Ik vermoed dat de beklaagde zich, zonder het door te hebben, heeft vastgepraat op de combinatie van dronkenschap en consent.
"Als geneeskundestudent zou je toch de effecten van alcoholintoxicatie op de prefrontale cortex moeten kennen?"
- "Ja meneer, dat is waar meneer... impulscontrole, beoordelingsvermogen, ... maar ik had ook gedronken hè, het was 4u30 toen ik ze tegenkwam in de Tiensestraat..."
"Erkent ge dat ze eigenlijk te dronken was om nog de volle capaciteit te hebben om de situatie te beoordelen?
- "Ja meneer, ik ga niet ontkennen dat ze inderdaad dronken was... maar ze kuste mij en ze wou dat ik bleef slapen en we zijn naar mijn kot gewandeld en ze kroop mee op de hoogslaper... maar ja meneer, dronken toestand dus dat zou ik nooit meer doen nee. Geschrokken van haar reactie achteraf ja, was nooit de bedoeling nee...".
De rechter heeft op basis van zo'n verklaring volgens de wet geen andere optie meer dan om hem schuldig te verklaren.
- Penetratie + (dronken => geen toestemming) = verkrachting
- Seksueel betasten + (dronken => geen toestemming) = aantasting van de seksuele integriteit
Beklaagde had - met de gewiekste aard en de juridische kennis van bv. een Dries Van Langenhove - dit verhaal heel anders kunnen vertellen. Maar hij is op geen leugen betrapt, de camerabeelden en telefoniegegevens bevestigden zijn verhaal volledig.
Ik vermoed dat het hier gaat om een jonge studente, 18 of 19 jaar, terwijl beklaagde 22 jaar was op het moment van de feiten (°2000, feiten november 2022). Uit de verklaringen in het vonnis blijkt dat ze NIET in Leuven op kot zat, maar van Hasselt was afgekomen om met vriendinnen een nachtje Leuven te doen en daar op het kot van een vriendin te blijven slapen. Ze ging ook uit in een clownspak. Dat doet me allemaal vermoeden dat het om een (seksueel) onervaren meisje gaat, dat nog bij haar ouders in Hasselt woont. Iemand die het zeker niet gewoon is om geregeld met een one night stand in bed te duiken. Ze neemt ook geen anticonceptiepil volgens het vonnis.
Om 9u werd ze dus wakker van haar wekker volgens beklaagde, maar waarschijnlijker werd ze wakker van de telefoon van Vriendin 1 die om 9u belde.
Die vriendinnen zijn daar op een kot ondertussen wakker geworden met een kater, 10 gemiste oproepen van BP 1 tussen 5u en 5u30, en de vaststelling dat hun vriendin om 9u nog altijd niet opgedoken is. Niet van haar gewoonte. In lichte paniek bellen ze haar dus op, bang dat haar iets overkomen is. "Iets" = verkracht. Hun vrees wordt +- bevestigd, hun vriendin is naakt wakker geworden in een vreemd bed...
Eenmaal BP 1 op dat kot toekomt, willen die vriendinnen dus weten wat er is gebeurd. Hoe gaat BP 1 dat uitleggen aan haar vriendinnen? Het gemakkelijkste is altijd om te zeggen dat je niet veel meer weet, dat je veel te dronken was. Dat je bijgevolg zelf geen actieve beslissingen hebt genomen en dat het je allemaal maar overkomen is.
Hoe geloofwaardig is dat na minstens 1,5 uur niks meer gedronken te hebben en enkele kilometers buiten rondgewandeld te hebben?
En wanneer ben je exact te dronken om toestemming te geven?
- Is dat wanneer je Tom Waes gewijs 2,44 promille in je bloed hebt en zwarte vlekken voor je ogen ziet, in slaap valt waar je zit, op de grond valt, ... ? Met andere woorden wanneer je laveloos dronken bent, richting het verliezen van het bewustzijn? (A)
- Of is dat ook wanneer je zatte nonkel gewijs 1,44 promille in je bloed hebt en onnozele praat verkoopt, lispelt, rond mensen hun nek hangt, emotioneel wordt, impulsieve beslissingen neemt, ... ? (B)
Moet iemand echt
zintuiglijk verdoofd zijn door de alcohol (A) om geen toestemming meer te kunnen geven? Of is het voldoende dat de persoon
beïnvloed wordt (in avontuurlijkheid, in moraliteit, in promiscuïteit, in risicogedrag) door de alcohol (B)?
Of is zelfs intoxicatie > 0,5 promille al voldoende? Seks met iemand die te veel gedronken heeft om met de auto te rijden = je bent altijd een verkrachter = seksueel roofdier = lynchen maar?!