Rousseau van voorzitter naar lijstduwer na racistische uitspraken?

Dus als ik het goed begrijp is de bal aan het rollen gegaan toen ze Rousseau om een reactie hadden verzocht op de reportage die ze hadden klaargemaakt.
Hadden ze hem dus niet zelf gecontacteerd hadden ze het item gewoon kunnen brengen.
Zoals het hoort. Hoor en wederhoor.
Moesten HLN en VTM het item gebracht hebben zonder hem of zijn entourage (Mussche) gehoord te hebben, hadden ze een grotere journalistieke fout gemaakt dan nu. Want nu is er geen fout gemaakt.
Elke journalist heeft zijn(anonieme) bronnen. Zonder die bronnen zou er enkel politieke propaganda, gestuurd door partijen, in het nieuws verschijnen, cru gesteld.

Anderzijds, een proces verbaal komt toch niet spontaan bij een journalist, of in de openbaarheid? Daarvoor heeft er iemand dat toch actief gelekt, wat op zich niet mag. In dat opzicht is een uitspraak dat dit niet gepubliceerd mag worden helemaal niet raar. Eerder normaal.

Je hebt het 1e artikel niet gelezen, dan?

Maar mogen redacties dan zomaar citeren uit een pv in een lopend onderzoek? ‘Dat is niet van belang’, zegt Lemmens. ‘Het verbod op preventief ingrijpen sluit niet uit dat er schendingen van de wet zijn. Maar dan kun je pas a posteriori ingrijpen.’

Nee, het is niet 'normaal'. Het is een inbreuk op de grondwet, en een inbreuk op het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Wat normaal zou zijn, is dat ze hun reportage mogen uitzenden, en er mogelijks achteraf een staartje aan komt indien ze de wet overtreden hebben. NIET dat ze preventief gecensureerd worden.

Het is walgelijk. Als redactie krijg je ook de boodschap: als het zo zit, volgende keer best geen reactie vragen aan Rousseau, gewoon uitzenden die handel, zonder weerwoord. En ja, dat zou ook niet journalistiek correct zijn, maar als Rousseau de grondwet aan zijn laars lapt geeft hij het voorbeeld dat het OK is om niet 'correct' te handelen.

Heel dat gekonkelfoes werkt alleen maar averechts.
Gewoon open kaart spelen, publiekelijk door het slijk gaan, sorry zeggen en hij zou er nog mee wegkomen ook.
“Et alors”.
En wie weet nog wat stemmen terugwinnen van VB.

Maar dit is gewoon oude politieke cultuur met achterkamertjes en lange armen.
Die lange arm is wel heel letterlijk als hij er niet voor terugdeinst om de dag erna rechtstreeks contact op te nemen met agenten.

Zelf belooft Rousseau na zijn verhoor donderdag alvast openheid over de kwestie. Op voorwaarde dat duidelijk wordt wat hij nu precies gezegd heeft en wat er nu precies in dat proces-verbaal staat. Naar eigen zeggen blijft dat één maand na de feiten ook voor hem nog steeds flou. Hoewel hij volgens onze info de ochtend na de feiten al belde met de betrokken agent die het pv finaal opstelde.

Naar wat ik hoorde dreigde Mussche ook dat Conner de inhoud van het PV niet kende, om dan nadien geciteerde stukken uit het PV te weerleggen met: "dat PV staat vol onwaarheden." :unsure:

Racistische uitlatingen, Geen respect voor de grondwet, agent opbellen (intimideren?),..

En wat zegt de gemiddelde SPa-stemmer hiervan? Het blijft muisstil,

Racistische uitlatingen, Geen respect voor de grondwet, agent opbellen (intimideren?),..

Waar blijft het dan muisstil? Ik heb hier genoeg personen die anders altijd als "links" worden weggezet, duidelijk hun afkeur zien tonen. Of bedoel je elders? Graag je boodschap wat verduidelijken. Wat wil je eigenlijk zeggen?

We wachten geduldig af tot blijkt dat hij hem heeft proberen omkopen
"50€ en we praten er niemeer over"

Tot dan is het geen sossenstreek hè

Die lange arm is wel heel letterlijk als hij er niet voor terugdeinst om de dag erna rechtstreeks contact op te nemen met agenten.

Zeker dat hij het initiatief genomen heeft om te bellen naar die agent?
Want wat er daar staat kan je ook interpreteren als de agent die naar Rousseau belt, in de eerste instantie om te zeggen: je hebt een PV aan je broek, vriend.

Wat er daarna gebeurde vind ik wel louche, als Mussche spreekt over hooggeplaatste mensen die haar bevestigden dat er geen PV zou zijn. Speculatie, maar: agent belt Rousseau op om te zeggen dat ze een PV aan het opstellen zijn o.w.v. zijn gedrag de vorige avond. Rousseau denkt "shit" en begint via zijn advocaat aan touwtjes hogerop te trekken.

Blijkbaar zit hij nu ook al bekende en iets minder bekende Vlamingen die enige kritiek hebben op hem te DM'en op Instagram om ermee op te houden.
Rousseau blijft gewoon de vooroordelen bevestigen die ik over hem had. Qua inhoud spreekt hij me zeker niet aan en qua persoonlijkheid ook totaal niet.

Kan iemand dit lezen?
Het citaat in de titel is wel verbazend: "Het ligt er nu toch metersdik op: er wordt jacht op hem gemaakt".

Als dat de verdediging is van Vooruit, dan hebben ze een groot probleem.
Hij, en niemand anders, is zijn boekje te buiten gegaan en alleen hij probeert zaken in een doofpot te steken, door een verbod op te leggen aan de pers.
Niet meer weten wat hij gedaan of gezegd heeft? Yeah, sure...

Gaat erover dat het lijkt alsof DPG hem wil pakken, na de 3 vermeende klachten van grensoverschrijdend gedrag "die er enkel en alleen zijn gekomen omdat de journalisten van DPG er op doorgeduwd hebben".

Nu goed, ik zal me even aangesproken voelen :

• Racisme :
Indien Rousseau zich racistisch uitgelaten heeft, hoop ik dat hier op zijn minst excuses voor komen. Van eender welke politicus vind ik dat er een minimum aan fatsoen gehouden moet worden. Op dit moment is het echter wel heel moeilijk als buitenstaander om hier uitgebreide uitspraken over te doen, aangezien we niet weten wat er gezegd geweest is. Ik denk dat we allen wel akkoord kunnen zijn dat er veel gradaties zijn in racisme, waarvan er sommige dingen altijd direct door (quasi) iedereen afgekeurd worden aan de ene kant en aan de andere kant in de praktijk eerder gedoogd racisme. (Ik ga bewust geen voorbeelden geven.)

• De grondwet, vrije meningsuiting & persvrijheid:
Ik vind het wel straf dat dit ook deze topic alsook in het nieuws zo zwart-wit gekaderd wordt. Racisme is exact zo’n voorbeeld van vrije meningsuiting. Ook onder het mom van persvrijheid zul je geen gratuite racistische uitspraken mogen maken. Ook zien we bij verschillende andere zaken wel terughoudendheid bij de pers, zoals bij de namen van de reuzegommers.
Pas op, ik snap dat de grondwet voorziet in het niet preventief tegenhouden. Maar dit voelt wel heel dubbel. Rechtzettingen zijn bij veel zaken slechts een klein stukje ergens verstopt, want niet zo sensationeel, maar hier lijkt men vanuit de pers met een “scoop” te willen komen.
Persoonlijk vind ik dat je je als pers ook niet moet laten wegzetten en als zo’n onderzoek op de lange baan geschoven wordt, dan zou het inderdaad niet moeten zijn dat je gaat wachten met publiceren. In het geval van een bekend politicus, vind ik dat dergelijke informatie wel degelijk openbaar mag gemaakt worden. Maar bv. Hier is er donderdag reeds een verhoor over deze zaak. Dan verwacht ik wel meer duidelijkheid inderdaad.

Ik denk ook dat Rousseau zich op dit moment zich er persoonlijk teveel van aantrekt en tracht te vermijden wat er voorheen gepasseerd is. De geruchten van ontucht, om het zo te noemen, bij de aanklachten die onterecht zijn verklaard. Ik vermoed dat hij weer zo’n saga wou vermijden. Hij had deze stappen (van het blokkeren van de publicatie) beter niet gezet. Vanuit een menselijke kant, kan ik er ergens begrip voor opbrengen (zoals de "heksenjacht" die benoemd wordt), maar als politicus zou je hier toch op een andere manier mee moeten omgaan.

Belangrijk voor mij persoonlijk, is vooral af te wachten en te kijken wat er nu werkelijk achter zit. In plaats van mee iets op te kloppen. Al stel ik zeker mijn vraagtekens bij bepaalde keuzes.

De redacties hebben het proces-verbaal zelf niet in handen, maar hadden naar eigen zeggen wel vier verschillende bronnen die de passages bevestigden.

Los van de kant Rousseau en Vooruit vind ik het ook wel beangstigend dat er lekken blijken te bestaan vanuit de politiezone naar de pers. Ook dat is een gegeven dat wel in vraag mag gesteld worden.
Kan mij niet van de indruk ontdoen dat zoiets intern onderzocht zal worden, binnen politie, en mogelijk tot tuchtprocedures voor de betrokkenen zal leiden.
Kan alleen maar hopen dat de juiste op de vingers worden getikt, of anders zullen heel wat inspecteurs twee keer nadenken vooraleer ze nog een pv opmaken tegen een politicus.

Zelf belooft Rousseau na zijn verhoor donderdag alvast openheid over de kwestie. Op voorwaarde dat duidelijk wordt wat hij nu precies gezegd heeft en wat er nu precies in dat proces-verbaal staat. Naar eigen zeggen blijft dat één maand na de feiten ook voor hem nog steeds flou. Hoewel hij volgens onze info de ochtend na de feiten al belde met de betrokken agent die het pv finaal opstelde.

Uw citaat die je hierboven geplakt hebt, is intussen aangepast in het artikel.
Nu staat er:
Hoewel hij volgens onze info de ochtend na de feiten al belde met iemand binnen het korps.

Het lijkt mij iets aannemelijker dat hij bijvoorbeeld contact heeft genomen met de korpschef (en dat die hem gezegd heeft dat hij zich geen zorgen moest maken).
Rechtstreeks contact nemen met de agent in kwestie zou eerder dom zijn, ook al was het misschien om zijn excuses aan te bieden.

Oh ja, even vergeten dat hij niet meer wist wat hij gezegd heeft, dus excuses aanbieden voor iets wat hij mogelijks/al dan niet/misschien/potentieel gezegd heeft dus.

Terug
Bovenaan