Student geneeskunde verkracht medestudente en krijgt opschorting

Jij lijkt juridische onderlegd? Wat zou er bijvoorbeeld gebeurd zijn moest het slachtoffer van de meubelverkoper verklaard hebben dat ze door de blinddoek kon zien dat hij niet de persoon was van de foto's maar te angstig was om daar iets van te zeggen gezien de onveilige situatie waar ze zich toen in bevond?
Dan was dat verkrachting als er effectief kan aangetoond worden dat er een onveilige situatie van was en dus geen vrije toestemming meer. Idem voor als de blinddoek plots ging afgaan tijdens de daad, vanaf het moment dat ze ging gevraagd hebben te stoppen, moest hij dat ook doen.

Dan geef je toch een ander woord eraan? Da's letterlijk een synoniem, er kon evengoed dronken gestaan hebben. Als er dan staat dat hij nog op zijn benen kon staan dan zal dat wel meer dan 2 pintjes en beetje tipsy geweest zijn. Bro was dronken, maar niet zo zat als haar.

Daarbij staat er heel de avond gedronken en gedanst. Ga mij niet wijsmaken dat ge dan om 4:30 niet dronken bent.
Elk woord moet je in zijn context zien. het woord beschonken staat in een juridische tekst, waar de woorden héél beladen zijn en beschonken maar nog op zijn benen kon staan, dan is hij niet dronken. Dat is per definitie juridisch zo. Anders had men wel anders gepleit.

Maar zelfs als hij dronken is, blijft het dronken zijn zijn eigen fout en kan hij dit niet gebruiken om andere fouten van hem (het sex hebben met een willoos persoon) te bedekken.

En ik ken genoeg mensen die heel de avond drinken en dansen en niet dronken zijn. Dus Ja, ik ga je dat wel "wijsmaken" dat dat kan.

En ook voor mijn moreel kompas, ik hou me niet vast aan het wettige, dat is gewoon gelijk. Iemand penetreren tegen haar uiteidnelijke wil die geen toestemming kon geven door dronkenschap, is verkrachting. Zo simpel is het.
Ge gaat er hier van uit dat dat kristalhelder was op de moment zelf, en dat is volgens ons niet het geval. Of dat verandert niks voor u?
Je schrijft nét ervoor:
"Is hij bewust zwaar over de schreef gegaan, een gevaar voor de maatschappij, en moet hij dusdanig bestraft worden. Of is hij mss ook gewoon een slachtoffer van een jammere situatie die meestal geen erg is (of zelfs gewenst is), maar nu wel een probleem is, en is het daarom begrijpelijk dat hij mits schuldinzicht een tweede kans krijgt."

Dat is voor mij een verkrachting minimaliseren tot het geen verkrachting meer is, maar een "jammere situatie" of een "incidentiele verkrachting" zoals hierboven al gesteld is.
Een incidentele verkrachting kan dus niet voor u? Ge hebt allebei goed gedronken er gebeurt iets wederzijds dat wederzijds met instemming lijkt te zijn, en een van beide moest het maar weten?

Ik denk dat intentie en onvoorzichtigheid heel belangrijk zijn in hoe we dit beoordelen. En dat hij onvoorzichtig geweest is kan ik het mee eens zijn, maar anderzijds heb ik het gevoel dat die onvoorzichtigheid voor sommige mensen net gezocht is en zelfs normaal is (voor beide geslachten). En dat dan willekeurig een iemand kruisigen ervoor niks gaat veranderen.

Maar bedankt voor het genuanceerde antwoord, geeft me wat stof tot nadenken :).

Kleine vraag voor u: is er voor u enig medelijden met de dader? Of hebt ge helemaal zoiets van "ge hebt uw eigen bed gemaakt, ge moogt er in slapen". Voor u is het allemaal kristalhelder, als ge het kunt doen, kunt ge ook de gevolgen er van dragen?

Hij heeft dat ACHTERAF toegegeven, ook omdat eens die rechtszaak gestart is, ge niet anders meer kunt... Begrijpt gij het verschil tussen die avond zelf, en achteraf eens zij zei dat ze het als verkrachting beschouwt?
waarom kan je dat niet?

waarom kan je dat niet?
Omdat ze idd allebei goed gedronken hadden, wat op de moment zelf onschuldig kan lijken, maar achteraf dan wel "o shit is" als ge beseft dat zij zich misbruikt voelt.

Ge kunt dan ook niet meer onder de feiten uit, al waren die feiten verre van zo duidelijk op de moment zelf. Hebt gij nooit iets gedaan dat op de moment zelf onschuldig leek, en dan achteraf als iemand u er op wees dat gij ook zoiets had van.... damn....

(natuurlijk, als het met zoiets gevoelig is... dan zitten we met een kluwen als dit)

Ge gaat er hier van uit dat dat kristalhelder was op de moment zelf, en dat is volgens ons niet het geval. Of dat verandert niks voor u?
nee, ik ga er niet vanuit dat dat kristalhelder is. Ik ga er wel uit dat in geval van twijfel je als mens voorzichtig bent en dus géén sex hebt.

En voor mij is iemand die wankel op zijn benen rondloopt voldoende geintoxiceerd om het zekere voor het onzekere te nemen.
racemaniac zei:
Een incidentele verkrachting kan dus niet voor u?
ik heb een probleem met mensen die denken dat een verkrachting, of dat nu incidenteel is of niet, zou mogen.
racemaniac zei:
Kleine vraag voor u: is er voor u enig medelijden met de dader? Of hebt ge helemaal zoiets van "ge hebt uw eigen bed gemaakt, ge moogt er in slapen". Voor u is het allemaal kristalhelder, als ge het kunt doen, kunt ge ook de gevolgen er van dragen?
Medelijden hebben met iemand die zelf aangeeft dat hij gedaan heeft wat strafbaar is en daarvoor een quasi minimale straf krijgt? Ik zie niet in waarom?

Een probleem hebben met mensen die oordelen maken vooraleer ze het vonnis lezen of vinden dat, zowel dader of slachtoffer, extra aangepakt moeten worden omdat ze het niet eens zijn met het vonnis? Ja.

Nu zijt ge het wettelijke en het morele door elkaar aan't haspelen (JPV deed dat ook al). De discussie gaat over het morele, en bijgevolg de strafmaat.

Wettelijk is hij uiteraard schuldig, de definitie van verkrachting is duidelijk. Ik begrijp niet waarom er twijfel is dat ik dat niet erken?

Maar veel mensen vinden de straf correct omdat het moreel een heel moeilijke situatie is. 2 mensen met wat alcohol die samen iets doen dat op de moment consensual lijkt, maar achteraf niet zo blijkt te zijn. En hij was idd wilsbekwaam, wilt niet zeggen dat hij feilloos was. Hij heeft op een jammere manier gefaald, heeft dat erkend, en dat is idd allemaal meegenomen in de bepaling van de strafmaat.
Opnieuw, cirkeltjes:

Het is niet mijn gevoel, het is de conclusie van de rechtbank. De man heeft voor de rechter duidelijk misbruik gemaakt van de situatie en de vrouw verkracht. Jij blijft keer op keer op basis van jouw hypotheses besluiten dat hij eigenlijk niets fout deed, want hij was zelf ook dronken en de vrouw had hem aanvankelijk verleid. Wat betreft het eerste was het voor de rechtbank duidelijk dat hij zich voldoende bewust was van wat hij aan het doen was en de vrouw niet, en het tweede is nooit relevant. Het hele "Voor de andere is't dat 2 zatte mensen met "consent" op die moment samen in bed zijn gekropen, en nadien is er boel van gekomen." is een hypothetisch scenario, dat volgens de rechtbank niet van toepassing was op deze case.

Je kan dat dus ook moreel niet uit elkaar trekken. Volgens de rechtbank was hij zich voldoende bewust van zijn daden, en was zij niet in de mogelijkheid om toestemming te geven. Je moet al pretenderen dat er een ander scenario aan de hand was dan dat de rechtbank geconcludeerd heeft, om moreel tot een andere invulling te komen. Maar dan had het vonnis ook geen verkrachting geweest. En als je aan de hand van de conclusie van de rechtbank nog altijd vindt dat het wettelijk wel verkrachting was, maar er moreel eigenlijk niks mis was, dan komt dat neer op zeggen dat je het moreel OK vindt om bewust seks te hebben met mensen die daar op dat moment niet mee konden instemmen. En in dat geval ben je verkrachting aan het goedpraten, ben je aan het victim blamen, en ben je deel van het probleem waarom zoveel vrouwen angst hebben om uit te gaan.

En daar volg ik u deels in. Enkel dat "negeren van toestemming" is voor mij er ver over. again, ACHTERAF is dat zooooo makkelijk te zeggen. Na een uur samen te zijn geweest, conversaties gevoerd te hebben, die daad volledig gemeenschappelijk te doen, dat als "negeren van toestemming" is toch doelbewust de waarheid geweld aandoen.

Soms heb ik het gevoel dat jullie een man en een vrouw niet als gelijke beschouwen. Een man die gedronken heeft is een roofdier die arme meisjes bepoteld, een vrouw die gedronken heeft is een weerloos wezen waar misbruik van gemaakt wordt. Als we het zo zien, is alles idd makkelijk. Maar ik zie gewoon 2 dronken mensen die op de moment zelf gemeenschappelijk iets gedaan hebben in een vrij gelijkaardige staat van bewustzijn (hij zal mss net iets minder dronken geweest zijn, was voor beide kantje boordje van al wat ik lees). En vindt het dus moeilijk dat een van beide plots een voorbeeld moet worden van wat ge absoluut niet moet doen.
Alles wat voorafgaande aan de seks heeft geen relevantie tot betrekking de toestemming, ook tijdens de seks kan de toestemming nog ingetrokken worden (al dan niet door bvb het wegens de alcoholintoxicatie tijdens de seks niet meer bij bewustzijn te zijn). Voor de rechtbank was het duidelijk dat de vrouw niet wilsbekwaam was op het moment van de feiten. Alles wat daar voorafgaand gebeurd is, is gewoon niet relevant. Noch juridisch, noch moreel.

En opnieuw begin je gewoon hetzelfde riedeltje dat ze in een gelijkaardige staat van bewustzijn waren, terwijl de rechtbank dat dus niet ondersteunde en de dader zelf het ook niet ter verdediging opriep :lol:. Blijven volharden in de boosheid zeker? Jij ziet gewoon twee dronken mensen, de rechtbank zag dat niet zo. Daarom is het zo zinloos dat je hier blijft doen alsof het juridische en het morele los van elkaar moeten getrokken worden. Had de rechtbank jouw interpretatie gevolgd, dan hadden de krantenkoppen allicht geluid 'vrijspraak voor 24-jarige verdachte van verkrachting'. Maar toch blijf je maar vasthouden aan jouw veronderstellingen ...

En opnieuw begin je gewoon hetzelfde riedeltje dat ze in een gelijkaardige staat van bewustzijn waren, terwijl de rechtbank dat dus niet ondersteunde en de dader zelf het ook niet ter verdediging opriep :laugh:. Blijven volharden in de boosheid zeker? Jij ziet gewoon twee dronken mensen, de rechtbank zag dat niet zo. Daarom is het zo zinloos dat je hier blijft doen alsof het juridische en het morele los van elkaar moeten getrokken worden. Had de rechtbank jouw interpretatie gevolgd, dan hadden de krantenkoppen allicht geluid 'vrijspraak voor 24-jarige verdachte van verkrachting'. Maar toch blijf je maar vasthouden aan jouw veronderstellingen ...
Ik dacht volgens de rechtbank dat hij aangeschoten was, en zij dronken. Aangeschoten is de status onder dronken. Dus kan zijn dat hij net onder de grens van "dronken" zat, en zij net erboven. Het was alleszins nadat ze allebei (los van elkaar) uitgeweest zijn en gedronken hebben.

Dus is dat dan zo raar dat ik van hem ook veronderstel dat zijn vermogen tot oordelen ook verre van 100% was?

Maar als ik daar allemaal compleet mis in zit, dan volg ik u wel ja :). Als hij echt ver nuchter was, en het allemaal super duidelijk was op die moment, dan zijn jullie reacties volledig begrijpelijk.

Maar ik heb dan weer het gevoel dat jullie iets heel genuanceerd heel zwart wit aan't maken zijn. Ik zal eens dat vonnis nog eens doorlezen om te zien of ik jullie interpretatie daar dan duidelijker in vind, en dan moet ik idd m'n mening herzien :).

Ge kunt dan ook niet meer onder de feiten uit, al waren die feiten verre van zo duidelijk op de moment zelf.
Hij kan nog altijd zijn versie van de feiten geven als hij denkt dat dit geen verkrachting zou zijn, omdat volgens hem toestemming niet nodig was. Dat zou hem niet geholpen hebben, maar hij kan dit wel degelijk zeggen.

en opnieuw: dat de feiten niet duidelijk waren op het moment zelf, is zijn eigen fout. De rechter heeft duidelijk aangetoond, zonder betwisting, dat die vrouw duidelijk dronken was.

En ook voor mijn moreel kompas, ik hou me niet vast aan het wettige, dat is gewoon gelijk. Iemand penetreren tegen haar uiteidnelijke wil die geen toestemming kon geven door dronkenschap, is verkrachting. Zo simpel is het.
En wat zegt je moreel kompas dan over de zaak met die meubelverkoper?

Ik dacht volgens de rechtbank dat hij aangeschoten was, en zij dronken. Aangeschoten is de status onder dronken.

Dus is dat dan zo raar dat ik van hem ook veronderstel dat zijn vermogen tot oordelen ook verre van 100% was?
Aangeschoten is de status onder dronken en is dus niet dronken. Gezien hij dus nog voldoende vermogen tot oordelen heeft, is hij schuldig.

Het is simpel en toch niet zwart-wit. Je kan nog honderden gradaties van dronken zijn en honderden gradaties van niet-dronken. Maar telkens is het verschil het vermogen tot oordelen.

Hij waggelde niet, zij wel. Zij was dronken, hij kan dit niet aannemelijk maken en heeft dat ook nooit geprobeerd.

Hij kan nog altijd zijn versie van de feiten geven als hij denkt dat dit geen verkrachting zou zijn, omdat volgens hem toestemming niet nodig was. Dat zou hem niet geholpen hebben, maar hij kan dit wel degelijk zeggen.
Elke advocaat gaat u dat afraden, en als het zo is, dan is het zo, dat ontkennen gaat u niks opleveren. Ge kunt dat idd, maar geen enkel weldenkend mens gaat dat doen. Soms moet ge achteraf erkennen dat ge iets volledig verkeerd ingeschat hebt, en boete doen.
en opnieuw: dat de feiten niet duidelijk waren op het moment zelf, is zijn eigen fout. De rechter heeft duidelijk aangetoond, zonder betwisting, dat die vrouw duidelijk dronken was.
Idd, achteraf. Hindsight is 20/20 zoals ze dat in't engels mooi zeggen. Waarom zou hij dat betwisten als hij dat achteraf ook besefte? Ik begrijp nog altijd niet helemaal jullie punt hiermee. Wettelijk is het super duidelijk. De vraag is, is het moreel ook zo verwerpelijk als ze beiden kantje boordje dronken waren.

Voor u is't precies duidelijk dat dat niet zo is, en fair enough dan, sebiet eens tijd maken om dat vonnis nog eens te doorlezen, mss dat ik die kant dan beter zie :).

En wat zegt je moreel kompas dan over de zaak met die meubelverkoper?
Dat het als volwassen persoon oliedom is om geblinddoekt af te spreken met een wildvreemde en dat die vrouw ingestemd heeft om met een wildvreemde sex te hebben. Die wildveemde is dezelfde gebleven, alleen zag hij er anders uit dan verwacht. Maar gezien ze geblinddoekt sex wil, was het uiterlijk uiteindelijk blijkbaar niet zo belangrijk, het was de spanning die belangrijk was.

Da's zoals iemand die een contract heeft voor een bedrijfswagen. Als hij enkel spreekt over een bepaalde prijsklasse, moet hij maar op de blaren zitten als die prijsklasse dan ook past voor een héél dure Volkswagen en hij geen BMW of Audi kreeg, ook al staan er alleen maar BMW's op de parking.

Aangeschoten is de status onder dronken en is dus niet dronken. Gezien hij dus nog voldoende vermogen tot oordelen heeft, is hij schuldig.

Het is simpel en toch niet zwart-wit. Je kan nog honderden gradaties van dronken zijn en honderden gradaties van niet-dronken. Maar telkens is het verschil het vermogen tot oordelen.

Hij waggelde niet, zij wel. Zij was dronken, hij kan dit niet aannemelijk maken en heeft dat ook nooit geprobeerd.
Ok, we doen een examen, gij haalt 49%, ik 51%, ik ben er door, gij niet, dus ik ken er enorm veel meer van dan u? zwart wit?

Ge zijt nu toch niet serieus aan't argumenteren?

ik heb een probleem met mensen die denken dat een verkrachting, of dat nu incidenteel is of niet, zou mogen.
Uiteraard is dat een probleem. Verkrachting mag niet worden getolereerd, nooit. Dat een rechter echter een strafmaat kan toepassen toont ook wel aan dat er bij de kwalificatie verkrachting een gradatie is in ernst. Van een inschattingsfout tot een zeer agressieve daad. Niet elke verkrachter hoeft daarom dezelfde straf te krijgen. En uiteraard is schuldbesef daarbij ook belangrijk.

Soit, ik blijf het wel straf vinden dat de meubelverkoper die aan zijn derde geval zat van manipulatie om sex uit te lokken daar een lagere juridische kwalificatie voor krijgt als de student die een inschattingsfout heeft gemaakt. De eerste lijkt me meer aan het sexueel roofdier profiel te voldoen als de tweede.

Trouwens, van justitie en politie mogen we ook verwachten dat er grondig onderzoek wordt gedaan:

https://www.hln.be/dilbeek/babysit-...de correctionele rechtbank moeten verschijnen.

Dat het als volwassen persoon oliedom is om geblinddoekt af te spreken met een wildvreemde en dat die vrouw ingestemd heeft om met een wildvreemde sex te hebben. Die wildveemde is dezelfde gebleven, alleen zag hij er anders uit dan verwacht. Maar gezien ze geblinddoekt sex wil, was het uiterlijk uiteindelijk blijkbaar niet zo belangrijk, het was de spanning die belangrijk was.

Da's zoals iemand die een contract heeft voor een bedrijfswagen. Als hij enkel spreekt over een bepaalde prijsklasse, moet hij maar op de blaren zitten als die prijsklasse dan ook past voor een héél dure Volkswagen en hij geen BMW of Audi kreeg, ook al staan er alleen maar BMW's op de parking.
Sorry maar hier doe je aan victim blaming. Dit vind ik compleet ongepast als reactie op iets wat duidelijk niet door de beugel kan. Als mens doe je je online niet voor als iemand anders met als doel iemand op te lichten of om er sex mee te hebben. De schuld dan bij het slachtoffer leggen is er compleet over he.

Anders kan je ook de parallel trekken dat je niet dronken meegaat met een wildvreemde he. Dat is immers ook oliedom.

voor de zoveelste keer trek je ze gelijk, terwijl dat niet het geval was. STOP daarmee.
Stel dat we hetzelfde verhaal hebben maar de rechtbank is van oordeel dat het slachtoffer aangeschoten zou geweest zijn en niet dronken, wat zou voor jou dan de conclusie zijn?

Ok, we doen een examen, gij haalt 49%, ik 51%, ik ben er door, gij niet, dus ik ken er enorm veel meer van dan u? zwart wit?

Ge zijt nu toch niet serieus aan't argumenteren?
Jij bent die 2 gevallen aan het gelijkzetten, terwijl het verschil in het vonnis duidelijk genoeg is tussen de twee.

Wie is er hier niet serieus bezig?

Terug
Bovenaan