Student geneeskunde verkracht medestudente en krijgt opschorting

Ik ga voor mijn reactie er van uit dat de informatie in dit artikel correct is: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/02/vonnis-verkrachting/
How, dat zijn wel veel aannames, hè.

Men drinkt bewust om in een roes te komen. Bwa. Je drinkt, wetende dat je in een roes komt. De reden kan van alles zijn, al is het maar 'gezellig meedoen'. Je weet ook dat het drempelverlagend werkt, maar dat is niet noodzakelijk waar je naar op zoek bent, hè. De kans bestaat dat je zaken doet die je anders niet zou doen, klopt ook.

Wat iemand totaal anders dan doet in dat geval, staat toch los van dat eerste? Iemand anders dan degene die drinkt, ziet een persoon met verminderd beoordelingsvermogen, die op dat moment zaken doet die die anders niet zou doen. En nu komt de clou: doet daar die zaken ook mee, terwijl die weet dat de drempel verlaagd is op dat moment én het beoordelingsvermogen niet meer intact is.
Dat is in dit geval toch niet zo? De dader had ook stevig gedronken?
En hoe zou die weten of die zaken doet die die anders niet zou doen? Als je die persoon niet kent?
Als je het wilt hebben over 'bewust zijn van de gevolgen van drank' mag dat bewustzijn er ook bij de dader in dit geval zijn, hè.
Wat is het verschil? Waarom is een man die seks heeft als hij dronken is, een verkrachter terwijl een vrouw die dat doet slachtoffer is?
Dan is de persoon bij wie die zaken gedaan worden terecht een slachtoffer. Iemand heeft op een kwetsbaar moment te weinig rekening gehouden met het feit dat de ander niet meer bekwaam is om in te stemmen. De persoon die die zaken dan doet, kan ook inroepen dat hij zelf nog weinig zeggenschap had over zijn daden omdat hij ook dronken was, en dan zal de rechter dat vast meenemen in de beoordeling.
Dat lijkt erg veel op wat de rechter nu gedaan heeft...
Maar dat pleit hem uiteraard niet vrij, net zoals het een dronken man ook niet vrijspreekt van wildplassen, om maar iets te zeggen.
Bij jouw wildplassen voorbeeld is er maar 1 dronken partij.
Bij dronken seks zijn er 2 dronken partijen.

Wat is het verschil? Waarom is een man die seks heeft als hij dronken is, een verkrachter terwijl een vrouw die dat doet slachtoffer is?
Het verschil is dat in deze zaak de rechtbank van oordeel was dat de man voldoende wilsbekwaam was, en de vrouw niet. Volgens dat artikel ontkende de beschuldigde dat ook niet. Dat is iets dat case by case afgewogen wordt, en zeker niet automatisch zo is. Bij amper 15% van de aangiftes van een verkrachting wordt de verdachte ook effectief veroordeeld.

In plaats van op de man te spelen kan je ook gewoon eindelijk eens antwoorden op de vraag: waarom - als je het niet relevant vindt voor de zaak en het een nutteloos argument vindt - blijf je dan toch steeds opnieuw aandraven met zijn dronkenschap en zijn - volgens jou - daaruitvolgende onvermogen om zelf toestemming te geven? Wat is uw punt precies? Wat wil je precies bewijzen? Waar wil je ons van overtuigen? Leg het uit.
Dat het een ongelukkige situatie had kunnen zijn tussen 2 dronken mensen. En vanuit gerechterlijk perspectief is zijn status idd irrelevant, vanuit moreel standpunt is het wel het verschil tussen is hij een klootzak die misbruik maakt van dronken studentes, of een jammere situatie tussen 2 dronken mensen die allebei domme keuzes hebben gemaakt en die volledig uit de hand gelopen is.

En daarom dat ik tegen de witchhunt in probeer te gaan omdat ik niet genoeg overtuigd ben dat er vanuit moreel perspectief iets gebeurd is dat dit soort reactie verantwoord.

Verduidelijkt dit het wat?

En op de man spelen? Ik ben het gewoon beu van weerwoord te geven aan u en dat ge mijn opmerkingen gewoon negeert en dezelfde punten blijft maken al geef ik al de problemen er mee aan.

Dus dan ga ik nog eens mijn laatste vraag voor u herhalen: accepteert dat het feit dat zijn al dan niet dronken zijn dat niet in de zaak behandeld wordt niet betekent dat het bewezen is dat hij niet dronken was, en ook niet betekent dat hij in staat was om consent te geven? Gij leek die veronderstelling te maken, terwijl het mijn inziens gewoon geen geldige verdediging kan zijn, dus ook gewoon niet aan bod komt in een rechtzaak. Maar dat betekent dus niet dat er iets daarover bewezen is :).

Het verschil is dat in deze zaak de rechtbank van oordeel was dat de man voldoende wilsbekwaam was, en de vrouw niet. Volgens dat artikel ontkende de beschuldigde dat ook niet. Dat is iets dat case by case afgewogen wordt, en zeker niet automatisch zo is. Bij amper 15% van de aangiftes van een verkrachting wordt de verdachte ook effectief veroordeeld.
Heb ik ergens gemist waar dat staat? Als ge mij kunt quoten waar dat staat verandert dat idd veel in de situatie :).

Dit is voor een groot deel de essentie van de discussie, dus als gij daar een duidelijke quote van hebt dat het zo is, dan ga ik ook mijn mening moeten herzien!

Ligt de verontwaardiging in deze zaak niet vooral in het feit dat een man die door de rechtbank schuldig bevonden is aan verkrachting, amper/geen straf krijgt?
De toestand of de situatie waarin hij (of zij) zich in bevonden, daar gaat het toch niet om bij de verontwaardiging?
Voor't zelfde geld had de rechtbank geoordeeld dat er wél instemming was en dus geen verkrachting en was de man vrijuit gegaan.
De verontwaardiging was er wss geweest, bij sommigen, maar niet zo erg als de verontwaardiging nu, want schuldig én amper/geen straf!!

Over meer gaat het toch niet? De rechtbank heeft geoordeeld. Ze heeft geen/amper een straf uitgesproken en heeft die beargumenteerd. De verontwaardiging vloeit vooral voort uit die (voor velen gebrekkige) argumentatie.

Ik ga voor mijn reactie er van uit dat de informatie in dit artikel correct is: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/02/vonnis-verkrachting/

Dat is in dit geval toch niet zo? De dader had ook stevig gedronken?
En hoe zou die weten of die zaken doet die die anders niet zou doen? Als je die persoon niet kent?

Dat lijkt erg veel op wat de rechter nu gedaan heeft...

Bij jouw wildplassen voorbeeld is er maar 1 dronken partij.
Bij dronken seks zijn er 2 dronken partijen.
Oké, maar mijn hele uitleg gaat over het algemene. Niet over deze specifieke zaak.
In deze zaak klopt het, daarbij zijn er twee dronken partijen. Waarvan we niet weten in welke mate de ene onder de invloed was of niet meer kon beslissen. De rechter zal dat overduidelijk veel beter weten, en is eigenlijk ook de enige die dat moét weten. Dus ja, die mag daar zeker rekening mee houden.

Maar als je dan de artikels leest, het vonnis of eender welke verklaring achteraf, dan staat daar nérgens in: 'dader was zelf te dronken'. Er staan allemaal redenen waarom voor een bepaald vonnis is gekozen, maar dat staat er nu net niet in. Dus dan vind ik het heel moeilijk om te geloven dat ze net die doorslaggevende factor niet vermeld hebben, maar wel dat hij geëngageerd student was...

Maar je kiest wel heel lukraak waar je 'bewust rond de gevolgen van alcohol' toepast, hè? Het slachtoffer moet daarvan bewust zijn. De dader niet? Hoe weet de ene persoon of de andere zaken doet die die anders niet zou doen? Omdat iedereen de gevolgen van alcohol kent en iedereen weet, zoals je zelf zegt, dat het drempelverlagend werkt. Dus dat die kans erin zit. Ofwel is iedereen zich bewust van de gevolgen van alcohol te drinken - slachtoffer en dader - ofwel gaan we er niet vanuit dat iémand zich daarvan bewust is - dus ook het slachtoffer niet. Toch? Gelijke behandeling.

En als het dan gaat over een gelijke behandeling tussen man en vrouw: uiteraard is een man die seks heeft met een dronken persoon mogelijk een verkrachter. En is een vrouw die seks heeft met een dronken persoon mogelijk een aanrander. Daar zit toch geen verschil? Degene die 'wilsonbekwaam' is, kan achteraf vinden dat er misbruik van zich is gemaakt, kan verkracht zijn. Als de dader daarbij òòk dronken was, zal dat zeker worden meegenomen, maar hem niet vrijpleiten van verkrachting.

Heb ik ergens gemist waar dat staat? Als ge mij kunt quoten waar dat staat verandert dat idd veel in de situatie :).
Er staat ook niet vermeld dat zij geen AK47 onder haar trui had!

Ligt de verontwaardiging in deze zaak niet vooral in het feit dat een man die door de rechtbank schuldig bevonden is aan verkrachting, amper/geen straf krijgt?
De toestand of de situatie waarin hij (of zij) zich in bevonden, daar gaat het toch niet om bij de verontwaardiging?
Voor't zelfde geld had de rechtbank geoordeeld dat er wél instemming was en dus geen verkrachting en was de man vrijuit gegaan.
De verontwaardiging was er wss geweest, bij sommigen, maar niet zo erg als de verontwaardiging nu, want schuldig én amper/geen straf!!

Over meer gaat het toch niet? De rechtbank heeft geoordeeld. Ze heeft geen/amper een straf uitgesproken en heeft die beargumenteerd. De verontwaardiging vloeit vooral voort uit die (voor velen gebrekkige) argumentatie.
Hmm, interessant punt.

het is idd ook de kneejerk die met het woord "verkrachting" meekomt. We associeren het met gewelddadige dingen, met pedofilie, met mensen drogeren, met bewust misbruik maken van situaties. En hier is dan een situatie die mogelijk niet onder al die gevallen valt, maar volgens de wet even goed verkrachting is. Wat zou dan een voldoende argumentering zijn, kan die er zijn als er per definitie zo'n sterk en emotioneel woord op geplakt moet worden.

Al zijn er hier ook wel mensen die overtuigd zijn van dat het erg genoeg is om zijn leven te ruineren.

Ség gast, er verschijnen zoveel artikels op verschillende platformen. Uiteraard kan ik niet alles lezen. Deze discussie is al sinds gisteren bezig. Het artikel waar jij naar verwijst is van ocharme 1u30 geleden ...

Wat wil je mij nu eigenlijk aanwrijven? Je antwoordt op een post van mij waarin ik zeg dat er nog genoeg andere oplossingen zijn dan dronken, vreemde mensen meenemen naar je kot. Daar blijf ik ook bij hoor. En dat dat niet in zijn voordeel pleit, daar blijf ik ook bij.

Je kan trouwens dan verwijzen naar dat artikel, maar daar staat letterlijk ook in dat dat zijn versie van de feiten is en dat er enkel op beeld staat dat zij zeer dronken lijkt en geregeld valt. En zélfs in zijn versie kenden ze elkaar nog maar net, het enige wat daar bijkomt is dat zij hem 2x zou gekust hebben en dat ze eerst terug naar het café zouden gegaan zijn, om vervolgens naar zijn kot te gaan. Dus ja, ik blijf bij mijn mening dat het zeer vreemd is om zo iemand mee te nemen naar je kot, zonder dat je bijbedoelingen hebt. Dat jij dat niet vindt, is jouw mening, en dat mag hé.
Dat mag ook iets minder agressief. Het artikel waar ik naar verwijs, was al in deze thread gepost nog voor jouw post waar ik op antwoordde. Als je meedoet aan de discussie hier, verwacht ik inderdaad tenminste dat je alles leest en niet gewoon wat middenin een discussie je gal komt spuwen. Want in P&A wordt wel enig niveau verwacht en dat je je discussiepartner en de discussie respecteert; wat niet echt mogelijk is als je niet mee bent met de discussie.

En in het vonnis staat dit volgens het VRT NWS artikel:
"De beelden ondersteunen verder het traject en de gebeurtenissen die werden beschreven door de beklaagde", staat in het vonnis.
Wat dus ook zijn versie van de feiten valideert. En dat dit ook op beeld staat.

Sowieso.
De verontwaardiging vloeit vooral voort uit die (voor velen gebrekkige) argumentatie.
Ja, de argumenten om geen straf op te leggen lijken wel heel erg rekening te houden met het profiel en de toekomstplannen van de veroordeelde. Het verwijt van klassenjustitie ligt hier gewoon voor het grijpen.

Dat het een ongelukkige situatie had kunnen zijn tussen 2 dronken mensen. En vanuit gerechterlijk perspectief is zijn status idd irrelevant, vanuit moreel standpunt is het wel het verschil tussen is hij een klootzak die misbruik maakt van dronken studentes, of een jammere situatie tussen 2 dronken mensen die allebei domme keuzes hebben gemaakt en die volledig uit de hand gelopen is.

En daarom dat ik tegen de witchhunt in probeer te gaan omdat ik niet genoeg overtuigd ben dat er vanuit moreel perspectief iets gebeurd is dat dit soort reactie verantwoord.

Verduidelijkt dit het wat?

En op de man spelen? Ik ben het gewoon beu van weerwoord te geven aan u en dat ge mijn opmerkingen gewoon negeert en dezelfde punten blijft maken al geef ik al de problemen er mee aan.

Dus dan ga ik nog eens mijn laatste vraag voor u herhalen: accepteert dat het feit dat zijn al dan niet dronken zijn dat niet in de zaak behandeld wordt niet betekent dat het bewezen is dat hij niet dronken was, en ook niet betekent dat hij in staat was om consent te geven? Gij leek die veronderstelling te maken, terwijl het mijn inziens gewoon geen geldige verdediging kan zijn, dus ook gewoon niet aan bod komt in een rechtzaak. Maar dat betekent dus niet dat er iets daarover bewezen is :).
Dat is al duidelijker, maar ik blijf het bizar vinden dat je wanneer een rechtbank van oordeel is dat iemand duidelijk schuldig is aan verkrachting, het alsnog blijft proberen herleiden tot een jammerlijke situatie tussen twee dronken mensen. Zoals hieronder (nogmaals) uitgelegd, als dat het geval was, dan had de rechtbank hem nooit veroordeeld. Het gevolg van jouw moreel standpunt, is dat je op deze manier een vrouw die net erkend is geworden als slachtoffer van verkrachting een deel van de schuld toewijst, wat naar mijn mening helemaal niet moreel is. Integendeel.

Dit is voor een groot deel de essentie van de discussie, dus als gij daar een duidelijke quote van hebt dat het zo is, dan ga ik ook mijn mening moeten herzien!
Maar dit is wat ik je al een hele dag probeer duidelijk te maken. Van zodra er twijfel is rond die wilsbekwaamheid, en de daaruit volgende toestemmingen, wordt er in regel het voordeel van de twijfel gegeven aan de beklaagde. Het feit dat de rechtbank hem schuldig heeft verklaard voor verkrachting, wil zeggen dat ze van oordeel zijn dat hij voldoende bij zinnen was om te beseffen wat hij deed, terwijl het slachtoffer dat niet was. Bijkomend - volgens de informatie die we hebben - ontkende de beschuldigde dat ook niet. Er is een reden waarom amper 15% van de aangiftes leiden tot een veroordeling, in veel cases gaat het om woord tegen woord, en dan gaat een rechtbank altijd zeer terughoudend optreden. Hier was het voor de rechtbank echter wel duidelijk.

En inderdaad, de volkswoede is hier ontstaan omdat veel mensen van mening zijn dat opschorting van straf nooit zou mogen bij een bewezen verkrachting, ongeacht de ruimere context. Het is na moord het allerergste dat je een medemens kan aandoen, dan kan het niet dat je hiervan zelfs geen melding op je strafblad krijgt. Er mogen en moeten uiteraard nog altijd verschillende strafmaten mogelijk zijn. Deze man moet niet op dezelfde manier bestraft worden als iemand die met voorbedachte rade zich in de bosjes verstopt heeft om met geweld voorbijgangers te verkrachten. Maar géén bestraffing? Dat kan voor dit soort feiten voor mij gewoon absoluut niet. Dat is een volstrekt verkeerd signaal naar de slachtoffers, én naar de bredere maatschappij. Zulke vonnissen zorgen er voor dat toekomstige slachtoffers van verkrachting nog minder geneigd zullen zijn om aangifte te doen, zulke vonnissen zorgen voor een ongelofelijk gevoel van onrechtvaardigheid bij de slachtoffers, hun omgeving en de wijdere samenleving, en zulke vonnissen zorgen er voor dat (een deel van) de maatschappij het gevoel krijgt van straffeloosheid, en dat justitie en de overheid hun taak om de samenleving te beschermen niet naar behoren uitvoeren. Dat wordt in deze zaak nog eens versterkt door het feit dat het gaat om een gynaecoloog, iemand die beroepshalve dag in dag uit een machtspositie heeft over kwetsbare vrouwen. En de oorspronkelijke berichtgeving die liet uitschijnen dat de opschorting van straf er in de eerste plaats kwam omdat hij jong en getalenteerd is, was al helemaal wraakroepend.

Maar je kiest wel heel lukraak waar je 'bewust rond de gevolgen van alcohol' toepast, hè? Het slachtoffer moet daarvan bewust zijn. De dader niet? Hoe weet de ene persoon of de andere zaken doet die die anders niet zou doen? Omdat iedereen de gevolgen van alcohol kent en iedereen weet, zoals je zelf zegt, dat het drempelverlagend werkt. Dus dat die kans erin zit. Ofwel is iedereen zich bewust van de gevolgen van alcohol te drinken - slachtoffer en dader - ofwel gaan we er niet vanuit dat iémand zich daarvan bewust is - dus ook het slachtoffer niet. Toch? Gelijke behandeling.
Dat is net het punt dat ik probeer te maken. Als je allebei erg dronken bent, kan je niet zeggen dat de ene partij (man) zich maar moet kunnen inhouden terwijl de andere partij (vrouw) het slachtoffer is als ze avances maakt terwijl ze dronken is.
En als het dan gaat over een gelijke behandeling tussen man en vrouw: uiteraard is een man die seks heeft met een dronken persoon mogelijk een verkrachter. En is een vrouw die seks heeft met een dronken persoon mogelijk een aanrander. Daar zit toch geen verschil? Degene die 'wilsonbekwaam' is, kan achteraf vinden dat er misbruik van zich is gemaakt, kan verkracht zijn. Als de dader daarbij òòk dronken was, zal dat zeker worden meegenomen, maar hem niet vrijpleiten van verkrachting.
Akkoord, maar niet relevant voor deze zaak IMO.

Staat dat zo ergens duidelijk omschreven? Ik trek het niet in twijfel hoor, maar heb het nog nergens zo zwart op zit terug gevonden.

Maar dit is wat ik je al een hele dag probeer duidelijk te maken. Van zodra er twijfel is rond die wilsbekwaamheid, en de daaruit volgende toestemmingen, wordt er in regel het voordeel van de twijfel gegeven aan de beklaagde. Het feit dat de rechtbank hem schuldig heeft verklaard voor verkrachting, wil zeggen dat ze van oordeel zijn dat hij voldoende bij zinnen was om te beseffen wat hij deed, terwijl het slachtoffer dat niet was. Bijkomend - volgens de informatie die we hebben - ontkende de beschuldigde dat ook niet. Er is een reden waarom amper 15% van de aangiftes leiden tot een veroordeling, in veel cases gaat het om woord tegen woord, en dan gaat een rechtbank altijd zeer terughoudend optreden. Hier was het voor de rechtbank echter wel duidelijk.
Ge hebt het nu over wilsbekwaamheid, maar valt dronken zijn daaronder als dader? Dat is mijn punt.

Ik begrijp dat er dingen zijn zoals "onweerstaanbare drang", of mentale ziektes die een geldige verdeging kunnen zijn. Maar bij mijn weten valt dronken zijn daar niet onder. Als ge wilsbekwaam waart toen ge koos om te drinken te worden, zijt ge toch ook wilsbekwaam voor de gevolgen ervan.

Maar ik ben absoluut geen expert daarin, als gij dat wel zijt, en mij met zekerheid kunt zeggen dat als hij had gezegd "ik was te dronken", en dat was een geldige verdediging om niet als verkrachter veroordeeld te worden, dan verandert dat idd de hele situatie.

En als dat allemaal het geval is, fair enough, dan is hij er wss te licht van af gekomen :).

(en had ge mss wat meer kunnen inzien dat het voor ons allesbehalve logisch is dat dronkenschap een verdediging kan zijn voor een misdaad. Kan Tom Waes dan ook vrijgesproken worden omdat hij te dronken was om nog een goede keuze te maken? Is een serieuze vraag, hoe zit dit?)

Laatst bewerkt:
Dat is net het punt dat ik probeer te maken. Als je allebei erg dronken bent, kan je niet zeggen dat de ene partij (man) zich maar moet kunnen inhouden terwijl de andere partij (vrouw) het slachtoffer is als ze avances maakt terwijl ze dronken is.

En dat staat hier toch al? Dronken is niet 1/0, er kan gekeken worden naar hoezeer het inschattingsvermogen nog werkt, of het afweervermogen zelfs. En avances maken is overduidelijk niet hetzelfde als verkrachten. Of dat nu vanuit de vrouw of de man komt. Maar als die vrouw avances maakt naar een man toe terwijl die man dronken is, hem meeneemt naar haar kot en hem daar uitkleedt terwijl hij 'oké' prevelt maar niet meer op zijn benen kan staan en dan seks heeft met hem, heeft ze hem aangerand (wat mij betreft mag dat gerust 'verkracht' worden/zijn). Dat zij dan ook dronken was op dat moment zal de rechter dan meenemen, maar pleit haar niet vrij van de aanranding.

Alleen: er wijst niks op dat dat hier gebeurd is?

Dat is al duidelijker, maar ik blijf het bizar vinden dat je wanneer een rechtbank van oordeel is dat iemand duidelijk schuldig is aan verkrachting, het alsnog blijft proberen herleiden tot een jammerlijke situatie tussen twee dronken mensen. Zoals hieronder (nogmaals) uitgelegd, als dat het geval was, dan had de rechtbank hem nooit veroordeeld. Het gevolg van jouw moreel standpunt, is dat je op deze manier een vrouw die net erkend is geworden als slachtoffer van verkrachting een deel van de schuld toewijst, wat naar mijn mening helemaal niet moreel is. Integendeel.

En inderdaad, de volkswoede is hier ontstaan omdat veel mensen van mening zijn dat opschorting van straf nooit zou mogen bij een bewezen verkrachting, ongeacht de ruimere context. Het is na moord het allerergste dat je een medemens kan aandoen, dan kan het niet dat je hiervan zelfs geen melding op je strafblad krijgt. Er mogen en moeten uiteraard nog altijd verschillende strafmaten mogelijk zijn. Deze man moet niet op dezelfde manier bestraft worden als iemand die met voorbedachte rade zich in de bosjes verstopt heeft om met geweld voorbijgangers te verkrachten. Maar géén bestraffing? Dat kan voor dit soort feiten voor mij gewoon absoluut niet. Dat is een volstrekt verkeerd signaal naar de slachtoffers, én naar de bredere maatschappij. Zulke vonnissen zorgen er voor dat toekomstige slachtoffers van verkrachting nog minder geneigd zullen zijn om aangifte te doen, zulke vonnissen zorgen voor een ongelofelijk gevoel van onrechtvaardigheid bij de slachtoffers, hun omgeving en de wijdere samenleving, en zulke vonnissen zorgen er voor dat (een deel van) de maatschappij het gevoel krijgt van straffeloosheid, en dat justitie en de overheid hun taak om de samenleving te beschermen niet naar behoren uitvoeren. Dat wordt in deze zaak nog eens versterkt door het feit dat het gaat om een gynaecoloog, iemand die beroepshalve dag in dag uit een machtspositie heeft over kwetsbare vrouwen. En de oorspronkelijke berichtgeving die liet uitschijnen dat de opschorting van straf er in de eerste plaats kwam omdat hij jong en getalenteerd is, was al helemaal wraakroepend.

Voor de jongeman was het een leuke nacht waarin hij eerst dat meisje hielp: hij bracht de verloren gelopen vrouw naar haar vriendinnen in het café maar zij bleken al vertrokken. Hij brengt haar nadien naar het kot van haar vriendinnen, maar de vriendinnen doen niet open en nemen hun telefoon niet op. De studente beslist mee te wandelen naar zijn kot. Een wandeling van een halfuur. Ze kussen die nacht al enkele keren. Op zijn kot leidt dat uiteindelijk tot seks. ‘s Morgens is hij zich van geen kwaad bewust: hij kust haar nog eens, maar ze wil dat niet meer. Klinkt als een ‘one night stand’ met een ongemakkelijke ochtend. Dat is het voor haar zeker. Want zij voelt zich slecht na de seks waar ze zich weinig of zelfs niets van herinnert. Ze was bijzonder dronken.
En net dat is de reden waarom de rechter oordeelt dat de man schuldig is aan verkrachting. Niet omdat het over bruut geweld gaat, zoals we klassiek denken, maar het principe is: als je dronken bent, kan je geen instemming geven. De dader erkent die redenering. Alleen hij kende haar toestand natuurlijk. Dat kan ontaarden in een andere discussie: mag en kan je nog dronken vrijen zonder gevolgen? Maar de rechter gelooft dat het een rode lijn is. En die grens is helder. Het geeft de vrouw ook erkenning als slachtoffer. Maar dat brengt ons tot het punt waar iedereen over valt: de straf. Of beter: het uitblijven van een straf.

Je kan het ook én een jammerlijke situatie tussen 2 dronken mensen vinden en het oordeel van de rechtbank volgen, imo.

Telt dat ook voor mensen met mentale beperking? Want dan mag geen enkele vrouw/man met mentale beperking nog een kind krijgen

In het kwartier van VRT vatten ze een aantal dingen wel goed samen hierover
- De communicatie van de rechtbank hier is volledig fout. Als na analyse van een psycholoog/psychiater bevonden is dat die dader geen recidive gevaar heeft is dat een ander verhaal om je vonnis te steunen dan "tis een getalenteerde /geëngageerde jongeman"
- Of die strafmaat voldoende is is moeilijk in te schatten omdat mensen buiten de rechtzaal de details niet hebben. het gevoel is echter nee, dat is niet genoeg.
- het gerecht is er al op vooruit gegaan op vlak van dit soort zaken, want een aantal jaar geleden zou dit gegarandeerd gewoon een vrijspraak geweest zijn, wat niet wegneemt dat er niet nog (enorm veel?) ruimte voor verbetering is.
- Opschorting van straf is nog altijd niet hetzelfde als volledige vrijspraak.

Op het nieuwsblad staat het relaas van beide. Ik weet nu niet of het hier al gepost is?
Haar versie, zijn versie en de camerabeelden: hierop baseerde de rechter zich om geneeskundestudent (24) opschorting van straf te geven

Lijkt me wel gevalletje van woord tegen woord.
Zij wist van niets meer na een fles wijn (met twee) en een pint. Lijkt me dat ze gespiked is?
In haar verklaring bij de politie, twee dagen later, zegt ze dat ze op een gegeven moment een pintje bestelde aan de toog. Nadien ging het licht bij haar uit. Het eerste wat ze zich weer kon herinneren, was dat het 9 uur ’s ochtends was en dat ze naakt wakker werd. In het bed van de eveneens naakte student geneeskunde die ze enkele uren eerder had ontmoet.

Hij vertelt wel een heel ander verhaal en er zouden camera beelden zijn die het verklaren maar het artikel laat nu wel niet uitschijnen of deze fases opgenomen zijn.
Onderweg vertelden ze over hun studies en over hun privéleven, ze kusten ook nog eens. “Ter hoogte van de winkel De Banier zei ze dat ze eigenlijk graag had dat ik bij haar zou blijven slapen.” Omdat haar vriendin de deur niet opendeed en ook haar gsm niet beantwoordde, ging ze mee naar zijn kot. Een halfuurtje stappen. Onderweg stopten ze nog twee keer om te kussen.

Op het nieuwsblad staat het relaas van beide. Ik weet nu niet of het hier al gepost is?
Haar versie, zijn versie en de camerabeelden: hierop baseerde de rechter zich om geneeskundestudent (24) opschorting van straf te geven

Lijkt me wel gevalletje van woord tegen woord.
Zij wist van niets meer na een fles wijn (met twee) en een pint. Lijkt me dat ze gespiked is?

Hij vertelt wel een heel ander verhaal en er zouden camera beelden zijn die het verklaren maar het artikel laat nu wel niet uitschijnen of deze fases opgenomen zijn.

Ik vraag me af hoeveel mensen weten dat toestemming niet gegeven kan worden in een dronken toestand? Ik vrees dat er dan veel potentiële verkrachtingen gebeuren jaarlijks in het studentenleven.

Terug
Bovenaan