Die 6,8kg wordt veel aangehaald, maar tegenwoordig zijn er toch veel proffietsen die dat niet meer halen?Wat die mens van Dstny daarvan denkt is, met alle respect, voor mij ook redelijk irrelevant.
Ik verschiet er wel van dat Ten Dam eerder pro was. Nemesis spreekt nu van 30" (waarschijnlijk de tijd die Backelants uit zijn duim zoog) maar in realiteit gaat het volgens mij hoop en al om een handvol seconden.
De enige reden om te wisselen is omdat een klimfiets minder weegt denk ik? Of zijn er nog andere redenen? (Oprechte vraag). Maar als gewicht het enige probleem is: wat is het verschil in gewicht? 6,8kg VS 8,8kg ofzo? Er zit nog een renner op van 60-65kg ook. Je spreekt dus over een besparing van hooguit 3% op het totale gewicht... maar je geeft wel het voordeel op dat de houding op de TT bike nog geeft op die laatste 3km vanaf de top en dan spreek ik dus nog niet over het verlies in tijd. Met een goeie wissel is het hooguit break-even (en zelfs dat betwijfel ik sterk), als je de wissel botched verlies je gewoon 10 seconden extra...
MVDP zijn Aeroad zit zelfs op 7,8kg dacht ik... Alles voor aero gains. Pure klimfietsen halen dat wel, maar dan verlies je opnieuw die aero voordelen in de laatste kilometers.

.