Student geneeskunde verkracht medestudente en krijgt opschorting

Op 11 maart was hij niet beschonken en oordeelde hij blijkbaar dat hij een uitspraak kon doen over wat er in bed gebeurd is. Hij kon gezegd hebben dat hij niks meer wist.

Dat zou geen verschil mogen maken. Er bestaat geen directe correlatie tussen mate van alcoholconsumptie en blackouts. Die jongen kon zatter geweest zijn dan haar maar zich gewoon achteraf herinneren hoe haar toestand was.

Maar goed, zijn handelingen die vooraf gingen aan de daad indiceren dat hij in zijn toestand beter bij zinnen was dan haar. Vermoedelijk genoeg om zich nog vragen te kunnen stellen bij de te voltrekken seksuele handelingen.

Maakt het dat een verkrachting? Strafrechtelijk wel ja. Moreel hou ik er een andere mening op na.

In je simulatie negeer je dus dat ze een glas bier zou kunnen gedronken hebben, laat staan dat ze op dat café volgens jou niks meer zou gedronken hebben. Komt je handig uit. En gelieve normale taal, niet "grieten" te gebruiken voor een meisje.

Het woord griet heeft niet persé een negatieve connotatie, dat maak jij er van. Glas bier komen we op terug.

in je simulatie negeer je dat het vonnis zegt dat het traject volgens de beklaagde, dus ook die 30 minuten, gesteund wordt door camerabeelden. Jij maakt dus van 30 minuten (inschatting van de afstand in minuten toen hij al met haar rondliep) zomaar 1,5 uur. Komt je handig uit.

Er is nergens sprake in dat vonnis dat ze maar 30 minuten minuten gestapt hebben naar zijn kot, er staat letterlijk dat zijn kot 30 minuten wandelen is, noch dat er camerabeelden zijn die de ganse wandeling tot zijn kot bevestigen.

Als iemand over 30 minuten wandelen spreekt, dan is dat een inschatting onder "normale omstandigheden", alsof hij op dat moment wanneer zelf dronken, even gaat kunnen inschatten hoelang ze er beiden gaan over doen.. (30 minuten gelijkstellen aan 2 km is bovendien geen zotte assumptie)

Maar dit zijn geen normale omstandigheden. Als het slachtoffer zo volledig weg van de wereld was en ze licht op haren benen stond, wat in het vonnis stond, denk je dan werkelijk dat ze maar 30 minuten gaan stappen?

Het stuk in het vonnis over de camerabeelden is ook geen bevestiging dat 5:57 AM de effectieve aankomst was bij RV,
dan kan evengoed de laatste beelden zijn along the way, wat me een heel pak plausibeler lijkt.

Als jij de beelden gezien hebt deel gerust met de groep trouwens, want die zou ik werkelijk graag eens zien!

in je simulatie negeer je dus de niet-betwiste verklaring dat ze 2 flessen wijn dronk. Komt je handig uit.

Niet-betwiste, alsof alles wat in een verklaring perse voor waar is. Het is een verklaring, geen testimony onder ede.
In de verklaring staan ook tegenstrijdigheden tussen vertrekuren naar die fakbar Recup, welk punt probeer je te maken?

Maar onafhankelijk, geloof je nu werkelijk dat het slachtoffer 2 flessen wijn gedronken had, dat is ne 1.5 liter wijn, 1.5!!!?
Dan hadden ze haar waarschijnlijk op het spoed afgeleverd, kom op zeg?

Laat staan dat ze daar nog eens zou liggen bier op hebben nuttigen.

Afgaande op assumpties die verder gaan dan wat er staat in het vonnis en wat niet betwist wordt. je negeert even dat ze volgens de beelden "heel dronken" was en dat je simulatie zelf zegt dat er waarschijnlijk meer drank of iets anders was, waardoor ze wel degelijk meer dronken was.
Die simulatie fineprint zegt letterlijk dat dit ook combinatie van drank en uitputting kan zijn, of draaierig, hoofdpijn, kunnen zoveel andere redenen nog zijn.. Heel dronken zegt veel en zegt niks, bovendien zegt het in combinatie met de quote over camerabeelden ook niet wanneer het laatste tijdstip was dat ze haar evenwicht verloor.

Had dat meisje 1,5 liter wijn + bier opgehad, geloof ik voor geen meter dat ze nog überhauft had kunnen wandelen, laat staan al die afstanden en dan tussendoor blijkbaar ook nog eens conversaties over relaties hebben.

Het is het 1 of het ander, ofwel is ze volledig weg van de wereld en hadden ze haar waarschijnlijk moeten dragen met die hoeveelheid alcohol of wel heeft ze redelijk gedronken en is ze tijdens het stappen gaandeweg nuchter geworden, maar een combinatie van de 2?

Waarom ben ik daar zeker van?

Omdat in het vonnis dit staat:

Hij erkende dat BP 1, gelet op de toestand waarin zich bevond, geen toestemming kon geven voor de seksuele betrekkingen die er plaatsvonden.

Hij erkent dus zelf dat ze geen toestemming kon geven.

Dat is een statement gemaakt tijdens de zitting, merk op hij gebruikt de VT "bevond", niet tijdens het verhoor. De zin "Gelet op de toestand waarin ze zich bevond" geeft ook op geen enkel manier een indicatie dat hij die observatie maakte toen de feiten zich afspeelden.

Hij heeft na zijn verhoor nog een meeting gehad met dat meisje om de zaken uit te klaren, zoals Gavin hier vermeldde, waarna het vervolgens doorverwezen is naar Correctionele. Misschien is deze statement ook aanbevolen op aangeven van de advocaat, omdat hij op een bepaald moment iets gezegd heeft wat hij beter niet gezegd had uit schuldgevoel, who knows.

In ieder geval er valt in gans dit dossier geen enkel vaststaand onweerlegbaar element te vinden, dat van deze kerel een "verkrachter met voorbedachte rade" maakt. Dat dit juridisch nog steeds als verkrachting wordt aanzien, sure, maar sta me toe om het vreemd te vinden dat slachtoffer & advocaat zo onmiddellijk ok zijn met de initiële uitspraak, vooral dan gezien de ganse hetze rond de belgische justitie van de laatste jaren.

Wie ben ik natuurlijk om te bepalen hoe iemand het verwerkingsproces inzet voor zulke situatie maar bon..

Ik heb nérgens iets gezegd over het scenario van Slyke of het onrealistisch is of niet. Maar Slyke zegt NERGENS dat je je er nauwelijks kan tegen verdedigen. Dat is wat jij beweert, zonder enige onderbouwing. Welke reactie zou ik daar dan moeten op geven als jij niet argumenteert?
Wat ons naadloos bij bovenstaande brengt. Als dat meisje na die bewuste avond zich schaamde over wat er gebeurd is of later op aanraden van haar vriendinnen toch klacht heeft ingediend, of een combinatie van de 2 en ineens zegt ik herinner me niks van consent, wat een volledig plausibel scenario is en in lijn met @Slyke zijn voorbeeld, hoe kan hij zich verdedigen? Juist nauwelijks dus.

En dit is geen victim blaming of whatever, ik stel zelf nergens dat er iemand persé liegt, maar het ganse "mondelinge consent vehicle" rammelt naar mijn mening langs alle kanten.

edit: Ik ben al vrij paranoia na 8 jaar buiten Europa te wonen, ma met deze case, vind ik Torfs zijn ludieke tweet, van een contract en een pen mee te pakken, eigenlijk hoe langer hoe meer compleet schappelijk te noemen :S

Laatst bewerkt:
Maar onafhankelijk, geloof je nu werkelijk dat het slachtoffer 2 flessen wijn gedronken had, dat is ne 1.5 liter wijn, 1.5!!!?
Dan hadden ze haar waarschijnlijk op het spoed afgeleverd, kom op zeg
Mijn studentenjaren waren heavy. Mijn record is 15 glazen bier. En 13 vodka shots. (Vodka avond) Wijn dronk ik niet veel tijdens mijn studentenjaren maar ik denk dat mij dit wel gelukt zou zijn ... Hoeveel promille dat is? No idea.

En ik was niet eens de stevigste drinker van ons clubke. Ik leef nog en ik heb nooit op spoed gelegen.

Iemand die nooit drinkt en dan asap 2 flessen leeg drinkt ligt vermoedelijk op spoed ja. Maar iemand die drank gewoon is? Dat kan maar dat zal zeker dus niet altijd zo zijn. Het hangt ook af van de tijdsduur dat je dit consumeert.

Je onderschat dit hoor. 2 flessen wijn zonder op spoed te liggen is mogelijk (ik spreek uit eigen ervaring van 30 jaar geleden) en ok vrouwen kunnen er mss minder tegen dat is waar ...

2 flessen wijn zal wellicht vooral een zware kater geven bij mij. Afhankelijk van het tempo. Als dat over een volledige avond is met cola en niet-alcoholische drank tussen dan zou het nog kunnen meevallen.

Mijn studentenjaren waren heavy. Mijn record is 15 glazen bier. En 13 vodka shots. (Vodka avond) Wijn dronk ik niet veel tijdens mijn studentenjaren maar ik denk dat mij dit wel gelukt zou zijn ... Hoeveel promille dat is? No idea.

En ik was niet eens de stevigste drinker van ons clubke. Ik leef nog en ik heb nooit op spoed gelegen.

Iemand die nooit drinkt en dan asap 2 flessen leeg drinkt ligt vermoedelijk op spoed ja. Maar iemand die drank gewoon is? Dat kan maar dat zal zeker dus niet altijd zo zijn. Het hangt ook af van de tijdsduur dat je dit consumeert.

Je onderschat dit hoor. 2 flessen wijn zonder op spoed te liggen is mogelijk (ik spreek uit eigen ervaring van 30 jaar geleden) en ok vrouwen kunnen er mss minder tegen dat is waar ...

Welja het is uiteraard een vrouw, en afgaande op de time stamps zou ze dan 1.5l hebben binnengewerkt op een bracket van 3 tot 4 uur en bovendien ook enkel "tipsy" vertrokken zijn naar de Recup.

Anyway als dat kan, amai f*** me, dan verdient ze een lintje, jezus christus :oink: !

(Hoeveel weeg jij trouwens?)

Laatst bewerkt:
Welja het is uiteraard een vrouw, en afgaande op de time stamps zou ze dan 1.5l hebben binnengewerkt op een bracket van 2uur tot 4 uur en bovendien ook enkel "tipsy" vertrokken zijn naar de Recup.

Anyway als dat kan, amai f*** me, dan verdient ze een lintje, jezus christus :oink: !

Hoeveel weegt gij trouwens?
Nu 83kg voor 1m84. In die tijd 65 -70kg ruw geschat. Het exacte gewicht weet ik niet meer maar ik was toen veel magerder dan nu. En ja ik ben een man.

Ik dronk toen wel dagelijks in de week dus ik was heel wat gewend. Ivm 13 vodka .. eerlijk? Ik ben daar helemaal niet trots op. Dat was wel op een termijn langer dan 4 uur. Dat was op ne hele nacht doorfeesten. Maar ik zeg gewoon zoals het is uit de eigen praktijkervaring. Het kan aldus ..

Maar toch als ik daar nu over denk dan besef ik: dat was niet zonder risico he. Maar ja ik was nog jong, onnozel en stoer.

Nu 83kg voor 1m84. In die tijd 65 -70kg ruw geschat. Het exacte gewicht weet ik niet meer maar ik was toen veel magerder dan nu. En ja ik ben een man.

Ik dronk toen wel dagelijks in de week dus ik was heel wat gewend. Ivm 13 vodka .. eerlijk? Ik ben daar helemaal niet trots op. Dat was wel op een termijn langer dan 4 uur. Dat was op ne hele nacht doorfeesten. Maar ik zeg gewoon zoals het is uit de eigen praktijkervaring. Het kan aldus ..

Maar toch als ik daar nu over denk dan besef ik: dat was niet zonder risico he. Maar ja ik was nog jong, onnozel en stoer.

Voor alle duidelijkheid mijn vraag rond gewicht was niet om een oordeel te vellen over zuipgedrag,
eerder om een idee te hebben wat er zoal standaard "verzet" wordt :x

Voor alle duidelijkheid mijn vraag rond gewicht was niet om een oordeel te vellen over zuipgedrag,
eerder om een idee te hebben wat er zoal standaard "verzet" wordt :shutup:
Vergeet ook niet. 30 jaar geleden vs 2025 --> in mijn jeugd was drank nog veel meer ingeburgerd.

Dus de standaard (gemiddeld) in 2025 ligt (veel) lager dan toen. Of dat hoop ik toch .. swoit.

ik stel zelf nergens dat er iemand persé liegt
behalve het feit dat ze 2 flessen wijn niet kan gedronken hebben en dergelijke?

Soit, ik ga niet verder met je in discussie over allerlei veronderstellingen die je maakt.

behalve het feit dat ze 2 flessen wijn niet kan gedronken hebben en dergelijke?

Soit, ik ga niet verder met je in discussie over allerlei veronderstellingen die je maakt.

Liegen !=== een verklaring doen rond dingen die je meent/denkt dat er zijn gebeurd, maar niet de realiteit zijn.

Men misbruikt hier een wet die voor totaal andere doeleinden opgesteld werd, om professionele sekswerkers als 'verkracht' te beschouwen bij niet-betaling.
kan je eens aangeven welke doeleinden er dan zouden geweest zijn?
Wat is het volgende?
Ik beloof om eeuwig bij haar te blijven; we hebben seks; maar daarna beëindig ik de relatie toch.
Ik ben een verkrachter want de toestemming tot seks werd bekomen onder valse beloftes, dus list?
nee, aangezien een belofte om eeuwig bij haar te blijven geen verbintenis is.

Beetje vreemde discussie hier over die hoeveelheden alcohol.
Heb zo een meisje gekend, toen ik 18 was, die totaal niet gewoon was om te drinken en na één glas wijn al 'vrij gezellig' was.
Maar omdat je die kent, weet je dat ook en respecteer je haar grenzen, die ze op dat moment eigenlijk zelf niet meer kan bewaken.

Maar hoe kan je dit als buitenstaander inschatten?
Iemand die wél nog op haar benen kan staan (niet zoals Sanda), maar die wel begint te flirten, te kussen,... en alle signalen afgeeft voor meer.
Maar tegelijkertijd achteraf, in nuchtere toestand, hier enorm veel spijt zal over hebben, op z'n minst, omdat ze niet meer in staat was om een goedkeuring te geven voor wat eventueel, in extremis, als verkrachting kan bestempeld worden.

Vandaag speelt het LUIDE publieke debat zich af op sociale media. En de reden waarom ik hier al verschillende pagina's geschreven heb, is wel degelijk omdat enkele mensen loze conclusies maken (die ze hier achteraf ook al toegegeven hebben dat ze fout waren).
Mag ik u eens vragen wat uw doel is in deze discussie?

Mijn doel was mensen zoals u beter proberen begrijpen, en ik ben het niet eens met hoe zwart-wit gij het ziet, maar 'k begrijp u nu wel beter, en begrijp waarom mensen zoals u verontwaardigd zijn door de lichte straf.

Maar is omgekeerd uw doel om ons te zeggen hoe verkeerd wij zijn, en hoeveel gelijk gij hebt? Gij zijt 100% overtuigd van uw gelijk, en iedereen die nuance ziet in deze zaak heeft het vonnis niet goed genoeg gelezen,of leest dingen tussen de regels die er totaal niet zijn, en elke veronderstelling is per definitie nutteloze speculatie?

't is ergens goed dat ge overtuigd zijt van uw eigen mening, en er veel waarde aan hecht. Maar deel van een dialoog als dit is hopelijk dat ge toch enigzins openstaat om de visie van anderen te zien en te begrijpen. En ge lijkt gewoon veilig in uw hoekje te staan van "ik vind dat als ik het vonnis lees dat dit er staat, dus dit staat er, en iedereen die het er niet mee eens is is fout".

En dat is imo niet de meest gezonde instelling van een dialoog aan te gaan, als ik de moeite doe om u te proberen begrijpen, maar gij mij niet wilt begrijpen en uw enig doel is om mij te beleren hoe fout ik wel niet ben....

Ik heb wel enorm geapprecieerd dat ge heel goede en directe antwoorden hebt gegeven op bepaalde vragen, en ge zijt zeker in staat goede feiten bij te dragen aan de discussie. Maar als ge dan niet wilt open staan voor hoe anderen veel grijze zone zien in wat er gebeurd is. Dat zelfs als elk feit 100% is zoals het beschreven staat in het vonnis, de dader op de moment zelf totaal ter goeder trouw geweest kan zijn (volgens ons), dan zijt ge imo niet echt op een constructieve manier aan de discussie aan't deelnemen.

Dat mensen hier soms een beetje ver gaan in hun veronderstellingen, uiteraard, ik sta meer aan de kant dat ik niet genoeg kan weten van deze zaak om te zeggen of de dader zwaarder gestraft moet worden of niet. Er is imo zelfs als alles in het vonnis 100% zeker feit is, nog veel ruimte dat de dader geen enkele slechte intentie had, en in geen enkel opzicht een gevaar voor de maatschappij is.(en laten we eerlijk zijn, gij heb wettelijke ervaring, wat de waarheid is, en wat ge in de rechtbank moet pleiten zijn verschillende dingen. In de rechtbank telt wat ge kunt aantonen, niet wat is).

Dus mijn vraag naar u, wilt ge ook deels openstaan voor hoe anderen het zien, of zijt ge gewoon 100% overtuigd van uw gelijk, en is iedereen die dat niet volgt ook een probleem geval? Want als het dat laatste is, moet ge mss toch eens naar uzelf kijken, en durven vragen waar ge mee bezig zijt... Ik kan niet zeggen dat de verleiding niet groot is om tegen u te zeggen "ge zijt fout", maar 'k vind het waardevol om u beter te begrijpen, en ben het er niet mee eens, maar nu kan ik tenminste vatten waarom sommige mensen hier zo fel op reageren, welke veronderstellingen zij maken. En het zou u imo sieren moest ge ons hetzelfde gunnen en ook proberen inzien wat het voor ons niet zo zwart wit maakt, en al zijt ge het er niet mee eens, begrijpen waarom wij het wel een terechte straf vonden (en als ge along de way wat puntjes op de i zet van details waar we mis op zitten, des te beter :) ).

Hoe sommigen het nog altijd zo zwart-wit voorstellen is toch echt wel hallucinant…
Heel dit verhaal bevat meer tinten grijs dan wat anders.

Het is vooral een perfect voorbeeld van hoe de media een vieze rol speelt in het op voorhand al veroordelen van mensen.

Maar is omgekeerd uw doel om ons te zeggen hoe verkeerd wij zijn, en hoeveel gelijk gij hebt? Gij zijt 100% overtuigd van uw gelijk, en iedereen die nuance ziet in deze zaak heeft het vonnis niet goed genoeg gelezen,of leest dingen tussen de regels die er totaal niet zijn, en elke veronderstelling is per definitie nutteloze speculatie?

Modus operandi van veel P&A posters samengevat.
Welkom zou ik zeggen.

Terecht punt hoor.

Als je bvb. GDPR bekijkt dan zijn er zeer duidelijke vormvereisten voor een consent.

1) het zal zelden schriftelijk gebeuren (lees ook 's Hotel Europa waarin het hoofdpersonage tijdens een ONS eerst een disclaimer moet tekenen).

2) het zal zelden expliciet en ondubbelzinnig gebeuren. Een 'ja' op de vraag 'blijf je op mijn kot slapen?' betekent daarom nog niet dat er toestemming tot sex is. Al kan dat mits een flirterige avond misschien best zo lijken.

3) hoe kan je consent of het ontbreken ervan bewijzen als dit enkel mondeling is gebeurd? Los van de gevallen waarin consent niet kan zijn gegeven (onder dwang, buiten bewustzijn, slapend, ...) zijn er eigenlijk zeer weinig elementen die bepalen wat een goede consent dan wel is.
Het gaat me hier noet echt om de vormvereisten, die lijken me al een pak makkelijker. Zeker in deze situatie. Was ze nuchter geweest dan had ze haar consent duidelijk gegeven: zelf initiatief genomen te vragen om te blijven slapen, zelf initiatief genomen om te kussen, zijn kleren beginnen uitdoen. Op dat vlak denk ik dat de problemen eerder theoretisch zijn.

Hier gaat het me erom dat gelijk welke consent onmogelijk is vanaf een bepaald niveau van alcoholgebruik, maar dat je nergens praktische richtlijnen vindt over wat nog ok is wat te zat is. Websites die uitleg geven blinken uit in vaagheid, de wet legt het niet uit. Ik vermoed dat het wat testen zal worden, we gaan een tiental jaar mensen die niet weten waar ze staan veroordelen tot verkrachting en dan zal het uit de jurisprudentie duidelijk beginnen worden wat de echte grenzen zijn.

kan je eens aangeven welke doeleinden er dan zouden geweest zijn?
Letterlijk het doel van de wet "de strafrechtelijke aansprakelijkheid regelen voor verschillende vormen van seksueel grensoverschrijdend gedrag die een ernstige aantasting vormen van de lichamelijke en seksuele integriteit."

Bij de case met professionele seksuele dienstverlening is er hoegenaamd geen sprake van ernstige aantasting van de integriteit, wel van een niet-betaling van een dienst.

nee, aangezien een belofte om eeuwig bij haar te blijven geen verbintenis is.
Waar haal je dat er een officiële verbintenis moet zijn?
Vermelden dat je 25 bent ipv 35 is ook geen verbintenis, of zeggen dat je ingenieur bent ipv bouwvakker ook niet, maar beiden worden desalniettemin potentieel beschouwd als list en dus ongeldige toestemming en dus verkrachting.

Er zijn vrouwen die gewoon letterlijk Griet als naam hebben. Ik ken zelfs een Nederlandse en op haar ID kaart staat GrietJE.

Krijg ik nu een boze blik als ik haar Griet noem?

Over wat zijn ze nu eigenlijk aan het zeveren?

Laatst bewerkt:
Letterlijk het doel van de wet "de strafrechtelijke aansprakelijkheid regelen voor verschillende vormen van seksueel grensoverschrijdend gedrag die een ernstige aantasting vormen van de lichamelijke en seksuele integriteit."
en de wet somt op wat dat is. Een list hoort hieronder. Anders gingen die vrouwen nooit sex gehad hebben, nu wel.
Bij de case met professionele seksuele dienstverlening is er hoegenaamd geen sprake van ernstige aantasting van de integriteit, wel van een niet-betaling van een dienst.
beide kunnen samengaan. De niet-betaling is op zich geen probleem en hoogstens een vordering, de valsheid is het probleem.
JanusDR zei:
Waar haal je dat er een officiële verbintenis moet zijn?
Vermelden dat je 25 bent ipv 35 is ook geen verbintenis, of zeggen dat je ingenieur bent ipv bouwvakker ook niet, maar beiden worden desalniettemin potentieel beschouwd als list en dus ongeldige toestemming en dus verkrachting.
Ik zou wel eens willen zien hoe ze dat, behalve bij ingenieur in een professionele context, als list zou aanzien worden.

Terug
Bovenaan