Tour de France 2021

Wie wint de TdF 2021

• Geraint Thomas

Stemmen: 0 0,0%
  • Tadej Pogacar

Stemmen: 40 38,5%
  • Primoz Roglic

Stemmen: 37 35,6%
  • Pello Bilbao

• Simon Yates

• Julian Alaphilippe

Stemmen: 3 2,9%
  • Richie Porte

Stemmen: 1 1,0%
  • Nairo Quintana

• Alejandro Valverde

Stemmen: 2 1,9%
  • Enric Mas

• Vincenzo Nibali

• Richard Carapaz

Stemmen: 11 10,6%
  • iemand anders…

Stemmen: 8 7,7%

• Totaal aantal stemmers
    104
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Die anekdote van Alan Piper die uitgenodigd was om van hem een wedstrijd bij te wonen was toch de beste, hij dacht dat Pogocar achteraan bengelde toen hij aankwam. Maar in de realiteit had hij de rest bijna op een ronde gezet. 😅

Was Piper niet ;)

Milaan-San Remo1e (1966, 1967, 1969, 1971, 1972, 1975, 1976)
Gent-Wevelgem1e (1967, 1970, 1973)
Ronde van Vlaanderen1e (1969, 1975)
Parijs-Roubaix1e (1968, 1970, 1973)
Amstel Gold Race1e (1973, 1975)
Luik-Bastenaken-Luik1e (1969, 1971, 1972, 1973, 1975)
Ronde van Lombardije1e (1971, 1972)
Ronde van Italië1e (1968, 1970, 1972, 1973, 1974)
24 etappezeges
Ronde van Frankrijk1e (1969, 1970, 1971, 1972, 1974)
34 etappezeges
Ronde van Spanje1e (1973)
6 etappezeges
WK op de weg1e (1967, 1971, 1974)

Andere tijden maar de vergelijking gaat helaas niet op. Pogacar zal nooit Milan San Remo , Gent Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Parijs Roubaix winnen.

Hij is immens sterk en ik hoop dat het toch nog spannend kan worden volgende jaren maar mensen vergeten nogal snel wat voor renner Merckx was.

Tijden zijn ook totaal niet dezelfde... Wielrennen is als sport totaal geevolueerd over 50 jaar heen. De top is veel breder dan toen, en ook zijn de teams en tactiek veel meer van belang dan toen. Nu is door de bredere top en heeft iedereen een zwaardere "programma", waarbij de voorbereiding en koersmentaliteit ook buiten de koers van een heel ander niveau is dan toen.

Qua erelijst is Eddy Merckx inderdaad de grootste. De vergelijking gaat totaal nog niet op, want hoe oud is Pogacar? 22 jaar.

Verder als Pogacar wilt, en het past in zijn schema, kan hij perfect ook de klassiekers die jij opsomt allemaal winnen. Gent-Wevelgem is wellicht nog de moeilijkste, omdat het niet lastig genoeg is om het kaf van het schoren te scheiden in sommige edities. Al zijn de laatste San Remo's en G-W's minder dan vroeger uitgedraaid tot een sprint. Bovendien kan hij zelfs ook nog veldrijden, en als je dat kan, kan je ook mountainbiken. En op de piste zal hij ook wel kunnen rijden.

Een meer completere renner dan Pogacar is er volgens mij nog nooit geweest, al zijn er toch heel wat buitenaardse renners in de nieuwe generatie.

@Lakigigar

Wielrenners nu een zwaarder programma ? Dat hun trainingen nauwer opgevolgd worden enzo klopt maar Eddy Merckx reed zowat alles. Pogacar richt zich op enkele maanden waar hij top moet presteren. Die stelling is dus complete waanzin.

De top is ook nog eens veel smaller dan toen, hoeveel renners rijden er voor klassement ? 4? 5?. Eigenlijk is het enige wat hier in je stelling klopt dat tactiek nu van meer belang is. Maar dat is dan weer een voordeel voor Pogacar, een sterk team is namelijk veel belangrijker dan vroeger, toen je het grotendeels alleen mocht opknappen.

Pogacar zal een hoger w/kg trappen , twijfel ik niet aan, maar ik vrees dat je de enige zal zijn die nu al een vergelijking met Merckx durft te maken.

@Lakigigar

Wielrenners nu een zwaarder programma ? Dat hun trainingen nauwer opgevolgd worden enzo klopt maar Eddy Merckx reed zowat alles. Pogacar richt zich op enkele maanden waar hij top moet presteren. Die stelling is dus complete waanzin.

De top is ook nog eens veel smaller dan toen, hoeveel renners rijden er voor klassement ? 4? 5?. Eigenlijk is het enige wat hier in je stelling klopt dat tactiek nu van meer belang is. Maar dat is dan weer een voordeel voor Pogacar, een sterk team is namelijk veel belangrijker dan vroeger, toen je het grotendeels alleen mocht opknappen.

Pogacar zal een hoger w/kg trappen , twijfel ik niet aan, maar ik vrees dat je de enige zal zijn die nu al een vergelijking met Merckx durft te maken.
In de zin dat veel koersen er nu zijn die toen nog niet bestonden. Het aantal professionele wielrenners is ook veel hoger dan nu. En alles is meer op punt gesteld nu.

De top was toen veel, veel, veel smaller dan nu. Of andersom kan je ook zeggen dat Pogacar zodanig goed is, dat de rest eigenlijk "niet meer top is". Ik weet eigenlijk niet wat uw punt is.

Een sterk team was er toen helemaal niet, waardoor het op de individuele kracht van de renners aankomt. Vandaag ben je met individuele kracht in het nadeel, wanneer een snel peloton op je jaagt, of wanneer het tempo zo hoog gehouden wordt dat je onmogelijk kan aanvallen (nu was dat inderdaad vandaag in dienst van Pogacar met Formolo).

Kijk, misschien is een vergelijking met Merckx te ver gezocht, maar Pogacar is wel de beste en meest complete ronderenner die we zeker en vast sinds de begin jaren '90 hebben gehad, toen de koers stilaan begon te evolueren in wat hij nu was. En hij laat ze allemaal één voor één ver achter.

Vergeet trouwens niet dat Merckx niet de enige was in zijn tijd die soms Meckxiaanse toestaanden uitstak. Nu zijn dat onmogelijke dingen door het karakter van de koers vandaag. Maar bijvoorbeeld Moser, Roger De Vlaeminck enzo konden dat ook allemaal. Er waren er wel meer die dat konden, maar wat ik bedoel met de top die nu breder is, is dat de 100ste beste renner van het peloton vandaag van een compleet ander niveau is dan de honderdbeste renner 50 jaar geleden.

En vooral in de jaren '80 is dat beginnen veranderen. Ook het treintje voor een massasprinter enzovoort was er toen niet, maar dat is beginnen veranderen toen. Ik denk als ik me niet vergis dat de teamtactiek van de ploeg van Peter Post daar veel mee te maken heeft. Quick-Step heeft vandaag nu wat die functie. Maar dat was de eerste "Wolf Pack" uit de koers.

Altijd die zelfde discussie of iemand nu wel of niet beter is dan Merckx, terwijl we allemaal goed weten dat Roger de beste renner allertijden is :unsure:

Andere tijden maar de vergelijking gaat helaas niet op. Pogacar zal nooit Milan San Remo , Gent Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Parijs Roubaix winnen.

Hij is immens sterk en ik hoop dat het toch nog spannend kan worden volgende jaren maar mensen vergeten nogal snel wat voor renner Merckx was.
even een wijs man quoten.
Eddy zijn periode kan je met alle respect niet vergelijken met deze.
Zonder afbreuk te doen aan Merckx natuurlijk.

Totaal geen zin om enige vergelijking met Merckx te maken. Je gaat nooit meer een renner met het palmares van Merckx krijgen. En dat heeft meerdere redenen.

Michel en José hebben het er één van de vorige dagen nog over gehad. Dat er in de tijd van Merckx nog een Equipe Française aan het peloton werd toegevoegd omdat ze anders niet aan 100 renners kwamen. Strookt niet echt met het feit dat er toen zo'n weelde aan toppers en ploegen was.
Ik snap niet hoe je kan zeggen dat de top nu smaller is als toen. Net zoals in het vrouwenwielrennen nu heb je 10 toppers die alles verdelen, en daarachter gaapt een gigantisch gat. Dat ligt niet aan de weelde van de top, maar aan de armoede van het achterveld.

In die tijd volgden de grote rondes elkaar razendsnel op. Toen Merckx in 73 de Vuelta won startte hij 5 dagen later in de Giro, om die ook nog eens te winnen. De dubbel giro tour wordt tegenwoordig al als quasi onmogelijk geacht, stel je eens voor dat je op zondag de giro wint en vrijdag start je in de tour ...

Laatst bewerkt:
Mannen die zeggen dat de top nu smaller (= zeggen dan er minder goede renners dan toen) is zouden een permanente ban moeten krijgen op wielertopics.

Je zit hier nu gewoon te kijken naar een wielerfenomeen als tadej had gekoerst in de jaren 60 hadden we van Eddy nooit gehoord

:rofl:

Los van het feit dat Pogacar een fenomeen is, hoe zwak is de tegenstand eingelijk? Roglic, Thomas vallen eruit dus daar valt weinig over te zeggen. De rest staat na 7 ritten, waarvan maar 1 tijdrit en een bergrit, al op 5 minuten. Carapaz, de man die het bergop zou moeten doen, word op de eerste echte klim op 4 minuten gereden. :crazy: . Het grootste verschil tussen 1 en 2 in de laatste 20 jaar was ongeveer 7 minuten. Morgen kan het al zover zijn. :laugh:

Laatst bewerkt:
Wat moest dat geweest
Ik heb nog nooit zoiets gezien als vandaag sinds 2005. Zelfs de renners die zwaar onder de doping zaten komen nog niet aan de hielen van Pogacar.

Ik denk zelfs dat Pogacar gewoon beter is dan Eddy Merckx. Misschien wel de nieuwe GOAT uit de koers.
Ik hoop dat Pogacar dope slikt gelijk ne ketter! Want stel dat hij niets slikt. Wat moet dat dan zijn, als hij wel aan de dope zit?
20 minuten PER bergrit voorsprong op de rest? :sarcastic:

Kunnen we niet gewoon genieten van het fenomeen Pogacar, het feit dat er al 2 Belgen een rit te pakken hebben, de prachtige comeback van Cavendish, het zoveelste kunststukje van Matthieu, de knappe prestatie van Wout en de tot nu toe toch attractieve ronde. We zijn toch echt al verwend geweest.

Die vergelijkingen zijn toch gewoon nutteloos. We zouden daar beter een topic voor maken type “Wie is beter dan wie”.

Zelf ben ik wel super blij dat ik de derde week van de Tour aan mijn congé begin, dan kan ik wat meer kijken dan enkel het laatste uur.

Ik lees hier vaak dat mensen de koers niet of maar kort hebben kunnen zien. Ben ik dan de enige die de koers s'avonds gewoon nog bekijkt? Ik mijd overdag liever de koers ipv half zijn gat hier en daar een flarde te zien of enkel de finish.
Een sprintersetappe zal ik wel goed doorspoelen maar zo'n rit als vandaag daar kan ik me s'avonds gerust 2u voor zetten, daar skip ik met alle plezier een kwartfinale op het ek voetbal voor.

Ik lees hier vaak dat mensen de koers niet of maar kort hebben kunnen zien. Ben ik dan de enige die de koers s'avonds gewoon nog bekijkt? Ik mijd overdag liever de koers ipv half zijn gat hier en daar een flarde te zien of enkel de finish.
Een sprintersetappe zal ik wel goed doorspoelen maar zo'n rit als vandaag daar kan ik me s'avonds gerust 2u voor zetten, daar skip ik met alle plezier een kwartfinale op het ek voetbal voor.

Top als je dat kan, maar ik wil het echt live kunnen meemaken, niet wetende wat er gaat gebeuren. Ik heb te weinig karakter om niet op te zoeken wat er zoal is gebeurd als ik de etappe pas ‘s avonds zou bekijken.

Michel en José hebben het er één van de vorige dagen nog over gehad. Dat er in de tijd van Merckx nog een Equipe Française aan het peloton werd toegevoegd omdat ze anders niet aan 100 renners kwamen. Strookt niet echt met het feit dat er toen zo'n weelde aan toppers en ploegen was.
Ik snap niet hoe je kan zeggen dat de top nu smaller is als toen. Net zoals in het vrouwenwielrennen nu heb je 10 toppers die alles verdelen, en daarachter gaapt een gigantisch gat. Dat ligt niet aan de weelde van de top, maar aan de armoede van het achterveld.

In die tijd volgden de grote rondes elkaar razendsnel op. Toen Merckx in 73 de Vuelta won startte hij 5 dagen later in de Giro, om die ook nog eens te winnen. De dubbel giro tour wordt tegenwoordig al als quasi onmogelijk geacht, stel je eens voor dat je op zondag de giro wint en vrijdag start je in de tour ...
Mensen willen gewoon het tijdperk van Merckx enorm romantiseren, terwijl ze niet eens weten hoe het er aan toe ging. Merckx reed in het tijdperk van nog veel amateurs in het peloton.

Laatst bewerkt:
Ben ik dan de enige die de koers s'avonds gewoon nog bekijkt?
Second. Werk verhindert me live te kijken meestal :cry:.

Anyway,
Wat een legendarische etappe!
- Op een niet-gecategoriseerde klim moesten er velen afhaken, waaronder toppers (die eerder vielen in de ronde).
- De regen.
- Ik wist niet wat ik moest denken van het peloton. Was dat nu een peloton of een kopgroep?
- Kopgroep van ong. 60 man na veertig kilometer :love:.
- Vingegaard die het niet aan zijn hart liet komen na die val.
- Voor het eerst tijdens een rit, een Roglic die lachte gezien :hug:
- De eerste serieuze aanval van slechtweermens Poels.
- De zichtbaar dunne armen van Poels.
- Geen onderbreking van Nys en de andere radiocommentator.
- Valverde en de koude.
- Astana en afdalingen.
- De koppeltijdrit van korte duur van Kragh en Benoot.
- De Bahrain-trein die voortdendert.
- Toen Pogacar iedereen inhaalde, moest ik even denken aan het WK 2018 junioren met Evenepoel.
- Strijdlustige Van Aert.
- Buitenblad Pogacar.
- Woods die leek te gaan winnen.
- De stress die erbij kwam door Pogacar, die misschien Teuns ging oppeuzelen.
- Teuns die perfect indeelde en de GOAT van nu afhield.
- Izagirre die minder goed indeelde, maar wel behoorlijk deed.
- Thomas; Roglic; Froome en... Valverde die op meer dan 35 minuten eindigen (met achterliggende redenen, maar toch).

Een etappe die nog lang herinnert zal worden.
Teuns die won, was werkelijk de kers op een koninklijke taart.
Pogacar die wint (zonder ongelukken) de Tour met meer dan tien minuten voorsprong.

Morgen is er de sleuteletappe voor Porte :biglaugh:.

Ik heb nog nooit zoiets gezien als vandaag sinds 2005. Zelfs de renners die zwaar onder de doping zaten komen nog niet aan de hielen van Pogacar.

Ik denk zelfs dat Pogacar gewoon beter is dan Eddy Merckx. Misschien wel de nieuwe GOAT uit de koers.
Is inderdaad geleden van de periode Euskaltel en Rasmussen dat ik nog zo een stoten gezien heb.

Soit, hier zaten we natuurlijk wel al lang op te wachten. Ik denk dat niemand heimwee heeft naar het tijdperk waarin één ploeg de hele Tour controleerde.

Second. Werk verhindert me live te kijken meestal :cry:.

Anyway,
Wat een legendarische etappe!
- Op een niet-gecategoriseerde klim moesten er velen afhaken, waaronder toppers (die eerder vielen in de ronde).
- De regen.
- Ik wist niet wat ik moest denken van het peloton. Was dat nu een peloton of een kopgroep?
- Kopgroep van ong. 60 man na veertig kilometer :love:.
- Vingegaard die het niet aan zijn hart liet komen na die val.
- Voor het eerst tijdens een rit, een Roglic die lachte gezien :hug:
- De eerste serieuze aanval van slechtweermens Poels.
- De zichtbaar dunne armen van Poels.
- Geen onderbreking van Nys en de andere radiocommentator.
- Valverde en de koude.
- Astana en afdalingen.
- De koppeltijdrit van korte duur van Kragh en Benoot.
- De Bahrain-trein die voortdendert.
- Toen Pogacar iedereen inhaalde, moest ik even denken aan het WK 2018 junioren met Evenepoel.
- Strijdlustige Van Aert.
- Buitenblad Pogacar.
- Woods die leek te gaan winnen.
- De stress die erbij kwam door Pogacar, die misschien Teuns ging oppeuzelen.
- Teuns die perfect indeelde en de GOAT van nu afhield.
- Izagirre die minder goed indeelde, maar wel behoorlijk deed.
- Thomas; Roglic; Froome en... Valverde die op meer dan 35 minuten eindigen (met achterliggende redenen, maar toch).

Een etappe die nog lang herinnert zal worden.
Teuns die won, was werkelijk de kers op een koninklijke taart.
Pogacar die wint (zonder ongelukken) de Tour met meer dan tien minuten voorsprong.

Morgen is er de sleuteletappe voor Porte :biglaugh:.
Je vergeet het allerbeste moment.

José: toch wel sterk van Teuns hoor, jammer dat er vandaag eentje (Woods) buiten categorie is...
-letterlijk 2 seconden later-
José: hoe? Zit Teuns nu ineens op 35 seconden??? Dan kan het nog! :laugh:

Uiteindelijk kwam de dreiging nog van de echte BC van gisteren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan