Stemrecht en opkomst lokale verkiezingen

R@ndom

Active member
Dat ik in mijn life time 1x stemrecht heb gehad i.p.v. opkomstplicht, ik had het nooit durven dromen...
De politiek zal per direct stemrecht ongedaan maken....zoveel is zeker.

Het zegt vooral iets over de kiezer, nl. veel klagen op sociale media om dan als het er op aan komt gewoon te lui te zijn om te helpen donderen.

Maar moet je dan niet de vraag stellen of:
  • moet er rekening gehouden worden met mensen die te lui zijn dan? In dezelfde mate, minder of zelfs meer?
  • wat is de waarde van een stem van iemand die te lui is om te gaan stemmen maar dat toch moet doen onder dwang? Die stem zal vaak gebaseerd zijn op frustratie, desinformatie, ... een stem uit frustratie heeft nog waarde, deze die gebaseerd op desinformatie niet.
Die eerste vraag is wel zeer cru natuurlijk - het zijn ook mensen die deel uitmaken van de maatschappij - dus ja, ook daar moet rekening mee gehouden worden - mss zelfs meer dan met de anderen in bepaalde gevallen.

Maar moet je dan niet de vraag stellen of:
  • moet er rekening gehouden worden met mensen die te lui zijn dan? In dezelfde mate, minder of zelfs meer?
  • wat is de waarde van een stem van iemand die te lui is om te gaan stemmen maar dat toch moet doen onder dwang? Die stem zal vaak gebaseerd zijn op frustratie, desinformatie, ... een stem uit frustratie heeft nog waarde, deze die gebaseerd op desinformatie niet.
Die eerste vraag is wel zeer cru natuurlijk - het zijn ook mensen die deel uitmaken van de maatschappij - dus ja, ook daar moet rekening mee gehouden worden - mss zelfs meer dan met de anderen in bepaalde gevallen.
Ook bij zij die vandaag wel gaan stemmen zijn, zullen er velen hun stem gebaseerd hebben op frustratie en/of desinformatie. Hoe meer mensen stemmen, hoe meer je volksvertegenwoordigers effectief de bevolking vertegenwoordigen, ook al vertegenwoordigen ze dan een stem van frustratie of protest.

Ook bij zij die vandaag wel gaan stemmen zijn, zullen er velen hun stem gebaseerd hebben op frustratie en/of desinformatie. Hoe meer mensen stemmen, hoe meer je volksvertegenwoordigers effectief de bevolking vertegenwoordigen, ook al vertegenwoordigen ze dan een stem van frustratie of protest.

Mss heb je wel gelijk, als ik erover nadenk ken ik mensen zie zelfs gestemd hebben op de kandidaat die hier in de regio een goodiebag heeft uitgedeeld - met die goodiebag als belangrijke factor.

Ook niet echt, ik had zelf geen idee op wie ik zou moeten stemmen (ben dan ook niet geweest, met als reden dat geen enkele partij buiten VB enig standpunt heeft duidelijk gemaakt hier). Dus mijn stem zou letterlijk gewoon pijltje-pik geweest zijn en nergens op gebasseerd.
En ik vermoed dat er veel mensen zo rond lopen.

Dat ik in mijn life time 1x stemrecht heb gehad i.p.v. opkomstplicht, ik had het nooit durven dromen...
De politiek zal per direct stemrecht ongedaan maken....zoveel is zeker.
Ik begrijp eerlijk gezegd écht niet waarom ze dat zouden doen.

Bart De Wever heeft héél duidelijk aangegeven tégen stemplicht te zijn. Vooruit heeft op verschillende plaatsen uitslagen gehaald die ze in 20 jaar niet meer gezien hebben en zelfs CD&V heeft volgens mij echt allerminst te klagen over de uitslagen. Geen van de 3 Vlaamse meerderheidspartijen, die de plicht dus terug zouden moeten gaan invoeren, hebben volgens mij baat bij het herinvoeren van de stemplicht.

En 2/3 opkomst is al bij al toch cava? Dat is geen 1/3 minder dan gewoonlijk zoals sommige mensen waarschijnlijk denken. De realiteit is dat er zelfs bij stemplicht nen hoop (10-15% als ik mij niet vergis) zijn die ofwel gewoon niet komen opdagen, ofwel dan blanco stemmen. Er blijven er dus ~15-20% méér thuis, als dat die mensen nu écht niet interesseert, moet je die dan gaan dwingen? Ik vind van niet... dat is dan de groep waar bovengemiddeld veel uninformed voters tussen zitten als hoe meer je die er kan uitfilteren hoe liever.

Ik ben wel eens benieuwd naar de in-depth analyses die hierover gaan gemaakt worden, voor zover dat mogelijk is. Het lijken op veel plaatsen de centrum partijen te zijn die goed tot héél goed scoren, maar dat kan natuurlijk een doorslag zijn van juni. :unsure:

Ook niet echt, ik had zelf geen idee op wie ik zou moeten stemmen (ben dan ook niet geweest, met als reden dat geen enkele partij buiten VB enig standpunt heeft duidelijk gemaakt hier). Dus mijn stem zou letterlijk gewoon pijltje-pik geweest zijn en nergens op gebasseerd.
En ik vermoed dat er veel mensen zo rond lopen.
In dat geval stem je toch gewoon op het zittend bestuur? Tenzij je niet tevreden bent uiteraard...
Uiteindelijk zijn er toch bijna overal partijen waar je écht u stem niet aan wil geven? Wil je ze dan wél 15-20% van u stem geven? Want dat is wat je doet door niet (of blanco) te stemmen...

Dat mensen in van die flut gemeentes met 2 partijen "Team burgemeester" en "Team niet-burgemeester" niet gaan stemmen dat snap ik ergens nog. Maar in gemeenten/steden waar 4-5 partijen opkomen heb je zelfs als je niet weet op wie je wil stemmen toch altijd wel partijen waarop je zé-ker niet wil stemmen?

Laatst bewerkt:
Niet stemmen is imo gewoon dwaas.
Dan geef je aan dat het je geen zak uitmaakt en dat ze mogen doen wat ze willen

Volgens Jos D'Haese is de afschaffing van de opkomstplicht ondemocratisch. Kan er mij iemand eens uitleggen wat hier ondemocratisch aan is?

Imo had zoiets wel door het volk beslist moeten worden en had ik graag een referendum gezien.
Een stemming over het afschaffen van de opkomstplicht bij een stemming? Degene die daarvoor uit hun kot komen, zijn waarschijnlijk niet degene die voor het afschaffen zijn.

Kom kom, we waren al bij de laatste landen om de stemplicht af te schaffen. Het is prima zo, 65% is nog steeds representatief en het lijkt erop dat er toch wat proteststemmers thuis zijn gebleven. Het lijkt mij niet slecht om op deze manier een wat hoger gewicht te geven aan de geïnformeerde stemmer.

Laatst bewerkt:
Geen idee of we nu nog terug kunnen naar een stemplicht waar 10-15% zijn kat stuurt naar de verkiezingen zonder gevolgen. Zou toch maar raar aanvoelen om nu terug te gaan naar stemplicht zonder de plicht af te dwingen.

Een stemming over het afschaffen van de opkomstplicht bij een stemming? Degene die daarvoor uit hun kot komen, zijn waarschijnlijk niet degene die voor het afschaffen zijn.

Kom kom, we waren al bij de laatste landen om de stemplicht af te schaffen. Het is prima zo, 65% is nog steeds representatief en het lijkt erop dat er toch wat proteststemmers thuis zijn gebleven. Het lijkt mij niet slecht om op deze manier een wat hoger gewicht te geven aan de geïnformeerde stemmer.
imo is dat net 1 van de weinige dingen waar we net zo een referendum voor moeten gebruiken.
De stemplicht was toch 1 van de belangrijkste dingen die in de laatste jaren is afgeschaft.

Persoonlijk vind ik het echt dramatisch dat er zo weinig mensen zijn gaan stemmen.
Ik zou graag willen weten vanuit welke bevolkingsgroep de niet stemmers komen.

imo is dat net 1 van de weinige dingen waar we net zo een referendum voor moeten gebruiken.
De stemplicht was toch 1 van de belangrijkste dingen die in de laatste jaren is afgeschaft.

Persoonlijk vind ik het echt dramatisch dat er zo weinig mensen zijn gaan stemmen.
Ik zou graag willen weten vanuit welke bevolkingsgroep de niet stemmers komen.
De meeste politicologen in Vlaanderen zijn het met je eens maar ik vrees dat je die geest niet meer in de fles krijgt.

De wetenschappers hebben naar eigen zeggen "nog geen enkel goed argument gehoord" voor het afschaffen van de opkomstplicht. Zelf halen ze enkele argumenten aan waarom ze tegen het afschaffen zijn. "Wij vrezen dat er een lagere opkomst zal zijn, vooral onder specifieke bevolkingsgroepen. Namelijk de socio-economisch zwakkere groepen in de samenleving die sowieso al niet gemakkelijk connecteren met het politieke gebeuren. Net die groep dreigen we te verliezen", stelt professor Karen Celis (VUB), een van de ondertekenaars van de open brief.

Ik vind het vooral jammer omdat democratie nu volledig opt-out wordt en we zo verder evolueren naar een nog sterker geïndividualiseerde samenleving waar complete apathie voor ons democratisch systeem een legitieme keuze wordt.

De meeste politicologen in Vlaanderen zijn het met je eens maar ik vrees dat je die geest niet meer in de fles krijgt.

Ik vind het vooral jammer omdat democratie nu volledig opt-out wordt en we zo verder evolueren naar een nog sterker geïndividualiseerde samenleving waar complete apathie voor ons democratisch systeem een legitieme keuze wordt.
Je zou nog kunnen argumenteren dat het nu aan de politieke partij is om zich te engageren om verbinding te zoeken met de kiezers die ze willen bereiken. En dat de partij die de meeste stemmen krijgt, de partij is die het best verbinding heeft met de kiezer. Maar dat is misschien ook allemaal kort door de bocht.

Ik ben dan ook geen politicoloog, maar een Pol&Actua-poster.

Ik lees in de krant(en) dat verschillende kopstukken bij verschillende partijen o.a. Crevits, Demir, Rousseau, Madhi het stemrecht t.o.v. de opkomstplicht willen (her)bekijken . . .

Ik lees in de krant(en) dat verschillende kopstukken bij verschillende partijen o.a. Crevits, Demir, Rousseau, Madhi het stemrecht t.o.v. de opkomstplicht willen (her)bekijken . . .
maw, diegene die hoog van toren bliezen, flaters hebben begaan of gewoonweg incompetent zijn en daarvan nu de rekening gepresenteerd krijgen, zoeken een zondebok

Naar mijn mening is een lage opkomst enkel te wijten aan de politiek zelf, niet aan de mensen. Het is aan de politiek om de mensen weer warm te maken om te gaan stemmen en om de mensen ook te doen voelen dat hun stem wel degelijk nut heeft. Ik denk dat veel mensen die niet zijn afgekomen het gewoon gehad hebben.
Ikzelf ben niet geweest omdat ik momenteel niet mobiel genoeg ben, maar mijn vriendin wel. Ze heeft CD&V gestemd lokaal (ging ik ook doen, maar op andere persoon) en Vooruit voor de provincie, waar ik voor NVA ging gaan (beiden voor 1 specifiek persoon, niet voor de partij op zich).

Als ik de resultaten zie in onze gemeente en provincie, heb ik niet de indruk dat het veel anders ging geweest zijn met opkomstplicht.

Ook voor mij mag het worden doorgetrokken. Wie interesse heeft en zich wat inleest in wie wat doet, gaat wel gaan. De roeptoeters die zich eigenlijk niet interesseren gaan "foert" zeggen en thuisblijven. Lijkt me geen verkeerd gevolg.

Terug
Bovenaan