Student geneeskunde verkracht medestudente en krijgt opschorting

Op mn Instagram feeds vriendinnen die het over het topic hebben en zelfs beelden van de man delen

Dat is ook bijzonder dom, natuurlijk. Als ik in de schoenen van die man stond, zou ik hiertegen een klacht indienen.
Remember acid vs reuzegom.

Ik erger me ook aan andere aspecten van dit geval.
Ok, het is niet gebruikelijk om iemand te veroordelen voor verkrachting en dan geen straf te geven. Maar het is ook geen gangbare praktijk om het slachtoffer te laten bepalen wat de straf zou moeten zijn. Die kan wel zeggen "ik wil niet dat hij nog dokter kan worden", maar daarom moet de rechter dat niet volgen. Het zou ver komen als we aan elke dader de straf opleggen die het slachtoffer wil.

In conclusie: ik begrijp dat mensen een mening hebben, maar klaag dan over de rechter en zijn/haar beslissing. De naam en foto's van de dader beginnen verspreiden op social media, dat is nooit goed te praten. Ik vind zo'n 'trial by media' veel degoutanter dan het feit dat de rechter hier na wikken en wegen geen straf heeft opgelegd.

In conclusie: ik begrijp dat mensen een mening hebben, maar klaag dan over de rechter en zijn/haar beslissing. De naam en foto's van de dader beginnen verspreiden op social media, dat is nooit goed te praten. Ik vind zo'n 'trial by media' veel degoutanter dan het feit dat de rechter hier na wikken en wegen geen straf heeft opgelegd.
Ik begrijp langs de ene kant de beslissing van de rechter. Wij hebben als buitenstaanders geen inzage in het gerechtelijk dossier en kunnen dus niet volledig ten gronde oordelen. We horen tenslotte slechts één kant van het verhaal, namelijk dat van het slachtoffer.

Uiteindelijk is hij schuldig bevonden, maar misschien draagt de dader beter bij aan de maatschappij door te werken en belastingen te betalen, in plaats van in een gevangenis te leven op kosten van de maatschappij.

Ik vermoed dat de rechter een totaal andere beslissing had genomen als de dader een heel ander psychologisch profiel had gehad, met een mogelijk verhoogd risico op recidive.

Op het nieuwsblad staat het relaas van beide. Ik weet nu niet of het hier al gepost is?
Haar versie, zijn versie en de camerabeelden: hierop baseerde de rechter zich om geneeskundestudent (24) opschorting van straf te geven

Lijkt me wel gevalletje van woord tegen woord.
Zij wist van niets meer na een fles wijn (met twee) en een pint. Lijkt me dat ze gespiked is?

Hij vertelt wel een heel ander verhaal en er zouden camera beelden zijn die het verklaren maar het artikel laat nu wel niet uitschijnen of deze fases opgenomen zijn.
Op hln staat

Op camerabeelden van 5.57u uur was te zien hoe het slachtoffer in bijzijn van R.V. niet meer op haar benen kon staan en meermaals tegen de vlakte ging.

Er is een gedeelte "bar -> kot vrienden" en "kot vrienden -> kot RV".
Vandaar de verwarring.

Dat mag ook iets minder agressief. Het artikel waar ik naar verwijs, was al in deze thread gepost nog voor jouw post waar ik op antwoordde. Als je meedoet aan de discussie hier, verwacht ik inderdaad tenminste dat je alles leest en niet gewoon wat middenin een discussie je gal komt spuwen. Want in P&A wordt wel enig niveau verwacht en dat je je discussiepartner en de discussie respecteert; wat niet echt mogelijk is als je niet mee bent met de discussie.

En in het vonnis staat dit volgens het VRT NWS artikel:

Wat dus ook zijn versie van de feiten valideert. En dat dit ook op beeld staat.
Sorry, maar je opmerking naar mij toe over 'je moet eerst eens alles lezen', was ook maar goedkoop hoor. Het artikel waar je het hier over hebt, verschijnt vandaag pas om 14u59 op VRT en wordt hier om 15u15 gepost.

Pinkman reageert op een post van mij van 14u47, waarin ik het (niet voor het eerst vandaag) heb over het feit dat ik het zeer vreemd vind om een onbekend persoon (die van de kaart is) mee te nemen naar je kot en dat dat mogelijk kan wijzen op het feit dat je bijbedoelingen hebt:
Dit klopt toch niet? Ze hebben elkaar leren kennen in een of andere fakbar (Recup dacht ik). Enfin, dat had ik toch ergens gelezen. Dus die hadden al een groot deel van de avond met elkaar gespendeerd (zelfs gekust). Dus dan vind ik het toch echt niet onlogisch om zo iemand dan te slapen te leggen op je kot. Zeker als je daarvoor al geprobeerd hebt om tevergeefs zijn/haar vriend(inn)en ervan te contacteren. Dat zijn toch echt dingen die vaak genoeg gebeuren. Is voor mij toch serieus iets anders dan een wildvreemde tegen het lijf lopen op straat en die dan meenemen, dat zou ik ook niet doen.
Niet eens verwijzend naar dat artikel, en suggereert hier dat de 2 elkaar al langer kenden (Geen verwijt, Pinkman). Wat niet zo is, want zij heeft hem pas aangesproken nà half 5 (wat in het desbetreffende artikel ook nog eens staat). Ironisch blijft de discussie dus overeind dat de twee elkaar niet kenden. Het enige wat er extra in het artikel stond is dat ze nog een langer traject samen hebben afgelegd en dat zij hem gekust zou hebben.

Wat je laatste zin betreft. In het desbetreffende artikel stond: "Dat is natuurlijk de versie van de dader. In het vonnis staat wel dat de 2 gefilmd zijn door verschillende bewakingscamera's, waarop te zien is dat het slachtoffer heel dronken is, en geregeld valt. "De beelden ondersteunen verder het traject en de gebeurtenissen die werden beschreven door de beklaagde".

Onder 'de gebeurtenissen' had ik bij een eerste leesbeurt niet geïnterpreteerd dat de kus-momenten daar bij hoorden. Mea culpa.

Verder denk ik dat ik de discussie hier fair gevoerd heb en dat ik niet 'zomaar midden in een discussie mijn gal ben komen spuwen', maar goed...

Ge hebt het nu over wilsbekwaamheid, maar valt dronken zijn daaronder als dader? Dat is mijn punt.

Ik begrijp dat er dingen zijn zoals "onweerstaanbare drang", of mentale ziektes die een geldige verdeging kunnen zijn. Maar bij mijn weten valt dronken zijn daar niet onder. Als ge wilsbekwaam waart toen ge koos om te drinken te worden, zijt ge toch ook wilsbekwaam voor de gevolgen ervan.

Maar ik ben absoluut geen expert daarin, als gij dat wel zijt, en mij met zekerheid kunt zeggen dat als hij had gezegd "ik was te dronken", en dat was een geldige verdediging om niet als verkrachter veroordeeld te worden, dan verandert dat idd de hele situatie.

En als dat allemaal het geval is, fair enough, dan is hij er wss te licht van af gekomen :).

(en had ge mss wat meer kunnen inzien dat het voor ons allesbehalve logisch is dat dronkenschap een verdediging kan zijn voor een misdaad. Kan Tom Waes dan ook vrijgesproken worden omdat hij te dronken was om nog een goede keuze te maken? Is een serieuze vraag, hoe zit dit?)
Ik heb hier geen enkele keer beweerd of zelfs maar geïnsinueerd dat dronkenschap een geldig excuus zou mogen zijn. Maar de rechtbank gaat wel een onderscheid maken tussen iets wat je wilsbekwaam doet en wat je wilsonbekwaam doet.

In het geval van Tom Waes heb je het gegeven dat dronken rijden al een overtreding op zich is, dus je kan dat niet 1 op 1 vergelijken. Zijn alcoholintoxicatie is sowieso een verzwarende omstandigheid bij het ongeval dat hij veroorzaakte, dat maakt dat het geen zuiver ongeluk is. Maar stel dat tijdens zijn proces duidelijk zou worden dat hij nuchter genoeg was om doelbewust een voertuig aan te rijden, dan voel je meteen aan dat we naar een nog zwaardere categorie gaan.

Dat is in deze zaak mijn inziens ook het geval. Had het duidelijk geweest dat de man ook echt compleet van de wereld was en achteraf eveneens van niets meer wist, dan betwijfel ik ten zeerste dat de rechtbank hem schuldig zou verklaard hebben.

Ik heb hier geen enkele keer beweerd of zelfs maar geïnsinueerd dat dronkenschap een geldig excuus zou mogen zijn. Maar de rechtbank gaat wel een onderscheid maken tussen iets wat je wilsbekwaam doet en wat je wilsonbekwaam doet.

In het geval van Tom Waes heb je het gegeven dat dronken rijden al een overtreding op zich is, dus je kan dat niet 1 op 1 vergelijken. Zijn alcoholintoxicatie is sowieso een verzwarende omstandigheid bij het ongeval dat hij veroorzaakte, dat maakt dat het geen zuiver ongeluk is. Maar stel dat tijdens zijn proces duidelijk zou worden dat hij nuchter genoeg was om doelbewust een voertuig aan te rijden, dan voel je meteen aan dat we naar een nog zwaardere categorie gaan.

Dat is in deze zaak mijn inziens ook het geval. Had het duidelijk geweest dat de man ook echt compleet van de wereld was en achteraf eveneens van niets meer wist, dan betwijfel ik ten zeerste dat de rechtbank hem schuldig zou verklaard hebben.
Ah zo, ge bedoelt moest hij echt stomdronken geweest zijn en ook niks meer herinneren. Dan kan ik me idd inbeelden dat hij ook niet schuldig bevonden zou zijn. We hebben het hier echter over de grijze zone tussen "dronken genoeg om geen al te slimme beslissingen meer te nemen, maar niet dronken genoeg om volledig wilsonbekwaam te zijn".
En vanuit gerechterlijk standpunt gaat dat wss niets uitmaken. Maar er is nu sprake van een psychologisch verslag dat hem lage kans op recidive zou geven, mss dat zoiets in zo'n verslag tot uiting zou komen, geen idee.

Nu begrijp ik wat ge daar bedoelt, maar dat is dus ook niet waar ik (/we) op aansturen. Het gaat over de grens waar het voor de wet zeker fout is, maar moreel/maatschappelijk/praktisch gezien een zeer grijze zone is. Als een persoon nog wel technisch gezien wilsbekwaam is, maar anderzijds ook al genoeg aangeschoten om niet meer de beste beslissingen te nemen.

En als dat gebied voor u niet bestaat, of compleet irrelevant is, dan kan ik aannemen dat hij voor u streng gestraft moet worden. Voor mij is dat echter niet zo duidelijk, en 't is ook al meermaals aangehaald in deze discussie, ge kunt het eens zijn met zowel de veroordeling als (het gebrek aan) de straf.

(en btw, was het voor u echt niet duidelijk waar ik en vele anderen op aansturen? Dat hij zo stomdronken was dat hij volledig wilsonbekwaam was was voor mij nogal evident dat dat ook niet het geval is, maar gi jdacht echt dat we daar op aanstuurden?)

Wat je laatste zin betreft. In het desbetreffende artikel stond: "Dat is natuurlijk de versie van de dader. In het vonnis staat wel dat de 2 gefilmd zijn door verschillende bewakingscamera's, waarop te zien is dat het slachtoffer heel dronken is, en geregeld valt. "De beelden ondersteunen verder het traject en de gebeurtenissen die werden beschreven door de beklaagde".

Onder 'de gebeurtenissen' had ik bij een eerste leesbeurt niet geïnterpreteerd dat de kus-momenten daar bij hoorden. Mea culpa.

Verder denk ik dat ik de discussie hier fair gevoerd heb en dat ik niet 'zomaar midden in een discussie mijn gal ben komen spuwen', maar goed...
Waar lees jij dat het pas na half 5 is? Dat heb ik dan weer nergens gelezen.

Ik baseerde mij trouwens op dit artikel: https://www.hln.be/leuven/omstreden...moet-voor-verkrachting-van-studente~ad95615c/

Antwerpenaar R.V. volgt momenteel een master-na-masteropleiding in de gynaecologie en verloskunde. Ten tijde van de feiten op 9 november 2023 liep hij stage als geneeskundestudent. Hij en het slachtoffer ontmoetten elkaar ‘s nachts aan fakbar Recup in de Tiensestraat in Leuven. Het enige wat het slachtoffer zich nog herinnerde was dat ze in de fakbar een pintje bestelde. Daarna ging het licht uit. “Het eerste wat ze zich kon herinneren was dat ze ’s ochtends rond 9 uur naakt wakker werd in een bed naast de beklaagde (die ook naakt was)”, leest het vonnis.

Ik heb ook nergens gezegd dat ze elkaar "al langer kennen", wel dat ze elkaar hebben leren kennen in die fakbar. Toch nog een verschil. Het is overigens ook niet enkel zijn versie, want die is bevestigd door haar vriendinnen (verder in het artikel te lezen). De dader heeft haar alleszins niet zomaar op straat tegengekomen zoals jij eerst zei, want dat zou ik inderdaad ook vreemd gevonden om haar dan zomaar mee naar zijn kot te nemen.

We kennen natuurlijk allesbehalve het volledige verhaal, maar we moeten hier ook geen tekeningetje bij maken natuurlijk. De kans is zeer groot dat ze nog een deel van de nacht (vooraleer ze naar huis gingen) met elkaar hebben doorgebracht (praten, dansen, kussen eventueel(?)). Hoe is zij anders gescheiden geraakt van haar vriendinnen en niet van hem?

Dan is het toch echt niet "zeer vreemd" om haar uiteindelijk gewoon mee naar uw kot te nemen naar zijn kot op het moment dat ze niet bij haar vriendinnen terecht kon. Dat zijn echt dingen die echt niet uitzonderlijk zijn in het studentenleven hoor.

En tgoh bijbedoelingen. Ik ga hem zeker niet verdedigen want daar ga ik me niet te veel over uitspreken, maar het was alleszins toch niet zijn eerste intentie want anders zou hij niet geprobeerd hebben om haar eerst naar een ander zijn/haar kot te brengen natuurlijk.

Edit: Ik ben even in de war want dat artikel van HLN is misleidend. Eerst staat er dat ze elkaar hebben ontmoet in de fakbar en wat verderop op straat :unsure: En dan staat er ook nog eerst dat haar vriendinnen nergens meer te bespeuren waren op het moment dat zij binnenkwamen, maar vervolgens verklaart een vriendin dat ze beide beschonken de fakbar binnenkwamen? :wallbash:

Laatst bewerkt:
Bij deze heb ik gewoon uw comment gerapporteerd. Heb al meermaals aangehaald dat of hij wel of niet in staat is tot consent geven, en al dan niet wel of niet te dronken zijn wss geen enkele invloed heeft in deze zaak, en gewoon en nutteloos argument zou zijn.

En als dat niet klopt, ge moogt mij zeker corrigeren, ik weet ook niet alles, kan zijn dat ik fout ben.

Maar als gij dan gewoon hetzelfde blijft zeggen, zonder enige vorm van uw visie te verdedigen zijn we gewoon niet aan een degelijke discussie bezig. Zo komen we nergens...

Ik zal het nog eens herhalen. Voor zover ik in deze discussie kan volgen is de definitie van verkrachting: "sex hebben met iemand die geen consent geeft, of kan geven (al dan niet met extra qualificatie dat de persoon het er effectief niet eens mee moet zijn, maar dat is al betwistbaar)"
Foute definitie. Dit is al 10x gezegd. Je mist cruciale zaken in deze definitie.

Laatst bewerkt:
In het artikel staat wel dit: "Ook is hij professioneel en privé een getalenteerd en geëngageerd persoon."

Dus ja, ... wat moet je daar dan van denken? Ok, dit komt uit het artikel en mogelijk niet rechtstreeks uit het vonnis, dat weten we niet.
Maar het is dan niet zo gek dat mensen zich daar vragen bij stellen en denken: wat als dit een 24-jarige slungelige kerel was die al een paar jaar van job naar job hopt (ook al heeft die geen strafblad)?
Ik wil hier even op inpikken. Die quote, ivm het getalenteerd zijn als arts zijnde, werd ongeveer 52829 ongevraagd op mijn scherm gesmeten de laatste twee dagen.

Ik begrijp de hooivorken wel en niet tegelijk.

Waarom wel?

Kijk naar de media. De hierbovengenoemde quote. Het hinten naar klasserechtspraak via de studies/beroep. Amper nuance brengen in de gratis artikelen en één stuk met alle nuance achter een paywall. Een schromelijke tekortkoming van de journalistieke plichten imo. Maar men weet wat hier de clicks en engagement gaat opleveren: de kwade vlaming die op de ipad ten kruistocht gaat.

Nu zijn er sowieso 78 verschillende artikels die je allemaal zou moeten lezen en bij elkaar moet puzzelen om een compleet beeld te krijgen. Voor 4/5 zijn ze identiek en hier en daar een belangrijk stukje info: Beide dronken, vooraf gekust, hoeveelheid drank was redelijk maar niet katastrofaal, poging om haar vrienden te contacteren, slachtoffer tevreden, slachtoffer verrast, etc etc. Gevolg is dat iedereen eigenlijk met een ander beeld van de feiten tegen elkaar lult waardoor de uproar nog feller is.

Ik heb toevallig gemeenschappelijke vrienden met de 'dader', dus ik kende de naam van de persoon al eerder. Nog voor zijn naam op sm werd geprojecteerd en masse kon je hem googlen en kwam je op de hln artikels uit, top of the list. Triest.

Men is de woede van het volk aan het mijnen met deze zaken.

Waarom niet?

Je zou inmiddels toch beter mogen weten tegenwoordig. Zonder het vonnis te kunnen inzien neem ik aan:

- Meneer bekende meteen seks te hebben gehad
- Mevrouw haar toestemming is minstens achteraf ingetrokken
- Beiden waren dronken dus toestemming kan sowieso een troebel punt zijn

Zonder de meest intieme details te weten en zonder onrespectvol te willen klinken maar klinkt dit ongeveer als een avond uit de 1000. De reden waarom men is veroordeeld voor verkrachting is omdat:

1. De dader meteen toegaf dat er penetratie was en​
2. Het slachtoffer heeft achteraf uitgedrukt dat er geen toestemming was. Op het moment van de feiten weten wij niet wat er gecommuniceerd is geweest.​
Bovendien heeft de kerel duidelijk spijt van de feiten en hoe het gelopen is. Dit gaat dus niet om één of andere kerel die haar stond op te wachten buiten de bar om haar in lamme toestand snel in de steeg aan te randen. De rechter kan hier niet om de definitie van verkrachting, maar er is zoveel nuance aan de zaak langs beide kanten dat een gevangenisstraf niet aan de orde is. En deel van die redenering zijn inderdaad de getuigenissen van karakter, zijn heldere toekomst, blanco strafblad enzovoort. Zeer logisch en iedereen die nu zijn fakkel in brand heeft gestoken zal even snel smeken om dit alles in rekenschap te brengen wanneer men zelf op een bonte avond een inschattingsfout maakt met grotere gevolgen dan gewenst. En nogmaals : dit zie ik quasi elke nacht dat ik uitga gebeuren. Twee zatte mensen die samen wegstrompelen.

Maar, again, de media kadert het als : VERKRACHTER VEROORDEELD VOOR VERKRACHTING MAAR KRIJGT GEEN STRAF SEG!!!

Het is haast Geert Hoste die slappe 'imitaties' van het koningshuis zonder inhoud lanceert richting quasi dode bejaarden om het jaarlijks pavloviaans gekweekt schatergelach te ontvangen. Als er iets 'zum kotsen' en 'typisch Belgisch' is, dan is het wel een onvolledige weergave van justitie in de media smijten om extreme reacties op te wekken. En het begint stilaan plaatsvervangende schaamte op te wekken hoe dezelfde mensen daar keer op keer in trappen, alsof het een hobby is om kwaad te zijn. Je geeft halve feiten aan de massa, fantasie en subtiele suggestie vullen de gaten op en je oogst de clicks.

Doorbreek toch eens die hustle, je gooit letterlijk brandhout op het vuur van je eigen frustratie om er zo met open ogen in te lopen.

Laatst bewerkt:
Foute definitie. Dit is al 10x gezegd. Je mist cruciale zaken in deze definitie.
Ok, welke zaken mis ik dan nog? (en dan vooral zaken die relevant zijn aan deze discussie, dat het een heel legaal kluwen is de definitie spreekt voor zich, maar welke zaken zijn cruciaal die het hele narratief veranderen?)

Ik wil hier even op inpikken. Die quote, ivm het getalenteerd zijn als arts zijnde, werd ongeveer 52829 ongevraagd op mijn scherm gesmeten de laatste twee dagen.

Waarom wel?

Kijk naar de media. De hierbovengenoemde quote. Het hinten naar klasserechtspraak via de studies/beroep. Amper nuance brengen in de gratis artikelen en één stuk met alle nuance achter een paywall. Een schromelijke tekortkoming van de journalistieke plichten imo. Maar men weet wat hier de clicks en engagement gaat opleveren: de kwade vlaming die op de ipad ten kruistocht gaat.

Nu zijn er sowieso 78 verschillende artikels die je allemaal zou moeten lezen en bij elkaar moet puzzelen om een compleet beeld te krijgen. Voor 4/5 zijn ze identiek en hier en daar een belangrijk stukje info: Beide dronken, vooraf gekust, hoeveelheid drank was redelijk maar niet katastrofaal, poging om haar vrienden te contacteren, slachtoffer tevreden, slachtoffer verrast, etc etc. Gevolg is dat iedereen eigenlijk met een ander beeld van de feiten tegen elkaar lult waardoor de uproar nog feller is.

Ik heb toevallig gemeenschappelijke vrienden met de 'dader', dus ik kende de naam van de persoon al eerder. Nog voor zijn naam op sm werd geprojecteerd en masse kon je hem googlen en kwam je op de hln artikels uit, top of the list. Triest.

Waarom niet?

Je zou inmiddels toch beter mogen weten tegenwoordig. Zonder het vonnis te kunnen inzien neem ik aan:

Zonder de meest intieme details te weten en zonder onrespectvol te willen klinken maar klinkt dit ongeveer als een avond uit de 1000. De reden waarom men is veroordeeld voor verkrachting is omdat:

2. Het slachtoffer heeft achteraf uitgedrukt dat er geen toestemming was. Op het moment van de feiten weten wij niet wat er gecommuniceerd is geweest.​
Bovendien heeft de kerel duidelijk spijt van de feiten en hoe het gelopen is. Dit gaat dus niet om één of andere kerel die haar stond op te wachten buiten de bar om haar in lamme toestand snel in de steeg aan te randen. De rechter kan hier niet om de definitie van verkrachting, maar er is zoveel nuance aan de zaak langs beide kanten dat een gevangenisstraf niet aan de orde is. En deel van die redenering zijn inderdaad de getuigenissen van karakter, zijn heldere toekomst, blanco strafblad enzovoort. Zeer logisch en iedereen die nu zijn fakkel in brand heeft gestoken zal even snel smeken om dit alles in rekenschap te brengen wanneer men zelf op een bonte avond een inschattingsfout maakt met groete gevolgen dan gewenst. En nogmaals : dit zie ik quasi elke nacht dat ik uitga gebeuren. Twee zatte mensen die samen wegstrompelen.

Maar, again, de media kadert het als : VERKRACHTER VEROORDEELD VOOR VERKRACHTING MAAR KRIJGT GEEN STRAF SEG!!!

Het is haast Geert Hoste die slappe 'imitaties' van het koningshuis zonder inhoud lanceert richting quasi dode bejaarden om het jaarlijks pavloviaans gekweekt schatergelach te ontvangen. Als er iets 'zum kotsen' en 'typisch Belgisch' is, dan is het wel een onvolledige weergave van justitie in de media smijten om extreme reacties op te wekken. En het begint stilaan plaatsvervangende schaamte op te wekken hoe dezelfde mensen daar keer op keer in trappen, alsof het een hobby is om kwaad te zijn. Je geeft halve feiten aan de massa, fantasie en subtiele suggestie vullen de gaten op en je oogst de clicks.

Doorbreek toch eens die hustle, je gooit letterlijk brandhout op het vuur van je eigen frustratie om er zo met open ogen in te lopen.
Bij deze een warme oproep om de applaus emoji ook toe te laten op beyondgaming.
👏

Waarom wel?

Waarom niet?

Bovendien heeft de kerel duidelijk spijt van de feiten en hoe het gelopen is. Dit gaat dus niet om één of andere kerel die haar stond op te wachten buiten de bar om haar in lamme toestand snel in de steeg aan te randen. De rechter kan hier niet om de definitie van verkrachting, maar er is zoveel nuance aan de zaak langs beide kanten dat een gevangenisstraf niet aan de orde is. En deel van die redenering zijn inderdaad de getuigenissen van karakter, zijn heldere toekomst, blanco strafblad enzovoort. Zeer logisch en iedereen die nu zijn fakkel in brand heeft gestoken zal even snel smeken om dit alles in rekenschap te brengen wanneer men zelf op een bonte avond een inschattingsfout maakt met groete gevolgen dan gewenst. En nogmaals : dit zie ik quasi elke nacht dat ik uitga gebeuren. Twee zatte mensen die samen wegstrompelen.

Mooi gezegd, 'k ben hier ook al een halve dag aan't proberen de pitchforks naar beneden te krijgen, mss dat uw heldere samenvatting het vuur hier wat kan koelen :).

Waarom wel?

Waarom niet?

Dit klinkt als een toegeving van de rechter naar het slachtoffer toe , om hem dan toch te veroordelen tot verkrachting, en hem tegelijk geen straf te geven, dus een soort compromis dat er gesloten is.
Als het is zoals jij beschrijft dan was het zelfs geen verkrachting. De toestemming kan niet achteraf worden ingetrokken. 't Was waarschijnlijk een twijfelgeval waar ze beiden dronken waren en dat hij interpreteerde dat hij mocht verder doen en dat zij zich niet uitdrukkelijk heeft verzet. De intentie tot verkrachting was er niet en het is mogelijk een verkeerde interpretatie van non-verbale communicatie geweest.

Dit klinkt als een toegeving van de rechter naar het slachtoffer toe , om hem dan toch te veroordelen tot verkrachting, en hem tegelijk geen straf te geven, dus een soort compromis dat er gesloten is.
Als het is zoals jij beschrijft dan was het zelfs geen verkrachting. De toestemming kan niet achteraf worden ingetrokken. 't Was waarschijnlijk een twijfelgeval waar ze beiden dronken waren en dat hij interpreteerde dat hij mocht verder doen en dat zij zich niet uitdrukkelijk heeft verzet. De intentie tot verkrachting was er niet en het is mogelijk een verkeerde interpretatie van non-verbale communicatie geweest.
Het achteraf intrekken betekent dat ze op de moment zelf wettelijk gezien niet in staat was om consent te geven. Voor de man voelt het aan alsof het achteraf ingetrokken wordt, in de praktijk was er (wettelijk gezien) nooit consent, al zei ze op de moment zelf mss ja of nam ze mss zelf het initiatief.
Maar laten we niet weer verzanden in technische discussies en details....

Ik had het beter omschreven als 'achteraf bevestigd dat er geen toestemming was'. Maar ik neem aan dat het wel duidelijk was globaal gezien.

En ik denk trouwens wél dat je achteraf je toestemming kan intrekken, in de zin van : Je kan door, onder andere, (onbedoelde) dwang, dwaling en beneveling 'ja' zeggen terwijl je eigenlijk 'nee' zou willen gezegd hebben wanneer je weer tot je zinnen bent gekomen. Dit brengt natuurlijk ook nuance voor de 'dader' vaak.

Off the line:
Wanneer een vrouw een man overhaalt om tegen zijn zin haar te penetreren dan stellen we dit toch gelijk aan verkrachting van de man door de vrouw?

Daar bestaat toch geen twijfel over? Dit is geen aanranding he…
Daar zal geen enkele rechtspraak toch moeilijk over doen?

Waar lees jij dat het pas na half 5 is? Dat heb ik dan weer nergens gelezen.

Ik baseerde mij trouwens op dit artikel: https://www.hln.be/leuven/omstreden...moet-voor-verkrachting-van-studente~ad95615c/

In het artikel van VRT staat:
"De gynaecologiestudent heeft meer herinneringen. Hij heeft de hele avond gedanst en gedronken, en rond halfvijf wandelt hij beschonken naar zijn kot. Op straat wordt hij aangesproken door een jonge vrouw, die verkleed is als clown, en die hem vraagt waar er een nachtwinkel is."

Dus dan ga ik er vanuit dat ze elkaar vóór half 5 nog niet gezien/ontmoet hadden. In dat artikel van HLN dat je hier post, staat dan dat hij rond 5u30 voorgesteld heeft om naar zijn kot te gaan. Een uurtje na hun ontmoeting dus (op dat uurtje hebben ze dus dat traject gedaan naar de nachtwinkel, terug naar het café, en naar dat kot van haar vriendin (?) ). Om 9u 's ochtends is de vrouw op zijn kot dus terug wakker geworden en vertrokken. Het gaat dus maar over een paar uur tijd.

Soit, mijn hele punt ging dus gewoon over het feit dat ik het vreemd vind (of zelfs verdacht), dat je op zo'n moment iemand (in die staat) mee naar je kot neemt. Heb ik zelf nooit meegemaakt in mijn studententijd, en heb ook geen weet van zulke verhalen. Sommigen hier vinden dat niet vreemd, dat is OK, meningen verschillen.

Voor de rest is dat deel van de discussie (onnodig) ontspoord :wink:

Laatst bewerkt:

Er ontbreekt hier toch een belangrijke, vind ik, wat o.a. in dit artikel terug te vinden (ja, nu ga ik er veel naar verwijzen hé :tongue: ) : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/02/vonnis-verkrachting/

"De dader heeft tijdens het proces ook niks ontkend: hij gaf toe dat de vrouw in haar dronken toestand geen toestemming voor seks kon geven."

Dat is als dader meer toegeven dan enkel 'dat er penetratie was' hé.

Er ontbreekt hier toch een belangrijke, vind ik, wat o.a. in dit artikel terug te vinden (ja, nu ga ik er veel naar verwijzen hé :tongue: ) : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/02/vonnis-verkrachting/

"De dader heeft tijdens het proces ook niks ontkend: hij gaf toe dat de vrouw in haar dronken toestand geen toestemming voor seks kon geven."

Dat is als dader meer toegeven dan enkel 'dat er penetratie was' hé.
Niet bijster belangrijk omdat hij toegaf wat er allemaals is gebeurd geweest op fysiek vlak, het enige wat dan nog nodig is zal de bevestiging zijn van de vrouw dat er effectief geen toestemming is gegeven.

Dat hij achteraf en bij nader inzien ook toegeeft dat zij geen toestemming kon geven toen ze beide zat waren is dan eigenlijk al bijzaak en meer van belang voor zijn schuldinzicht dan wat anders. Als hij het op die moment zelf besefte, dan is het net reden om wél effectieve straf uit te delen imo.

Terug
Bovenaan