Voilà, "je negeert bewust" en "stelt fout voor" is je voorbeeld van hoeveel respect je hebt voor mijn mening

Ja, als je de jaren heel strikt gaat bekijken en alleen naar de pieken kijkt (wat ik niet heb gedaan, maar jij), dan is het 20 jaar verschil. Amai, nu valt heel mijn argumentatie toch wel niet in duigen zeker! Want daar was het natuurlijk
cruciaal dat het
exact het dubbele was. Het ging er helemaal niet om dat je twee groepen vergelijkt waarvan de ene hier al veel langer zit, en dat de verschillen zelfs dàn nog niet zo groot zijn als je zegt.
70 jaar versus 50 jaar.. Dat is een verschil van hooguit één generatie, en laten we héél duidelijk wel wezen, dat komende van iemand die gerust een aantal leerkrachten (kleuter/lager) kent in die streek, dat je niet met één generatie terug te gaan plots problemen had met de Italiaanse gemeenschap, of dat de problemen met de Turkse/Marokkaanse gemeenschap binnen één generatie opgelost gaan zijn. Ik heb hier recent in een andere thread nog een voorbeeld gepost van een Marokkaanse die er
trots voor uitkwam haar kind thuis NIET in het Nederlands groot te brengen, ondanks dat ze zélf als hooggeschoolde in het Vlaams onderwijs werkte. Het is niet alleen religie die problematisch is, cultuur gaat breder dan dat.
Je reden waarom Italo-Belgen die elk jaar naar Italië gaan, en zeggen dat ze naar het "moederland" gaan, anders is dan moslims die naar Mekka gaan, gaat wéér over godsdienst

En dat mag, maar doe dan niet alsof het je niet over de godsdienst gaat. Zeg dan wat het is. En dan nog klopt het niet, want het gaat niet over hoe jij diezelfde reis als witte Belg beleeft? Dat staat er totaal buiten. Het gaat erom dat de gemeenschap nog altijd een enorme hang heeft naar het land van herkomst, en dat je dat zelfs ziet in de jaarlijkse uittochten. Maar bij de ene vind je dat een probleem, en bij de andere niet. Omdat jij niet zou mee mogen? Kom.
Jij hebt Mekka als voorbeeld gegeven of niet?
Het is toegegeven inderdaad een andere reden (religieus, de hadj) dan waarom Italianen naar Puglia gaan. Dat laatste vergelijk je beter met waarom mijn Marokkaanse collega naar Marokko reist (familie) dan met Saudi-Arabië/Mekka. Ik heb er echter dankbaar gebruik van gemaakt om te illustreren waarom de Islam hélémaal niet een religie zoals een ander is, en wel degelijk problematisch.
Moslims? Welkom in Rome & Vaticaanstad?
Christenen? Ongewenst in Mekka.
Geen detail.
Maar ik ging het links laten liggen, omdat het toch niets uithaalt.
Een mike-drop is geen argument op zich natuurlijk.
Tuurlijk kan dat benoemd worden, dat doet ook iedereen, denk ik. Maar je kunt niet de islam als enige breekpunt noemen, en tegelijk doen alsof het je niet om de godsdienst te doen is. Je kunt niet zeggen dat je geen probleem hebt met de islam, en tegelijk zeggen dat de Oekraïeners welkom zijn en de Syriërs niet, omdat ze "gelijke waarden delen" terwijl het enige verschil de godsdienst is. En daarnaast heeft KoC al vaker gezegd dat een gematigde islam niet bestaat, en dat extreme en incompatibele wél inherent verbonden is aan de islam.
Godsdienst is overigens niet de enige reden waarom Syriërs en Oekraïners verschillen, en de eerste best in de eigen regio zijn, en de laatsten opvangen onze plicht is. Geografie is allereerst de belangrijkste, als er terug een oorlog zou uitbreken in de Balkan, zouden wij evengoed Bosniakken moeten opvangen en dat zijn ook moslims.
Cultuur gaat echter breder dan religie alleen, maar er is kruisbestuiving, dat kan je niet ontkennen. Om die reden zal een atheïst uit een christelijke cultuur alsnog vaak andere gewoontes/waarden kunnen hebben dan één uit een islamitische cultuur (al is het aantal atheïsten daar logischerwijs wegens gevaar voor eigen leven beperkter). Tijdsperiode is ook een factor. Er zullen ongetwijfeld tijden geweest zijn in de geschiedenis waarin de christenen (Spanish Inquisition toestanden) meer 'gevaarlijk' waren en niet de moslims (als je bijvoorbeeld foto's ziet van Iran vroeger... tja). Het is uiteindelijk een cocktail, maar dat betekent niet dat je het niet over de eigenschappen van specifieke ingrediënten kan hebben.