen afbeelden?
Hoeveel keuren expliciet een verregaand recht op vrije meningsuiting goed en keuren geweld tegen godlastering af?
Ik hoor in de media vaak impliciete goedkeuring als het op dit soort zaken aankomt, genre: ze hebben het wel deels zelf gezocht, en uit 'respect' moet je onze regels volgen...

Wij hebben inderdaad voor een aantal 'vuile' jobs mensen naar hier gehaald. Het was een grote vergissing achteraf beschouwd niet om ons daarbij niet te beperken tot Italië, Spanje, Griekenland... landen van oorsprong waarvan de migranten zich wél voorbeeldig geïntegreerd hebben, zeker na een paar generaties.
Anderen hebben dat niet gedaan, voor één van de belangrijke redenen, herlees paragraaf één.
Of wanneer we toch buiten Europa gingen kijken, niet véél harder in te zetten op assimilatie: de taal leren, de cultuur van hier overnemen, of terugkeren naar eigen land.

De problemen na X aantal generaties hebben een reden, conflicterend culturen die je niet in overeenstemming kunt brengen met elkaar.
Je kan daar voor een aantal zaken naar de verantwoordelijkheid van onze samenleving kijken: onvoldoende taallessen organiseren, maar voor andere zaken zoals decennia aan huwelijksmigratie waardoor een tweede of derde generatie in de praktijk toch alsnog een laagopgeleide ouder uit 'het land van oorsprong' hadden, heeft zeker ook niet geholpen.

Wij hebben overigens geen landen zoals Syrië of Afghanistan ontregeld denk ik dan. Europa zou enkel de morele plicht moeten hebben Europeanen op te vangen, zoals bij de oorlog in Oekraïne nu.
Is wel makkelijk praten dat we ze uit die landen hadden moeten halen. Denk dat je rond mijne leeftijd zijt en dus die tijd (net als ik) niet hebt meegemaakt. Is vooral achteraf praten zonder te weten hoe of wat.

Afhankelijk wat je als "wij" ziet. Als we het Westen nemen en dus ook Amerika, hebben we toch genoeg ontregeld daar imo. "We" zijn misschien de grootste oorzaak van extreme groeperingen in die regio en dus ook een hoop vluchtelingen van die groeperingen.

Is wel makkelijk praten dat we ze uit die landen hadden moeten halen. Denk dat je rond mijne leeftijd zijt en dus die tijd (net als ik) niet hebt meegemaakt. Is vooral achteraf praten zonder te weten hoe of wat.

Afhankelijk wat je als "wij" ziet. Als we het Westen nemen en dus ook Amerika, hebben we toch genoeg ontregeld daar imo. "We" zijn misschien de grootste oorzaak van extreme groeperingen in die regio en dus ook een hoop vluchtelingen van die groeperingen.

Ja als je de VS erbij gaat nemen, zijn "we" inderdaad de grootste oorzaak. Maar de VS is geen onderdeel van EU dus hoeft hier helemaal niet bijgesleurd te worden om ons een schuldgevoel aan te praten.

Even serieus, zo'n Spanje of zo'n Griekenland, of een Polen tegenwoordig, welke verplichtingen of verantwoordelijkheid hebben die op dat vlak?

Ik kan er nog mee inkomen dat als je als ex-kolonisator een speciaal regime hanteert tegenover de landen die je vroeger gekoloniseerd hebt, maar tegen landen waartegen je niks gedaan hebt... Neen, toch niet. Welke verplichtingen hebben we tegenover Somaliers, Eritreers of Soedanezen bv?

En ook, hoelang blijft dat tegen "ons" gebruikt worden. Ja, Belgie heeft via Leopold en later via allerlei bedrijven miljarden gestolen uit de Kongo. We hebben natuurlijk sinds de jaren 50 ook alweer miljarden en miljarden aan ontwikkelingshulp gedaan voor Congo alleen al vanuit de staat, los van allerlei private organisaties uit. Het is daar eigenlijk ook maar heel weinig verbeterd doorheen al die jaren. Niet dat ik daarom wil zeggen dat wij beter deden, of dat wij het daar terug moeten overnemen. Zelfbeschikkingsrecht is het allerbelangrijkste. Maar stoppen met zich eeuwig in de slachtofferrol te wentelen, is de eerste stap om uw land er bovenop te helpen.
Polen is ook 150 jaar lang gekoloniseerd geweest door Europese mogendheden, helemaal kapotgeschoten door de nazis en ontzettend arm gehouden door de Sovjets. En kijk nu, EU-ontwikkelingshulp gebruikt en ze staan weer mee van boven. Waar een wil is, is een weg. En die wil ontbreekt er toch vaak in die landen.

Ja als je de VS erbij gaat nemen, zijn "we" inderdaad de grootste oorzaak. Maar de VS is geen onderdeel van EU dus hoeft hier helemaal niet bijgesleurd te worden om ons een schuldgevoel aan te praten.

Even serieus, zo'n Spanje of zo'n Griekenland, of een Polen tegenwoordig, welke verplichtingen of verantwoordelijkheid hebben die op dat vlak?

Ik kan er nog mee inkomen dat als je als ex-kolonisator een speciaal regime hanteert tegenover de landen die je vroeger gekoloniseerd hebt, maar tegen landen waartegen je niks gedaan hebt... Neen, toch niet. Welke verplichtingen hebben we tegenover Somaliers, Eritreers of Soedanezen bv?

En ook, hoelang blijft dat tegen "ons" gebruikt worden. Ja, Belgie heeft via Leopold en later via allerlei bedrijven miljarden gestolen uit de Kongo. We hebben natuurlijk sinds de jaren 50 ook alweer miljarden en miljarden aan ontwikkelingshulp gedaan voor Congo alleen al vanuit de staat, los van allerlei private organisaties uit. Het is daar eigenlijk ook maar heel weinig verbeterd doorheen al die jaren. Niet dat ik daarom wil zeggen dat wij beter deden, of dat wij het daar terug moeten overnemen. Zelfbeschikkingsrecht is het allerbelangrijkste. Maar stoppen met zich eeuwig in de slachtofferrol te wentelen, is de eerste stap om uw land er bovenop te helpen.
Polen is ook 150 jaar lang gekoloniseerd geweest door Europese mogendheden, helemaal kapotgeschoten door de nazis en ontzettend arm gehouden door de Sovjets. En kijk nu, EU-ontwikkelingshulp gebruikt en ze staan weer mee van boven. Waar een wil is, is een weg. En die wil ontbreekt er toch vaak in die landen.
Wij hebben toch net zo goed in Syrië en Afghanistan gezeten? Allè, wij knikken toch gewoon ja wanneer Amerika iets wilt?

Wij hebben toch net zo goed in Syrië en Afghanistan gezeten? Allè, wij knikken toch gewoon ja wanneer Amerika iets wilt?

Op Rusland en China na, knikt quasi iedereen ja als de VS echt iets wil. Dat we boter op het hoofd hebben, zal niemand ontkennen. Dat we dermate zoveel boter op het hoofd hebben dat "wij" de grootste oorzaak zijn, is weer helemaal wat anders. Als de VS er ons niet bijgesleurd hadden, zaten we daar uberhaupt niet. Wij zijn enkel daarin verzeild geraakt vanuit het loyaliteitsprincipe.
De VS en Rusland zorgen al 60 jaar voor instabiliteit in Afghanistan, wij hebben daar op de gehele tijdslijn gezien eigenlijk maar een relatief beperkte rol gehad.

Je doet ook alsof het er peis en vree zou zijn als "wij" (dus de Europese tak van de NAVO) er niet gezeten hadden, dus ik vind het nogal een kromme redenering. We gingen er uiteindelijk met vrij idealistische bedoelingen heen, de Taliban verdrijven en de Afghaanse bevolking de kans geven op een veilig en democratisch bestaan. Die hebben overduidelijk die kans niet gegrepen. Maar bijna 15 jaar nadat onze laatste militairen daar vertrokken zijn, is het nog altijd onze verantwoordelijkheid blijkbaar...

Last but not least, een hele hoop "vluchtelingen" hier tonen middels hun gedrag aan dat ze echt niet op de vlucht zijn voor de extremistische groeperingen, gezien ze datzelfde gedrag hier tentoonstellen.

Toch quasi film materiaal dit.
Congolese journalist vlucht en krijgt ne prijs van 4 mio euro op zijn hoofd.
Jongeren hier willen dat geld en proberen hem om te leggen maar hij wordt gered door de burgemeester en een VB-politicus.
Dit voorval geeft ook direct een antwoord op de oppervlakkige vraag van velen die al eens de zin "Waarom komt die gelukszoeker naar hier?" in de mond nemen. Laat het nu net een VB'er zijn die dit voor zijn ogen zag gebeuren.

Aan de andere kant is het dan wel angstaanjagend dat er in onze samenleving 'bounty hunters' op pad gaan.

Wat? De migranten uit Italië hebben zich wel volledig geïntegreerd op 3 generaties tijd? Jij was toch van Limburg, hè? Film an make, gardash. Wasgijbezig?

Ik denk dat er zeker evenveel verschillen zijn in cultuur. Het verschil is niet zozeer hoe geïntegreerd ze zijn, maar eerder hoe vreemd of herkenbaar jij de stukjes vindt die ze nog zichtbaar overhouden. Want die Italiaanse immigranten zijn een pak geloviger, tot op de dag van vandaag. Ze hebben een eigen taaltje. Er is een grote saamhorigheid binnen de groep, en een idee van buiten de rest van de Vlamingen vallen. Een grote hang naar het ‘vaderland’ met massale vakanties naar Italië, Vespa’s, Italiaanse restaurants… al die zaken kun je 1 op 1 op Borgerhout of een Brusselse wijk leggen. En die zijn hier al 60+-jaar. Het enige verschil lijkt hun godsdienst te zijn?

Wat? De migranten uit Italië hebben zich wel volledig geïntegreerd op 3 generaties tijd? Jij was toch van Limburg, hè? Film an make, gardash. Wasgijbezig?

Gardash is Turks niet Italiaans.
En ja, waar ze vroeger misschien de eerste generaties wat spanningen waren met Italianen zijn die er nu geenzins meer, dat kan je van sommige andere migrantengemeenschappen niet zeggen.
Check ook de al dan niet oververtegenwoordiging in bepaalde statistieken.

Ik denk dat er zeker evenveel verschillen zijn in cultuur. Het verschil is niet zozeer hoe geïntegreerd ze zijn, maar eerder hoe vreemd of herkenbaar jij de stukjes vindt die ze nog zichtbaar overhouden. Want die Italiaanse immigranten zijn een pak geloviger, tot op de dag van vandaag. Ze hebben een eigen taaltje. Er is een grote saamhorigheid binnen de groep, en een idee van buiten de rest van de Vlamingen vallen. Een grote hang naar het ‘vaderland’ met massale vakanties naar Italië, Vespa’s, Italiaanse restaurants… al die zaken kun je 1 op 1 op Borgerhout of een Brusselse wijk leggen. En die zijn hier al 60+-jaar. Het enige verschil lijkt hun godsdienst te zijn?

Ja, ik ken een paar mensen met Italiaanse roots... Die gaan idd wat vaker op vakantie naar Italië...
Maar die zoeken hun partner niet al generaties lang terug in het thuisland.
Voeden hun kinderen thuis in het Nederlands op.
Zijn niet zo streng gelovig als jij insinueert en al helemaal niet tot op een punt dat hun geloof feitelijk incompatibel is met de Europese samenleving.
Vespa's zijn gewoon een hype bij Jan en alleman, waar jij mee afkomt... Als iedereen die ik ken met een Vespa Italiaanse roots zou moeten hebben, lol...

Jij wilt maar een 'enig' verschil zien... En dan zwijgen we nog over de verschillende inhoud van die religie.

Laatst bewerkt:
Dit voorval geeft ook direct een antwoord op de oppervlakkige vraag van velen die al eens de zin "Waarom komt die gelukszoeker naar hier?" in de mond nemen. Laat het nu net een VB'er zijn die dit voor zijn ogen zag gebeuren.

Aan de andere kant is het dan wel angstaanjagend dat er in onze samenleving 'bounty hunters' op pad gaan.

Dus één echte politieke vluchteling die we dan laten blijven en 6 stuks crimineel gespuis dat huurmoordenaartje wilt spelen en die wij dus stante pede gaan opsporen, opsluiten en nadien uitwijzen? Of eerder de trieste werkelijkheid waarbij ook die laatsten hier blijven...

Ik kan er zoals hoger aangehaald nog inkomen dat België voor Congo een apart regime hanteert voor politieke vluchtelingen, wegens een ex-kolonie van ons land. Maar als ze hier zo'n feiten plegen...

Moedig van 2 politici, van Jonathan Holslag had ik dat nog verwacht. Van een VB'er miss niet meteen gegeven de context. 😂

Laatst bewerkt:

Tekenend dat je een Turk voor een Italiaan neemt in deze discussie.

En dan in één adem zeggen dat er tussen de Italiaanse cultuur en moslimlanden uit Turkijke en Nood-Afrika evenveel verschillen zijn. Het enge is dat ik denk dat je het nog zelf gelooft ook.

Gardash is Turks niet Italiaans.
En ja, waar ze vroeger misschien de eerste generaties wat spanningen waren met Italianen zijn die er nu geenzins meer, dat kan je van sommige andere migrantengemeenschappen niet zeggen.
Check ook de al dan niet oververtegenwoordiging in bepaalde statistieken.

Ja, ik ken een paar mensen met Italiaanse roots... Die gaan idd wat vaker op vakantie naar Italië...
Maar die zoeken hun partner niet al generaties lang terug in het thuisland.
Voeden hun kinderen thuis in het Nederlands op.
Zijn niet zo streng gelovig als jij insinueert en al helemaal niet tot op een punt dat hun geloof feitelijk incompatibel is met de Europese samenleving.
Vespa's zijn gewoon een hype bij Jan en alleman, waar jij mee afkomt... Als iedereen die ik ken met een Vespa Italiaanse roots zou moeten hebben, lol...

Jij wilt maar een 'enig' verschil zien... En dan zwijgen we nog over de verschillende inhoud van die religie.
Je spreekt over een groep die hier al minstens dubbel zo lang zit, en daar zie je dat ze nog altijd "wat vaker naar Italië" gaan. Grappig hoe je dat verbloemt bij deze, en bij een vakantie naar Marokko of Mekka minder. Die "feitelijke incompabiliteit" waar jij het over hebt, zit evenveel bij jou, volgens mij. Ik zie helemaal geen incompabiliteit met de islam. Je kunt prima functioneren in deze samenleving en tegelijk de islam aanhangen. Echt, je doet alsof de Italiaanse en Turkse integratie supervlot is gegaan en er geen jarenlang racisme langs beide kanten is geweest daar, geen gettovorming en totale assimilering, en zet dat af tegen deze "feitelijke incompabiliteit"... Je zou ervan schrikken hoe gelijkaardig de conversatie toen was aan nu.

Je zegt dat je nog zwijgt over de verschillende inhoud van die religie, maar dat is echt het enige grote verschil tussen de twee groepen die ik zie, hoor. Natuurlijk zegt de Vespa op zich niks. Maar loop door de Cité en de hang naar het thuisland waarvan het al 4 of 5 generaties geleden is dat er nog iemand geboren is van daar. Dat zie je overal en hoeft geen probleem te zijn. Je ziet het in de Cité en dat vind je oké. Je ziet het in Brussel en de verloedering van de maatschappij is ingezet. En het grote verschil is christendom vs islam. En dat is een tweezijdig probleem van integratie en radicalisering. Langs beide kanten. En bovenal: niet de oplossing van het probleem.

Tekenend dat je een Turk voor een Italiaan neemt in deze discussie.

En dan in één adem zeggen dat er tussen de Italiaanse cultuur en moslimlanden uit Turkijke en Nood-Afrika evenveel verschillen zijn. Het enge is dat ik denk dat je het nog zelf gelooft ook.
Bedankt om het punt totaal te missen. Ik zal de belediging maar slikken, zeker, dat je het "tekenend" vindt dat ik niet zou weten dat 'gardasj' Turks is. Ik weet heus wel waarover ik praat, hoor. Dat is het punt net. Dat ik net de Cités aanhaal als een allegaartje waar die migratie helemaal niet zo vlot is gegaan als KoC wel beweert, en waar die assimilatie die hier nu geëist wordt van Brusselse moslims niet wordt gevraagd van die wijken. Of vind je dat "wasgijbezig" wel Italiaans is misschien...

Je kunt ook ingaan op de inhoud van de post. Zie je de vergelijking niet tussen de hang naar het thuisland, de gettovorming, het 'binnen de gemeenschap' trouwen, en zelfs de socio-economische status van beide migrantengroepen? En waarom is het ene oké, en het andere niet, als het niet de godsdienst is?

Laatst bewerkt:
Loser.

Ik denk dat er een aantal mensen u met plezier eens meenemen naar bepaalde wijken/straten in Genk/Maasmechelen/Houthalen waar voornamelijk Turken leven en dan naar wijken/straten waar Italianen/Grieken leven

Het verschil kan in praktijk echt niet groter zijn hoor

Stap in Limburg eens een zaak binnen uitgebaat door een Griek/Italiaan en dan een zaak uitgebaat door Turken 😅

Je spreekt over een groep die hier al minstens dubbel zo lang zit, en daar zie je dat ze nog altijd "wat vaker naar Italië" gaan. Grappig hoe je dat verbloemt bij deze, en bij een vakantie naar Marokko of Mekka minder. Die "feitelijke incompabiliteit" waar jij het over hebt, zit evenveel bij jou, volgens mij. Ik zie helemaal geen incompabiliteit met de islam. Je kunt prima functioneren in deze samenleving en tegelijk de islam aanhangen. Echt, je doet alsof de Italiaanse en Turkse integratie supervlot is gegaan en er geen jarenlang racisme langs beide kanten is geweest daar, geen gettovorming en totale assimilering, en zet dat af tegen deze "feitelijke incompabiliteit"... Je zou ervan schrikken hoe gelijkaardig de conversatie toen was aan nu.

Recent nog naar een tentoonstelling in Genk geweest, waar migratie deel van het thema was.
De Italiaanse gemeenschap was er weliswaar al vanaf de jaren '20, maar een zeer grote aanwas kwam er ook pas na WOII, tot aan de mijnramp van Marcinelle (1956) waarover men in Italië (terecht) zeer verontwaardigd was, en waarna men elders arbeidsmigranten is gaan zoeken, tot ongeveer de jaren '70-80 (crisis). We spreken hier dus ongeveer over een verschil qua 'piek' van 20 jaar, en friendly reminder we zijn in 2025, 70 jaar geleden is tot nader order niet het dubbel van 50 jaar geleden. Dus wat jouw 'minstens dubbel zo lang' betreft, als dat dezelfde 'wiskunde'/logica waarmee jij de comptabiliteit tussen de Islam en de Westerse samenleving beredeneert, dan ga ik toch eerder betrouwen op mijn oordeel, of beter dat van filosofen/schrijvers die verstandiger zijn dan mij en tot dezelfde conclusie komen.

Zal je nog zo'n prachtige reden geven waarom ik een vakantie naar Italië of naar Mekka niet op hetzelfde niveau plaats.
Als ik en jij morgen naar Italië reizen als 'Belgen' dan heten de Italianen ons daar welkom, en zelfs Vaticaanstad mag je binnen als 'vrijzinnige' of toch niet meer overtuigde katholiek, je zal hooguit je korte broek moeten uitdoen.
Een niet-moslim komt Mekka niet binnen. Zelfs al zou je nog enig 'begrip' hebben dat je als ongelovige het grootste heiligdom (de Kaaba) niet mag benaderen, je mag zelfs de gehele stad niet binnen! Interesse in de cultuur, de musea, de architectuur? Want ik kan vanuit een christelijke cultuur evenzeer een boeddhistische tempel bewonderen. Pech! De gehele stad (Mekka) is verboden terrein voor niet-moslims.
Alleen al dat feit is tekenend voor de verhouding van de Islam tot anders- of niet-gelovigen, en dan zullen we hier de discussie maar niet verder verleggen,

Als er één reden is waarom het aanvoelt waarom Turkse/Marokkaanse migranten hier 'recenter' lijken te zijn, dan is dat de reden die ik aanhaalde, namelijk dat men nog decennia lang maar al te vaak een partner is gaan zoeken in het land van oorsprong, voor de (integratie)kansen van je kinderen is dat de teller natuurlijk telkens weer voor minstens de helft resetten (meer als het de moeder is imho).

Je zegt dat je nog zwijgt over de verschillende inhoud van die religie, maar dat is echt het enige grote verschil tussen de twee groepen die ik zie, hoor. Natuurlijk zegt de Vespa op zich niks. Maar loop door de Cité en de hang naar het thuisland waarvan het al 4 of 5 generaties geleden is dat er nog iemand geboren is van daar. Dat zie je overal en hoeft geen probleem te zijn. Je ziet het in de Cité en dat vind je oké. Je ziet het in Brussel en de verloedering van de maatschappij is ingezet. En het grote verschil is christendom vs islam. En dat is een tweezijdig probleem van integratie en radicalisering. Langs beide kanten. En bovenal: niet de oplossing van het probleem.

Wij leven werkelijk in een andere realiteit. Ik heb eerder een vermoeden dat je dan nog niet in de goede Cités geweest bent (zeker als we mogen selecteren op nationaliteit), laat staan in de waarlijk écht verloederde en vervreemde delen van Brussel, wanneer ik in de buurt van m'n vorige job rond het Zuidstation de 'foute' kant uitwandelde hoor.

En dan ga je het probleem nog uitroepen tot 'tweezijdig'... Waarlijk ongepast wanneer er al vele doden gevallen zijn in onze Westerse hoofdsteden, wegens Islamistisch geweld, van mensen die een concert bijwoonden tot leerkrachten die zogezegd dan nog cartoons toonden in hun les.

Je kan de hernieuwde opmars van extreem-rechtse partijen als gevolg van de massa-migratie misschien nog zien als een stukje radicalisering, en ik betreur dat zelfs ook want ik steun die partijen niet, maar dat maakt die dingen nog niet gelijk. If anything is dat een zoveelste kwalijk gevolg van gefaalde massamigratie en gebrekige integratie/assimilatie.

Is het eigenlijk zo verkeerd als godsdienst de factor is die de ene groep problematischer maakt dan de andere? Ik vind alle godsdiensten onzin, maar men kan toch moeilijk ontkennen dat er in onze contreien de laatste tijd veel minder problemen zijn met katholieken dan met islamieten? Ik ben geen theoloog, maar veel aanhangers van de katholieke kerk zijn toch echt wel heel gematigd tegenwoordig? Dat extreme kantje is er bij veel mensen af. Als je dat tegenover de islam zet, dan zie je toch een heel ander beeld?

En daarmee bedoel ik dus niet dat islam-aanhangers van nature uit problematischer zijn dan andere mensen. Absoluut niet. Ik ken er veel die op hun eigen manier heel mooi de islam beleven zonder dat ze daardoor onze waarden en normen schenden. Maar in onze regio is er toch al een tijd een veel groter probleem met extremistische islam dan met andere godsdiensten? Dat kan en mag toch ook benoemd worden?

Is het eigenlijk zo verkeerd als godsdienst de factor is die de ene groep problematischer maakt dan de andere? Ik vind alle godsdiensten onzin, maar men kan toch moeilijk ontkennen dat er in onze contreien de laatste tijd veel minder problemen zijn met katholieken dan met islamieten? Ik ben geen theoloog, maar veel aanhangers van de katholieke kerk zijn toch echt wel heel gematigd tegenwoordig? Dat extreme kantje is er bij veel mensen af. Als je dat tegenover de islam zet, dan zie je toch een heel ander beeld?

En daarmee bedoel ik dus niet dat islam-aanhangers van nature uit problematischer zijn dan andere mensen. Absoluut niet. Ik ken er veel die op hun eigen manier heel mooi de islam beleven zonder dat ze daardoor onze waarden en normen schenden. Maar in onze regio is er toch al een tijd een veel groter probleem met extremistische islam dan met andere godsdiensten? Dat kan en mag toch ook benoemd worden?
Dat is zeker waar en ontwikkeling en onderwijs zal daar een grote rol in spelen. De grootste reden waarom katholieke landen veel gematigder zijn, is omdat in die landen de meeste mensen gewoon niet meer echt geloven.

Wij leven werkelijk in een andere realiteit. Ik heb eerder een vermoeden dat je dan nog niet in de goede Cités geweest bent (zeker als we mogen selecteren op nationaliteit), laat staan in de waarlijk écht verloederde en vervreemde delen van Brussel, wanneer ik in de buurt van m'n vorige job rond het Zuidstation de 'foute' kant uitwandelde hoor.
De rest laat ik links liggen, sorry. Daar kan ik niet weer op ingaan. Maar je doet het weer. Iedereen die iets anders denkt dan jij, leeft in een andere realiteit en weet niet wat jij weet. Ik woon aan Borgerhout, ik kom vaak via de Turnhoutsebaan, ik ben opgegroeid aan de Cités en heb mijn studententijd aan het Falconplein doorgebracht. Er is nog een mogelijkheid: weet dezelfde dingen als jij, ziet dezelfde dingen, en hangt daar een andere conclusie aan. Een beetje respect voor een andere mening kan ook wel.

Dat is zeker waar en ontwikkeling en onderwijs zal daar een grote rol in spelen. De grootste reden waarom katholieke landen veel gematigder zijn, is omdat in die landen de meeste mensen gewoon niet meer echt geloven.
Welja, ik moet opletten wat ik zeg want ik wil zeker niet bedoelen dat de ene bevolkingsgroep inherent slechter of rumoeriger is dan de andere, want dat is racisme. En ik haat racisten.

Er zijn inderdaad redenen waarom de huidige situatie is wat ze is. Maar ze is wel wat ze is. Dus is het toch ook niet zo vreemd dat mensen die hier wonen meer problemen hebben met islam-aanhangers met een migratie-afkomst dan met katholieken met een migratie-afkomst.

Ik denk ook dat dat een deel is van waarom men zo vaak dat fameuze zinnetje "men moet het probleem durven benoemen" zegt. OK, dat is heel vaak een voorbode van iemand die flagrant racistische zaken gaat zeggen (neerkomend op "iedereen met een andere huidskleur is slecht") maar ik vind persoonlijk toch ook dat islamfundamentalisme een veel groter probleem is op dit moment dan andere godsdiensten.

De rest laat ik links liggen, sorry. Daar kan ik niet weer op ingaan. Maar je doet het weer. Iedereen die iets anders denkt dan jij, leeft in een andere realiteit en weet niet wat jij weet. Ik woon aan Borgerhout, ik kom vaak via de Turnhoutsebaan, ik ben opgegroeid aan de Cités en heb mijn studententijd aan het Falconplein doorgebracht. Er is nog een mogelijkheid: weet dezelfde dingen als jij, ziet dezelfde dingen, en hangt daar een andere conclusie aan. Een beetje respect voor een andere mening kan ook wel.

Komt je handig uit natuurlijk. Bewust de duurtijd van migratiegolven fout berekenen, en doen alsof een vakantie naar Rome of één naar Mekka evenwaardig zijn, maar wanneer iemand je daarop wijst, aantoont waarom dat niet zo is, focussen op een ander detail.

Jij kan gerust een andere mening hebben, géén enkel probleem mee, met een andere realiteit bedoel ik dan ook dat jij bewust bepaalde feiten negeert of fout voorstelt, en dat heb ik hierboven al met 2 dingen aangetoond.
Jij ziet mogelijks dezelfde dingen, weet misschien dezelfde dingen (behalve dan het stukje geschiedenis/wiskunde van hierboven) en je hangt er inderdaad dezelfde conclusie aan, maar wat mij betreft doe jij dat omdat jij start vanuit een eindpunt van 'relativisme' waarbij elke groep migranten of religie evenwaardig moet zijn, quod non wat mij betreft.

Terug
Bovenaan